Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Trond AakvikVet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, men jeg antar at du søker et sogn i Sverige som heter Rødøt el. l ?Det finnes Rödön i Jämtland. Om det er dette du lurer på så kan du få en oversikt over hva som finnes på Genline og Svar.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

TrondJa, da hadde jeg misforstått. Da er vi jo avhengig av noen opplysninger. Da antar jeg at navn og f.dato er kjent for de du evt ser etter.Avhengig av tidsepoke så finnes det folketellinger for 1890 og 1900 komplette for Sverige. For de nordlige länene som det da kan være snakk om finnes nok også mest sannsynlig 1880 og i det/de rette lenene også 1860 eller 1870.Flyttelistene i Norge gir vel ofte et svar på hvor i Sverige de dro, og da vil de jo muligens være å finne i innflyttingslistene der. Finnes de der i en innfl.liste så kan de følges videre i husforhør, fo å se hva som skjer med dem.Reiste de tilbake til Norge, vil de muligens kunne finnes i Emibas som er en database over emigrerte fra Sverige.Er det enda nyere tid, så har vi Sveriges Dødbok som er fra om jeg husker rett i farten 1947-2003. Dør de i den tiden vil de sikkert være å finne der.Jeg vet ikke om dette var svar på noe spørsmål. Har du konkrete du søker info om , så legg gjerne ut info om det her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

TrondEt forslag fra meg. Når jeg søker, så står det ofte fødested Norge, og ikke hvor. Dermed kan mange falle utenfor. Foreløpig ikke fått treff med fødested Rødøy.Om du har noen konkrete eksempler på noen som har reist til sverige. Så kan jeg forsøke å finne dem. Så kan du evt publisere hva som er funnet om dem og hvor. Som et eksempel på hva som er mulig å finne.Send meg evt en mail: alenehagen@hotmail.comHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Hei Anne Lene.Lurer på om du har mulighet til å finne ut noe om foreldrene til Gustaf Karlson Blixt, født 7. desember 1869 i Rämnes? sokn i Värmland. Han kom til Norge og ble gift her. Arbeidet bl.a. på Bergensbanen 1904-1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arnulf PedersenHer var det tunga rett i munnen.Gustaf er født 7/12-69 i Rämän, Värmland og døpt 15/12. Som foreldre var kun mor oppført: kringvandrande Lena Olsdotter,^Åstorp i Nysocken.Jeg finner familien i 1890 og da er Lena gift. Hennes mann heter Denis Karlsson, og de har flere barn: Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Denis Karlsson Hemförsamling: Filipstads Hemort: Norra Utroten Kontrakt: Nyeds Län: Värmland Födelseår: 1839 Födelseförsamling: Räm Yrke: Resehandlande Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 33 Rad: 48Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Denis Karlsson, f. 1839 i Räm, Resehandlande Lena Olsdotter, f. 1843 i Elfsbacka Gustaf, f. 1869 i Räm, Grufarbetare Denis, f. 1871 i Nyed Oskar Emanuel, f. 1880 i Filipstads Naëmi Hildegard, f. 1882 i Filipstads Hjalmar Ferdinand, f. 1884 i Filipstads Hulda Maria, f. 1888 i Filipstads Når jeg så går til Husforhør 1896-1890 på NOrra Utroten/Allingsås i Filipstad, så finner jeg familien slik:egare, arbetare Denis Karlsson f 12/3-39 Rämhustru Lena Olsdotter 30/10-43 ElfsbackaBarna: Oskar Emanuel Karlsson 2/5-80 Filipstad, konf i 1896Naemi Hildegard Karlsson 23/10-82 filipstad, konf i 98Gustaf Karlsson Blixt 7/12-69 Räm. Värnplikt: frikallad. Til Norge 9/5-1900 attest 31Denis Karlsson Stjärnlöf 22/12-71 Nyed. Innflyttad från: kgl göta lifgardets forsaml i Stockholm 5/8-96 attest 31. Gift 23/8-96. Värnplikt: 279 107/1892. Lysning no 15 år 1896. Flyttet til Alster 22/9-97 attest 65. Hans hustru var: Maria Fredrika Berg f 9/8-1873 Filipstad. Deres sønn: Karl Johan Julius 29/1-97 Filipstad.Her er familien fra 1900:Om personen Namn: Denis Karlsson Hemförsamling: Filipstad Hemort: Norra Utroten Kontrakt: Nyeds Län: Värmland Födelseår: 1839 Födelseförsamling: Rämen, Verml. Yrke: Egare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 37 Rad: 37 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Denis Karlsson, f. 1839 i Rämen, Verml., Egare Lena Olsdotter, f. 1843 i