Gå til innhold
Arkivverket

[#52409] Christen Christensen Mechlenborg f ca 1710/Karen Ellingsdatter


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Christen Christensen Mechlenborg født ca 1710 var en bror av min ane Hans, og den 03.01.1747 ble han trolovet med Karen Ellingsdatter. Det er da oppgitt at de hadde fått Kongelig tillatelse for gifte seg. De ble gift Meløy kirke 30.07.1747.Det jeg lurer på er hvordan de var beslektet, for det må de jo ha vært siden de måtte ha Kongelig tillatelse for å gifte seg? Ut fra de navene jeg har på anene til Christen og Karen her så kan de ikke ha vært fetter og kusine. For meg ser det ut som om at Christens morfar Christen Olsen født ca 1640 og Karens morfar Christopher Olsen født i Valle ca 1645 kan ha vært søsken. Kan jo forsøke å illustrere litt:1)Karen Ellingsdatter født 1716 på FiskevågForeldre2)Elling Christophersen født ca 1676 på Valle i Meløy.3)Karen Jensdatter. Hun var første gang gift med Lars Christensen født på Fiskebvåg i 1651, og Lars døde i 1706. Karen var gift 2 med anenr. 2 Elling Christophersen.Farmor og farfar:4)Christopher Olsen født ca 1645 som bodde på Nedre Valle og døde etter 1718.5)Karen Jonsdatter født 1652 av Benkestokslekten.Christen Christensen Mehclenborg(om min ane Hans sine aner i de nærmeste generasjoner):1)Christen Christensen Mechlenborg født ca 1710 og død ca 1756. Trolovet 1 Meløy kirke 16.07.1739 med Karen Jonsdatter, og de ble gift 17.07.1739 . Begge deler i Meløy kirke, og forloverne var Christen Enge og Hans Hansen Øvre Valle.Trolovet og gift 2 med Karen Ellingsdatter. Forlvoer Ole Jonsen Meløy og Hans Jonsen(se over ellers). Farmor og farfar:2)Christen Hansen født ca 1670, og oppsitter på Hestmona i Lurøy fra 1701 til han døde i 1744.3)Eva Christensdatter Mechlenborg født ca 1680 jordpåkastelse 02.05.1762. Hun døde før 16.04.1762(skriv i forbindelse med det originale skiftet hvor begravelsesomkostninger nevnes).Morfar:4)Christen Olsen født ca 1640Om Christens far Oluf Jensen Meclenborg vet jo blant annet: Han var født i ca 1591 i Tyskland med foreldre Jens Olufsen og Adelus Christensdatter, og han var fogd i Lofoten i 1625, og han var fogd på Helgeland 1639-1640. Han drev Lurøygården. Han var vel også fogd på Nordmøre en stund.Er det noen som vet hvordan Christen og Karen var beslektet? Jeg syns dette blir viktig siden jeg egentlig vet ganske lite om enkelte av Christens og broren og min ane Hans sine aner. Blant annet mangler en jo mor på Eva Christensdatter som jo også kan være forbindelse her mellom slekten til Karen Ellingsdatter født ca 1716 i Fiskevåg og ektemannen Christen.Med andre ord blir mine spørsmål:1)Var Christen Olsen Mikkelborg født ca 1640 og Christopher Olsen født ca 1645 og bruker i Valle Meløy brødre? Hadde Oluf Jensen Mechlenborg og kona Adelus Christensdatter foruten sønnen Christen også sønnen Christopher Olsen født ca 1645 og bruker i Valle i Meløy?2)Hvilke andre slektsforbindelser kan det ha vært mellom Karen Ellingsdatter og ektemannen Christen Christensen Mechlenborg?Kilde for anene til Karen Ellingsdatter boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Anne Lise.Nei, jeg tror ikke at Christen Olsen Mikkelborg og Christopher Olsen var brødre.Christen sine far het som du sier Oluf Jensen Mechlenborg, født ca. 1591. Oluf ble i følge Svend Aage Mørkvig: Mechlenburg - Patriecerslægt gennem 500 år, side 91, gift i 1629 med Adelus Christensdatter.Oluf sine sine foreldre var Jens Olufsen Mechlenborg og Appelone Madsdatter Galde. Dette ifølge samme kilde, side 90.Christopher Olsen kan ikke dø etter 1718 fordi kona hans, Karen Jonsdatter, gifter seg igjen ca. 1681 med Hans Pedersen Berg. Christopher Olsen er mest trolig død i 1680 og etter det jeg vet får han og Karen kun ett barn som lever opp, nemlig Elling i 1676. Dette finner du bevis for i 1701-tellingen her på Digitalarkivet.Jeg har opplyst fra boken Slekten Ellingsen at Christopher Olsen er født ca. 1645 på Kråknes i Brønnøy. Mor hans skal i følge samme kilde hete Dorethe Christophersdatter og hun skal dø på Kråknes, på far har jeg ikke mer enn at han heter Ole, men han skal også dø på Kråknes.Så skal det være nært slektsskap som er årsaken til den kongelige bevillingen, så er slektskapet neppe fra disse to personene.Men det kan kanskje være interessant å prøve å følge Christen Hanssøn sine aner litt bakover, eller den hittil ukjente mor til Eva Mechlenborg. Eller se om du kan finne noen treff blant Karen Ellingsdatter sine aner, og da kanskje spesielt på hennes mors side, Karen Jensdatter, og hennes foreldre Jens Pedersen og Anna Herdagsdatter.