Gå til innhold
Arkivverket

[#53912] Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

- Imponerende, Arnstein!Skal se på den nye informasjonen samtidig som jeg holder et godt öye med tråden nr. 54.881;'Molde-eksperter! Peter Christian Höyer, antakelig(?) han som döpes 9/8 1793'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Den Johan (Jacobsen JOHNSTON) FRIIS 1742-1811 i Molde som nevnes i Arnstein's innlegg # 199 tilhörer sammme FRIIS-familie som det er henvist til i innlegg # 21.Nemlig ved Lensmann i Astafjord, Jacob Bastian Christian (MUNCH) FRIIS 1768-1822, hvis etterkommer ble gift med PCH's sönn Jörgen f. 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Arstein Rønning 187/109:) Hvordan mener du at Susanne Margrethe Hebsch (1768-1813) (g.m. Henrich Johan Henrichsen Klæboe 1765-1812) hadde ''en forbindelse til Mørch via sin bror'' ?En annen finurlighet: Den Karen Nielsdatter Mørch (f. c1730?) som i 1755 g. seg i Frue-kirka m. enkemannen Hans Pens (tidl. g.m. Berithe Maria Høyer) må være datter av skipper og kjøpmann (i Trondheim ?) Niels Niels Jenssen Mørch (1692-1733) og Malena Erichsdatter (1693-1748) og dermed søster av Aleth Kristina Mørch (1723-1793) som var g.m. res. kapellan i Vardø, senere sogneprest i Rudkjøping, Jens Eriksen Grønn (1726-1796), bror av Kirsten Eriksdatter Grøn (1733-1795), g.m. James Williamsen Colban (1729-1769) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og Erich Nielsen Mørch (f. ca.1734?) (konfirmert i Frua 1750) er vel da yngre bror av nevnte Aleth og Karen (søskenflokken var: Ingeborg, Aleth, Jens, Malena, Karen, Erich). Mora, Malena Erichsdatter har altså (ca. 1735 ?) giftet seg oppatt med Jacob Mathiesøn Borch, som var forlover for stedatteren Karen i 1755 (ref. #109).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Arnstein/192:) Hvem kan være foreldere til den James Colban som blir konfirmert i Frue-kirka i Trondheim den 2/4 1758 ('Jems Colban 16 år'), og som da bor hos Stedfaderen Mathias Bork (Borch) ? James er vel da f. rundt 1742, og er ventelig bror av de neste tre :30/9 1759 konf Bergitta Regina Colban 17 år.3/10 1762 konf Ingebor Catharina Colban (alder ikke oppgitt).1763 konf Susanna Maria Colban 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hei alle sammen! Jeg ble av Thomas bedt om å legge inn samme innlegg her, som på 53.881. Jeg følger denne og den andre tråden (53.881) med stor interesse. Min kone har PCH, Bugge/Schance og Klæboe blandt sine aner. Det er jeg som har lagt inn etterlysning på DIS-Norge. Det var ved innlegging av denne at jeg ble gjort oppmerksom på deres diskusjon her på Digitalarkivet. Jeg har dessverre ikke noen flere opplysninger om personene enn dere, men sitter inne med litt lokal geografi-kunnskap hvis det skulle trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Leilighetsfunn i kirkebok for Svorkmo i Orkdal:19/2 1758 døpt Jems Colbans sønn Reinholt. Faddere: Enken Kiersten Klingen, Anna Elisabeth Nielsdatter, Friderich Dyblien, Jørgen Nielsen, Rasmus Andorsen.28/3 1758 - Jems Colbans hustrue Lisbeth Klingen blev introduceret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå har jeg studert dette 3. giftemålet hans i 1839 igjen, og TROR at jeg vet hva som står. For det første får vi vite at han er født i Molde, dessuten mener jeg at det står følgende: 'Hans Fader er en Engelender, hvis Navn ei vides' - Lenke.Vi ser også at det står et journalnummer her; Jnr. 300/74. Det betyr vel at noen gjorde en henvendelse for 33 år siden til arkivene. Om det var Statsarkivkontoret i Tromsø, Trondheim eller Riksarkivet som satt med originalen av kirkeboka på dette tidspunkt, vet jeg ikke, men det er vel forholdsvis lett å finne ut. Det er sikkert fullt mulig å få vite resultatet av denne henvendelsen.Dersom vi kan anta at vi har funnet at han ble konfirmert boende hos Klæboe (noe som synes sannsynlig ut fra at han