Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Hei Hanne.Er det Maria Sofia Holmgren, f. Lundkvist i innlegg (147) du tenker på? Ifølge Anne Lene skulle hun være født 1895 i Habo. Jeg får inntil videre sette et spørsmålstegn ved henne inntil jeg har en sikker fødselsdato på henne.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg ser at jeg skrev feil navn i forrige innlegg. Det skulle være Maria Josefina. Da setter jeg foreløpig et spørmålstegn ved de opplysningene du ga om henne.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei igjen.Jeg forholder meg til at det som står i innlegg (146) er riktig og foreløpig ikke det som står i (147). Er det riktig oppfattet?mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ja det gjelder Maria, fordi føde stedet ikke er det samme, derfor skrev jeg spørsmålstegn under Maria. Men de andre personene stemmer. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Øyvind og HanneDet er helt rett person Hanne fant i 147. Fra fødelsesboken for Dimbo, Älvsborgs län:Født 18/1-95 Maria Josefina. Far: okänd. Mor: Maria Sofia Lundqvist, fattighj. Ljunghem.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Holmgren, Albert VilhelmBorgmästaregatan 14Död 28/3 1958.Kyrkobokförd i Ulricehamn, Ulricehamns kn (Älvsborgs län, Västergötland).Född 7/4 1899 i Hulared (Älvsborgs län, Västergötland).Gift man (8/9 1922). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Ulricehamn, Ulricehamns kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Hulared (Älvsborgs län)Källor: DB, FS / DOR 52-60Her er mannen hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Jeg forsøkte meg tidligere med denne uten resultat (se tema 25147).Fra kirkebok - Kvernes 1782: 'Aug: 27de begærede Sr Iohan Rosenbech, styrmand paa Skibet Aleth Henricha, som føres fra Christiansund av Skpr. Freuchen, at copuleres i Christiansund d: 3 sept: med Msle Maren Mesler. Han medbringer godt Præstebeviis fra sit Fæderneland Sverig'. De fikk datteren Christine Marie Rosenbech som giftet seg med kjøpmann Lars Petersen (Kristiansund). Deres sønn, Johan Kolmann Petersen ble sogneprest i Øksendal og Ålvundeid. Jeg står fullstendig fast på den nevnte Johan Rosenbech og har ingen ytterligere opplysninger om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Anne Lene og Hanne.Hjertelig takk for de nye innleggene. Det er imponerende hva dere har klart å finne til meg. Jeg klarer nesten nesten ikke å finne ord for det. Tusen takk!mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan - 161Det er jo vanskelig når du ikke aner hvilken kant av landet dette er snakk om.I en database over bouptekningsregistre finner jeg boet etter en Beata Rosenbeck, fra 1761. Det kan jo være helt på jordet. Men, den bouptekningen er å få tak i, om ikke annet så får du kjøpt den på cd for kr 250,- Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Namn: Beata Rosenbeck, hustru Hemort: Drottninghamn, Överenhörna År: 1761 Anhörig: Johan Öhman Arkiv: Selebo häradsrätt (ULA/11314) Volym och nummer: F II:1, nr 230 SVAR-nummer: D35660 Information om register: Bouppteckningsregister - Södermanlands län Information Bouppteckningsregister - Södermanlands länRegisternamn Bouppteckningsregister - Södermanlands län Anmärkning Innehåller uppgifter ur bouppteckningar för härads- och rådhusrätter inom Södermanlands län. Klicka ovan för ytterligare information om innehållet. Upprättad av Landsarkivet i Uppsala Upprättarens hemsida www.statensarkiv.se/ula Tillgänglig som cd 250 kronor (Gå till Bokhandeln)Vet ikke om det er noe å forsøke. Jeg har forsøkt å lete etter navnet mange steder, men finner ikke noe annet enn din egen etterlysning på anbytarforum.Ser på familysearch at det er mange Rosenbech/Rosenbeck i Danmark, men har ikke funnet noen i Sverige.Finner en Anna Rosenbeck på emibas, som utvandret fra Sverige til Danmark, men dette er da på andre halvdel av 1800 tallet og altså alt for sent. Men, tar med infoen her:Post 487160Rosenbeck, Anna Piga (ogift kvinna)f. 13/11 1854 i Östra Grevie, Malmöhus län (Skåne)Utvandrad 26/10 1871 från Östra Förstaden 35, Malmö Karoli, Malmöhus län (Skåne) till DanmarkKälla: Husförhörslängd, s. 432Emibas emigrationsakt: Malmö Karoli M 1871 125Så kanskje du skal start i Danmark og dis-danmark, og se om dette så kan lede deg til sverige/norge ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Wenche - 139Jeg har funnet dem i husforhør 1855-60/1861-65/ og 1866-70, da boende på plassen Sundshagen i Skillingsmark. Familien var da slik:Mjølnaren Anders Persson 20/4-1816 Holmedalhustru Kajsa Persdotter 27/10-18 HolmedalAnna Stina 7/3-49 KölaAnders 22/3-51 KölaPer 25/3-55 KölaNils 1/3-60 SkillingsmarkGustaf 10/6-62 SkollingsmarkAnna Stina, Anders og Per var født før ekteskapet.Når jeg så går til fødelsesboken for Holmedal for å finne Anders Persson og Kajsa Persdotter, så finner jeg dem ikke. Skal se litt mer om jeg kan finne det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Tusen takk så langt Hanne og Anne Lene. Opplysningene bekrefter i alle fall familiens utflytting til Norge selv om datoene for fødsel varierer noe på enkelte.Venter spent Anne Lene om du finner ytterligere opplysninger om Anders og Kajsas foreldre.