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Karen Ellingsdatter f. på Fiskvåg er vel av Benkestokkslekta. Du kan se i Slekten Ellingsen, de har den på biblioteket.Du kan jo begynne der.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for gode forslag her. Tenkte ikke på 'Slekten Ellingsen' som biblioteket har Solveig, men jeg skal jo dit på torsdag. Så da håper jeg den ikke er utlånt. Nå ser jeg jo at det var Karen Jonsdatters 2. ektemann Hans Pedersen Berg som døde etter 1718.Når det gjelder å finne ut hvem mor til Eva Christensdatter Mikkelborg var og anene på Christen Hansen så har jeg jo strevd i årevis med det. Har ikke kommet frem til annet enn teorier. Når det gjelder mor til Eva Christensdatter så bår teorien blant annet ut på ut fra oppkalling av barn, at moren het Anne Maria eller Adelus. De har jo kalt opp hennes far først(Christen født 1710) og deretter hans far(Hans født 1713). Så de har kanskje fulgt samme praksis når det gjaldt jentene. Nå ser jeg jo også i 'Slekten Benkestok' at Christens første kone Karen Jonsdatter var datter av Jon Andersen på Øvre Valle og Dorthe Trondsdatter. De to konene til Christen må jo ha vært beslektet, uten at jeg akkurat nå kan se hvordan(begge er av Benkestokslekten). Jeg har litt problemer med å lese boka 'Slekten Benkestok', fordi fremstillingene av og til er rotete og skriften er veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg takker deg her også Solveig, selv om jeg har svart privat. Dessverre får jeg ikke åpnet vedlegget, og får feilmeldingen Programmet tilknyttet filen ble ikke innstallert. Det hjelper ikke å ha Adobe Reader heller.Ser også at jeg i temaet om Eva Christensdatter Mikkelborg har fått et tips om Johan Grøn og hans kone Eva Fredriksdatter som mulig ane, og at det da henvises til bind 16 av NST. Det har også biblioteket her. Jeg her likevel fremdeles åpen for forslag angående hvordan Christen Christensen Mechlenborg og kona Karen var beslektet?Hvis jeg har forstått boken 'Slekten Benkestok' riktig nå, så ser det ut som om farmor til Christens første kone Karen var Kirsten Jonsdatter, og farmor til andre kone var Karen Jonsdatter. Disse to sine foreldre var Jon Olsen og Berithe Christensdatter Aalborg. Så da blir jo første og andre kone her tremenninger, men var det nok at første og andre kone var tremenninger til at de måtte ha Kongelig tillatelse for giftermål? Trodde det bare gjaldt hvis de som skulle gifte seg var slektninger på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Er det ingen andre som har skiftene som Dis Salten har gitt ut? Som kan legge det ut her.Jeg har problemer med pcen den slår seg bare av.Det er en del merket sølv i skifte.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Kjære Tove Karlsen (12-17): Så vidt jeg vet er den boken som du legger ut kopi av beskyttet av copyright og kan vel ikke mangfoldiggjøres på denne måten uten tillatelse? Jfr Mormonerdebatten et annet sted her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Det ser jo ikke ut til at Christen Christensen Mikkelborg og kona Karen Ellingsdatter var nært i slekt iallefallJeg hadde Peder Nilsen Scheldrup født 1644 i mitt slektsprogram fra før som barnebarn av min mulige ane Peder Jensen Scheldrup født 1571, og nå fikk jeg jo noen navn til på hans etterslekt. Takk for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Fiskvåg ligger i Saltdal kommune i Nordland, men det hørte vel til Skjerstad på den tiden. Husker ikke helt når de fikk egen kirke.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

I et kongelig resskript av 1650 fikk de lov til å føre opp kirke i Saltdal, den ble bygget på Saltnes. Og ble bekjent hver 3 søndag av presten i Skjerstad. Kilde: Bygdebok for Skjerstad og Fauske I, s. 109Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.