Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Til Geir's innlegg # 272;Ja, tror alle i denne PCH debatten ville sette stor pris på dine 'detaljer'.Som nevnt ovenfor la jeg ut dette side-spörsmålet i.f.m. besöket på Riksarkivet i Haag i går. Jeg rakk ikke samtidig å opplyse at jeg allerede hadde fått i stand et möte på Byarkivet i Amsterdam, (Gemeentearchief), senere denne måned. Dette p.g.a. relevant kilde-material i saken, men som befinner seg der, og ikke i Haag.I mellomtiden har jeg også mottatt en rekke e-mail med ytterligere informasjon/tips angående MARSELIS. Jfr. også Arnstein og Per's innlegg med henvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Per: Så du mitt innlegg 268? Jeg finner ikke din Henrich Hansen Klæboe noe sted. Vet du hvor dåpen hans er? Kan det være feilregistrering, eller er han egentlig sønn av Henrich Johan Klæboe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt innom, bare et kort svar til 275. Gerhard Treschow ble gift med Anna Seliusdatter Marseli(u)s 14.04.1663 'i huset' iflg. brev av 14.04.1663. Han døde året etter og du finner ham 'nedsatt i kirken' (dvs. Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania) 10.03.1664. Treschow ble 20.11.1661 sekretær hos stattholderen i Norge. Han var født rundt 1627, anslått etter at han var student 21 år gammel i Leyden 1648.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. linken i #266 var den Anna Marselis som var g.m. Gerard Treschouw (fra Meen, DK) en datter av Gabriel Gabrielsen Marselis (1609-1673) og Isabeau van der Straaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Tore's innlegg # 269/271;Dette var nytt for min del, - KOLLAR, i relasjon til HÖYER.Jeg har en del KOLLAR/KOLLER registreringer i Nord-Troms via en kontakt i USA, men disse synes å vaere hjemmehörende i Kvaenagen, og mindre i Skjervöy hvor PCH holdt til.Unasett så har jeg (så langt) registrert fölgende barn hos Martin Johan f. 1852 og Eva Caroline f. 1850;- Johanna Marie f. 1878- Nils Fredrik f. 1880- Birgitte Elise f. 1883- Amandus f. 1887Kan av samme notater avlese at det blant disse 4 barn var inngifte i bl.a. NYGAARD og BAEVERDAHL. BAEVERDAHL-slekten skal visstnok ha sitt opphav i Österdalen.Dessuten henvises det til den religiöse bevelgelse rundt LEASTADIUS i.f.m. KOLLER.Hva angår Svenske forbindelser så nevner jeg i innlegg # 270 - (NYELVHOLM) KJELLER med inngifte via PCH's datter Susanna Margrethe f. 1821.KJELLER-slekten skal angivelig ha sitt opphav i Härjedalen, visstnok via en Per/Peder Persson FANTINGBERG/FALTINBERG, födt ca. 1750.Det er her at rekorden i antall barn når dine 'HÖYDER', ikke HÖYER, da en av KJELLER-herrene skal ha vaert far til hele 24 barn!Det finnes sikkert andre som vet mer om akkurat dette.Kommer tilbake til KJELLER-HÖYER forbindelsen etter å ha sett naermere på mere detaljerte data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Til Thomas 281: Takk for disse. Hvor de var inngifte i Nygaard og Bæverdal er meget interessant. Min kones søster er gift Nygaard (Laukslett, Arnøy, Skjervøy), og min kone heter Bæverdal den dag i dag. Jeg har lett opp Bæverdal så langt som til Steinkjer (Stod), men har enda ikke funnet aner i Østerdalen (som nevnt i Skjervøy Bygdebok bl.a.). Jeg har ganske mye notater på Bæverdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Til 278: Hans Christopher Klæboe og Karen Wulff Hagerups barn: Magdalena Dorthea f 1793; Richardine Henrica f 1795; Hans Jacob f 1798; Gotfred Andreas f 1801-d 1801; Petter Haning f 1802; Martha Sophia f 1805;Jeg har ingen registreringer på flere barn av Hans og Karen før 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(278/268:) Handelsmann, gjestegiver og stortingsmann