Gå til innhold
Arkivverket

[#60067] Nasjonalt nettsted for slekt


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

97 sier at alt bør være gratis, men da kan 97 også fortelle hvordan dis skal får penger til å trykke medlemsblad, holde servere og hjemmesider m.m. i virksomhet.Har du en gullgruve som ingen vet om, så ville det være antastisk om dette blir meddelt de styrende organisasjonsledd.Nå skal du heller ikke glemme at kostnaden for hver enkel er utrolig lav takket være at mange i DIS også yter en fantastik innsats uten å får betalt for dette i klingende mynt, men et hjertelig takk fra alle som er medlemmer. :)Og så har en det kjente 'Er det høna eller egget som er først'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tin Finn i innlegg 97. Jeg slet lenge med det samme som deg, og var på nett fra 2000 til 2005 før jeg endelig fikk det til. Det var etter at ca 1 år tidligere. Det som ikke gikk klart frem av forklaringer som jeg fant, var hva som var brukernavn og hva som var passord. Tar noen eksempler her med helt andre tall og bokstaver enn jeg har i mitt brukernavn og passord. Det står jo f.eks bak på bladet en får: 17335dr17335 meg397. Det som da er brukernavnet her er dr17335(ikke 17335 før og etter dr osv. som jeg trodde eller meg 397 som jeg også trodde en stund), og meg 397 blir da passord.Det er heller ikke alltid jeg syns bladet er så interessant og det er mye om scanning av bilder der, men for mitt vedkommende har det med at jeg enda ikke syns jeg har nok datakunnskaper til å kunne scanne inn bilder. Nå blir det satt igang kurs om det gjennom slektshistorielaget her til høsten, men jeg tror det er tilpasset dem som har bærbar pc. Det har ikke jeg. Det er vel også mest for de som er litt viderekommet. Regner med at hvis jeg en gang skulle begynne med scanning av bilder, så har jeg jo bladene til DIS til hjelp . Noen artikler vet jeg at jeg vil få bruk for senere(f.eks. artikkelen om Bergen by 1680-1730 fra nr. i 2006). Kanskje er det en del nybegynnere i DIS, men de blir da flinkere etterhvert de også. Dessuten er det moro å være den som kan hjelpe, og det hender det at jeg kan på DIS-forum og i debatt der.Det er også prisverdig at noen gjør en slik jobb som Arnfrid gjør, med å samle lenker. Selv har jeg ikke datakunnskaper til slikt, og prioriterer vel også akkurat nå iallefall mest å lese originale kilder enten fra Digitalarkivet eller på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnfrid (100), jeg har flere ganger vært tydelig på at jeg sikter til tjenesten som heter Genealogiske ressurser. Du viser til en tjeneste som ikke er en del av Genealogiske ressurser. Jeg sikter altså til den tjenesten det er gikk en eksempel-lenke til i innlegg 93 ovenfor.Og den siden som lenken i innlegg 93 viser, er et godt eksempel på tullet og tøyset jeg nevner. Det er altså alle de angivelige skattemanntallene som det IKKE er gitt lenke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var en setning som ikke ble fullført i 1.linje av innlegg 102, og jeg ga opp i 2004 eller tidligere å komme meg inn på DIS-forum etter mange forsøk som deg Finn. Jeg må si at jeg trodde jeg var den eneste som har slitt med dette her, og at alle andre var eksperter. Nå er jeg vel helt på siden av temaet her, og dere skal bare fortsette å diskutere lenkesamlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

