Gå til innhold
Arkivverket

[#59623] Nye artikler fra http://wangensteen.net

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jo Rune Ugulen

Overdrog Ovenstad også rettane til dei to binda med militærbiografiar til Riksarkivet? Det er ikkje arkivet etter Ovenstad du har skanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Overdrog Ovenstad også rettane til dei to binda med militærbiografiar til Riksarkivet? Det er ikkje arkivet etter Ovenstad du har skanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo RuneHvis du leser innlegget mitt får du svar på spørsmålet. Jeg skriver at det blir en sak mellom meg og NSF, og den saken synes jeg at du skal holde deg borte fra, i og med du ikke representerer NSF.Men spørsmålet blir hvor lenge NSF kan tviholde på sine påståtte utgiverrettigheter. Jeg har republisert et materiale som Ovenstad har utarbeidet, og som NSF har bearbeidet. Hvis NSF ønsker å tiltale meg for det, så er det opp til NSF, ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Di tolking føreset at arkivet etter Ovenstad inkluderer den trykte boka også, og her er du definitivt på tynn is. Men du har i det minste fortalt kva du har av konkrete rettar, og det var det eg etterlyste. Takk for det.Kva eg elles held meg borte frå og ikkje, er noko eg sjølv avgjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo RuneJo jeg er enig i at isen kan være litt 'utrygg', særlig når det står noen rundt meg og tramper så hardt de kan for at jeg skal gå igjennom :-)Men noen ganger må man forsere litt tynn is for å komme fram til bestemmelsepunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo RuneJa det hadde vært bedre å få litt hjelp, men det ser ut til at 'isen' må forseres alene. Men du og alle skal være klar over følgende:Jeg påberoper meg ingen rett til materialet av Ovenstad jeg publiserer på min hjemmeside. Hvis NSF vil overta materialet og publisere det på sin hjemmeside så har jeg overhode ikke noe i mot det. Den dagen det skjer vil jeg fjerne det fra min side. Hvor det ligger hen er helt uinteressant for meg.Hele poenget ved min publisering (for noen er det blitt en provokasjon og kanskje har jeg fått noen uvenner?) er at jeg mener materialet skal ligge på nett. Derfor tok jeg saken i egne hender, og har derved brukt mye tid både på skanning og diskusjon. Jeg har også brukt penger på utvidelse av server.Jeg tror at hvis jeg ikke hadde gjort dette, så hadde Ovenstad også i framtiden blitt fryktelig vanskelig å få tak i, og jeg mener bestemt at det ikke hadde vært til slektsforsker-miljøets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ser ikke ut til å være helt forstått enda: Ovenstads arkiv i Riksarkivet er ikke det samme som det trykte tobindesverket, men er kilde for det sistnevnte. Det trykte verket er NSFs redigerte versjon. Riksarkivet gir alle som ønsker det, adgang til å anvende Ovenstads privatarkiv i Riksarkivet, men en slik adgang gjelder naturligvis ikke for NSFs redigerte versjon, som ikke er en del av Ovenstads privatarkiv. Hoveddelen av Ovenstads privatarkiv består av hans rullebladskort og avskriftsprotokoller (som tidligere nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det jeg tenkte på var §4, du har jo ikke skannet originalen. Sakset forøvrig dette fra art. på Jusstorget av professor Ole-Andreas Rognstad:'Videre innebærer nytt § 12 fjerde ledd at nedlasting av ulovlig utlagt materiale på Internett til privat bruk, nå er forbudt. Lovgiveren valgte med andre ord å innføre et krav om lovlig kopieringsgrunnlag, til tross for protester fra flere hold om at regelen vil gjøre en hel nasjon til lovbrytere. At bestemmelsen i første rekke er ment å skulle ramme den bevisste og systematiske nedlastingen, understrekes imidlertid av at det i straffe- og erstatningsreglene i §§ 54 og 55 stilles krav om forsett – og ikke simpel uaktsomhet, som ellers er normen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de to bindene er et ekstrakt av Ovenstads materiale liggende i Riksarkivet.Hadde jeg kun skannet dette materialet så hadde ingen kunnet si at det hadde vært feil, snarere tvert i mot, det hadde sikkert vært prisverdig også for mine kritikere.Nå har jeg valgt å i første omgang å skanne disse to bindene, som da ikke er så innholdsrike som hele arkivet, fordi jeg mener at de to bindene uansett er bedre enn ingenting.Jeg skal rekvirere noe av originalmaterialet opp til SAH for å vurdere muligheten til også å skanne dette.Men uansett hva enkelte av dere mener om mitt arbeid og framgangsmåte, så fortsetter jeg arbeidet. Om noen er i tvil om lovligheten om nedlasting, så er det bare å la være å laste ned. Verre er det ikke.Nå er jeg litt lei av denne diskusjonen. Avsluttes det ene temaet (feks arvinge-spørsmålet), så dukker det andre opp. Det tar visst aldri slutt.Jeg må visst igjen gjenta:Dette er en sak mellom NSF og meg. Og den skal avklares utenfor dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(210)Dette er en sak mellom NSF og meg. Og den skal avklares utenfor dette forumet.Det er greit, men ettersom det medfører straffeansvar og laste ned ulovlig utlagt materiale bør du kanskje på din side gjøre oppmerksom på at materialet er lagt ut uten NSF's godkjennelse? Det er ikke sikkert alle som besøker din side følger denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeritHar NSF rett til å nekte meg, eller eventuelt godkjenne? Hvis du