benyttet faddere av denne familien og tilsynelatende kalte opp fru Klæboe, samt at 'det sies så'), så vet vi også at han skal være født ca 1793 (han var så ung på dette tidspunkt at alderen er ganske sikker). Derfor tror jeg nok at vi også har funnet ham som døpt i Molde 9/8 1793, uten at foreldre er oppgitt ved denne enkle innføringen for Bolsøy, der presten forteller om at han har holdt gudstjeneste i Molde kirke og dåp der - av et u=ægte barn av Molde by ved navn Peter Christian.Dersom dette er riktig, tror jeg at vi kan glemme navnet på faren - en ukjent engelskmann. Problemet synes å være at det mangler skannede kirkebøker for Bolsøy/Molde i årene 1793-1798. Om de er borte eller kommer seinere, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Tore's innlegg # 208;Mange takk for din raske respons.Jeg har sett litt naermere på giftermålene til PCH's mange barn, samt til barna av Henrich KLAEBOE og Susanne Margrethe i Strömfjord.Så langt kan jeg ikke se at det har vaert noen naer/direkte forbindelse - har du data som kan tyde på forholdene var annerledes?Bakgrunnen for mitt spörsmål er fornemmelsen om et eventuelt 'naermere' slektskap mellom PCH's mor/far og ekteparet HEBSCH-KLAEBOE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per NERMO og Randi BROLI's innlegg # 207 og 209;- informasjonen om COLBANs (i Norge) mottas med takk da en nå forsöker å undersöke saken med slektens evetuelle opprinnelse i Skottland og England.Jfr her Anne Lise's innlegg # 179.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg har dessverre ikke indikasjoner på noe slikt blandt etterkommerne til PCH og Klæboe. Såvidt jeg kan se møtes ikke anene før hos min kone, og hun er PCHs 2. tipp. Jeg er relativt ny innen dette, og vil vel tvile på om jeg kan tilføre noe særlig data du ikke allerede sitter på. Men dersom du har en e-mail som passer, kan jeg sende deg data på GEDKOM format. Jeg er selvsagt interessert i data om Bugge/Borch/Schanke også. Min kone har kjennskap til Konst, og jeg går uten videre utifra at du har slektskap med Konst i Nord-Troms?Jeg synes det virker sannsynlig at det finnes en sammenheng mellom HEBSCH-KLÆBOE og anene til PCH. Henrik Klæboes mor var jo i tillegg Schjelderup og det er jo heller ingen liten slekt å grave i. Jeg har vel en følelse av en geistlig fellesnevner, men det er jo vanskelig å si sikkert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg var kanskje litt for bastant når jeg avskrev navnet på engelskmannen, men det synes klart at PCH ikke kjente navnet. Hadde navnet vært kjent, så ville han nok hatt det med seg som et patronymikon helt fra barnsben av. Hva som er bakgrunnen for at navnet ikke er kjent, kan man vel bare spekulere rundt (moren kan f,eks, ha nektet å oppgi det osv).Dersom PCH er den Peter Christian som ble døpt 9/8 1793 i Molde (noe jeg har tro på), så kan det ikke ha vært PCH som kom på en flåte (det står at han var 'uekte'), og vel heller ikke far hans (han ville hatt et navn, selv om han drev i land som barn). Denne historien om skipet som gikk ned kan nok ha blitt til i ettertid - i mangel av opplysninger om far til PCH.Det som er viktig nå, er å få greie på om det finnes kirkebøker for selve Molde i 1793. Der vil man i det minste finne navnet på moren og hvem som var faddere da barnet ble døpt. Det vil ganske sikkert også finnes noe mer rundt faren og kanskje fra selve 'hendelsesforløpet'. Det kan være lurt å foreta en henvendelse til Statsarkivet i Trondheim når det gjelder kirkebøkene for Molde.Per innlegg 203: Innlegget mitt skulle ha vært at Klæbos Susanna hadde en forbindelse til Mørch via SIN MORS bror (ikke via sin egen).Per innlegg 207: Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..det er f.eks. ikke utenkelig at PCH's mor døde i forbindelse med fødselen (ganske vanlig på denne tiden), og at hun tok med seg opplysningene om barnefaren i graven (her kan man