Gå til innhold
Arkivverket

[#60067] Nasjonalt nettsted for slekt


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Arnfrid (161):Hyggelig at du har bidratt til lokalhistoriewiki.no! Til ditt spørsmål om skandinavisk slektsbank, så er det verken NLIs ambisjon eller NLIs ønske at wiki'en skal være noe slikt. Vi ønsker mer enn gjerne slektsstoff, men da først og fremst omtaler av slekter og ikke enkeltpersoner.En eksempelartikkel i denne sammenhengen kan være vår artikkel om Lo-ætta fra Eiker ([url="http://www.lokalhistorie.no/w/index.php/Lo-ætta>http://www.lokalhistorie.no/w/index.php/Lo-ætta). Her omtales slektas eldste kjente ledd under ett. Lagmann Hans Jacobsson Lo har rett nok fått en egen artikkel (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Kristian.Har jo putlet litt i Wikipedia tidligere. Men dette var skikkelig gøy!!! All honnør til dere i NLI!Men har du tro på at man med tid og stunder kan få til en norsk eller skandinavisk slektsbank innenfor Wiki? Ikke nødvendigvis identisk/del av Wikitree, men bygget over samme lest.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

hvis det etableres en slektswiki så vil jeg gjerne bidra, men jeg ser også av artikkeleksemplet for slekten Lo, at oppsettet er tilfredstillende for slekter allment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg vil også gjerne bidra, hvis jeg har noe. Kunne feks boken til Kjell T. Lund. 'HAN FAR.' Prestehistorie og bygdeliv i Vang, Valdres. 406 sider. Boken kom ut i 1997, være et bidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

