Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Kjetil Sigvart Eidskard 3024Her er det bare å spørre i vei.Maria Katrina som hun er døpt er født 14/11 og døpt 19/11- 1854 på Lilla strand i Nössemark. foreldrene var torpare Aners Olsson og Maria Nilsdotter.Da finner jeg familien gjennom flere husforhør hele tiden på Pettersborg u/Lilla Strand. familien var slik, og alle er født i Nössemark:Anders Olsson 25/7-19Maria Nilsdotter 1814BArna: Anna Christina 26/12-45Lisa 25/4-47Sara 18/2-50. Flytter til NOrge 15/11-72Inga Brita 9/7-52Maria Katrina 14/11-54 Flytter til Norge 26/10-72Johannes 21/9-57Fra husforhøret 1890:Post 2949624Andersdotter, Anna Kristina inhyseshj.f. 1845 i Nössemark (Älvsborgs län, Dalsland)Ogift kvinna, ensam i familjenDalen Nössemark (Älvsborgs län, Dalsland)Födelseort i källan: N:mkLisa 1847 bodde på Stora Strand. Gift med Johannes Jonsson f 1820. De hadde datteren Alma Josefina f 1883. De var født i Nössemark. Fam betegnes som fattighjon.Johannes f 1857, jordtorpare. Han var gift med Johanna Jonasdotter 1849. Barn: Elise Sofia Dahl f 1884, Hilma Josefina 1889 og Amanda Adina 1890. Alle født i Nössemark. På alle barn står det: flicka barn i fam, kun Josefina og Amanda bærer etternavent Johannesdotter.Inga brita finner jeg ikke i 180 tellingen.Mulig dette er deres far, som enke:Post 2950944Olsson, Anders backstuguhj.f. 1819 i Nössemark (Älvsborgs län, Dalsland)Änkling, ensam i familjenSparsnäs: Nössemark (Älvsborgs län, Dalsland)Födelseort i källan: N:mk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei igjen Anne Lene !(ref 3023/3025)Jeg vet faktisk ikke annet enn jeg har fått vite, ved å ha telefonisk kontakt med fjern slekt, som har besøkt det de kaller for 'gamlekirka i Søderhamn'.Og utfra utskrift av kirkeboka kunne de fortelle at Hans Andreassen Berg ble gift med Julia Signe Elisabeth Myren fra Sundsvall født 6apr1886/88? de bodde i Brekke/Bräcke? og tre av deres barn skal være døpt i den gamleste kirken i Söderhamn, Elisabeth født 29des1905 og Vera Davida? født 22jul1909.Også en 3. søster Greta Ebba Helen som døde veldig ung ble født der den 29mar1908.I samme samtale ble Sundsvall nevnt som et mulig sted hvor min tippoldefar Andreas Kristensen Berg født 4okt1852, flyttet som tømmermann. Han og hans kone Gunhild Maria Christensdatter født 24des1851 fikk flere barn og blandt dem min oldefar Fridtjof Emanuel Andreassen Berg født 22sep1889 og hans søsken Karl/Carl?, Elin Constanse, Jon Wiktor Emil født den 6apr1896.Andreas Kristensen Berg er tilbake med sin familie i Norge igjen i 1911 hvor han er registrert med bostedsadresse i Trondheim. Hans opphold i Sverige kan derfor ha strukket seg over 30 år fra ca. 1880 - 1911.Du har kanskje tips på hvordan jeg kan finne utflyttinga fra eller tilbakeflyttinga til Norge ?mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene och Åge - 3027Är det denna familj som finns i Haxängs ångsåg iLockne, Jämtland enligt Folkräkningen 1900?Andreas Kristiansson Bergh, f. 1852 i Sandefjorden Norge, Norge, SågverksarbetareGunhild Maria Kristenssen, f. 1851 i Lie Norge, NorgeHans, f. 1879 i Drammen, Norge, NorgeKonstance Amalia, f. 1883 i Drammen, Norge, NorgeWilhelm Bertrand Louis, f. 1887 i Drammen, Norge, NorgeFrithiof Emanuel, f. 1889 i Glava Värmlands länJohn Wiktor Emil, f. 1896 i Skön Västernorrlands län

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla og ÅgeVåknet tidlig i dag og tenkte å ta for meg telling 1890 og 1900, for de måtte jo være der, og så hadde du alt funnet det Ulla. Flott. Her har jeg ok i første omgang oversett noe, helt klart. Det er vel helt klart Ulla at dette er rett familie.Jeg kommer liksom ikke noe videre allikevel. Vi befinner oss i en tid der kildematerialet stopper opp.Disse to jentene til Hans og Julia får jeg heller ikke funnet av samme årsak. Tenkte så å se på Julia, for å se om jeg kan følge henne, men det stopper opp med 1900 tellingen, av samme årsak og da bor hun fortsatt hos sine foreldre.Julia er født 6/4-86 som du sa i Sundsvall. Fam hennes i 1890:Register: Folkräkning 1890 (Västernorrlands län) Om personen Namn: Julia Signe Elisabet Hemförsamling: Sundsvalls Hemort: Sundsvall Kontrakt: Medelpads Län: Västernorrlands Födelseår: 1886 Födelseförsamling: Sundsvalls Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Familjeställning: D:r Famstkod: Barn (B) Lars Olsson, f. 1855 i Kil Werml., eldare Elin Davida Eriksson, f. 1856 i Sundsvalls Johan Emil, f. 1881 i Sundsvalls Carl Lars Julius, f. 1882 i Sundsvalls Julia Signe Elisabet, f. 1886 i Sundsvalls Ebba Wiktoria, f. 1888 i Sundsvallsog i 1900:Om personen Namn: Julia Signe Ellisabet Hemförsamling: Bräcke Jämtlands län Hemort: Bräcke Kontrakt: Jämtlands östra Län: Jämtlands Födelseår: 1886 Födelseförsamling: Sundsvall Västernorrlands län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Familjeställning: b. d. före ä. Famstkod: Barn (B)Lars Olofsson Nysén, f. 1855 i Kil Stora, Värmlands län, Lokomotivförare Elin Davida Eriksson, f. 1856 i Sundsvall Västernorrlands län Karl Lars Julius, f. 1882 i Sundsvall Västernorrlands län Julia Signe Ellisabet, f. 1886 i Sundsvall Västernorrlands län Adolf Gustaf David, f. 1891 i Sundsvall Västernorrlands län Ester Elin Davida, f. 1895 i Bräcke Jämtlands län Ebba Blenda Viktoria, f. 1888 i Sundsvall Västernorrlands länMen, det var nå vel ikke det du søkte info om da.Skal se mere senere om jeg kan finne noe. Om da ikke Ulla kan ha funnet noe mer f.eks på Arkivdigital da, kanskje de går lenger der med kildene.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne LeneArkiv Digital har väldigt lite skannat från Norrland ännu. En snabb koll visar bara Jämtlands fältjägarkår. SVAR har mer - men då vi är inne på 1900-talet blir det mest scb-material och det kan vara mycket tidsödande att leta i om dom inte hunnit indexera det. Jag kikar lite ikväll.Utflyttning från Drammen till Glava, Värmland går kanske att finna? Den bör ha skett runt 1888. Ska titta om det finns flyttningslängder ca 1911 då återflyttningen ska ha skett.Hoppas jag fattat rätt att det är JSE Myrén och hennes familj jag ska koncentrera mig på. Flyttade dom också till Norge? Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei Anne Lene og Ulla !Bra jobbet, all info mottas selvsagt med takk, men den jeg har størst fokus på er selvsagt min oldefar Frithiof Emanuel, f. 1889 i Glava Värmlands län.Som jeg skrev innledningsvis så tror også at min oldefar Fritjof Emanuel traff min oldemor Alvilde Lorense Valstad i sverige og at de to giftet seg der, men jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvor, men noe sier meg at det kan ha vært i Sundsvall ? Alvilde ble født 16feb1888, døpt i Pauluskirken Oslo 27mai88. (Far Johan Bernhard Valstad og mor Randine Johansen.)Men igjen tusen takk for all hjelp!mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene och ÅgeHar försökt följa Fritiof Emanuel från Lockne för att se vart han flyttar, men det finns inga församlingsböcker skannade 1900 och framåt. Inte heller flyttningslängder från den aktuella tiden.Scb-utdragen vigda Sundsvall hos SVAR är indexerade. Så jag har bläddrat igenom några år. Började 1909 då Alvide fyllde 21 år och fram tillochmed 1915. Men jag finner dem inte. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei igjen Ulla og Anne Lene !(ref 3023/3025 og 3027-3033)Det hadde vært interessant om dere kunne sjekke min oldefar Frithiof/Fritjov/Fritjof Emanuels dåpsdato i Glava Kyrka, han er født den 22 sep 1889.Jeg tror nå mere på at han og min oldemor Alvilde Lorense Valstad født 16 feb 1888, i stedet treftes i nærheten av Østersund og ble gift i en kirke nærved. (kanskje står bryllupet i Haxäng, Brunflo (Bräcke komun). Dette pga. at min oldefar finnes der under folkräkningen i 1900.Min oldemor får sitt første barn i 1914 ca 26 år gammel og det døpes i Vår Frue Kirke i Trondheim, så det er nærliggende å tro at de gifter seg noen år, dvs. før en gang mellom 1910 og 1914.På forhånd takk.mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