spekulere i det vide og brede)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Apropos funn av Colbans i kyrkjebøkene: Eg veit ikkje om det i det heile tatt er interessant, men kom over denne ekteskapsinngåinga 14. april 1769 i kyrkjeboka for Sunndal (under Hov og Romfo): 'Copuleret Enkemand Jemes Andreasen Colban med sin Trolovede Hedevig Jensdtr. Østmand.'LenkeHelsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Til Arnsteins innlegg 214: Det kan være nevnt tidligere, men PCH kan ha patronymikon Christiansen. I Arnsteins innlegg nr 24 foreslås det at PCH finnes i FT1865 som Petter Chrestiansen i Straumfjord. Videre konfirmeres det en Peter Christiansen, Strømfjord, 17 aar den 2. søndag etter Trinitatis (1. juli) 1810. Interessant nok konfirmeres Henrik Klæboes sønn Johan Christian, Straumfjord, 16 aar samtidig. PCHs første datter er døpt Christine, og hans nest eldste sønn Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 218: Jo, men et etternavn måtte han nesten ha, og da var det kanskje naturlig at mellomnavnet ble til et etternavn ved konfirmasjonen. Høyer tok han vel så seinere, for å unngå å måtte forklare hvorfor han ikke hadde et patronymikon.Han kalte ellers første datter Christine Marie og 2. sønn Christian. Dersom mora het Christine, kan det være at han laget seg et slags matronymikon ved å gjøre om Christine til Christian - men dette blir foreløpig bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Til 220: Det du skriver kan nok godt stemme. Litt kynisk, men ikke desto mindre realistisk. Men det skurrer jo litt at han da i 1865 som ca 72 år fremdeles kaller seg Petter Christiansen, og ikke kun benytter Høyer/Høier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnstein's innlegg # 214;Ja, det kan virke som om at den Peter Christian som ble döpt i Molde den 9. August 1793 er identisk med denne trådens PCH.I dag her det vaert kontakt med Statsarkivet i Trondhjem med forespörsel om de omtalte kirkeböker for Molde.Så snart det foreligger nye opplysninger i saken legges disse selvfölgelig ut her.- men inntil videre kan man som Arnstein skriver i sitt påfölgende innlegg # 215 - 'spekulere i det vide og brede'.Uansett - nok en gang mange takk for all interesse og alle informative innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

La meg ile til og si med en gang at alt dette er fra min side BARE forslag som kan undersøkes nærmere. Her er det ingen ting som er så veldig sikkert, men ei spennende historie er det - selv om den egentlig ikke har noe med meg personlig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Tore's innlegg # 213;Det kan synes som om at det ikke er noen frekvent forbindelse mellom HÖYER og KLAEBOE etterkommere i förste hånd.Har nå sett naermere på de av PCH's 16 barn som inngikk gifte osv.Imidlertid undrer jeg på om du har data om disse barna til ovennevnte Henrich og Susanna Margrethe;Martha f. 1796Henrich f. 1798Se forövrig Per's innlegg # 160, - da hans data stemmer med mine hva angår de tre yngste barnas inngifte innen (WOLD) DAHL, (GRÖNBECH) ANGELL og (HEYDE) FIGENSCHOU.Du nevner at du er relativ ny innen dette, - selv er jeg en absolutt amatör i så måte. Jeg har hittils hatt 2 andre tråder om mine aner her, - en om (PIHL) BUGGE og HEGELUND/HEGGELUND, med vekslende resultat.Om tid etc. tillater det planlegger jeg dog i 2008 å legge ut et par tråder vedrörende (HOLSTEIN) DANEFAER, MUHLENPORTH/VON BADENHAUPT samt HOFNAGEL/HOFFNAEGEL, som forhåpentligvis kan vaere av interesse, - også for andre i B-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Knut SAETHER's innlegg # 217;- mange takk for informasjonen om COLBANs i kirkebökene for Sunndal.Kan se at James har ANDREASEN som 'mellomnavn - og jeg undrer samtidig på om du kjenner til ÖSTMANDs?!- ser at den trolovede her, Hedevig Jensdatter, baerer dette navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.