er det sant at dere avkrevet passord for bruken av tjenesten Genealogiske ressurser ? Kan velges på denne startsiden : http://www.disnorge.no/velg 'Genealogiske ressurser' - gi gjerne bekreftelse hvis dere avkreves passord !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg må IKKE logge meg på for å bruke hovedkategorien 'Genealogiske ressurser', men jeg Må logge meg på for å søke i 'Skoskatten Nordmøre 1711' og de øvrige manntallslistene for Møre & Romsdal, som man bl a kommer til via '[Hovedliste] » [slektshistoriske kilder i Norge] » [Møre og Romsdal]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnfrid (106), jeg må også ta en pålogging for å lese denne spesielle kilden som du nevner. Det står i kilden at den er en tjeneste fra DIS-Norge, regner derfor med at dette er en av de forholdsvis få kildetekster som ligger på DIS-Norges eget domene. Ellers består jo Genealogiske ressurser i all hovedsak av lenker til åpne kilder på andre nettsteder (f eks på min egen hjemmeside).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg vært en opplevelsesrik helg i Valdres, hvor jeg har samlet en mengde nye opplysninger og bilder som jeg hadde tenkt jeg skulle publisere (helt gratis)Så kommer jeg hjem i kveld og opplever at denne diskusjonen overhode ikke har kommet en millimeter videre. Snarere tvert i mot, og jeg begynner å lure på enkeltes både postive og nevative tenkemåte.Hva er egentlig problemet med denne 'til døden-diskusjon' om betaling eller ikke? Ingen blir enige med denne måten å argumentere på. Kan vi ikke slutte nå og bare akseptere at de nålevende foreninger lever på lånt tid med den måten de tenker og handler på, og at vi, hvis ikke noen agerer, må bare finne oss i det. De 'nålevende' foreninger har til fullt bevist at de ikke vil eller kan følge med i tiden, så derfor fortjener de å 'dø'. Da kan jo noe nye komme til, og resultatet vil unektlig bety at vi alle må betale for tjenestene vi kjøper, men da kun bare de tjenestene vi ønsker å kjøpe og betale for. (meny-systemet)Kvalitetssikring tror jeg at vi kan glemme i famtiden, men det synes jeg ikke er det viktigste. Enhver er uansett ansvarlig for det man produserer, og hvis det ikke er kvalitet, så er det heller ikke salgbart.At det skal sitte en del mennesker å kvalitetsikre det vi kan hente av slektsrelatert materiale på Internett kan selvfølgelig være mulig, men da blir prisen deretter.Kan ikke de ansvarlige for disse foreningene se på kalenderen (årstallet holder) og innse at det må tenkes nytt?DIS og NSF er en saga blott hvis ikke det gjøres......fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore Vigerust (99). Eg har nok ikkje sagt eit ord om 'tull og tøys' i den meininga du og andre debatterer her. Det var ein annan Tore eg vende meg til.Otto (101). Eg har betalt kontigenten min i DIS sidan foreininga vart starta, men eg har aldri fått noko tilbake. Det kan godt vera at det er min eigen feil. Eg lurar likevel på om det viktigare å halda ein 'uvedkommande' unna enn at alle medlemmane får tilgong. Og trur du folk melde seg ut om fleire fekk innsyn? Dei ville jo då m.a. gå glipp av medlemsbladet.Tore Kristiansen (98). Nei eg orkar ikkje meir av dette og har heller ikkje tid. Når det gjeld ekstraskattelistene frå 1758 og utover, så har eg to handskrivne manntal, truleg nedskrivne i sin tid av skulemeister Lars Berg som omfattar deler av Aure. Eg var også ein tur på statsarkivet i Oslo og fekk fotografert og laga 35 mm film av skattemanntala (oppdatert i fleire år) frå første del av 1760-talet. Dette gjeld mykje av Nordmøre. Har elles laga ein datavariant for Smøla, Tustna og Aure. Truleg har desse gått tapt. Men filmen eksisterer. Det er truleg heller ikkje alle som veit at det eksisterer ei komplett folketeljing frå 1825 med namn og alder (om eg ikkje mishugsar meg) for heile Aure, inkl. Valsøyfjord og Engdal/Rodal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Innlegg (9)'Forøvrig så er det ikke mye idag som ikke er tilgjengelig for alle på DIS sider. Noen ganger må en logge inn seg som gjest, men det gjør vi jo her også når vi vill skrive eller lagre i korga.