Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Når bare fruen hjelper meg med tyding :-), står det faktisk ung-karl Ole Giæver, Moursund i den vielsen. Det kan altså utmerket godt være Ole Nilsen Giæver, og sannsynligvis er dette riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(243:) Hvor framgår det at 'Henrich Hans Klæboe', f. 16. sep. 1798, død 8. feb. 1829, ble g. 4. nov. 1828 m. 'Regina Johnsdtr' f. omkr. 1802 ? Og altså, hvor er bruden kalt 'Regina Johnsdtr' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(250:) Dersom alt a) (ref. #247) hadde vært det riktige, kunne sønnen Henrich Richard Henrichsen Klæboe f. 1829 (Skjervøy) (hvis han da virkelig hadde Richard som 2. døpenavn !) imidlertid ha vært oppkalt etter sin morfar Richard Hagerup og hatt en søster Richardine .... (ikke lett, det her !)Hvis b) var riktig ville nevnte Richard Hagerup altså 'bare' vært svigerfar til dåpsbarnets farbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

til 248: Jeg hadde noen, og de jeg hadde var sammenfallende. Jeg må imidlertid innrømme at du sendte meg på leting :-)Susanne Margrethe: 11.sep 1843 Mikal Pedersen f ca 1815 24.sep 1854 Mathis Henriksen f ca 1831 10.okt 1862 Even Andreas Albrigtsen f ca 1837Christian: 16.sep 1849 Ane Cathrine Thygesdatter f ca 1828 2. sep 1866 Fredrikke Thomine Fredriksdatter f ca 1843Helfrid: 18.okt 1850 Christian Henrichsen (Oderup) f 1818Ellen Lorch: 19.okt 1851 Christian Jensen Dahl f 1823Else Margrethe: 16.okt 1860 Mathias Henrichsen (Bugge) f 1834 19.okt 1890 Lasse Nilsen f ca 1855Jørgen: 7.okt 1872 Lovise Amanda Ottesdatter f 1855Carl: 15.sept 1872 Kirstine Johannesdatter f 1848Martin Johan: 27.aug 1876 Eva Caroline Johannesdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Til Pers 252,253 og 254: Nei dette vakke lett! Jeg fant vielsen her: Lenke Men der er jo Henrich kalt Henrich Hansen Klæboe. Han gifter seg med Regine Johnsen(!) Straumfjord. Regine kaller seg også Johnsen ved døping av Henrich Richard.Så for å konkludere: Det kan se ut som om jeg har feil i mine notater, og at det er Henrich Klæboe, sønn av Hans Henrichsen Klæboe, som var gift med Regina. Og dermed at Henrich Hans Henrichsen Klæboe, sønn av Henrich Johan Klæboe ikke var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ser det. Jeg får lete etter Henrich Hans Henrichsen Klæboe dødsfall, for å se om vi kan skrive han ut or soga. Men det blir i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og forlover er Handelsmann på Laukøy, Skjervøy, TR, Peder Christian Angell (1794-1875) (bosatt på Hamnes), g.m. Susanne 'Sanna' Margrethe Henrichsdatter Klæboe (1800-1872), søster av Henrich Hans Henrichsen Klæboe (1798-1829), som er vårt alt. b) ! (dette blir verre og verre !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen - og fortsatt God Advent, - og mange takk for alle oppklarende innelgg om KLAEBOEs.Så lenge hverken mor eller far til hovedpersonen i denne tråden, PCH, ennu ikke er kjent er alle data om naermiljöene velkommen. Kanskje kan en ren tilfeldighet ved for eksempel en mere 'off topic' opplysning bli avgjörende.Som nevnt ovenfor besökte jeg i går Riksarkivet i Haag i.f.m. en fremtidig HOFNAGEL-tråd. Benyttet samtiidg anledning å forelegge innholdet i Arnstein's innlegg # 122. Her nevnes 'Cancelliraad og Proprietarius' Marcus NISSEN HÖYER d. 1762 og hans sönn 'Lieutenant' Peter HÖYER i.f.m. salg av Ranheim etc.Kjöperen i år 1700 oppgis å vaere 'Admiralitetsraad Johannes af Marselius udi Amsterdam' - Fant ikke noe om ham via Riksarkivet.- Undrer derfor om noen har ytterligere opplysninger ifm med denne Johannes?Undringen er både 'off topic' og ren nyskjerrighet men har bl.a. da også i tankene omtalte Fogd i Bratsberg, Melchior HÖYER, ca. 1720, som römte til Holland. Jfr. innleggene # 80 og 81.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Tore's innlegg # 255;Bare noen korte tilleggs-opplysninger.Ser at du har 8 PCH-barn i din rekke med deres ekteskap osv.I mitt innlegg # 248 never jeg 9, - og jeg tor det er PCH's eldste datter som er uteblitt.