vet det, så vet du mer enn meg og NSF.Hva folk laster ned er ikke mitt ansvar og folk flest har et ansvar når det gjelder å følge loven. Mitt ansvar er det jeg laster opp.Var det noe mer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hei igjen Lars Ove !Under henvisning til ditt innlegg (200); 200 ppi oppløsning synes optimalt for scanning av den aktuelle type dokumenter. Men jeg undrer meg litt over hvorfor du velger å scanne Ovenstad i farger, (!) for så å konvertere disse filene til pdf formatet (?) Er dette å oppfatte slik at du allikevel faktisk scanner til lavoppløst JPG-format, for så å foreta konvertering ved bruk av Adobe 9.0 (?) Dette kan i så fall meget vel forklare hvorfor de ferdig bearbeidede filene synes unødvendig ”tunge.” Det vil i sin tur også forårsake at selve arbeidsprosessen blir uforholdsmessig tungvint, med tanke på at unødig lang tid medgår til selve scanningen av hvert enkelt dokument, (i dette tilfellet to boksider) til konverteringsprosessen, i tillegg til at opplasting av de ferdig bearbeidede filene naturligvis vil gå betydelig mye senere enn påkrevd, og dertil legge beslag på unødig mye serverplass. Nedlastingstiden og omfanget av beslaglagt plass på lagringsmediet vil naturligvis lide under samme forhold.Mange av dagens litt mer påkostede scannere selges med programvare som muliggjør scanning direkte til pdf-formatet. Dersom din scanner ikke er levert med denne typen software, kan du gjerne kontakte undertegnede på kmyhre1@hotmail.com - og jeg kan stille programvare til din disposisjon som muliggjør scanning direkte til pdf. med en hvilke som helst scanner.Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjellJeg har ikke så mye greie på dette jeg Kjell, men om jeg skanner i farger eller gråtoner spiller ingen rolle når det gjelder filstørrelsen, det har jeg testet. Og jeg skanner i høy oppløsning.Jeg kan også skanne direkte til PDF (har en HP Photosmart C4180), men da bare en og en fil, og jeg ville ha det sammenhengende, og det fant jeg ikke ut av.Men hvis det finnes en mulighet for å komprimere filene uten at det går ut over kvaliteten, så ønsker jeg tips om dette. Sender deg en mail i morgen :-), eller du kan sende meg noen tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var L - M - N - O er ferdig, og resten av 2. (siste) bind er ferdig i løpet av morgendagen.Hvis det er noen som har hatt glede av dette, så hadde det vært spennende med en privat e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Lars Ove (215) - programvaren jeg refererer til muliggjør sammenhengende scanning av nøyaktig det antall dokumenter (sider) du måtte ønske samlet i en pdf-fil. Jeg ser for meg at dette vil måtte kunne være anvendelig i ditt arbeide.Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er HELE Ovenstads Militærbiografier publisert.Fra bokstaven P har jeg komprimert filene med ca 80% i forhold til det tidligere publiserte, men jeg skal også komprimere A-O så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KarinTakk for det:-)Det er faktisk mye litteratur som er utsolgt, og som neppe blir republisert, og det synes jeg er synd.Det samme gjelder jo også Ovenstads Militærbiografier som jeg nettopp har republisert. Men det resulterte i at noen som 'føler' de representerer de som påstår de har enerett på dette verket gjorde det de kunne for å kriminalisere meg. Den saken er ikke ferdig ennå, men jeg sover veldig godt om natten.Hva NSFs styre til slutt kommer til når det gjelder saken er vel ganske innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Slik som Karin har også eg prøvd å kjøpt jordeboka på Riksarkivet, men med same resultat som henne, - den var utseld. Eg la då fram (nyttårs)ønsket om ei scanna utgåve for Lars Ove, - og eg vart ikkje vonbroten. Eit par dagar etter at ønsket var framlagt var boka kome på nett.Middelaldergenealogi dreiar seg mykje om å samla brikker i store puslespel. Ofte vil det vera slik at mange av brikkane ikkje gjev noko meining i arbeidet med å finna løysinga på eit eller anna problem innan genealogien, men av og til er det også slik at ein brikke som ofte ser ubetydeleg ut kan gje svaret på ting du har grunna på lenge. Eg skal ikkje hevda at jordeboka til Olav Engelbregtsson har gjeve meg slike opplevingar så langt, men så har eg då berre så vidt fått sett på denne kjelda endå. Men når det er sagt, så har eg sett nok til at eg vil hevda at det kan løyna seg mange spanande opplysningar i dei relativt magre personopplysningane som erkebiskop Olav Engelbregtsson si jordebok gjev. Den jordeigande klassen var trass alt relativt liten endå kring 1530 i det meste av Noreg.Eg vil difor få uttrykkja min store takk til Lars Ove for å gjort også denne kjelda kontinuerleg tilgjengeleg for oss alle, ikkje berre dei som bur i nærleiken av dei store biblioteka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei FinnJeg fikk en ny brikke i puslespillet om Rike Torstein Askjellson sitt gods, jeg visste ikke om Hjelmeland i Kvinnherad, der jeg tidligere hadde funnet en etterkommer av Olav Gjermundson fra Ålvik(etterkommer av Gjermund Halldorson, Gjerdeskvål, Voss) hvilket bekrefter at Ola Olafsson sine teorier holder stikk.mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei . Fant en av mine forfedre i Ovenstad tingene du la ut .GlimrendeTakk Lars Owe Wangensteen !hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.