Hans Christopher Henrichsen Klæboe (1753-1827 Lyngseidet) fra Leirvik, Engeløya, Steigen, NO, og hans kone Karen Richarsdatter Wulf Hagerup f.1765 fra Bjørnør, Fosen, ST, skal iflg. mine notater ha fått flg. barn: - Hans Jacob 12 Nov 1798, - Henrich 1799, - Gotfred Andreas Sep 1801, - Magdalena, - Richardine og - Hans (samme som Hans Hacob ?).Henrich f.1799 skal ha vært styrmann og dødd på sjøen (?) i 1829. Han bodde på Bodde på Langstrand, Skjervøy, ha han, såvidt jeg vet, (som 30-åring) ble g. i Skjervøy den 4 Nov 1828 med Regine Marie Pedersdatter Blix.Jeg ser ikke bort fra at Henrich kan ha vært sønn av en annen 'Hans' (el.l.). Han kan til og med være sønn av 'sin onkel', handelsmann i Straumfjord, Skjervøy, Henrich Johan Henrichsen Klæboe (1765-1812), g. 1793 m. Susanne Margrethe Hebsch. Det kan jo være at sistnevnte brukte sitt 2. fornavn (Johan/Johannes/Hans) og at dette kan være årsaken til at Henrich kalles 'Hansen' ved giftermålet i 1828. Dermed ville det altså likevel være sistnevntes sønn Henrich Hans Henrichsen Klæboe (16 Sep 1798 - 8 Feb 1829) som gifter seg 4 Nov 1828 ... (Han blir kalt 'Hansen' av både prest og klokker ...)(Det var førøvrig ikke barnet som ble introdusert i kirken i 1801, men moren, som etter ca. 3 uker igjen kunne møte til gudstjeneste, etter sin 'urene' periode. Snedig skikk ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Til Thomas. Jeg har mye kontakt med en av etterkommerne til Koller fra Kvænangen i USA. Imidlertid har jeg ikke funnet at det er noen forbindelse til PCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Til Per 284 og 286: Barna til Hans Christopher Klæboe og Karen Wulff Hagerup ble døpt i Lyngen, Troms.Barna til Henrich Johan Klæboe og Susanne Hebsch ble døpt i Skjervøy, Troms.Og som sagt: Jeg finner Henrich Hans Henrichsen Klæboe døpt i Skjervøy 28.okt 1798, jeg finner han død 8.feb 1829. Men jeg finner ingen Henrich Klæboe i Lyngen 1793-1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har lest Pers innlegg og lenken han viser til. Men jeg står ved det jeg har skrevet selv om enkelte originalkilder i utlandet ikke er kontrollert. Dette blir uansett en kortversjon så sent;Gabriel Marselis (eller Marselius) fra Brabant (som idag ligger delvis i Nederland, delvis i Belgia) var gift med Anna L'Hermite. De bosetter seg i Hamburg pga. religionsforølgelse. De to barn som omtales her er Selius (Selio) og Gabriel Gabrielsen Marselis. (Begge brødrene omtales bl.a. av Weidling, Daae, Collett pluss diverse steder i PHT, NTP og NST).Selius ble gift med Anna van der Straten 11.04.1634, de flyttet 1644 eller 1645 til Christiania, men bodde ofte i København. Bygde Marseliborg på det som senere ble kalt 'Fru Grünings løkke', omtrent ved Universitetet, Tullinløkken og vestre side av Carl Johans gate. Hun dør 03.09.1654 og han 20.03.1663 i København. Han fikk en mengde privilegier i Norge, f.eks. 18.07.1646 borgerlige rettigheter i Christiania uten å ta borgerskap og skattefrihet i 3 år (dvs. også tollfrihet) - disse privilegier ble forlenget for 12 år to ganger.Av barn kan nevnes Johan Seliusen Marselis som 07.04.1688 ble Bergråd Nordenfjelds, datteren Anna gift med Gerhard Rasmussen Treschow (bror av rådmann i Stege Giort Rasmussen Treschow!!! - denne var gift med Anne Nielsdatter !) og endelig Gabriel Seliusen Marselis som begikk selvmord ved årsskiftet 1671/72. Sistnevnte etterfulgte faren som generalpotsmester i Norge. Gabriel ble funnet utenfor Hamburg, det ble en del strid om hans begravelse pga. dødsårsaken (Kancelliets Registranter angående begravelser, gjengitt i PHT 1914 s.156, Skjællandske registre, datert 5. januar 1672; Generalpostmester Gabriel Marselis, der er fundet myrdet