Gå til innhold
Arkivverket

[#58376] Asgaut i Hedemark og Oppland


Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Det er en Asgaut Gåserud i Nes 1625-26, Asgaut Enger i Nes 1618-1623, Asgaut Hillestad i Nes 1612-1626, ellers ingen på Hedemarken eller i Østerdalen disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Dette bekrefter utsagnet i innlegg 2 om at Asgaut kan ha vært et vanligere navn enn en skulle tro.Husmannen på Hillstad var vel sikkert bruker av noe av gården?Takk for innspillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

ja, jeg antar at husmannen var underbruker på en av gårdene eller føderådsmann (eller en yngre bror),fortegnelsen min, om enn så kort, viser at navnet hadde en viss utbredelse i Nes, men ikke i andre bygder på den tiden;når det gjelder den Asgaut Gudbrandsson som finnes i sakefallsregisteret ovenfor, under år 1617-18, så bodde også han i Nes, og er vel da identisk med enten han på Gåserud, Enger eller Hillestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

I hvertfall har denne debatten vært et godt bidrag for meg og den har reist flere nye problemstillinger. Bygdebøker korrigeres etc. Og til Tore: Det er som du sier karateristisk at navnet ender opp på Nes. Hvordan det kom til Doglo vet vi ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

I og med at denne tråden på lengre sikt kan bli utgangspunktet for en artikkel, nevner jeg bare i forbifarten at en Asgaut 'Hoffuin' opptrer i et skinnbrev fra 1582, utstedt fra Nes. Seglinitialene ser ut til å være AA eller AH. Nærmere kildehenvisning er unødvendig i og med at en artikkelforfatter likevel må regne med å gjennomgå bortimot alt diplommateriale for Nes og de tilliggende bygdene før grunnlaget for å skrive er tilstrekkelig. I tillegg kommer jo lensregnskaper m.m. Dermed skulle vel lista være lagt høyt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Med et slik foretak Per Reidar blir du den fremste eksperten på Nes for det tidsrommet. Tiltaket er rosverdig og kjærkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, da er liste på plass, og lykke til. Håper du finner flere diplomer som ikke Spangen tidligere har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.