Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Johansen

Ettersom PCH's far trolig var engelender og at har muligens vokste opp hos Henrik Klæboe og Susanne Margrethe Hebsch født Colban, Straumfjord, har jeg undersøkt litt mer på Colban-slekten.Både William og James Colban lyder ganske engelske ut. Jeg har funnet Colban både i England og Scotland.Susanne Margrethe Hebsch hadde jo som tidligere nevnt en bror som het James Colban f. 1729, d. 1769. James hadde bl.a. en sønn som også het James, f. ca. 1762, d. 1796. Han var ca. 7 år da hans far døde.James (jr.) giftet seg 31.01.1786 med Maren Normann Mørch i Vår Frues kirke i Trondheim. I kirkeboka (side 64)i forbindelse med giftemålet mener jeg det står 'henlagt barn unkar James Colban' ..... Er det noen som kan tyde hele teksten? (Historien sier jo at PCH's far som barn ble funnet etter et skipsforlis).Både James sr. og James jr. reiste som skipper/styrmann på Nordlandene, og jektefarten foregikk jo langs hele kysten fra Bergen til Nordlandene. De døde jo også forholdsvis unge, så man kan jo ikke se bort fra at de begge døde i forbindelse med skipsforlis.James kone Maren Mørch døde 19.10.1792, ca. 3 1/2 år før sin mann.Jeg har ikke funnet ut om de hadde noen sønner, men James var enkemann i noen år før han døde, så kanskje, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Så analytisk og bra, Anne Lise, - interessant.Jeg har også undersökt litt om COLBAN i mellomtiden. Har i den forbindelse et möte i London med en 'ekspert' på området utpå nyåret.I hvilke området i England og Skottland har du registrert COLBANs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Ifølge Family Search er det en Will. Colban f. 22.06.1708 Drumblade, Aberdeen, Scotland og en i Stirling, ScotlandI England er det flere bl. Derby, Leicester og Warwick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(169:) Christian og Helfrid var fetter og kusine via deres felles ane Niels Thygesen Borch (1765-1817) fra Skjervøy !Ektefellene var selvsagt også da tippoldebarn av Maren H. Bugge, men det er ytterligere to generasjoner tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Anne Lise (176): Det står 'Velagtbare Ungkarl...'. Det står dessuten at de fikk dispensasjon for å gifte seg, da de var slekt i 3. ledd. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(176(135:) Dersom Else Margrethe Eliasdtr. Hoff, f. ca. 1728 Balstad i Lofoten skal være kona til William Jamesson Colban f. ca. 1704 s.s. og død 1754, så kan hun ikke være mor til James Williamsen Colban f.1729/1731?-1769 og Susanne Marie Colban 1734 Trondheim-1784. Kan 1728 istedet være årstallet for giftermålet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(181/150:) Har noen funnet hvem som var foreldrene til Maren Normann Mørch (c1765?-1792), g. 31 Jan 1786 i Vor Frue, Trondheim, m. sin slektn. i 3. ledd, nordlandsfar James Willum (Jamessøn) Colban (c1762-1796) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Takk Arnstein. Det er ikke alltid like enkelt å tyde skriften i kirkebøkene.Til Per. Else Margrethe Eliasdatter ble født ca. 1708 og giftet seg i 1728.Jeg har ikke klart å finne foreldrene til Maren Normann Mørch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Tilbake til Offe Høyer som jeg sa kunne være søster av Anna Cimber Høyer Aagesen.Her finner du helt sikkert mor til Anna Cimber Aagesen og antagelig til Offe som ble konfirmert i 1791: LenkeTellingen tyder på at moren er (Maren) Anna Høyer og at hun er bæreren av Høyernavnet. De andre barna heter Aagesen etter faren. Gambler på at faren kan hete Peder Aagesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan slektskapet være mellom disse og bankkasserer fra