udenfor Hamborg, maa uden videre efterforskning stedes hæderlig til Jorden og hans Formue skiftes her'. PS. Men han var ikke myrdet) Gabriel Gabrielsen Marselis ble gift 1635 år tidligere med Isabella van der Straten (død 1652) og giftet seg annen gang med Maria (van) Arckel (1655). Han hadde vært dansk faktor og resident i Amsterdam fra 1638, kongelig dansk kommissær samme sted fra 1642. Adlet 1665.To sønner av G.G.Marselis ble danske friherrer, Constantin og Wilhelm (som tok navnet Gyldencrone).Jeg tror nok Weidling i sine embetsmannsbiografier delvis har blandet den siste sammen med hans nevø av samme navn. Selv om Gabriel Gabrielsen Marselis hadde store eier interesser i Norge, bodde han meg bekjent aldri i landet.Se forøvrig Dansk biografisk leksikon som også ligger på nettet. Der er en del informasjon.Det går alt for langt å komme inn på den omfattende forretningsvirksomheten, men kan kan prøve å svare på konkrete spørsmål etter beste evne.PS. Unnskyld eventuelle trykkfeil o.l., batteriene er ikke de beste hverken i tastaturet eller hjernen på denne tiden av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen,- er på reisende fot i en annen tidssone frem til torsdag, kan derfor bare svare sporadisk.Nok en gang mange takk for den interesse som tråden får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lade, Strinda - 25. juni 1727 copul: Søfren Dass, Soren Skriver(?) over Helgelands Fogderie udj Nordland, med Jomfru --?-- Kirstine Høyer paa Ranum gaard...osv Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(294:) Kjennes besteforeldrene til Bolette/Bodil Marcusdatter Angell (ca.1675?-1742 Lade) (fra Lillefosen ?), g.m. Peter/Peder Petersen Høyer (ca.1665-1741 Lade) (Cancelli-Raad, eier av Bakke Gaard (og Ranheim ?) (sønn av Peder Ehmsen Høyer, rådmann i Flensburg) ?Bolette's foreldre var Marcus Nissen Angell (ca.1635-ca.1702) og Catharina Hansdatter Jerne (Skast ?) fra Ribe, DK. Marcus bebygde 'Havna' i Kristiansund. Det var skifte etter ham der den 16 Mar 1702. Men, altså, hvem er foreldre til dette ekteparet ?Peter/Peder Petersen Høyer (c1665-1741) hadde søsknene Sven Pedersen Høyer (ca.1650-ca.1693) (g.m. Mille Andersdatter Riiber fra Aure, Nordmøre), NN Pedersdatter (mor til Petter Hansen Høyer ca.1670-et.1693) og Ehm (ca.1665-1724), 2. ektemann til Margrethe Livsdatter Borch fra Hedemarken. Søsknenes far var altså ovennevnte Peder Ehmsen Høyer.Nevnte Petter Hansen Høyer f. ca.1670? krevde fars- og morsarv i skifte etter Sven P. Høyer den 16. Januar 1693. Stemmer det at han var søstersønn av Sven ? Hva het hans foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per, kva er kjelda di for at Mille Andersdotter Riiber var frå Aure? Eg meiner å hugsa at ho var frå Hitra i Fosen og ei dotterdotter til Hustru Mille Audunsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dotterdotter til Hustru Mille Audunsdotter var ho vél, men eg meiner far hennar, Anders Nielsen Riiber, handelsmann på Ansnes, Hitra, og sorenskrivar i Fosen (1645-1651), daud på Mastad (Ansnes ?), Hitra, var busett på Kjørsvik i Aure eit bel omkring 1645-1650. Anders var andre gongen gift (i 1645 ?) med Margrethe Melchiorsdotter Falch frå Hemne (som var dotter til Mille Audensdotter). Kjelder er det snautt med, diverre .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Bare helt kort til Anne Lise's innlegg # 285;- ja, som paapekt i mitt innlegg # 281 saa var det nytt 'ogsaa' for meg at det var en forbindelse mellom HÖIER og KOLLER/KOLLAR.Om jeg har forstaatt alt rett saa var vel PCH's yngste sönn, Martin Johan f. 1852, gift med ovennevnte Eva C(K)aroline f. 1850 - som 'just' var av denne slekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.