ÅgeHar du kollat att dom inte gifte sig i Trondheim (eller närheten)?Lockne är annex till Brunflo, så antagandet att vigseln kan ha skett där är inte orimlig. Jag hade tänkt titta där också men var för trött att göra det ikväll. Mellan Sundsvall och Östersund är det väl 50 mil och nu undrar jag vad det var som sa dig att vigseln skulle ha skett där?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei igjen Ulla !Ja jeg var inne på tanken at bryllupet kunne ha skjedd i Trondheim, i og med at resten av familien skal ha vært tilbake i 1911 og at min oldemor nedkom med sitt første barn døpt i Vår frue kirke i 1914.Jeg har forsøkt å studere kirkebøker i ulike kirker i Trondheim fra ca 1911 til 1914, men har ennå ikke funnet dem der, men alle muligheter må holdes åpne.Ellers var grunnen til at jeg istedet for Sundsvall så mot Østersund og Haxäng, den at familien befannt seg der under folkräkningen i 1900.God natt! mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Åge / UllaEn vrien nøtt dette her, men mye på grunn av som Ulla også sier, at det er lite tilgjengelig materiale scannet for den tiden og de steder du søker info om Åge.Jeg har sjekket Fritjof Emanuels fødsel i Glava og funnet den. Her blir jeg veldig usikker, kanskje Ulla har et svar ? Han er innført i dåpsboken uten nummer, i mellom dåp nr 61 og 62, født 29/9 og døpt 20/10-1889. Slik jeg tenker her fra Norge så bor familien i Glava mens Fritjof Emanuel er døpt et annet sted enn i Glava. Når vi så kommer til kolonnen for folio i husforhøret så står det: Bragenes, Drammen. Ved anmerkning så står det (noen ord jeg ikke tolker) men det er en attest fra prost i Bragenes Drammen datert 26/10-89.Dette er fra svar. Jeg har også funnet det på SCB bøkene på genline. Det finnes på Gid:100017.57.16400 og Bild Id: A0019550_00197Jeg vil tolke det som at de bor i glava men at han er døpt i Bragenes. Kanskje en ide å sjekke kirkeboka der.Kan gå gjennom listen for innflyttede til Glava og se om jeg kan finne dem der. Har noen funnet dem i 1890 tellingen ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei igjen Anne Lene !Ang Folkräkningen 1900, så er det vel den Ulla ref til under innlegg 3028.Jeg har sett under Bragernes i 1889 og det var dåp der den 20.oktober, men desverre står ikke min oldefars navn der. Jeg har også sett i nærliggende kirker uten resultat. Noen ide hvor jeg kan lete etter attesten datert 26/10-89? Ellers kan det jo tyde på at det var rundt det tidspunkt denne ble skrevet at familien flyttet til Glava.Nå er jeg heller ikke så bevandret i en del av de oppslagsverkene dere henviser til, men er Gid og Bild Id tilgjengelig for meg, som medlem i DIS-Norge?Takk igjen for god hjelp :-)mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei ÅgeJa, 1900 tellingen, der er familien funnet, men jeg har så langt ikke funnet dem i 1890 tellingen. De bør jo være der da ? Så jeg må jo ha oversett dem så langt.Bild -id og gid nr, glemte visst å skrive om det. De var ment i tilfelle Ulla ville se på innføringen, så slipper hun å lete, kan gå rett til siden. Dette er hos genline og hos Svar og krever abbonnementer for at du kan se dem.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene och ÅgeI scb-utdraget står det Att. istället för nr mellan 61 o 62. Avis t. Past.Emb. i Dragenäs Drammen d. 26/10 89. Födelsedatum läser jag som 29 Sept. Föräldrar: Kristiansen, Anders, arb. o Kristiansen, Maria, med en klammer om båda: norska undersåtar. Bilden är ganska suddig och grynig och jag har förstorat och testat olika ljusstyrka men det är ändå inte helt lätt att se. Det är också överstruket eftersom dom väl var där på arbete och inte mantalsskrivna i Glava.I SVAR står att Frithjof Emanuel är född 29 Sept, döpt 20 Okt. Föräldrar är N.U. (norska undersåtar) Snick. Andreas Kristiansen och hans hustru Maria Kristiansen. Deras hemvist: Bragenes, Drammen. Dopvittnen: Arb. Berndt Mortensen och hans hustru ( oläsligt ortnamn som slutar på by). I kolumnen för särskilda anteckningar: Avis t. Past. Em. i Dragenes – Drammen d. 26/10 1889. Döpt af Th. Peterson.Jag tolkar båda texterna så att han är döpt i Glava och att avisering skickats till Norge eftersom föräldrarna var skrivna där men vistades i Glava. Men det är väl snabbt gjort att kolla dopboken i Bragenes, Drammen om han finns där också?Testar om jag hittar familjen i FR 1890 – dom bör ju vara i Värmland eller Västernorrland. Fast jag är inte helt säker på att alla församlingarna är med i den än. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

