Gå til innhold
Arkivverket

[#57606] LOSNA-ætten: hustruene. Hvem var de?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

De er da også utgitt på trykk. Dette gjelder fra og med 1578. Et enkelt BIBSYS-søk kan avdekke f.eks den første utgivelsen:Tittel: Norske Herredags-Dombøger, Første Række, (1578-1604) / udgivne for Det Norske Historiske Kildeskriftfond ved E.A. Thomle Verket har følgende bind Forfatter: Thomle, E.A.Årstall: 1893-1903 Trykt: Christiania : Thronsen & Co.s Bogtrykkeri Sidetall: 6 b. i 7 Den som vil finne resten kan søke her: http://ask.bibsys.no/ask/action/stdsearchAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen til Tore og Are.Fant dem på Bibsys, men det ser ikke ut for at Bergen Offentlige har dem (de er ikke omfattet av Bibsys). Får ta en tur på UBB.Forøvrig vet jeg ikke hvor viktig dette egentlig er , men jeg har det ihvertfall slik at det er greit å vite hva som står i kildene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Finn (53),Norske Herredags-Dombøger (1548–1664) finnes så vidt jeg forstår i ulike skriftlige kilder. Nå er det noen dommer fra 1604 og fremover, mener jeg, siterer det som står i noten i NST XXXIV s 169;1604; nevnt i brev 1627 i Heibergske Samlinger på Amla, nr. 3.1608; nevnt i brev 1618 i Heibergske Samlinger, nr. 14.1612; nevnt i brev 1613.1613: Heibergske Samlinger, nr. 2.Videre, Heibergske Samlinger nr 15, 1. mars 1626 vedr Inger Kristoffersdatter, også nr 16, 1626 hennes far Kristoffer Roersson.Usikker, som nevnt, på om alle disse foreligger i samme kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jau då, det er fleire bøker, men eg kallar det likevel for ei og same kjelde. For at eg skal sleppa å lesa gjennom heile bøkene lyt du helst ha eit namn og eit årstal slik at eg eventuelt kan søkja i registret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Alle referansene mener jeg gjelder Samson Nilson, altså min 9-tipp, på Sterri, skifete i 1612 mm. Det må vel da være skiftet i 1612 som er i brevene fra 1612 og 1613. Jeg er usikker på hva som er i dommene fra 1604 og 1608, men de er nevnt i noten til artikkelen i NST XXXIV samme sted som skifet 1612. Forsto du dette, Finn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Finn, det har ingen hast. Skal du sende meg noe, så er adr affi krøllalfa online dot noMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fortsettelse fra (47):Jens Andersson i Sogn, nevnt 1520-1532 [1592-1599] trolig gm Anna Ivarsdtr (Dall/Valen)------------------foreldre:Anders Jensson i Sogn 'Anders Jenssons ætt' nevnt 1468-1484 gm Gudrid Fartegnsdtr (Filippus Fartegnsons ætt) nevnt [1525-1532] Ivar gm Herborg Torbjørnsdtr (Herborg Torbjørnsdtrs ætt) nevnt 1504-1524---------------Besteforeldre: Fartegn Filipussson på Semeleng (Filippus Fartegnsons ætt), nevnt 1415-1451 gm Magnhild Jogrimsdtr (Jogrim Audunsons ætt), nevnt 1451--------------Oldeforeldre: Filippus Fartegnson nevnt 1411-1415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

til (60): Etter det jeg forstår utfra den nyeste forskning (bl.a. Vigerust m.fl. NST 1994), og som bl.a. Tore og Lars har gjentatt ved utallige anledninger her, så er det ikke påvist at Fartegn kan knyttes til Semeleng, heller ikke at han kan knyttes til Losna (jfr. utgangspunktet/overskriften i denne diskusjonstråden). Jeg forstår deg slik Arnfrid at du holder fast på dine slektslinjer både til Losna og Semeleng? Selv har jeg 'beskåret' mitt slektstre noe utfra de strengere (heldigvis) krav som dagens forskning stiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Leif Erik,NST XXXVI hefte 2 (1997); 'En sosiodemografis krise - slekten Dall i fire generasjoner', skriver Lars på side 145;Filippus Fartegnsonsætt:Fartegn Filippusson på Semeleng.Slik jeg har forstått dette går de ulike oppfatningen på om han bare bodde på Semeleng eller om han også var eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fortsettelse;..eller for å si det slik som Lars m fl skriver i 1994; (finner ikke siden igjen) Jens Nilsson var den enste adelige som hadde bodd på Semeleng. Dette handler om man har skrevet seg (med prep.)'til', slik jeg forstår dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mht ditt andre utsagn, Leif Erik; du forstår det slik at jeg holder fast på mine slektslinjer til Semeleng og Osland. Ja, det gjør jeg. Jeg ser ingen grun til at jeg ikke skulle gjøre det selv om noen av dem man tidligere (kanskje) har trodd var adelige, likevel ikke er det. Det er ikke mitt poeng. Hensikten min er å bidra til å rette opp de mange feil på eldre anetavler. Vi er nødt til å ta inn over oss den nyere forskningen, men det endrer da ikke noe i forhold til hvor min slekt kommer fra, nemlig Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Så vidt eg forstår så dreier saka seg om ei trette om ein gard som heiter Tyugen i Sogn som Samson Nilsson (på Tyugen) 'forholder' Jens på Fromrey. Garden hadde tidlegare vorten frådømt Samson av Axel Gyldenstjerne. Samson tapar saka fordi han ikkje møter for retten. Dette var 18. juli 1604.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Ja gården er Tjugum. Der bodde Samson Nilson.Hva betyr 'forholder', mon tro?Fromrey, mener jeg har lest at det er Fimreite.... Kan det stemme, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

'Forholder' betyr vel her at Samson ikkje ville gje frå seg garden trass i at Jens hadde fått den tildømt seg. Eg fann ikkje noko av det andre og det er nok best at du låner bøkene sjølv, da det kan væra mykje å finna der som eg overser fordi eg er ukjend med personane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen, Finn.Ja, eg skal ta meg ein tur på biblioteket etter påske. No dreg eg til mi barndomsbygd, Etne, i morgon. Må vekk frå alt som freistar i byen nokre dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.