Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Arnstein, i så måte ser det ut til at en kan havne langt ute i alfabetet hva angår COLBANs 'eskapader'.Kan den nevnte Stephen i innlegg # 348 vaere bror til de tidligere omtalte Jacob og Andreas COLBAN?Andreas COLBAN var som Offiser i tjeneste hos Gen. MUHLENPORTs reg., - jfr. innlegg # 343/344.Formoder at det her er tale om Generalmajor Casper Frederich D:sön (VON BANENHAUPT) MUHLENPORT 1659-1737 som bl.a. i fölge ELLEFSEN/(NOSE) var 'Chef for 3die trhj. Inf. Reg'. Casper oppgis å vaere gift med Margaretha VON HATTEN.Kanskje litt 'off topic' her, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Konf i Molde 1781, Margrete Aagesen 17 år. Dette kan være søster av Offe Høyer Aagesen 17 1/2 år i 1791, som vel hadde mor med navn Høyer, se flere innlegg om dette lenger oppe.Hva skjedde videre med Margrete Aagesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er det denne Margrete Aagesdatter som blir gift med Niels Schjelderup i Ulstein?Hvilke andre barn finnes i denne Aagesen familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har tidligere funnet den samme Peter Christian døpt i Molde 9 aug 1793. Det er tidligere nevnt i tråden at PCH vokste opp hos Straumfjord (iflg sesjonsmanntallet 1804 bodde det en Peter Christian, 10 år, hos Henrich Klæboe). I samme åndedrag bør det nevnes at det ble døpt Ole Meldahl Angels barn med navnet Peder Christian 4 feb 1794, her er Henrich Klæboe en av fadderne (se [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=18179&urnread_imagesize=full&show=58#toppen>Lenke ). Det er mest sannsynlig den samme Peter Christian Angell som blir konfirmert 17 år gml i 1810. Med andre ord er dette mest sannsynlig en annen Peter Christian enn PCH hvis han kom fra Molde.For øvrig interessant med sporet mot Nord-Sverige, da veldig mange fra Nord-Sverige/Nord-Finland emigrerte til daværende Skjervøy prestegjeld. Min tippoldemor på farssida, Hellfrid Pettersdatter, var født 3 mai 1827 og var gift med Christian Arild Henriksen Grundfjord (sønnesønn av Christen Rasmussen Oderup). Deres sønn Petter f 1850 var min oldefar. Hellfrid og Christians bosted Leervaag (Leirvåg)i Oksfjord ligger like nord for Straumfjord. Både Straumfjord og Oksfjord hører i dag til Nordreisa.Kollar/Koller har jeg for øvrig også i slekta mi i Kvænangen (innvandret fra Nord-Finland/Nord-Sverige). Har heller ikke funnet bevis på at Eva Karoline var etterkommer av Johannes Koller i Nordbotten (min 3.tippoldefar på morssida)Karoline Kirstine Carlsdatter Nygaard var gift med Kristian Magnus Olsen Saxesen Kjeldsberg, født 1867 i Badderen, Kvænangen. Han var sønn av Saxe Olsen Kjeldsberg som var involvert i gruvedriften i Kvænangen.I tillegg til teoriene dere har lansert, har jeg hørt et par til: - En gammel dame var en gang på Riksarkivet og fikk hjelp fra en av de ansatte. De hadde kommet frem til at PCH måtte være fra Flensburg-området, mao det dansk-tyske grenseområdet. Mange av de som kom derfra rømte fra krigen og kristenforfølgelsen. De jente derfor at PCH's forfedre også kom fra samme området, men jeg fikk ikke noen henvisning til hvilke kilder de hadde brukt..... :-(. Dette kan være den Peter Høyer som det vises til i lenken i Arnstein Rønning's innlegg 7/11 kl 23.31.