Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei Ulla! Ved innflytningen til Trondheim står det at Sven er 38 år gammel (i 1857). Han gifter seg den 1. nov. samme året med Andrea Mikkelsdatter Røkkesjøen f. 1822 i Nedre Stjørdal. Så langt har vi ikke funnet at de har barn. Ved folketellingene i 1865 og 1875 står det fødselsår 1819 på Sven. Han døde den 15. jan. 1894 på Lademoen, og det blir oppgitt at han bodde i huset hos en slektning, maskinist ved Trondheim mek. Verksted Ole Antonsen og hans svenske hustru. De bodde i Myhregata (senere kalt Biskop Darres gate). Det blir da oppgitt at Sven var født nær Sundsvall i Sverige og at fødselsåret var 1819. Har prøvd å finne ut mer om Ole Antonsen 'og hans svenske hustru', men har ikke funnet noe så langt! Ellers vet jeg ikke noe om hans søsken.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kjell (3070)Jaha, kanske född nära Sundsvall? Det blir inte lätt att hitta honom. Folkräkningarna börjar 1880 i Västernorrland och då är han ju redan i Norge.Hoppas du kan få fram mer om släktingen och hans svenska hustru och varifrån hon kom. Det kan eventuellt ge en ledtråd till om Sven Westergård var född i Rångedala på Västkusten eller var någonstans i Sundsvallstrakten vid Bottenhavet. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest August Ringmann

Til Anne Lene Hagen 22/1, innlegg 2931Takk for en mengde nye opplysninger om opphavet til familien Ringmann i Sverige. Har plottet dem inn. Mange takk! Må nok engang si meg lei for sen tilbakemelding.Ser du skriver på slutten idet du viser til familiesearch at Johan Olesson Ringmann og Maria ble født 1813 i Håbol. Du mener vel 1792 utfra det du ellers har skrevet i innlegget ditt. Du har trolig helt rett i at Ringmann var et soldatnavn, og det synes å være Johan som tok det i bruk første gang.Jeg har et nytt spørsmål: Sønn til Johan, Elias Ringmann f. 1825, ble 30. april 1854 i Halden gift med Kristina Nilsdotter (min oldemor), trolig f. 1824 fra Näsinge. Hennes far var Nils Hansson. Klarer du å finne ut noe om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Åge, Kjell, Ulla og AugustBeklager. Jeg har vært borte et par dager, derfor stille fra meg. Sånn blir det jo noen ganger i helgene. Jeg ser jo her at Ulla har hatt en aktiv helg, og kommet med info til Åge og Kjell. Så fint.AugustJeg har sett gjennom fødte i Näsinge 1823-1825 og finner vel ingen som helt klart blinker seg ut, men tar det en gang til etterpå. Det er født en Christina den 15/4-1825 men far her er Hans Nilsson og ikke Niels Hansson som det står i kirkeboken ved vielsen. Kan du forsøke å finne henne innflyttet til Halden ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn 3069Hmm, merkelig. Jeg skrev et innlegg til deg kort tid etter at du skrev 3069. Først nå ser jeg at det ikke har kommet inn her, merkelig.I allefall den kandidaten du fant i innlegget kan neppe være aktuell. Jeg har fulgt han i husforhør til og med 1880 og da bodde han fortsatt hjemme. Ingen notat om arbeide i Norge, reist til Norge el.l desverre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for svaret, Anne Lene! Da lar jeg dette bero til jeg kommer til biblioteket i Bengtsfors igjen. Skal si fra om jeg finner kilder der å søke i.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Før jeg begynner å lete selv i Sverige, lurer jeg på om du har en mulighet til å finne noe i husforhør om denne kandidaten?Johannes Eriksson f. 16 Des 1832 i Varmskog, Värmland? LenkeForeldre : Erik Nilsson og Eva Parsdotter. Har funnet to barn til av dette paret , samme sted.Charlotta Eriksdotter f. 6 jan 1832 og Carl Eriksson f. 1 feb 1827.Det er de eneste som kan passe med fars navn og sønn Johannes i passe alder, jeg finner på Fam.s.Takker igjen for all hjelp du og dine fantastiske hjelpere gir her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