NLI er glade for alle som vil bidra, og vi tror at alle kan ha noe å fare med. Lars Ove og alle andre er derfor hjertelig velkomne.Mer konkret til Lars Oves forslag: Dette med å publisere bøker var noe som ikke lå langt framme i NLIs bevissthet til å begynne med, men det dukket opp etter hvert. For å håndtere ei eldre bok som ble lagt inn i wiki'en, opprettet vi etterhvert et kjeldearkiv (ordet 'kjeldearkiv' er valgt fordi det er gangbart på både bokmål og nynorsk). Vi har forsøkt å gjøre avgrensninger på hva vi ønsker at kjeldearkivet skal inneholde, men helt enkelt er det ikke. Ei formulering, hentet fra ([url="http://www.lokalhistorie.no/w/index.php/Portal:Kjeldearkiv>Lenke) er I kjeldearkivet samler vi skriftlig og muntlig kildemateriale. Hovedhensikten med materiale er at det skal kunne brukes som kilder til artikler i wikien, men det er også åpent for materiale med særlig stor nytteverdi for lokalhistorisk forskning.'Vi har hatt en liten formiddagsdiskusjon her, og vi er av den oppfatning at Lunds bok er mer *litteratur* (basert på kilder) enn en *kilde* (les:primærkilde). Vi tror derfor at akkurat denne boka er et eksempel på noe som faller utenfor det vi er på jakt etter med kjeldearkivet, selv om vi medgir at det helt sikkert vil være mange tvilstilfeller. En mer omfattende omtale av både wiki'en og kjelderakivet vil for øvrig komme i Lokalhistorisk Magasin 2/08 (slutten av juni) - se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kristian (180)Takk for utdypende og fornuftig svar. Det er nok riktig som du skriver, at denne boken er under kategorien litteratur, men kan være med på å kanskje produsere interessant stoff fra Vang. Og den blir publisert på min hjemmeside.Jeg var forøvrig gjest på Stele gard i Vang i helgen, et tidligere krongods før min stamfar Ove Ovesen kjøpte det, og jeg går litt svanger med tanken om å skrive litt om denne gården. Den har alltid vært i Wangensteen-eie. Og hvis jeg gjør det, så er NLI et naturlig sted å publisere.Jeg er forøvrig glad for (sammen med Arnfrid) at debatten er kommet inn på et riktig spor igjen, og jeg ser virkelig fram til fortsettelsen. Dette tror jeg er riktig, og det er dette jeg har savnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne bør vi lese, også wiki-skeptikerne: Lenke om lokalhistoriewiki som nå er etablert. Her skrives det bl a om kvalitetssikring og om artkler som ikke kan redigeres av andre. Jeg er fortsatt overbevist om at dette må være veien å gå, også for våre slkesdater, men det kan være langt frem før vi kan starte. Kanskje det genealogiske miljøet, proffer og amatører, også må utvikle slektswikien i samarbedi med et forskningsmiljø. Det bør vel absolutt være mulig. Det finnes da flere forskere innen feltet, som også noen ganger er aktive her på DF.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og her vil jeg gjerne betale for å både bidra og for å hente relevant informasjon, hvis det skulle bli nødvendig. Seriøse aktører uten negative og sure 'oppstøt' har jeg sansen for. De er det etter min mening ikke mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da forstår jeg det slik at både Lars Ove og Tore i utganspunktet er interessert i å bidra til at Norge får utviklet en egen 'slektswiki'.Da blir spørsmålet;a) hvilket forskningsmiljø kan være aktuelt å få med? ( Jeg bare nevner UIT, UIB, UIO, NTNU, eller andre?)b) hvilke(-n) institusjon(-er) bør drifte nettstedet (slektswikien)?Til pkt b) tenker jeg umiddelbart at NSF og DIS, som allerede er samlokalisert, bør kunne drive nettstedet.Synspunkter?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jfr. Lars Oves 2. setning i 185. Kanskje du da burde gå inn i deg selv først og gå foran som et godt eksempel. Med tanke på 148 og 154.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Er så NLI interessert i å se på muligheten for å utvikle wikien til også å inneholde slektsdata (med kildehenvisninger) om enkeltpersoner, eller må dette i så fall bli et separat prosjekt?Jeg tror et sånt prosjekt (slektswiki) i utgangspunktet er nødt til å fungere slik at man legger inn slektsdata manuelt. Det tar åpenbart tid, men vil gjøre det enklere å luke ut dobbeltregistrerte personer. Alternativet, å generere sider automatisk ut fra en GedCom-fil eller lignende, vil føre til et voldsomt ekstraarbeid med å rydde opp i inkonsekvent formatering, ulike språk og doble, triple og hundredoblede oppføringer av samme person. For noen år tilbake var det snakk om et slektswiki-prosjekt som skulle ut på www.soge.org, men der har det ikke skjedd noe på en veldig lang stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Remi (187)Ja vi har vært i 'totta' på hverandre før, og du er DIS, ingen tvil om det.I 148 skriver jeg 'Nei vi trenger ikke DIS. DIS er utdatert, og så lenge de ansvarlige ikke er eller vil delta i diskusjonen, er DIS borte for oss. Sånn er det bare.'I 154 skriver jeg 'Nei DIS har ingen betydning i dag og heller ingen betydning om 10 år, for oss som har en felles hobby; slektsgranskning.'Og begge deler mener jeg idag. DIS har ikke, og vil ikke ha en plass noen plass i mitt arbeid med slekt.De er for å si det enkelt ; helt uinteressante i mitt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Helt greit det, Lars Ove, så lenge du definerer det som i ditt arbeid. Det har jeg ingen problemer med. Alle har lov til å ha sin egen mening og bestemme hva de selv vil. Men du skrev ikke 'i mitt arbeid' i de nevnte innleggene.Det jeg egentlig reagerte mest på var at du skrev 'Seriøse aktører uten negative og sure 'oppstøt' har jeg sansen for.' hvilket jeg mener du kommer med i ovennevte innlegg. Derfor sa jeg bare at du burde gå foran med et godt eksempel.Ellers vil jeg si at du gjør en kjempegod jobb med det du legger ut på dine hjemmesider og håper du fortsetter med det, bare så synd at inntrykket blir trekt ned en del av slike bastante utsagn.