- Etter det jeg kan huske, lanserte Anne Lise Johansen en gang teorien om at Molde var en feiltolkning av stedsnavnet Meløe (Meløy i Nordland). I Rødøy Prestegjeld, Meløe sokn finnes en gård med navnet Sjåvik. Dette er en interessant idé, selv om det ikke er så sannsynlig at navnet Peter Christiansen Siaavig kommer derfra (Sjåvik er også et annet gammelt navn brukt om Årvik/Årviksand i Skjervøy).Ellen Lorch Pettersdatter, PCH's yngste datter fra første ekteskap, skal en gang ha avkreftet historien om at faren (eller PCH) skulle ha blitt funnet i en kurv i strandkanten. Men det ble også sagt at faren var en engelsk skipskaptein, mens morens navn var ukjent.Jeg har prøvd å lete etter Petter Christian's opphav i over 10 år (selvsagt med litt varierende intensitet). Har hatt flere etterlysninger etter PCH ute, men uten å få snøret i bånn. Herunder også undersøkelser om forbindelser til de 'etablerte' Høyer-familiene i Kristiansand, Skien++Hadde ikke vært på Digitalarkivet på en stund, og ble helt målløs når jeg så hvor mye engasjement denne etterlysningen har gitt. Håper arbeidet fører frem, mange takk til deg Thomas som har satt dette i gang :-)Veldig mange av innbyggerne på Arnøya i Skjervøy er etterkommere etter PCH. Jeg har lagt ut en del av PCH's etterkommere på min slektsside på web:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 355, 1. avsnitt: Det er vel heller tvilsomt at Ole Meldahl Angels barn ved konfirmasjonen ble kalt Peter Christian Straumfjord.Jeg er kommet fram til at en arbeidshypotese i det videre arbeidet kan være at Maren Anna Høyer f ca 1735 (66 år i 1801), gift med NN Aagesen, er mormor til PCH, og at det er fra henne han har Høyer-navnet.Ved gjennomgang av en god del kirkebøker for Molde i aktuell periode, synes denne familien å være den eneste(?) 'aktive' med tilknytning til Høyer-navnet.Jeg har ikke klart å finne noen av familien døpt i Molde, men den første jeg registrerer er Margrete Aagesen, konfirmert i Molde i 1781 - 17 år. Det er vel hun som er gift med Niels Schjelderup. Jeg ser at de kaller første datter Martha. Vi får vel sjekke hvor nært han er i slekt med den aktuelle Klæboe [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11516&gardpostnr=9&personpostnr=278&merk=278#ovre>Lenke.Så finner jeg Hendricha Aagesen konf i Molde 1785 - 16 år. Det er vel henne vi finner igjen i Borgen i MR i 1801, sammen med mora og noen brødre osv. Der nevnt som Nicolava Hendrika Aagesen, 32 år, ugift husholderske hos sin svoger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Slektskapet mellom Klæboes mor og Niels Schjelderup i Ulstein ligger forholdsvis langt bakover i tid, men slektskapet var jo åpenbart - også på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjemmesida 'The Rønneberg Family' har følgende foreldre på Anne Cimber Aagesen Høyer: Peder Aagesen og Maren Anna Fedderdtr Høyer f 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Husker dere denne karen (innlegg 106): 7/10 1733 Vår Frue i Trondheim: Hans Christian døpes. Moderen Malena Hans Datter Jæger nu værende hos Tarall Biørnson i Jactveiten(?), udnævner til Barnefader Petter Olsen, en Baadsmand ved Skipper Hans Bruun. NB: Malena Hansd: Jæger har siden udlagt Fetter Høyer hos Etats R: Dreyer til Barnefader.30/12 1735 Blev for begangen Leyermaal public absolverit Malena Hans Datter Jæger og udlagde Barne=fader Fetter Høyer, som har vært i tieneste for Etats Raad Drejer.Begravet 8/5 1735 i VF Malena Jægers u=ægte Barn Hans Christian 1 1/2 år gmlDette er vel denne 'Fedder/Fetter' som er far til Maren Anna Fedderdtr Høyer f 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Arne BERG, - så bra at ennu en PCH-aettlig kom med i debatten. Velkommen.Det er forövrig ikke meg du skal takke selv om jeg la ut tråden. Uten alle interessante innspill og stort pågangsmot fra bl.a. Arnstein RÖNNING, Per NERMO, Arnfrid MAELAND, Kjell HÖYER, Terje SKROLSVIK og Inger EIDE med flere var nok resultatet et helt annet.Ser at du også lanserer et par teorier om PCH's opphav. Interessant med kommentaren av PCH's egen datter, Elen LORCH HÖIER, som