Elfsbacka, Verml. Oskar Emanuel Karlsson, f. 1880 i Filipstad, Arbetare Naëmi Hildegard Karlsson, f. 1882 i Filipstad Her er denis karlson junior med fam i 1900: Om personen Namn: Denis Karlsson Stjernlöf Hemförsamling: Filipstad Hemort: Norra Utroten Kontrakt: Nyeds Län: Värmland Födelseår: 1871 Födelseförsamling: Nyed, Verml. l. Yrke: f. d. Soldat Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 43 Rad: 24 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Denis Karlsson Stjernlöf, f. 1871 i Nyed, Verml. l., f. d. Soldat Maria Fredrika Berg, f. 1873 i Filipstad Karl Johan Julius, f. 1897 i Filipstad Hildegard Maria Gravilda, f. 1898 i Filipstad Gustaf Ferdinand, f. 1899 i Filipstad Når jeg så går til husforhør 1901-1904 Norra Utroten/Allingsås, Filipstad side 381 så finner jeg også:Denis Karlson og Lena Olsdotter vielsesdato som var 2/9-1871. Denis Karlson dør 24/4-1903.Deres sænn Oskar Emanuel f 2/5-80. Om han står flg anm, som jeg ikke har tydet i sin helhet: Dömt af Filipstads R.R. den 4/2-1901 för 1a resan rån till ett års straffarbete och förlust............... Värnplikt: frikallad i 05. Flyttet til Glafva 21/6-1905.Om Naëmi Hildegard står det at hun ble gift 23/6-1901 og at hun flytter til Ø. Ullerud 22/11-1901.Jeg har ikke klart å finne Gustaf K. Blixt på emibas som emigrert, og dermed heller ikke annet enn at han reiste til Norge i 1900, ikke noe om hvor.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Et virkelig fint og uegennyttig tiltak, dette!Jeg leter etter Lars Magnus Falk. Han ble født utenfor ekteskap på Fermsås i Södra Ny socken i Värmland 31.mai 1839. Jeg har funnet ham som dräng på Fyxnäs (S.Ny) i 1855 og 1856, og fra 1857 var han dräng på Måsen (S.Ny). Ifølge husforhörslängdene flytter han i 1860 til By socken (dagens Säffle), og han er da oppført som 'lösdrivare'.Ifølge boken ''Bygdehistorier från Södra Ny'' skal han ha arbeidet som skredder i Säffle der han skal ha dødd i 1862, men selv har jeg ikke funnet noen spor av ham i By/Säffle.Enhver opplysning om Lars Magnus Falks videre skjebne etter 1860 mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Arnulf. Stjernlöf, Gustaf FerdinandVasag 21 A box 60 682 01 Filipstad 1 (Boendeadress 1 nov 1970)Död 7/7 1974.Kyrkobokförd (1975) i Kroppa, Filipstads kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1971) i Filipstad, Filipstads kn (Värmlands län, Värmland).Född 14/6 1899 i Filipstad (Värmlands län, Värmland).Gift man (25/9 1923). -------------- Födelseförsamling i källan: FILIPSTAD (Värmlands län)Källor: MTL 71 / RTB 74Stjernlöf, Karl Johan JuliusBox 137 Malmgården Persberg 682 02 FilipstadDöd 18/12 1982.Kyrkobokförd (1971) i Filipstad, Filipstads kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1971) på samma ort.Född 29/1 1897 i Filipstad (Värmlands län, Värmland).Frånskild man (21/9 1978). -------------- Födelseförsamling i källan: FILIPSTAD (Värmlands län)Källor: RTB 83 / SPAR 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tore S. FalchLars Magnus flytter en del rundt og har arbeide som dräng. Du mister han i 1860, fram til det er info kjent for deg, om jeg forstår deg rett.I husforhøret 1861-1865 Sjønnebol, Södra Ny side 210. Han var dräng på plassen. Som anm står det: Vistas i Nolby, varit der 3 år. Så meldes flytting til By (säffle) i november 1861 med flytteattest 21.Utflyttingslisten bekrefter at skreddare Lars Magnus Falk flytter til By den 22/11-1861.Likeså Innflyttingslistene til by sier: innfl no 93 i 1861 25/11 skreddaren Lars Magnus Falk flytter til pag 320 i husforhøret.Husforhøret 1861-1865 Norra Nolby, Backet Westbro, By (säffle), Värmland på side 320 gjenfinner jeg han. Der ble han ikke lenge. Kom til plassen 25/11-1861 og dør der den 19/12-1861. Dødsfallet har jeg også funnet i dødboken, som bekrefter dette.Så da får du jo ikke fulgt han lenger. Han hadde mange søsken, men de antar jeg at du allerede har funnet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Er det mulig å finne denne personen i noen svenske kilder? Han skal ha vært skuespiller: Henning Adolf Blanc Eriksen / Erikson / Erichson, født 21. sept 1909 i Bergen, dør i 1967 på Mallorca. Foreldre Henning Eriksein og Magda Blanc, begge skuespillere i Bergen.