Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#58376] Asgaut i Hedemark og Oppland

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

ja, jeg antar at husmannen var underbruker på en av gårdene eller føderådsmann (eller en yngre bror),fortegnelsen min, om enn så kort, viser at navnet hadde en viss utbredelse i Nes, men ikke i andre bygder på den tiden;når det gjelder den Asgaut Gudbrandsson som finnes i sakefallsregisteret ovenfor, under år 1617-18, så bodde også han i Nes, og er vel da identisk med enten han på Gåserud, Enger eller Hillestad.

Gjest Thor Böhmer

I hvertfall har denne debatten vært et godt bidrag for meg og den har reist flere nye problemstillinger. Bygdebøker korrigeres etc. Og til Tore: Det er som du sier karateristisk at navnet ender opp på Nes. Hvordan det kom til Doglo vet vi ikke noe om.

Gjest Per Reidar Christiansen

I og med at denne tråden på lengre sikt kan bli utgangspunktet for en artikkel, nevner jeg bare i forbifarten at en Asgaut 'Hoffuin' opptrer i et skinnbrev fra 1582, utstedt fra Nes. Seglinitialene ser ut til å være AA eller AH. Nærmere kildehenvisning er unødvendig i og med at en artikkelforfatter likevel må regne med å gjennomgå bortimot alt diplommateriale for Nes og de tilliggende bygdene før grunnlaget for å skrive er tilstrekkelig. I tillegg kommer jo lensregnskaper m.m. Dermed skulle vel lista være lagt høyt nok?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.