avkreftet historien om 'barnet i kurven og/eller på en flåten'. Dessuten er det også påstått at forliset skjedde utenfor ovennevnte Sjåvik/Sjaavik på Arnöy, men andre mener det nettopp var ved Strömfjord i Nordreisa!Når det gjelder den andre teorien du nevner som viser til grense-området Flensburg så undrer jeg hvilken kristen-forfölgelse det var tale om. I sist uke var jeg i kontakt med et par ekspertere på Sönder Jylland om HÖIER/HÖYER - både i Tönder og Höjer. Det resulterte imidlertid i ennu flere teorier, og det kan nok vaere på sin plass med et studie-besök dit. Velvillighten var så stor at de direkte ville anstrenge seg for gi tilgang til de relevante arkiver som normalt er stengt i disse dager av året!Takker samtidig for lenken du la ut med mange PCH-etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnstein's innlegg # 360;- i hvilken kommune ligger Höjer på Skagen?Höjer på Sönder Jylland ligger i Tönder kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tok for noen år siden ferga fra Larvik til Fredrikshavn, og syklet derfra til Skagen. Det tok vel ca 2-3 timer (helt nord i DK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arne's innlegg # 355;- ser at du har Elen LORCH HÖIER's 11 barn på den lenken med PCH-etterkommere.Jeg undrer på om hennes mann, Jens Arnesen (GRAM) DAHL 1829-1894, er av den DAHL-slekten som jeg nevnte i mitt innlegg # 314 vedrörende Rotsund Nordre og Söndre?Har fra annet hold fått tilsendt et fotografi av Ellen LORCH HÖIER's vakre gravsten, - skal forsöke å scanne det slik at det kan legges ut her.Dessuten har jeg tilgang til en del fotografier fra KJELDSBERGs handelsvirksomhet i Kvenangen om det skulle vaere av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I söket etter slekts-forholdet mellom Niels SCHELDERUP i Ullstein og mor til Henrich KLAEBOE ser jeg at navnet BRUN dukker opp. Jfr. Arnstein's innlegg # 359.Den tidligere omtalte Presten i Skjervöy, Ole MELDAL ANGELL, hadde visstnok en söstersönn ved navn Peder BRUN. Peder ble i fölge FUGELSÖY konfirmert i 1791 og han var da 18 år gammel.Sannsynligvis var også, Ole Anderssen BRUN d. 1838, en söstersönn av samme prest. Dette i fölge skifte etter hans förste hustru i 1826, Sara HEGGE BRUN. Hvorvidt hun er identisk med den legendariske Söv-Sara i Skjervöy er jeg ikke sikker på.Uansett var også BRUNs (som Arnstein omtaler) frekvent i naermiljöet til PCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I ovennevnte lenke til Cimber finner jeg bl.a. at Jørgen Læmel i 1732 skriver 'paa Skifte efter min sal. kjæreste Mete Cimber osv'og seinere 'min kjære Svoger Sr. Aage Pedersen osv'Vi må etter dette gå ut fra at det her er snakk om far til Peder Aagesen, som vi vet kalte ei datter med Cimber som mellomnavn. Han har vel da vært gift med ei søster av nevnte Mete Cimber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Tillegg til innlegg # 366;- ser av FUGELSÖY at ovennevnte Ole Pedersen BRUN oppgis å vaere födt 1754 og gift i 1796 med Sara Nilsdatter HEGGE f. 1751.Sara HEGGE's mor nevnes også, nemlig Syneve ERLENSDATTER, födt 1723. Erlend er velikke et typisk navn i Nord-Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jens Arnesen Dahl f. ca 1774 var ikke Ellen Lorch's ektemann, men hennes svigerfar. Ellen Lorch var gift med Christian Jensen Dahl f. 16 nov 1823. Jeg vet ikke om det er forbindelse til den Rotsund-slekten som du beskriver i innlegg # 314. Jens Arnesen Dahl var gift 28 jun 1819 med Katrine Andersdatter Gram f. 5 feb 1791 på Taskeby. Katrine var datter av Anders Andersen f. 1747 og Ane Ditløvsdatter f. 1750. Det har skjedd mange forlis utenfor Arnøy/Skjervøy de siste århundrene, blant annet skal det ha