Gå til innhold
Arkivverket

[#53454] Ole Olson Haagenvik, skipsførar i Haugesund, fødd Vikedal 1859 - huslyden hans?

Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har i dag mottatt melding om at Dagny Sørvåg bodde på Karmøy, på østsiden av øyen, i hvertfall de 10 siste årene av sitt liv. Men når hun døde vet jeg foreløpig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I tillegg til det Johan Arthur har fortalt om familien Peder og Olava Hågganvik kan nevnes at det i bygdeboka Avaldsnes I på side 59 er et fint bilde av gården de bodde på (b.nr. 6).Og til Arnfrid kan nevnes at store deler av bygdebøkene for Karmøy (inkl. Avaldsnes) også ligger nettet:www.slektsforumkarmoy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Kurt;her er det jeg kan lese ut av bygdeboken (eg. ikke noe mer enn det Johan Arthur allerede har skrevet)Gnr 79 Visnes:Peder Haagenvik født 25/11 1889Sønn av Ole Haagensen og Karen NN Haugesund Gift i 1910 med Olava Kristine Olsen født 05/03 1889, Barn: a) Ole født: 1911 Døde den 13/07 1923 b) Karen født: 11/04 1915 c) Magne født: 03/11 1919 Gift med Ingrid d) Martha født: 29/06 1924 e) Frida født: 12/07 1926 f) Ola født: 29/06 1928 Gift med Mally

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Marie, Arnfrid, Johan Arthur og Kurt for mange nye og spennande innlegg om denne huslyden, som særleg tek seg av Ole Georg Hogganvik og huslyden hans på Bømlo. Dette er skikkeleg godt ''teamwork''! No er heile den greini ''ferdig'', bortsett frå ei stadfesting av dødsstadene til Ole og Asgjerd, som eg oppfattar kalla seg for ''Lina'' til dagleg...?Eg ser at du, Arnfrid, er interessert i opplysningar om opphavet til denne ætti. Dette er framleis under arbeid, men eg kan stadfesta at Peder og Karen fekk tretten born i lag. Peder var første gongen gift med enkja Malena Pedersdotter på Kvam nedre i Hafslo (1743-1805), men dei fekk ikkje born i lag.Eg tenkte kanskje eg ville laga ei detaljert liste over dei spørsmåli som framleis står att om denne huslyden, men i første omgong nemner eg berre kort følgjande:* Stadfesting av ein del dødsstader?* Yrke til Thorleif og Jacob?* Vigslene til Thorleif/Ingeborg og Hans/Borghild?* Og talet på søner og døtrer fødde av Thorleif/Ingeborg, Andreas/Gurine og Martha/Ivar?Nok ein stor takk for hjelpi so langt!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Reknar med at datoane eg fann under Gravminne for Ole Hogganvik og familien på Bømlo er rette:515317 Ole Georg Hogganvik 2002 1894 0603 1989 1103 1989 m D 12 17 Bremnes gamle Bømlo Bremnes515318 Asgjerd Toline Lina Hogganvik 2808 1893 2002 1982 2602 1982 k D 12 18 Bremnes gamle Bømlo Bremnes518409 Olav Sigvald Martin Hogganvik 1905 1922 2510 2005 0111 2005 m E 03 13 Vis Bremnes nye Bømlo Bremnes518519 Karl Kristian Hogganvik 1001 1930 0212 2000 1212 2000 m F 07 13 Vis Bremnes nye Bømlo Bremnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Karen Kirstine Munthe Pedersdotter Moe gift HaagenvikHennar foreldre: Peder Pedersen Moe f 1834 & Sophie Jacobsdtr, vigde i Hafslo 25.6.1861.---------------------------Peder Pedersen Moe sine foreldre:Peder Jørgensen (gard?? Føds.år??) & Karen Munthe Clausdotter Moe (døypt 1790.11.07) Rett Karen?? -----------------------------Sophie Jacobsdtr sine foreldre:Jacob Thomassen (gard?? Føds.år??) & ?? ------------------------------Karen Munthe Clausdtr Moe sine foreldre:Claus Reutz Moe & Dorthe (far?? gard?? Føds.år??)----------------------------Har nokon oversikt over fleire ledd bakover?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Fylkesnes

