Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Vikvam

Hei Anne Lene Barna er : Andreas f. 11.1.1838 i Gestad, Stina f. 13.10.1844 i Gestad, Lars f. 22.8.1845 i Bolstad, Carl f. 24.6.1849 i Bolstad, Jan f. 16.3.1854 i Bolstad (min oldefar), Petter f. 16.3.1854 i Bolstad,Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Knut Du har kansje dette, men Lars er gift med Anna Maria Eriksdotter f 1839 i Brålanda. De bor på Landeriet Torpa i Vænersborg. Barn Stina Maja f 1868, Anders 1872, Augusta 1874, Kristina 1877, Karl 1879, Ida 1881 og Mathilda 1884. Fire første født i Erikstad de tre siste i Grinstad.Sahlström f. Larsson, AugustaSolgårdenDöd 20/4 1965.Kyrkobokförd i Vara, Vara kn (Skaraborgs län, Västergötland).Född 28/10 1874 i Erikstad (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (22/7 1946). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Vara, Vara kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Erikstad (Älvsborgs län)Källor: DB, FS / DOR 65Larsson, IdaÅlderdomshemDöd 11/1 1959.Kyrkobokförd i Trollhättan, Trollhättans kn (Älvsborgs län, Västergötland).Född 23/3 1881 i Grinstad (Älvsborgs län, Dalsland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Trollhättan, Trollhättans kn (Västra Götalands län, Västergötland) Lextorp, Trollhättans kn (Västra Götalands län, Västergötland) Götalunden, Trollhättans kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Grindstad (Älvsborgs län)Källor: DB, FS / DOR 52-60Möller f. Larsson, MatildaLunddalaDöd 5/3 1967.Kyrkobokförd i Vargöns kbfd, Västra Tunhems kn (Älvsborgs län, Västergötland).Född 6/1 1884 i Grinstad (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (23/8 1946). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Västra Tunhem, Vänersborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Grinstad (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson, Petter Manf. 16/3 1854 i Gestad, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 20/1 1882 från Björnerud, Gestad, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Gestad P 1882 001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Carl f 1849 er gift med Britta Maja Andersdotter f 1856 Ør.Barn Anna Maria f 1878, Alma Kristina f 1881, Augusta Ulrika f 1884, Anders Johan f 1887 og Carl Viktor f 1889. Familien bor i 1890 på Kuserud i Erikstad.Barna er født i ØrKarlsson, Karl ViktorÖxneredsväg. 77Död 11/7 1963.Kyrkobokförd i Vänersborg, Vänersborgs kn (Älvsborgs län, Västergötland).Född 1/10 1889 i Ör (Älvsborgs län, Dalsland).Gift man (9/2 1929). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Vänersborg, Vänersborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Ör (Älvsborgs län)Källor: DB, FS / DOR 63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Therese Brennesvik

Hei! Jeg leter etter foreldrene til Johan Hjalmar Mathiesen f. 05.03.1877 og hans hustru Hilma Mathilde Jensdatter f. 1875. De er registrert innvandret til Norge fra Färgelanda i 1904.Jeg lurer på: - Info hentet fra den svenske folketellingen 1890 via Anbytarforum oppgir at far til Johan Hjalmar er Mathias Persson f. 1822, og at en bror heter Gustaf Adolf f.1881. Men hvem var Johan Hjalmars mor? Finnes det flere søsken? - Familiehistorien vil ha det til at Hilma Mathilde var finsk. Kan dette bekreftes/avkreftes av oppføring i en eller annen kirkebok eller husforhør? - Finnes noen fødsel på Hilma Mathilde i Färgelanda eller i Sverige?Flott om det finnes noen fakta der ute som jeg kan lete videre på!Hjerteligst, Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg var borte i hele går. Så