- Christine Marie, födt den 26. August 1818 og döde den 15. August 1850. Hun var gift med Hans Martin Johannessen (KURAAS) KONST den 11. Oktober 1846. I ekteskapet var det 3 barn.Det kan nevnes at deres eldste sönn, Johannes, ble gift med sin kussine, datteren til ovennevnte Else Margrethe HÖIER 1840-1922, Maren BUGGE Mathiasdatter 1861-1951.- Martin Johan, PCH's yngste sönn, födt den 11. Juni 1852 var som nevnt gift med Eva C(K)arloline Johannesdatter. Giftermålet ble angivelig inngått den 27. August 1876.Ulike kilder opplyser at Eva C(K)aroline var fra Sverige.Har du (eller andre) noe mer om Martin Johan's hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Til Pers 247: (og flere etterfølgende innlegg): Jeg finner ikke noen Henrich Hansen Klæboe døpt i lyngen omkr 1799. Jeg finner Hans Jacob døpt her (25.jan 1799) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607610075.jpg>Lenke Videre finner jeg ikke noe mer, før moderen introd et dødt barn Gotfred Andreas i september 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Til Thomas 247: Neimen, hvordan kunne jeg glemme Christine Marie. Jeg har jo henne i notatene, gm Hans Johannesen Konst. Jeg har ingen barn notert på dem, dog.Når det gjelder Martin Johans hustru Eva Caroline Johannesdatter, har jeg ingen annen opplysning enn det som står i kirkeboka ved vielse. Hun er født 24.jul 1850, og oppgitt å være fra 'Hannavarra' i Sverige. Far er oppgitt å være Johan Henrik Kollar. Jeg har ikke forsøkt å verifisere dette på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Tore's innlegg # 269;Ja, i disse barnerike familier med 'standsmessige' fadderskap er det lett å glemme både den ene og den andre for å uttrykke det akademisk.Om PCH var far til hele 16 barn, så var jo Presten i Skjervöy, Ole MELDAHL ANGELL, far til 12. Det samme gjelder vel for den kjente Mor LYNG, på Hamnnes, med 12 barn og et stort antall pleiebarn.Imidlertid gjör vel også PCH's sönn, ovennevnte Christian f. 1824, sitt beste med i to ulike ekteskap hele 18 barn!Imidlertid er ikke statistikken toppet da KJELLER-slektens stamfar i Norge, her via NYELVHOLM, angivelig er far til hele 24 barn.Dette leder meg til min etterfölgende kommentar i.f.m. innlegg # 255 og # 249. Nytt innlegg fölger i.f.m. KOLLER etc.Hva angår det korte ekteskapet mellom Christine Marie Pettersdatter HÖIER og Hans Martin (Martinius) Johannessen (KURAAS) KONST så var det i fölge mine notater fölgende barn;- Johannes f. 1847 (nevnt ovenfor)- Petronelle f. 1848- Severin f. 1850Enkemannen Hans Martin f. den 18. Oktober 1818 gifter seg derimot på ny i 1855 med Trondz(h)ina Fredericka Olava (FLOER) Michelsdatter DAHL som var födt den 18. Februar 1829.Det er til informasjon registrert hele 6 barn i dette ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

270: Jeg ser, utifra dine antall, at jeg mangler nok mye her. Både på Ole Meldahl Angel og etterkommere etter PCH. Jeg holdt egentlig på nedi Nord-Trøndelag (Verran) da jeg ble obs på denne tråden, men nå leter jeg mest i Skjervøy :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først må jeg si at jeg ikke har fulgt med i debatten og heller ikke lest alle innleggene.Men så ved en tilfeldighet 'Kjöperen i år 1700 oppgis å vaere 'Admiralitetsraad Johannes af Marselius udi Amsterdam' - Fant ikke noe om ham via Riksarkivet' i (265).Dette minner svært om bergråd Nordenfjeldske Bergamt Johan Seliusen Marselis (07.04.1688) - nevnt av Weidling i 'Eneveldets menn i Norge), bror til Anna gift med ikke ukjent Gerhard Rasmussen Treschow. I det minst Anna var født i Amsterdam (1637), begges foreldre skal være Selio Marselis (født i Rotterdam, død i København) og Anna van der Straten, sistnevnte bodde i Christiania fra 1645.Om dette er interessant har jeg noen få detaljer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(272:) Jeg har notert Gjord (Gerhard) Rasmussøn (Treschow) (før 1623 - 1655) fra Præstø (treskomaker, handelsmann og rådmann i Stege) som gift i 1653 med Anna Nielsdatter Hermann fra København, som tidligere hadde vært g.m. Jens Madssøn Wiel (død 1652) og senere ble g. i 1666 m. Peder Andersen Hegelund (død 1688 i Stege, Møen).Var Gerhard Treshow altså istedet (eller i tillegg ?) gift med Anna Seliusdatter Marselis, f. 1637 i Amsterdam, datter av Selio Marselis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.