HeiTrenger hjelp til å finne foreldre og forfedre til denne mannen.Öberg, Frans Oskar Arbetare (ogift man)f. 8/2 1864 i Sillerud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/8 1884 från Snarkil, Sillerud, Värmlands län (Värmland) till Arendal, Aust-Agder fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 459Emibas emigrationsakt: Sillerud S 1884 0Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GunnJeg tror vel du kan avskrive den karen og.Han bor hjemme hos sine foreldre frem til han gifter seg. Den 24/9-63 gifter han seg i Stavnäs med Johanna Andersdotter.Så dermed virker det altså som dette er feil mann.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen, Anne Lene. Da får jeg se om det finnes noen kilder fra Arvika i arkivet de har i Bengtsfors.Ha en fin dag i snøværet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne 3083Han ble født i Sillerud på Snarkils bruk den 8/2-1864. I husforhøret 1861-1870 finner jeg på Snarkils bruk side 474:Spiksmed Johannes Öberg f 11/1-1827 Sillerud. Spiksmed strykes over og det føres til inh.enka.hustru Stina Cajsa Malmström 14/3-1835 (usikker på Malmström, men tror det er det). 14/3-1835 usikker på forsamlingen, men fra älfsborg län. Hun dør 11/10-1866.Barn: Frans Oskar 8/8-1864 SillerudJohannes gifter seg igjen da den 5/1-1868 med Cajsa Persdotter f 28/5-1828 i Sillerud. Johannes lever ikke så lenge i sitt andre ekteskap. Han dør den 24/3-1870.Tilbake til første ekteskap. Johannes og Stina Cajsa kom flyttende til Snarkils bruk fra Glava i 1863. Jeg ser også at det står anmerket at de kom til Glava fra Stavnäs året før det. I Glava står også sønnen Franz (usikker på andre navnet, mulig Ludvig- Franz Ludvig ?) f 28/6-1862 Stavnäs. han blir ikke gamle gutten og dør 25/1-63.Dermed ser det ut som Frans Oskar er eneste barn av Johannes og Stina Cajsa.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Jeg leter etter opplysninger om foreldrene til Anders Pehrsson. Han var født i Skee i Bohuslän, og kom til Sarpsborg fra Strømstad i 1855. Han var da 25 år gammel og snekkerlærling, titulert som sjømann.Han giftet seg i Sarpsborg i 1857. Farens navn er da oppgitt å være Peder Anderson.På FS finner jeg en Anders Pehrson f. i Skee 2.5.1830 og døpt 9.5. Foreldrene er Per Anderson og Brita Andersdotter. Tror disse er de rette foreldrene.Håper du kan se hva som står i forbindelse med dåpen til Anders, evt andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ronny FolkvordDåpen til Anders finnes i C:7 fødde Skee 1822-1844: født 2/5-1830 døpt 9/5. Anders. Foreldre: Torparen Per Andersson och hustru Brita Andersdotter. Moder 28 år. Født i Varfve. Faddere: Mand Hans Jacobsson i Hede, dräng Peter Olofsson Varfve, hustru Elisabeth Andersdotter Varfve og enke Nilliane Jonsdotter Varfve.Husforhørene er noen ganger så som så, ikke så god håndskrift, overstrykninger osv. Har funnet familien i husforhør, men pga litt leseproblemer her og der, så er det litt hopping og dermed ikke helt sammenhengende.Husforhør viser at fam er slik:mand Per Andersson 15/6-1798hustru Brita Andersdotter 6/1-1804Barna: Johannes 9/4-28Anders 2/5-30Martin 16/6-32Olle 11/11-34Alexander 8/5-37Anna Maria 21/8-39Sidonia 19/7-42Otto 17/9-47Alle barna er født i skee. I husforhørene 1830-1835 og 1835-1845 bodde de på v. Värfve. Men, i løpet av det siste husforhøret der så flytter familien. Etter det gjenfinner jeg familien på Bojar og N.Tegelbruket u/Rogstad Backe. Begge disse er plasser i Skee.Her stopper det foreløpig for meg. Jeg har enda ikke funnet Anders Perssons utflytting fra Strømstad og til Norge. Det ville vel kunne bekrefte/avkrefte om dette er den personen du søker. Jeg ser mer etter utflyttingen.Tror også du kan søke og finne en del om familien her: http://www.slaktdata.org/index.php/regsearchHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei igjen Anne Lene. Lar det seg gjøre å finne ei Sigrid Amalie Bredenborg født ca 1869 som utflyttet til Norge mon tro? Ved Ft 1900 er hun gift og bosatt i Oslo. Hun er da den eneste i landet med efternavn Bredenborg. Har ikke klart å finne årstallet hun giftet seg med Hjalmar. Har gått igjennom alle menigheter i Oslo uten å finne dem gift her, så trolig ble de gift utenfor Oslo. Jeg vil tro hun kom til Norge etter 1875? Etterslekta her tror hun kom fra dalarna, men det er usikkert.Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Takk for hjelpen, Anne Lene.Anders Pehrson flyttet inn fra Strømstad til Tune 30.01.1855. Håper du kan finne utflyttingen hans.Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ronny FolkvordJo da jeg fant utflyttingen etter at jeg skrev mitt innlegg til deg.Utflyttet fra Strømstad 30/1-1855 sjømann Anders Pehrsson, ugift f 1830, fra Skee (før strømstad) . Utflyttet til Fredrikstad. Det virker som han reiste alene. Finner han ikke i emibas.Det står desverre ikke hvor i Strømstad han flyttet fra. Dermed blir det vanskelig å gjenfinne han i husforhøret i Strømstad.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roy Kåsa 3089Denne var ikke lett du. Når jeg søker på folketellinger 1880 og 1890, emibas, emiweb, gravstensøk, slektsøk, frigitte straffarbeidsfanger, krigsarkivet, boupptekninger osv finner jeg ingen med etternavnet Bredenborg.Har også søkt litt på familysearch og geneanet. På geneanet forekommer etternavnet Bredenborg men da er vi i Nederland på 1600 og 1700 tallet og neppe aktuellt for deg.Jeg tror ikke jeg bør spørre deg om alle muligheter i Norge er undersøkt, for det tror jeg du har gjort.Om jeg glemmer etternavnet, for så å søke på Sigri... Ama... født 1865-1873, flytter til Norge, så finner jeg ingen aktuelle kandidater. Men, det er vel slik med Emibas som med andre baser. Det er aldri alle som er med.Så jeg sitter igjen like blank som du. Har ingen gode forslag. Har du noen gode ideer så gjør jeg gjerne flere forsøk.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RoyHar også søkt på 1900 tellingen - uten resultat. Har sett på anbytarforum om slektsnavnet finnes der. Jeg har der ikke sett under spesielle slekter som: smedslekter, adel osv. Kun øvrige slekter som dekker boksatven B.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Hva døde Kerstin Andersdotter av? Død 18.09.1822 i Ringarum, Østergøtland, C:6, s. 753. Ble hun ' ...krossad av en bjørk vid ..? (lovgøring?)mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene och TomJag tycker det står löfgöring. Googlade och hittade att det ska finnas i detta dokument. (Som jag inte hinner läsa igenom själv just nu) Hälsningar Ulla1. PDF] Härjulfs mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Asch, jag fick inte länken att fungera - försöker igen:1. Härjulfs mat Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - Se som HTML-version Lövbrott, lövtäckt, lövgöring. Särtryck ur Skogs- och lantbrukshistoriska. meddelanden nr. 17 1996. Kardell L. 1997. Härjarö. Uppsala. Kasberg N-E 1983. ... www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/harjulf.pdf - Liknande sidor av AA Pajusi - Relaterade artiklarNej, det verkar inte fungera - ni får skriva in sökningen själva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Anne Lene og takk for at du forsøkte! Må nevne at jeg fant ei Heda Bredenberg, og altså ikke borg i 1865 tellinga for Hvaler i Østfold.Hun var var da 27 år gml og tjenestepike født i Sverige. Dette måtte sjekkes,da berg og borg lett kunne forveklses. Håpet brast desverre. Hun giftet seg i Hvaler i 1867 men ingen datter funnet ved navn Sigrid desverre.Takk uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tom 3097Det står Vådel. - vådeligen, äldre stavning av vådlig, som betyder att det skett en olycka. Ordet våda = olyckhändelse; fara.Man sågade kanske ner träd (fällde träd) samtidigt som hon samlade in löv till kreaturen. Eller så kan ett träd ha varit dåligt rotat och fallit över henne när hon tog tag i grenarna och drog av löv och kvistar. I dokumentet ovan 'Härjulfs mat' som handlar om vikingatid i Härjedalen finns beskrivning på sidan 5 och framåt hur man skördade och använde löven som foder. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.