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArnfridDesverre så er det nok vanskellig å finne Henning Adolf i Sverige. Hadde du visst hvor han bodde, så tror jeg kanskje akkurat i dette tilfelle at det hadde vært vanskelig uansett. Født 1909, må jo ha kommet til Sverige noen år etter det, og da gjelder sperrefrister på alt som er. Av tilgjengelige tellinger, så er 1900 den siste. Har heller ikke funnet han på Emibs, som emigrert fra Sverige. Desverre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Hei! Jeg har stilt dette spørsmålet før, men jeg tror kanskje det druknet litt?Ved folketellingen for 1875 Hammerfest, er det en liten familie fra Sverige: LenkeJeg kan ikke finne dem i FT 1865, så det ser ut som om de har kommet til Norge i tiåret 1865-75. Far (Nils Peter Pedersen) er født 1820 i Øvre Kalix, Sverige, mor Anna Lisa Rönkvist er født 1819 i Lule prestegjeld, Sverige, og sønnen Nils Peter Nilsen er født 1845 i Haparanda. Alle opplysninger om denne familien fra Sverige mottas med takk!Hilsen Agnete (mener ikke å mase i denne flotte tråden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

AgneteDu maser slett ikke, flott at du sier fra. Som du sier det har muligens druknet litt. Leit, men lett at det blir sånn enkelte ganger, spesiellt når det er mange innlegg på kort tid. Da er det så fint med en påminnelse.Nå har jeg en liten krabat på besøk her på 1/2 år og dermed er det ikke så mye jeg får gjort sammenhengende, men skal se litt i helgen. Kommer tilbake til det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

AgneteJeg forsøker og forsøker, men så langt helt uten hell. Jeg har ikke funnet noen. Folketelling for 1870 finnes for Norrbotten län, og der har jeg ikke funnet familien. Enten bodde de da i et annet län eller så hadde de allerede reist til Norge. Jeg fortsetter å lete, men det kan jo være at noen andre kan finne en ledetråd å starte fra ? Det hadde jo vært supert.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneJa det kan godt være rett skrivemåte, men jeg har hatt alternative skrivemåter i tankene når jeg har søkt på 1870 tellingen. På etternavn har jeg valgt, begynner med Rön/Røn. Har så langt ikke funnet noe. Skal nok lete mer i kirkebøkene også. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ikke i emibas. En del Rönnqvist og noen Rönqvist. Rönnqvist er det 117 av i Nederkalix og Piteå. Vet ikke om det hjelper. Er en Sibylla Rönnqvist født i Haparanda i 1871?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Dette er fra 1865, er det en slektning??149 72 Grønvoldgaden Hammerfest Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad 1322 1 1 N. F. Rønqvist hf Guldsmed og Skipper g 43 m Sverrige 1323 2 Henrice Oline Rønqvist* hans Hustru g 38 k Throndhjem 1324 3 Johan Oluf Rønqvist* s ug 9 m Hammerfest 1325 4 Ane Maria Rønqvist* d ug 7 k Hammerfest 1326 5 Paul. Christina Rønqvist* d ug 5 k Hammerfest 1327 6 Nicoline Christine Rønqvist* d ug 2 k Hammerfest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg har ikke funnet noe som tyder på slektskap med gullsmeden i Hammerfest, selv om jeg har tenkt tanken. Flott at flere engasjerer seg! Siden de ikke får barn etter at de kommer til Norge (så vidt jeg vet), er det få ledetråder. Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Har hittat en Anna Lisa f 1819 15 oktober i Luleå. Föräldrar är Sjöman Erik Lundström och hustru An. G. Sundell. (Luleå C:4 GID 1985.46.85200).Fadern heter ju inte Rönnqvist men det är den enda Anna Lisa 1819. Ska se om jag kan följa henne? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ville ikke begynne å følge Anna Lisa, da jeg regner med at Ulla er i gang med det.Tenkte å prøve å finne sønnen deres Nils Petter f 1844-1845 i Haparanda. Finner han ikke i Neder Torneå. For Haparanda begynner Genline først på 1851.Ulla. Kjenner du til dette. Var det Haparanda først fra 1851 og Neder Torneå før det, eller kan det være noe som ikke er lagt ut enda ? Har du tilgang til dette på annen måte enn genline og svar ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.