når jeg nå slår på pc'n, så ser jeg at det har skjedd mye her mens jeg har vært borte. Hanne har virkelig stått på.Knut, nå ser jeg at Hanne har funnet masse for deg, har du fått svar på ditt ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor RustadDette virker som en skikkelig nøtt, og jeg ser jo på ditt eget tema at dette har du slitt med lenge.Jeg har fortsatt ikke funnet noe. Jeg ser på ditt siste innlegg i ditt eget tema om han at han giftet seg på Østre Toten. Der bodde han også i 1865, og da har det jo kommet barn til. Har du funnet dåpen til barna ? Kan det være svenske faddere der ? Kjenner du til f.eks søsken til Svend Gustafson som også kom til Norge ? Kanskje det hadde vært noe å finne via en slik omvei. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Nina therese OttestadVet du hvor Hilma Mathilde er født? Jeg har ikke funnet henne født i Färgelanda.Om vi skal gjette på at vielsen skjedde i Färgelanda, så er det nyeste jeg kan finne av vielser i 1894 og de giftet seg vel trolig etter det.Det jeg har funnet er om Johan Hjalmar. Fødelseboken for Färgelanda viser: født 5/3-1877 JOHAN HJALMAR. Foreldre: i Gatersbyn, arbetare Mathias Persson og Maja Stina Andreasdotter.Husforhør for 1876-1888 for Gatersbyn i färgelanda side 417 viser denne familien, alle fødte i Färgelanda:arb. Mathias Persson utfattig 3/7-24hustru Maja Stina Andreasdotter, f 2/2-1844. De giftet seg i oktober 1865Barna: Karl Peter 4/8-59, død 21/2-82Karolina 25/12-63Karl Magnus feb 1870Johan Hjalmar 5/3-77Gustaf Adolf 17/4-81Husforhøret for Färgelanda stopper her, så jeg får ikke fulgt familien over i det neste.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nina Therese.Du har jo selv funnet fra 1890 tellingen. Her er Gustaf Adolf i 1900 tellingen:Register: Folkräkning 1900 (Älvsborgs län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Gustaf Adolf Mathiasson Hemförsamling: Sundals-Ryrs annex Hemort: Kärr Kontrakt: Södra dals Län: Älvsborg Födelseår: 1881 Födelseförsamling: Färgelanda Älvsborgs län Yrke: Arbetare Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 1 Sida: 22 Rad: 46 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Gustaf Adolf Mathiasson, f. 1881 i Färgelanda Älvsborgs län, Arbetare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg søker opplysning om hvor i Sverige Lars Larson Søberg er født. Han søkte om marquetenterbevilling i Kristiania i 1813 og da heter det at han er svensk av fødsel. I 1812 kalles han matros. Han ble gift med ei norsk jente, Christine Nielsdatter, og de fikk 4 barn. Han ble begr.13.mars 1830, 46 år gml. Det er alt jeg vet om ham. Flere faddere av svensk opprinnelse nevnes da han har barn til dåpen (Johanne Ternstrøm, matrosene Edvard Sandberg og Nils Olson og bakersvenn Andreas Holmgren). Jeg er oppmerksom på at mitt spørsmål kan være vanskelig å besvare, men den som intet våger, osv. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg søker opplysning om hvor i Sverige Lars Larson Søberg er født. Han søkte om marquetenterbevilling i Kristiania i 1813 og da heter det at han er svensk av fødsel. I 1812 kalles han matros. Han ble gift med ei norsk jente, Christine Nielsdatter, og de fikk 4 barn. Han ble begr.13.mars 1830, 46 år gml. Det er alt jeg vet om ham. Flere faddere av svensk opprinnelse nevnes da han har barn til dåpen (Johanne Ternstrøm, matrosene Edvard Sandberg og Nils Olson og bakersvenn Andreas Holmgren). Jeg er oppmerksom på at mitt spørsmål kan være vanskelig å besvare, men den som intet våger, osv. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Hei Anne Lene. Jeg ser du får masse oppdrag her i forumet. Forsøker meg også med en forespørsel og håper du har tid til å se på mitt spørsmål. Min tippoldefar Andreas Andreassen Malde f. 1821, var bødker her i Stavanger. (En bødker lager tretønner). I den anledning var han i 1888 på oppdrag i Bohuslän, antagelig fordi det var mye arbeidsoppdrag der borte i forbindelse med sildefisket på svenskekysten.Mens han jobbet der borte, fikk han lungebetennelse og døde samme år. Fra kirkeboken i Stavanger har jeg plukket ut disse opplysningene:død 23/6-1888 begravet 26/6-1888 ''i Sverige''. Videre er det i kirkeboken innført denne anmerkningen: ''Ifølge Meddelelse af 27/7-1888 fra Pastor B.J. Bengtson i Tanums Församling af Bohus Län. Han døde i Grebbestad i Tanums Sogn''.Og mitt spørsmål til deg er om du har kilder som kan fortelle meg hvor i Tanums sogn Andreas Andreassen Malde ble begravet? Dersom du finner kirkeboken, står det der også noe mer om omstendinghetene omkring hans dødsfall?På forhånd takk.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ThorleifDette må jeg få lov til å komme tilbake til i løpet av morgendagen. Det kan som du sier bli vanskelig, men skal se litt.Magne.Jeg kan bekrefte at Andreas døde i Tanum, Så det må vel være snakk om Tanum Kirke.Fra 1888 års dødbok for Tanums forsamling i Wikornes Norra Prosteri, Gøteborgs Stift, Gøteborg og Bohus län:Død 23 juni. Malde Andreas, tunnbindare från Stavanger. Anm: attest afsend till sogneprest i Stavanger 27/7-88.Med andre ord det står ikke innført noen ting om alder, fødselsdato, dødsårsak el.l.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Thorleif, er du helt sikker på at dette ikke er Lars Larsen Sundberg, 'uektefødt' 1787, døpt 29.07.1787 i Holmestrand. Jeg har ikke sett at matrosen eller marketenteren er svensk, men skal absolutt ta forbehold da jeg ikke har alle data for hånden i øyeblikket. Navnene som finnes er Sundberg, Sunberg, Srømberg, Sønberg for å nevne noen i farten. Jeg kunne tenke meg flere detaljer (datoer) for å kunne kontrolere at vi hele tiden snakker om samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Anne Lene - hjertelig takk for svaret du sendte. Jeg var i Tanum og Grebbestad for noen år siden og husker at det også var en kirke i Grebbestad. Men den kan selvsagt være av noe nyere dato. Så da får jeg tro at min tippoldefar ble begravet ved Tanum kirke. Du gjør en kjempejobb. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En liten korreksjon av meg selv, nevnte barn født i Holmestrand døde like etter - samme kortslutning gjorde jeg for 5 år siden, men lærte tydeligvis ingenting. Men spørsmålene mitt gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Therese Brennesvik

Tusen takk, Anne Lene, dette var til stor hjelp! Opplysningene dine gir et litt mer utfyllende bilde av familien.Hva Hilma Mathilde angår, må jeg anta at hun virkelig er født i Finland som historien har påstått og dødsinnføringen i kirkeboka forsåvidt bekreftet. Hun og Johan Hjalmar giftet seg i Skjeberg i 1904, rett etter at de hadde flyttet. Familiens gjøren og laden i Norge har jeg oversikten over.Jeg har et lite spørsmål til. Kan disse to ha hatt et barn utenfor ekteskap, en gutt født i Färgelanda? Er det mulig å finne det ut?Tusen takk for all hjelpen! Hjerteligst, Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I Tanums pastorat er Resø,Naverstad, Mo,Grebbestad,Lur, Havstensund,Sannæs og Tanum kyrka. Min oldermor er skrevet i Tanum i kirkeboka og begravet på Resø som er i Tanum Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.