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(188). Det må nok bli et separat prosjekt. Personlig er jeg svært slektsinteressert, men for NLI må den brede lokalhistorien stå i sentrum. Med seks fast ansatte og mange andre oppgaver er ressursene få - denne wiki'en er allerede et stort løft for instituttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RemiIkke sikkert at at ditt inntrykk er det folk sitter igjen med. Seriøse aktører med et surt inntrykk er 'DIS', ingen tvil om det. Og la det være DIS da, de er sure, og vil være sure, så la det være sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Synd og se at du ikke klarer å leve opp til dine egne idealer, Lars Ove, men du om det, så lar jeg det være opp til andre å bedømme hvem som er seriøse aktører, hvem som sure og hvem som kommer med sure betraktninger.Slektsforskere klarer helt sikkert selv å bedømme hva de vil være med på, hva de synes er bra og dårlig innen slektsforskningmiljøet og hvilke sider på internett som er gode eller dårlige uten at vi trenger å legge våre helt personlige meninger ut til offentlig beskuelse.Fortsett det gode arbeidet du gjør med å tilgjengeliggjøre kilder bl.a. fra SAH.Ellers så kunne jeg ha tenkt med dette fra Spangens arkiv: Eske 2, side 17, 19 og 85 om Darre/Schjelderup/Kaarbø/(Foss), eske 1, bok 1, side 2 om Schelderup og eske 8, ma 142 om Schelderup. Men regner med det kommer en dag.Lykke til videre med skanningen, Lars Ove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Remi:Ja jeg regner også med at folk gjør opp sine egne meninger når det gjelder hvem som er seriøse eller ikke. At jeg er generelt er skeptisk til DIS håper jeg kan være til være til det bedre. DIS er uansett ikke bra nok for noen av oss. Og selvfølgelig skal jeg legge ut det du ønsker om Spangens notater. Det er jo derfor min hjemmeside er der; å gi folk opplysninger som er vanskelig tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Lars Ove, jeg kan ikke si annet enn at jeg synes du skyter over mål når det gjelder DIS. Jeg synes heller ikke du har klart å konkretisere hva du er så misfornøyd med.I det fylket jeg kjenner best som slektsforsker, står DIS-Østfold for digitalisering av en rekke kirkebøker. Jeg har selv vært involvert i denne dugnaden, uten å være betalende medlem! Mitt bidrag har bestått i å lese korrektur på en av kirkebøkene. Etterhvert kommer også denne kirkeboka sammen med en rekke andre, som fullregistrert søkbar kirkebok her på DA. Til glede for mange! Men slik fullregistrering er svært tidkrevende, og jeg har det siste året laget navneregistre til kirkebøker i stedet.Grunnen til at jeg ikke selv er betalende medlem av DIS, er at jeg har valgt å være medlem av 2 historielag og en middelalderforening. Men dugnadsånden som DIS representerer, støtter jeg fulgt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Remi:Jeg har 16 bilder av Spangens Darre/Schelderup (om enn noe dårlig kvalitet) på PCn her hjemme. Sender du meg en mail kan jeg sende deg det jeg har som en begynnelse. (low1954@gmail.com)Vigdis (196)Ja det er nok riktig som du påstår; Jeg skyter over mål. Men det gjør jeg bevisst for å få ansvarlige mennesker til å forbedre sitt produkt. Jeg er ingen nybegynner innen slektsforskning, og det forundrer meg at jeg ikke til dags dato har hatt behov for DIS. Det betyr ikke at mange har hatt det, og fortsatt har det, men jeg snakker for meg selv. At jeg er en kritiker til DIS, og står fram med det, betyr ikke at DIS er 'død' for meg. Det bare betyr at når DIS har et produkt jeg kan leve med, og ha nytte av, så blir nok til og med Wangensteen medlem.Og jeg blir mer og mer overbevist om at NLI er inne på det riktige sporet når det gjelder et nasjonalt nettsted, og jeg vil gjerne bidra mest mulig for at det blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et forhold ved den lokalhistoriske wiki'en som vi håper mange vil ha glede av, er at vi har fått de nødvendige tillatelsene til å legge ut Norsk historisk leksikon (NHL) - se LenkeForeløpig er ca. 1600 artikler lagt ut, og resten kommer fortløpende. Etter hvert vil også artiklene bli bearbeidet med wiki-lenker og wiki-kategorisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

LOW Hvordan kan du vite at vi ikke har tilbud til medlemmene når du uansett ikke vil være medlem.Det er jo selvoppfyllende utsagn du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg vil ikke være medlem av noe som ikke gir meg noe. Og Dis gir meg ikke noe. Er det vanskelig for deg å forstå Alf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.