Gå til innhold
Arkivverket

[#59623] Nye artikler fra http://wangensteen.net


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ser med forskrekkelse at jeg pendler mellom Montelimar og Franrike og Hamar i dag, selv om jeg sitter godt nedpå i kontorstolen hjemme på Hamar. Anette i DA sa hun hadde ordnet dette før i dag, men noe er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hadde samme problemet, -skulle tro jeg hadde bosatt meg i Sandefjord. Logget meg av, lot som jeg skulle starte en ny tråd, - da fikk jeg beskjed om å logge meg på, også med adresse, så nå er det OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg lagt inn innholdsfortegnelsen til boken 'HAN FAR' av Kjell T. Lund. (egen knapp) Jeg starter skanningen i helgen, og tar artiklene fortløpende. Dette vil ta litt tid, så hvis det er noen som har ønsker om artikler (litt fort), så skal jeg prioritere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

23 prestebiografier fra Vang i Valdres (til og med 1821) fra Kjell T Lunds bok 'HAN FAR') er nå klar til å leses for de som er interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er hele boken 'HAN FAR', Prestehistorie og bygdeliv fra Vang i Valdres, skannet og lagt ut. Håper den vil være til nytte og glede for noen av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og jeg vet at Kjell T. Lund og hans familie som velvilligst har gjort det mulig at jeg kunne publisere denne boken som kom ut i 1997 gjerne vil ha en tilbakemelding om denne publiseringen var til nytte og glede for noen.Jeg trenger ingen 'ros', jeg har bare skannet og brukt min hjemmeside som et medium, men forfatteren og hans familie forjener en stor takk, og de er veldig nysgjerrig responsen.Hedersmannen og forfatteren Kjell. T. Lund på mange og 80 år fortjener anerkjennelse for å ha latt sin bok bli publisert i et medium som for han er en ukjent verden.Jeg er han, og statsarkivar Anders Frøholm evig takknemlig. Forfatteren er tross alt en mann som ønsker at hans viten skal være tilgjengelig for folk flest, til motsetning for andre i 'min bransje' som bare tenker økonomi og tviholder på de de kaller 'vår eiendom og våre viten'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Til tross for at noen 'som tror de er sjefer' her på debatten (les debatt 61686 og innlegg 48, 52 og 53) så fortsetter jeg å legge ut relevant informasjon på min hjemmeside.Men jeg innrømmer at jeg blir mer provosert av Are Gustavsens innlegg. Derfor vil jeg gjøre GENEALOGEN tilgjengeelig på min hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Sukk. Og du klagar over at nokon trur dei er sjefar her på debatten? Kva med å sjå bjelken i sitt eige hovud? Vel, eg ser ikkje fram til den dagen du legg ut noko som eg har skrive i Genealogen. Eg kjem ikkje til å debattera det her i det heile tatt, men derimot melda deg for brot på åndsverklova. Det er like greitt at du veit det på førehand. Utan at eg trur du bryr deg, ettersom du gjentatte gonger har utbasunert at du drit i lova dersom den ikkje passar deg. Og utan at eg reknar med at ei slik melding vil få nokon følgjer for deg -- politiet har nok av andre ting å bruka tida si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove, hvorfor bruker du ikke heller kreftene dine på å digitalisere arkivmateriale som ikke er publisert tidligere? Slike kilder er det rikelig av i arkivene, også på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo Rune Ugulen: Jeg respekterer alt du har produsert. Men skal du derfor skjermes for kritikk?Jeg er en enkel mann, men ikke undervurder meg. Om jeg ikke har, eller vil ha en tittel, så ikke undervuder meg.Så les debattene før du uttaler degOg dine uttalelser om mine 'lovbrudd'. Du er jo helt helt på 'jordet' som alltod.Jeg kan gjerne skanne alle dine NSTs innlegg og legge de ut om en ukes tid. Uten at dette vil gjøre så veldig mange glade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJo selvfølgelig. Men hvordan skal jeg, en uvitende mann, vite hva jeg skal publisere? Jeg har spurt, men ikke fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Til 89: Gå i gang med akkurat kva du vil. Du får ikkje noko løyve frå meg uansett, med dei haldningane som du viser at du har. Legg du noko ut av det som eg har skrive, vert du meldt for brot for åndsverklova. Det er det eg har informert deg om. Det øvrige gidd eg ikkje eingong kommentera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo Rune Ugulen (91)Ja jeg vil legge ut hva du har skrevet. Jeg er helt avslappet når det gjelder din trussel om anmeldelse. Har du skrevet noe skal det være offentlig.Og dine øvrige kommentarer er vel i klasse med A G sine, så de får andre vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Sitat (92): 'Har du skrevet noe skal det være offentlig.'Øvrige kommentarar burde vel eigentleg vera overflødige. Men det kan jo vera på sin plass å minna om at tidsskrifta som det er 'skrevet noe' i er offentlege, særskilt ettersom det ikkje går klart fram at du forstår det. Ordet publisering inneber også offentleggjering.Det du altså seier at du vil gjera, har ingenting med offentleggjering å gjera. Materialet er alt offentleggjort i tidsskrift, og tidsskrifta er tilgjengelege for offentlegheita i bibliotek. Det einaste du gjer, dersom du gjer det du seier du skal gjera, er å krenka opphavsretten, og dermed bryta åndsverklova. Du bidreg med veldig lite, med andre ord. Dei som vil ha kopiar til eige bruk av noko eg har publisert, er elles hjarteleg velkomne til å senda meg ein e-post, så skal eg gjerne senda dei ein kopi dersom eg har det tilgjengeleg elektronisk. Eg har aldri vore vanskeleg å be om slikt. Både hovudoppgåva og doktoravhandlinga mi er fritt tilgjengeleg til nedlasting, til dømes. Det bør vel vera nok eit eksempel på at det aller meste er offentleggjort.Du kan jo snakka med ein jurist, så finn du kanskje ut at eg ikkje er så langt ute på jordet som du meiner at eg er. Ei første innføring i åndsverklova finn du til dømes her: http://www.torvund.netNoko meir kjem eg ikkje til å bidra med i denne debatt-tråden. Så får jo tida visa kva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove, jeg har ikke tidligere oppfattet at du har spurt om hva slags kilder du bør legge ut på websiden din.Skal jeg foreslå noe, kan jeg starte med forslag om digitalisering av kallsbøkene fra 1700-tallet. De ligger i statsarkivene, og Statsarkivet i Hamar har mange av dem (vanlig startår er 1732). En meget bra kildeserie som flere burde utnytte. Deretter vil jeg foreslå digitalisering av sjeleregistre og andre manntall som ligger i prestearkivene, og også slikt 'godt stoff' finnes på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg kunne også tenkt meg følgende fra Leif Midthaug's samlinger:No. 30. Hattrem på Lesja (Pakke 3)No. 12. Lesjaslekter: Hallingstad, Haakenstad, Selsjord, Killi, m.fl. (Pakke 4)No. 32. Hole, Lesja (Pakke 8)No. 33. Selsjord, Lesja (Pakke 8)No. 39. Brendjord, Lesja (Pakke 8)Det er klart at det er mye fint i både Spangen's or Midthaug's samlinger. Jeg synes du har allerede gjort en kjempefin innsats med å digitalisere deler av disse samlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo Rune:Jeg kan jo ikke være uenig deg juridisk, men jeg kan være uenig med deg på et rent prinsipielt grunnlag.Jeg regner med at at dine arbeider er såpass seriøse at de kan publiseres. Og hvorfor skal da dine arbeider publiseres til et medie som bare et fåtall har tilgang til?Tore:Takk for tips. Selvfølgelig skal kallsbøkene gjøres tilgjenglige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Ove,Nå har jeg holdt munn lenge, men er nødt til å komme med to bekjennelser:1. Om det arbeidet du utfører med å gjøre tilgjengelig eldre upublisert geneologisk materiale er det kun en ting å si; KJEMPEFLOTT!2. Noen av debattantene her på DA har som levebrød det som for oss [les: amatører] er en hobby. Det er deres yrke. De er profesjonelle historikere og genealoger. Det må vi ikke glemme. IKKE TUKL MED DERES ARBEIDER! RESPEKTER DET!Mvh Arnfird