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Til innlegg 161 og 163. Tusen takk for innsatsen og gode tips Anne Lene. Jeg vil forsøke meg mot Danmark og se om det kan gi ledetråder videre. Til tross for at etternavnet Rosenbech synes som et fordelaktig utgangspunkt er dette blitt en riktig lei nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Jan!Ad innlegg 166.Noen tanker en sen nattestime.For å være ærlig Jan så har slektsnøtten din med 'Johan Rosenbech' et meget hardt skall. For utgangspunktet ditt med det noverende kildegrunnlag som du har om nevnte person er det samme om han hadde vorte benevnt bare som 'Johan Johanson fra Sverige' :).Han levde i ei tidsperiode hvor svenskene (også finnlenderne) konstruerte sine etternavn på dei mest utruligeste måtene. På lik linje med mitt etternavn er Rosenbech et såkalt konstruert soldat-/borgernavn.Mitt 'borgelige' etternavn er avledet fra gårdsnavnet Dalkar. Brødre av min stamfar som tok navnet Dahlstrøm valgte andre navn. F. eks. Dahlgren og Dahlqvist. Slik var moten en gang i våres naboland (etter 1720). Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Wenche - 139Hei igjen. merkelige greier , men ikke finner jeg hverken kajsa eller Anders som døpte i Holmedal på den dato eller det år forøvrig som de oppgis å være fødte i , i Holmedal.Når det gjelder Kajsa, så har jeg allikevel klart å finne henne (bare ikke innført som født/døpt), etter litt detektivarbeide.I husforhør 1821-26 og 1826-30 på Hallersrud i Holmedal:Soldaten Per Hallberg født 1784 Gunnarskog, død 6/4-28.hustru Marit Månsdotter født 1786 ElgåBArna, som alle er født i Holmedal:Maria 14/3-1813Nils 1/6-15Caisa 27/10-18Britta 27/8-23Jacob 18/12-29, død 5/10-1829Når Maria blir enke så flytter hun et par år senere i fra Hallersrud og til Sällom, og hun har med seg datteren Britta. De andre barna tar jobber som tjenerfolk på andre plasser i Holmedal, utenom datteren Maria som reiser til Elgå i 1827.Marit og datteren Britta flytter altså til Sällom, der Marit er piga. Etter en stund er også sønnen Nils hjemme igjen hos mor.Marit blir på sällom og i det neste husforhøret 1831-1835 er hun gift igjen, denne gang med løsdrivaren og drängen Nils Jonsson født 1806. Jeg kan ikke se at de to får barn.Marit flytter igjen, nå til Haijom hvor hun fortsatt er piga. Nå betegnes hun igjen som enka. Jeg vet ikke helt om hun er enke etter ekteskapet med Nils, eller om betegnelsen er fra ekteskapet med Per.Marit og Nils er i dette husforhøret ikke boende sammen, og hun betegnes ikke lenger som hustru, men som enke. Allikevel finner jeg i samme husforhør en Nils Jonsson født 1806. Dermed usikkerheten på hva som har skjedd. Er dette samme Nils så er han jo ikke død.Fra nå av flytter Marit litt rundt og tar jobber som piga her og der i Holmedal, og jeg finner ikke henne og Nils noe mer på samme sted.Når det så gjelder Anders Persson så klarer jeg altså ikke å finne han. Jeg kan finne han som dräng i Köla på Adolfsfors bruk, derfra kom han i 1846 til Eda. I Eda kan jeg finne han som dräng på Helgebodafors og Helgebodafors kvarn. Dette er i tiden ca 1840-1850.Jeg klarer ikke å følge han til hjemstedet Holmedal, og så lenge jeg heller ikke finner dåpsinnføringen hans er det også vanskelig.Men, noe ble det jo i allefall. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Anne Lene!Det er mulig at Marit er skilt fra Nils. Jeg har stoett paa dette foer en gang da konen 'hadde den tidligere mannens tillatelse til a gifte seg igjen'. Hun ble kaldt 'enke', men den tidligre mannen var tydligvis ikke doed. Jeg tror de ikke hadde noe navn for skilt kone.Skriver fra USA, derfor litt rare bokstaver.Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla. Ja, tanken på at de kunne vært skilt har slått meg. Det var interessant å høre om det tilfellet. Er det noen her som kan si noe om hvor vanlig det var å være skilt ? Kunne vært moro å vite litt mer om. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det har kommet mange spørsmål. Men, er det nå noen som har stillt meg spørsmål og ikke fått svar ? Det beklager jeg i såfall og har ikke vært meningen. Kan du/dere det gjelder evt si ifra her ? Jeg håper ikke det har skjedd, men hvis.... så vil jeg gjerne få vite det. Slik at jeg kan få svart på spørsmålene. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Stein. Der var du rask. Ja, denne hadde jeg nok desverre oversett. Takk for at du sa ifra. Da antar jeg at det dreier seg om Arvika Landsforsamling.Ser at fødelsesbøkene mangler for 1827-1829 ja, så det kan bli vrient.Jeg søkte på Emibas nå, og i første omgang fant jeg han ikke der. Første folketelling er tilgjengelig først fra 1890. Far kan jo leve da. Skal se litt der. Skal også se om det kan finnes noe konfirmantliste på Arvika rundt den tiden Nils Persson er 14-16 år. Kommer tilbake om en stund. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei Anne Lene!Jeg skulle gjerne ha bekreftet et par dødsfall i Holmedal i 1750-årene.1. Ifølge husforhörslängden dør Per Olsson i Holmerud i 1755, og han skal være født i 1662. Finner du ham i kirkebokens dødsliste for 1755, og hvilken alder står han oppført med?2. En Malin Siggesdotter skal være død i Holmerud i 1752, 128 år gammel (!). Kan du få bekreftet at denne nokså høye alderen står oppført i kirkebokens dødsliste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.