Hei. Som barnebarn av Peder Fredrik Hågenvik og Olava Kristine kan jeg opplyse at min farfar døde av hjertesykdom.Min farmor døde av kreft i nyrene. Jeg var 3,2 år når farfar døde og kan huske han.Farmor døde før eg var født. Jeg bor på Visnesgarden der de også bodde.Olava overtok gården der,mens farfar seilte te sjøs som kaptein. Vi skriver Hågenvik i min familie ,men jeg er gift Fylkesnes.Kan jeg hjelpe med noe gjør jeg det gjerne. Dette var så intressant for meg å finne på nett. Hilsen Rita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Fylkesnes

Kan tilføye at mine besteforeldre Peder og Olava Hågenvik fikk tre sønner og tre døtre.Den eldste sønnen drukna 12-13 år gammel.Farmor gjekk i strendene å leita etter han.Det var nok ein grusom opplevelse.De fant han tilslutt så han er gravlagd på Avaldsnes kirkegård. Min far Ola Hågenvik er oppkalt etter han mens vi tok Ole på vår sønn. Karen,Martha og Frida var døtrene og der lever de to eldste. Av sønnene er alle tre døde,Ole,Magne og Ola.De to yngste døde av kreft det samme gjorde Frida. Våre besteforldre fikk 10 barnebarn som alle lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Marie, Arnfrid og Rita for nye spennande innlegg. Særleg var det interessant å høyra fråp deg, Rita, som etterkomar etter denne ætti. Her er biografien som eg (førebels) har skrive om besteforeldri dine, og som kjem i band IX av bygdebokserien for Luster kommune:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~b. Peder Fredrik Munthe Olson Hågenvik, f. i Haugesund 25.11.1889, d.##### (dødsstaden hans?)23.2.1959. Han gifte seg i Avaldsnes 15.9.1910 med Olava Kristine Olsdotter Vigsnes. Ho var f. i Avaldsnes 5.3.1889 og d.##### (dødsstaden hennar?)12.2.1953. Peder var styrmann, men han og Olava tok òg over som gardbrukarar på heimebruket hennar på Vigsnes i Avaldsnes og budde der levetidi ut. Dei fekk seks born i lag.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Kanskje kan du, Rita, fylla ut dei to svari som eg manglar? Kvar døydde besteforeldri dine - heime på Visnes eller kan henda på sjukehuset i Haugesund?Eg har ogso nokre spørsmål om fleire av søskeni til Peder Fredrik (sjå m.a. innlegg #80). Kanskje kan du svara på nokre av dei spørsmåli òg...?Nok ein stor takk for hjelpi med denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Interessant å lese Rita's innlegg. Selv er jeg vokst opp på nabogarden Hinderaker, og var ofte på Visnesgarden som barn. Nedenfor er resultatet av et søk på gravlagde i Olavskyrkja på Avaldsnesved navn Hågenvik.Navn Født Død Magne Ingolf Hågenvik 03.11.1919 09.10.1982 Ola Hågenvik 29.06.1928 11.12.1996 Olava Kristine Hågenvik 05.03.1889 12.02.1953 Peder Fredrik Munthe Hågenvik 25.11.1889 23.02.1959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oppdaget dette temaet for sent - men du har jo fått de opplysningene du trengte om Hogganvikene på Bömlo.Jeg kjente godt Ola Hogganvik i min barndom, han var gode venner med min far og bakte verdens beste skillingsboller og jödekaker, for ikke å glemme vörterbrödet hans.Som Marie, husker jeg og godt Kalle Bussjåför Hogganvik-:)Kan ellers nevne at Marie Olsdt Hogganvik var gift med min fars tremenning, Martin Stavland. De flytta til Tysvær kommune i 1972, men kom tilbake til Bömlo hvor Martin döde 18 mai 1993. Hun er heller skral idag.Bömlo folkebibliotek holder på med skanning av gamle bilder og de har mange bilder både av Olav og Ola Hogganvik med familier, men dessverre er de enda ikke lagt ut ser jeg: LenkeDet er jo mulig at du kan hendvende deg til dem dersom det er av interesse.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Kurt og Kjellaug for nye interessante innlegg.Kjellaug, me veit at Ole (Georg) og Lina Hogganvik BUDDE på Urang på Bømlo, men kan du hugsa KVAR dei døydde? Døydde dei heime eller kan henda på sjukehuset på Stord?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her kommer svaret, har nett hatt kontakt med 'gamle' Hogganviks svigerdatter som fremdeles er sprek og oppegående til trots sine 86 år. Hun fortalte meg at både Ole (Georg) og Lina döde på gamleheimen på Bremnes. Mannen hennes Olav döde der og - lungene hans var fulle av mjölstöv...Svigerinna hennes, datter til gamlebakeren er på Moster aldershjem og helt demens. Ene sönnen bor i Oslo og den andre på Bakaröya/Hgsd (far deres var altså Martin Stavland).mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Un grand merci til Kjellaug for dei siste opplysningane! Det er kjempebra å få slik god lokal hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Fylkesnes