I Glava finns det 28 personer födda i Norge och i Skön 32 personer i FR 1890. Ser ingen av dom vi söker. Har sökt på namn och årtal i hela länen också utan träff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Takk for det Ulla!Jeg har nå kommet over en 'uppgift' fra min morfars dåpsdata fra ECDahls stiftelse i Trondheim og her står det om hans foreldre:'Sagbruksarbeider Fridtjuv Emanuel Bergh og Alvilde Lorense Walstad/ Stenberget 26 (Trondheim) / gift 1913 / a/2 født 2 barn i første ekteskap'Det betyr at de ble gift i 1913 og da mest sansynlig i nærheten av Trondheim, jeg får lete videre.Takk likevel !mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*din setning til meg (3026) - BARE SPØR IVEI - derfor:Carl Malmstrøm f 1839 i Skaraborgs læn og død i Treungen 1921 - intr i ophav og evt søsken m v. * Husforhør er noko spesielt i Sverige - har du ei lett forklaring på det uttrykket. *** mvh kse ***1000 takk ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg tar fram denne igjen i håp om at det skulle være mulig å finne ut noe mer om Lars.Fra 2876: 'Torpare Lars Svensson Hagström f 30/11-1819 Gräsmark. Han var fältjegare og fra husforhøret 1846-1850 var han afslutat fältjegare. Han rømte til Norge i 1852 og etter det ser jeg han ikke mer sammen med familien i Sverige. Kan avslutningen som fältjegare ha noe med årsaken til at han rømte? Ren gjetning'.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bengt E. VesthagenJeg trenger en påminnelse noen ganger. Spesiellt når det er perioder med mange innlegg. Så fint du kom med dette her.Desverre ikke noe svar foreløpig. jeg har nå sett i f.boken for Gräsmark og har ikke funnet han som født 30/11-1819 og da har jeg sett litt utover i 1820 i tilfelle han ikke ble døpt rett etter. Det er en som står som født 1/11 men far heter Erik Larsson og da er jo ikke det riktig.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjell Sigvart Eidskard 3045Dette var litt lite å gå på. Vet du noe mer ? Har du noen formening om når han dro til Norge f.eks ? Har du funnet vielse i Norge, om det var der de giftet seg ? I såfall har du fars navn ?Du lurer på husforhør. Det er en kilde jeg misunner Svenskene, vi har ikke noe som ligner på det. Du kan lese litt om det her (kopiert og limt fra svenske Wikipedia):Husförhörslängd Från Wikipedia Hoppa till: navigering, sökHusförhörslängden är en kyrkobok med uppgifter om alla invånarna i en församling. Dessa blev vanliga från andra delen av 1700-talet, undantagsvis finns det husförhörslängder från 1600-talet. Syftet var att få kontrollen över församlingsmedlemmarna för att upprätthålla kyrkodisciplinen.Husförhörslängden fördes över varje församling. Den kunde vara uppdelad i flera böcker om församlingen var stor. Boken är oftast uppdelad efter varje rote, sedan efter gårdar och ev. efter familjer.Innehållet i boken varierade med tiden, platsen och prästen. Innehållet kunde vara * namnet på gården, roten, skattekraften * namnen på familjen samt ev. pigor, drängar (födelseort, år och datum) * betyg för katekeskunskap * redovisning av nattvard samt husförhör * inflyttad från/utflyttad till ort och datum * dödsår (datum) * vigsel * vandel (till exempel tjuv eller oäkta om barn) * vaccinerad mot smittkoppor * värnpliktsnotering (kan användas för vidare forskning hos Krigsarkivet).Husförhörslängden kan ses som en sammanfattning av andra böcker.1895 ersattes husförhörslängden av en församlingsbok. Då försvann alla anteckningar om religion, som till exempel deltagande i nattvarden och kunskaper i katekesen.Ett komplement till husförhörslängden var kommunionlängden.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene och Bengt 3047Jag har försökt följa Lars Svensson Hagström baköver i husförhören. Det går bra till 1835 då han kommer inflyttande till Gunnarskog (A1:11 s515 Norra Backa, gid 488.14.90700) Han finns också i inflyttningslängden, nr 79 i Gunnarskog. (gid 488.55.26200) Skrivs då som Dr. Lars Svensson. Fältjägare Hagström blir han nog senare i Gunnarskog.Naturligtvis börjar Gräsmarks utflyttningslängder 1837! Så vilken by han kom från kan jag inte se. Och att hitta en dräng Lars Svensson i husförhöret i Gräsmark 1829-1835 blir inte så lätt - det innehåller 360 sidor. Jag gör några stickprov och hoppas på tur. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaSå fint at du har forsøkt. Men, har du funnet han født i Gräsmark ? Han skal jo være født der den 30/11-1819.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.