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til 96: Her kommer du med den samme misforståelsen som du har levert i flere tidligere innlegg, nemlig at du påstår at et tidsskrift som Genealogen kun er tilgjengelig for et fåtall.Sannheten er at tidsskriftet er tilgjengelig for *alle* som er interessert i det. Genealogen er like tilgjengelig for like mange inteersserte, som er webside. Ikke alle har egen internettilknytning, men de som ikek har, kan f eks få det på et offentlig bibliotek. Der kan de også få lest Genealogen- Har ikke det lokale biblioteket eget abonnement på Genealogen, kan de låne det inn fra et annet bibliotek. Norsk slektshistorisk forening har avlevert 5 eksemplarer av Genealogen til Nasjonalbiblioteket (samt at trykkeriet har avlevert 2 ex), og disse eksemplarene er tilgjengelige for et off. bibliotek uten eget eksemplar.Det at en artikkel publiseres, betyr at den er gjordt tilgjengelig for hele offentligheten - for oss alle. Slik er tilfellet med artikler i NST og Genealogen, og slik er det med stoff i andre tidsskrifter, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Til innlegg 94. Jeg har avfotografert de manntall som lå i prestearkivet for Vang, Hedmark. De ligger her: http://slektskilder.blogspot.com/Jeg håper mange har glede av det. Nå som det er mulig å fotografere på Riksarkivet, vil jeg nok legge ut mer på denne bloggen. Ekstraskatten 1762 er jo en fin kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg endelig fått litt tid til å gjøre noe med denne siden.I dag har jeg lagt ut litt fra Hedmarksregisteret (Toten), og noe fra Spangen:'Navneskikk på Hedmarken 1528', 'Upubliserte diplomer' og 'Heraldikk på Hedmarken'.I kveld legger jeg ut første 'ordentlige' del av Hedmarksregisteret. Det vil være brev/diplomer fra 1575 til 1585.Jeg har laget en egen 'knapp' på hjemmesiden som heter Hedmarksregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.