Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Det gleder meg at det kommer litt fokusering på BORCHs i denne PCH-debatten. Om ODERUPs spiller en sentral rolle her så gjör nok BORCH det minst like mye.Jeg er i Nederland i dag ifm HOFNAGEL-undersökelser men når jeg kommer tilbake i Belgia igjen kan jeg bidra med de data jeg har om BORCH.Så vidt jeg kan huske så dreier det seg om to BORCH-slekter i Nord-Troms;A. BORCH-brödrene på Taskeby Store og Taskeby Lille, Anders og Jens. Tror i farten at Anders var födt rundt 1650 og döde i 1718, og at de begge finnes i FT 1701. Disse BORCHene drev handel på Bergen, var postansvarlig, lensmenn og lagrettemenn. Stor etterslekt, ikke minst via PCH's 'bidrag'. Taskeby Lille ble senere brukt som prestebolig.B. BORCHene i Maursund, - som finnes der i tiden etter 1680-90, först ved Axel Nielsen BORCH. Blant etterkommerne benyttes også navnet RIST. Tror det her var inngifte i bl.a. ARILD.Jeg har ikke selv undersökt en eventuell sammenheng mellom ovennevnte A og B-slekt BORCH, men kommer som sagt tilbake med en del data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

24. juli 1749 cop. Enche Manden Monsr. Jacob Mathiæsen Borch og Mad Ingebor Johans datter Malthes (forrige hustru opplyst å ha vært Malena Ericsdr). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Når det gjelder del A (se innlegg # 326) vedrörende BORCH i Nord-Troms så har jeg i utgangspunktet fölgende;- Thyge Nielssen BORCH ca. 1570-1649 Skipper? Taskeby Store og Lille Födt i Danmark? 1 sönn kjent;- Niels THYGESSEN-BORCH ca. 1605-1670 Trondhjemsborger? Taskeby Store og Lille 2 sönner kjente;- Anders Nielssen BORCH ca. 1652-1718 Postbonde og handelsmann Bergensborger? Taskeby Store 6 sönner kjente;- Niels ca. 1681- Thyge ca. 1688- Peder ca. 1689- Christer ca. 1694- Knud ca. 1697- Anders ca. 1702Ovennevnte bror til Anders som selv var födt ca. 1652 var;- Jens Nielssen BORCH ca. 1655 Lensmann i Skjervöy Taskeby Lille 2 sönner kjente;- Jens ca. 1690- Christer ca. 1693Stemmer dette med andres data? Har mere informasjon hva angår hustruer etc. men mottar gjerne kommentarer.Mange takk, - og fortsatt God för-Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(329:) Flott Arnstein ! Betegnelsen ''Mad Ingebor Johans datter Malthes'' innebærer vel at Ingeborg Johansdatter har vært gift tidligere. Skal tro om det er faren som heter Johan Malthe eller om Malthe er for-/etter-navnet til hennes forrige mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Når det gjelder BORCH, se også tråd nr. 9.070- 'Niels Pedersen Borch (1607-53)'ved Hermod MOURSUND.Samt tråd nr. 21.994;- 'Niels Jenssen Borch elelr Brox f. ca. 1773 Lenvik'ved Nina KARLSEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er god tid til ribba skal inn, så litt Colban 'off topic':Vår Frue krk i Trondheim 17. Nov: 1734. Er i Örchedals Præstegields Hoved=Kierche Anders Jemmisøn Colban bleven efter aftale mellem os Præster, public absolverit for det første leyermaal her i byen begaaet med Kierstine Erichs Datter 1733, førend hand kom til at blive Under=Officier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det blir vel kanskje litt for stort 'hopp'.16. sept 1734 dpt Jacob (uægte) mor er Anne Jensdr, som tidligere tjente hos Willum Colban. 'Udnævner til Barnefader Jacob Jemisen Colban'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, en kan undre hvorvidt Arnstein's nye registreringer når det gjelder COLBANs er så 'off topic', - eller kanskje er de mere signifikante enn som så.Jfr. her bl.a. Anne Lise's innlegg # 176.Se også Per's innlegg # 207 og Randi BROLI's innlegg # 209. Dessuten Knut SAETHER's innlegg # 217 om en COLBAN registrering i Sunndal.Hvordan passer fornavnet Jerimias hos COLBANs inn i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ribba er i ovnen. Døpt 14. nov 1732 (VF) uægte Barn Erich. Moderen Kirsten Erichsdt, som har tiendt hos Jemmi udlegger til Barnefader Andreas Jemmisson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

2. des 1734 døbt et uægte barn Andreas. Moderen Sophia Fridericsdr udlægger Andreas Jemmisøn. Caren Colbansdr er en av fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..det står forresten også at han er Under Officier ved Gen: Myhlenports Reg (og at han også tidligere har hatt uægte barn osv)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

- interessant at MYHLENPORT nevnes!Se mitt innlegg # 224 hvor jeg opplyser at jeg for tiden arbeider med bl.a. MYHLENPORT (VON BADENHAUPT), og har tenkt å legge ut en tråd om dette i 2008.Det var en naer slektsforbindelse mellom SCHELDERUPs og MYHLENPORTs i Nord-Troms, naermere bestemt via det tidligere omtalte gjestgiver-stedet Straumfjord/Strömfjord. KLAEBOEs holdt til på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, ja - har jeg sagt A...21/9 1753 Stoed Aabenbare Skrifte Stephen Jemmisen Colban for begangen Leyermaal med Qvinden Rebecca Olles Datter, saa velsom for adskillige andre grove laster og iblant andre forargelser for opsætsighed imod Kierche Embedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Anno 1753, 6. Februarii mødte i en Sacristie=Ret for Præsterne og Med hielperne (:vid: pag: 518:) Rebecca Olles Datter, En gift Kone, som før og har været besvangret, førend hun kom i ægteskab, og tilstod, at hun nu var bleven besovet af Stephen Jemmiesen Colban; næstafvigte Aar, og at hendes uægte Barn, som nÿlig var her bleven dødt og begravet, var ved sidste Michaelis tid født, og døbt af hr. Eyler Holck i Christiansunds Kierche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..og mens jeg kikket etter dåpen i Kristiansund, fant jeg følgende som kan være litt interessant:Kristiansund 6. april 1753, døbt Andreas Høyers Søn, Giert Friderik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.