Gå til innhold
Arkivverket

[#58315] Laugsvesenet gjenopprettes – ættegranskerlaug skal dannes!


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eg stør Eva (25): Finn må vere Oldermann. Han er heilt sikkert adeleg - og det kan vi prove ved hjelp av ei autorisert ættetavle vi finn Internett. (Først må vi lage ættetavla - mot betaling naturlegvis, inkl. moms. Oldermannen tek rekninga.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Rettelse av tastefeil i innlegg (23) hvor jeg knotet: *Skulle de strenge reglene i (18) følges,*Rett skal være: *Skulle de strenge reglene i (19) følges,*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er redd adelsblodet i meg er for mykje uttynna. De får spørja Jan, det er han styrer reiskapen, for å seia det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Rollen som oldermann var ikke noe embete, men en ordning som gikk ut på at en av mesterne ble valgt til oldermann for to år ad gangen. Egentlig var det visstnok ikke så populært å være oldermann. Oldermannen skulle godkjennes av magistraten. Bokbinderlauget (for Danmark/Norge) ble etablert i på midten av 1600-tallet blant annet for å få kontroll over bønhasene, som ikke hadde tilstrekkelig faglig kompetanse og som satt faget i vanry. Både håndverkerne og myndighetene ønsket kontroll over både kvalitet og priser. Med innføringen av eneveldet i Danmark, fikk adelen mindre makt og borgerne mer, noe som nok førte til at adelen ikke var så vennlig innstilt mot håndverksmesterne som jo var borgere. Om ættegranskerlauget skal føre de gamle tradisjonene videre, virker det unaturlig for meg å velge en adelsmann til oldermann. Men jeg er ikke ættegranskermester og har definitivt ikke stemmerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Språklig sett skulle vel mastergrad tilsvare mester, men det har vel blitt noe 'inflasjon' her også.Tilbake til den viktige oldermannen. Han må kunne slå ned på våsete uttalelser fra svenner og frittalende ættegranskerlærlinger, samt med hård hånd innkreve bøter til Fattigkassen fra folk som hevder å ha aner tilbake til Harald Hårfagre uten dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

javisst, master = mester = magister. Kanskje en for slektsforskermester i steden skal kreve både minst en mastergrad eller tilsvarende, samt avlagt mesterstykke, utover det som produseres for graden. Tilsvarende må svennene ha avlagt et svennestykke (som leveres for godkjenning når lærlingeperioden går mot avslutning). Bøteregisteret må omfatte unødvendig hypotesemakeri som ikke følges opp på behørig måte med etterprøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, noe i den retningen, bortsett fra at laugets yrkesbetegnelse blir ættegransker. Bøteregisteret vil også omfatte uærbødig eller sleivete oppførsel som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Skal konklusjonen i løpet av denne aprils første dag likevel være at et tenkt laugsvesen ikke står i opposisjon til de akademiske øvelser?Hvem skal bestemme hvem som er flinke nok, blir vel uansett hovedspørsmålet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.