Ålesund, Hans Elias Rønnberg (f. ca. 1815) som (rundt 1850 ?) gifter seg med Hanna Nicoline Hansdatter Ramm f. 23 Mai 1830 (i Molde ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Klæbos Susanne Margrethe hadde altså en forbindelse til Mørch via sin bror. Husk då også innlegg 109 som viser en 'forbindelse' mellom Mørch og Høyer (her også i Vår Frue krk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Erich Nielsøn Mørk konfirmert 1750 i Vår Frue krk - han er da hos sin Stif-fader (stefar) Jacob Mathiesøn Borch, jfr 109/112. Dette kan også være noe å ta med seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Når det gjelder en 'forbindelse' mellom MÖRCH og HÖYER (jfr. bl.a. Arnstein's # 187) så kan det opplyses at en av PCH's etterkommere også var gift innen en MÖRCH-slekt.Naermere bestemt på Ibestad i Troms, men jeg kommer tilbake til dette senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Else, William Colbans er fadder i VF 17/7 1734.Susanna, Jemmi Colbans er fadder i VF 23/7 1735 (han kalles 'Jemmi' flere steder - det er vel trøndersk for 'Jimmy' :-).Ei Margrethe Klæbo er fadder i VF 21/5 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når jeg først har begynt på Colban, så kan jeg ta med dette også - alt fra Vår Frue krk i Trondheim:23/6 1736 Andreas Jemisen Colban cop m Sophia Amalia Friderics datter.21/4 1748 konf Jemj Willumsøn Colban 16 år, samme dato Maren Margrethe Willumsdr Colban 16 år.18/4 1751 konf Susana Maria Colban 17 år.2/4 1758 konf Jems Colban 16 år hos Stedfaderen Mathias Bork!!30/9 1759 konf Bergitta Regina Colban 17 år.3/10 1762 konf Ingebor Catharina Colban (alder ikke oppgitt).1763 konf Susanna Maria Colban 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For over 30 år siden noterte jeg ned en del om slekten Mørch nordpå (jeg lurte ei stund på om jeg var av denne slekta).Skipper og handelsmann på Saltnes i Saltdal var Abel Mørch f ca 1680 i Bremen, død 1730 Salten. Om dette er riktig, vet jeg ikke, for jeg har ikke notert kilde, men denne Abel Mørch hadde ei datter Margrethe Elisabeth, som ble gift med Jens Ellingsen av Benkestok-slekta. Disse hadde sønnen Elling Ellingsen, som var 50 år i 1801. Han hadde ei eneste datter, Karen Margrethe, som ble gift med Søren Sørensen Normann fra Røkenes i Trondenes.Abel Mørch hadde også sønnen skipper og gjestgiver på Røsvik (Salten) Arnt Abelsen Mørch f 1713 i Bergen g.m. SiriAnna Reener fra Kvaløy (av tronhjemsborgerslekt). De hadde 5 døtre.Jeg har også notert en Abel Abelsen Mørch f 1724, som bl.a. hadde sønnen nordlandshandler Cornelius Mørch f 1758, død 1815 i Trondheim, gift 1794 m Jochomine Kirstine Reener.Så har jeg (uten foreldre) notert Glarmester i Trondheim, Niels Mørch 1736-1822, 86 år 5 mnd 13 dg, g.m. Karen Hansen - 5 gj.levende barn.Dessuten har jeg notert (uten foreldre) Gjestgiver Risøyhamn, Niels Mørch død ca 1790, gift med Chirstina Sebina Falch f 1740.Jeg har også notert følgende: 'Sortland bygslet i 1645 av Søren Mørch, kanskje bror til fogden Lauritz Mørch i Salten'.Det var m.a.o. Mørch slekt i Salten og deromkring FØR denne Abel Mørch fra Bremen kom dit - det må vel være en sammenheng her.Men da fikk jeg brukt dette notatet som jeg nesten kastet for ganske kort tid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Simon Ellefsen har forresten også en del om Mørch: http://www.nose.dk/Norge/moerch2.html-og da kan jeg vel samtidig ta med noe jeg fant i Vår Frue krk i Trondheim:28/5 1733 begr Niels Mørch 41 aar gml16/9 1736 begr Jens Jensen Mørch 52 aar, 9 mnd, 3 uger og 4 dg.12/4 1738 begr Maren Jensdr Mørch 74 år, 6 mnd, 3 dg.6/3 1743 begr Cornelius Mørk 24 1/2 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.