Gå til innhold
Arkivverket

[#59482] Ananias Jonsson Skorpa (Kinn) - kven var han?


Gjest Torodd Kinn
 Del

Recommended Posts

Gjest Mary-Ann Hersvik

Først: Ananias er sønn av Jon Edvardsen Nærøen.. (har funnet dåpen i kirkeboka) .. lenke kan finnes om noen vil ha det:-) men det var ikke fokus akuratt nå.Problem: Vi går ut i fra at Edvard Jensen Solheim er far til Jon E. Nærøen. Han er jo tross alt innestående med morsarv etter skifte i 1763. (Nevnt ovenfor i debatten)..Men så fant jeg under Furesund: Skifte etter Mari Hansdatter, til enkemannen Jens Evertson og dotter deira Anne 4 år. Farfaren Evert Solheim formyndaren hennar. ) Så langt alt vel.. dette kunne jo ha vært Jons første ekteskap.MEN: I 1754 gifter han seg med Synneve Larsdatter og i 1761 er det skifte etter Jens Evertson (48 år) til enken Synneve og til far hans Evert Jenson Solheim.Var det to sønner etter Evert/Edvart på Solem? har nå bare funnet en nevnt, så jeg kan egentlig ikke tenke meg det. Det er sikkert en enkel forklaring, men jeg har sett meg helt blind på dette. Gode forslag til forklaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg forstår ikkje kva du ikkje forstår, Mary-Ann?Edvard Jensson Solheim hadde to søner (og to døtrer). Sønene var Jon og Jens.Jens var først gift med Mari Hansdotter. Det var skifte etter Mari i 1752.Jens gifta seg igjen med Synneve Larsdotter i 1754. Så er det skifte etter Jens i 1761.I 1763 er det skifte etter Edvard, og då lever berre Jon Edvardsson og dei to Edvardsdøtrene.Må det ikkje vere slik, Mary-Ann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torodd Kinn

Nytt indisium på at Ananias Jonsson var son av Jon Edvardsson: Ananias var sponsor då Massi Jonsdotter Barekstad trulova seg i 1818 (høgre side, nesten nedst): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 3 (1785-1821), Kronologisk liste 1818, side 307. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11533&idx_id=11533&uid=ny&idx_side=-313>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.