Hei.Kjekt at mitt innlegg kan være til hjelp. Min farfar og farmor Peder og Olava Hågenvik døde begge her på Visnesgarden.Han falt om med hjertesvikt og hun fikk dø hjemme etter opphold på sykehus der de ikke kunne gjøre mer for henne.Min far Ola reiste te sjøs i samråd med mora og faren,at han skulle bare reise.Han fikk vite at mora var død en mnd etter hun var begravet.Det var ikke den kommunikasjonen då som idag. Thorleif og Jacob min fars onkler var av yrke Kaptein som min farfar Peder og Jacob jobba på Iglo som sjåfør.Husker han kjørte is.Vi hadde god omgang med Jacob ,Ivar og Martha.Sistnevnte var alles tante Martha.Har mye minner fra de. Til Bømlo til Ola og Lina reiste vi og et par ganger.Min far Ola og Karl Kristian var serdeles gode venner.Derfor besøkte vi de og de oss. Har inntrykk at denne slekta har hatt god omgang med hverandre.Jeg skal snakke med min mor om slekta så kan det hende jeg kan hjelpe til mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ved et besøk på Karmøy nylig, fant jeg at det var utkommet et bind II av 'Gamle glimt' fra Avaldsnes. På side 59 er det et flott bilde fra ca. 1915 av huset på Visnesgarden, med hele familien Haagenvik oppstilt foran huset.Boka forteller: 'Rundt 1850 er dette vakre huset bygd på Visnesgarden. Det er bruk nr. 6 på Visnes. På den tiden var det Ola Kristensen fra bruk nr. 1 på Visnes, og kona Ingeborg, født Eivindsdtr. og fra Nedstrand, som drev bruket og som trolig bygget seg dette huset. Ola hadde først vært gift med Torborg Kirstine Olsdtr. fra Røvær, men hun døde samme år som vesle Ola ble født; i 1832. Med sin andre kone Ingeborg, fikk Ola Kristensen flere barn, men det ble den eldste sønnen Ola, som overtok dette bruket. Ola Olsen giftet seg i 1881 med Marta Elisabeth Gunnarsdtr. fra Kolstø. De fikk først datteren Ingeborg Kristine, og noen år senere, i 1889, fikk de Olava Kristine - og vi ser dem begge to her på bildet. I 1910 hadde Olave Kristine giftet seg med Peder Haagenvik, og allerede året etter, i 1911, fikk de overta dette bruket. Dette vakre bildet er trolig tatt omkring 1915. Fra venstre står Olava Kristine Haagenvik, Marta Haagenvik, som ble gift med Ivar Bjørnsen., Olga Haagenvik, som var gift med Aksel Johannessen, Ingeborg Kirstine Olsen, som var søster til Olava, Karen Haagenvik, som var mor til Peder og gift med Ole Haagenvik, videre Sina Johannessen (se side 55), Sylfest, som var slåttekar fra Skjolden, og helt til høyre med hesten står en vi ikke vet hvem er. De to små guttene som står fremst er Ole Haagenvik, som var sønnen til Olava og Peder, og til høyre ser vi Jacob Haagenvik, som var sønnen til Karen og Ole Haagenvik. Han var altså onkelen til Ole.'

bilete3745.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Rita og Kurt for nye nyttige innlegg. Då er ''avsnittet'' om Peder og Olava ''komplett'', samstundes som fleire andre detaljar er på plass m.o.t. yrke. Og biletet var jo òg kjempeflott.Eg vonar du Rita finn ut meir frå mor di...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.