vært spanske skip som har forlist. Det er vel ikke usannsynlig at det også har vært russiske skip ifm pomorhandelen. I den forbindelse har jeg hørt fra enkelte av de gamle i lokalbefolkningen at innblanding av forliste har ført til at enkelte av lokalbefolkningen er litt mørke i huden. Jeg vet jo selvfølgelig ikke om det er noe hold i det, men det kan være en av mange indikasjoner på at det har vært internasjonal skipstrafikk der opp gjennom tiden. Hvis forliset har skjedd i dette området, er det nok mer sannsynlig at forliset har skjedd utenfor Skjervøy/Arnøy enn i Straumfjord som ligger litt lenger inn (selv om Straumfjord har fått navnet sitt fra en sterk strøm ved innløpet til fjorden).Bilder fra Saxe Kjeldsberg i Kvænangen er høyst interessant. Forbindelsen mellom Skjervøy-området og Kvænangen var høyst reell da folk fra Kvænangen dro til Skjervøy for å være med på mange av de kirkelige handlingene der før Kvænangen/Skorpa ble eget kirkesogn. Ifm slike turer ble de gjerne flere dager i slengen. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, selvfölgelig er det Christian Jenssen (GRAM) DAHL 1823-1894 som er Elen LORCH HÖIERs ektemann.Hvem har du som foreldre til (hennes bror) Christian HIÖERs andre hustru, Fredrikke Tomine Fredriksdatter f. 1842?Christian's förste ekteskap var jo med Ane Cathrine VENDELBOE Thygesatter (BORCH) f. 1827 og det var hele 10 barn. Ane Cathrine döde i 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I diskusjonen har jeg festet meg med slektsnavnet-Mørch, m.a. i innlegg 194), og dets tilknytning til Finnmark, videre navnet Mette og et par andre ting. Jeg vil derfor komme med noen opplysninger, men jeg vet ikke om de har noen betydning. Jektestyrmann Hans Jacob Simonsen Grønbeck bodde/oppholdt seg i Tromsø (Tromsøen) i 1751. I 1756 fikk han bygsel av 18 mark i gården Brokskar litt sør for Tromsø. Hans var gift med Anna Jacobsdatter. Hans døde i Bergen i mai 1765. Hans arvinger var enken Anna og søsterdatteren Anne Marie Langen (Lange?) i Bergen, og det var hun som ordnet med begravelsen. Anna var 80 år gammel i 1769, så hun var nok noe eldre enn Hans. Som jektestyrmann kunne man vel ikke være så alt for gammel. Anna døde i 1773. Av skiftet går det frem at hun tidligere hadde vært gift i Finnmark, også da med en Hans. I skitet (boregistreringen i Skiftepakken) er det etter Anna Jacobsdatter tilføyd: (Mørch?). Det kan se ut som om dette er gjort senere, og vel av noen som har undersøkt skiftepakken, men det må være for mange år siden. Hennes arvinger var: 1. sønnen Jacob boende i Hammerfest sogn. 2. sønnen Anfind var død, men etterlot seg 7 barn i Finnmark, 2 sønner hvorav en var mindreårig og fem døtrer, hvorav en var gift. 3. datteren Karen Heggelund var død, men hadde barn i Finnmark, en sønn og tre døtrer, hvorav to var gift. 4. datteren Mette var enke og hos sin mor. Mette var 55 år gammel i 1769. Navnet Mette er jo nevnt flere ganger i diskusjonen. Ved siden av Mørch (om det er rett) har vi også Heggelund-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I kirkebok for Bud og Hustad sogn 1764, finner jeg Peder Aagesøn som fadder. Noe seinere, samme år, blir Johan Mÿllenphorts barn, Ane Gi...(?) døpt, og da er Ane Høyer fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreldre til Fredrikke har jeg Fredrik Fredriksen Meiland og Elen Thomine Johnsdatter Meiland. Det ser ut for at hun var uekte barn, se dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=48&uid=7563&js=j>LenkeFredrikke ble konfirmert 9 juli 1859, se LenkeJeg har for øvrig at Christian og Fredrikke giftet seg 2 sep 1866 og fikk 8 barn. Lenke giftermål:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.