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Dette er en meget interessant diskusjon på flere måter. Det første som møtte meg da jeg skulle skrive dette innlegget var en beskjed: 'Du er ikkje pålogga'. Så trykker jeg 'Logg på' og får denne beskjeden: 'Ei rekkje funksjonar i debattane krev at du identifiserer deg ...' Jeg måtte oppgi e-postadressa mi for å komme inn. Altså en slags passord. Da skjønner jeg ikke diskusjonen rundt problematikken rundt brukernavn og passord... ;)Men det jeg egentlig skulle skrive var de to spørsmålene jeg sitter igjen med etter å ha lest denne debatten:1. Om all infoen skal ligge på samme sted, hvor blir det av spenninga rundt det å lete etter slekta? Hvor blir det av gledesutbruddene på arkivene eller bibliotekene når du ENDELIG har funnet den forsvunnede søstra til tippoldefaren du hadde lett etter i 15 år?2. Om vi skal ha en stor nasjonal slektsdatabase. Hva skal jeg finne på da da? Om det plutselig ikke er mer å lete etter, fordi hele slekta mi ligger i denne databasen, via alle som forsker på de samme slektene?Jeg skjønner ønskene, men er de helt gjennomtenkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Torill (111)Går du rundt og husker brukernavnet og passordet ditt for DIS? Jeg gjør det ikke når det gjelder de jeg visstnok har blitt tildelt.Husker du E-postaddressen din? Jeg husker min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Siden DIStreff nevnes i diskusjonen, og det hevde ukorrekte meninger om den ønsker jeg bare å opplyse om atJa, normalt er det kun medlemmer som har bidratt med data som kan klatre i trærne.Nei, det er ikke tidsbegrenset hvor lenge man kan klatre i trærne som bidragsyter. Så lenge bidraget finnes i basen, så kan man klatre.Det som er tidsbegrenset, er den utvidete måten å vise slekta på. For alle vises foreldre, proband, ektefelle og barn i hvert ekteskap.I to måneder etter bidrag vises OGSÅ besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre. Dette er det som er tidsbegrenset.Videre kan den enkelte bidragsyter bestemme over synlighet. for øyeblikket er tjenesten under omlegging.Men, her skal bidragsyter i en meny under DISadmin og DIStreff-siden etter pålogging kunne endre visning tilX. Alle medlemmer i foreningen skal kunne klatre i vedkommendes slektstrær (i det bidraget det angis for)Y. Som X, men, ikke-medlemmer kan se hvem som er bidragsyter.Z. Både medlemmer og ikke-medlemmer kan klatre i slektstrærne.Det ligger i dag to bidrag fra dødsbo etter avdødes ønske. Begge har tilgangsnivå Z. Dvs. at alle kan fritt klatre. Testamentfullbyrder er da ansvarlig for kontaktskaping og også at bidraget kjøres med jevne mellomrom med siste versjon av GEDtreff.Håper dette avklarer en del løse påstander uten hold i virkeligheten, men enten baserer seg på uvitenhet, løse, falske rykter, eller ønske om å skade en annen forenings tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det ikke vesentlig at produksjonen vår, enten det er artikler eller databaser over egen og andres slekt, blir tatt vare på for fremtiden, Torill (111)?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Finn Oldervik.Hva gjør du når din ISP uten varsel endrer din epostadresse, og alle innlegg som det svares til sendes til feil adresse?I DIS-Norge har vi DISadmin hvor vi da retter opp den adressen selv, og så fortsetter diskusjonen som før, og du får all epost dit du ønsker det.Er ikke det også en god ide?På Slektsforskerbasen har vi slik løsning som du skissererJeg har hatt til nå ca. 10 forskjellige mailadresser, og opererer pr idag med med minst 4. Hvilken mailadresse brukte så jeg da sist jeg la inn noe der?? Aner ikke. Passordet?? aner ikke.Når vi får det over på gj- og dn-brukernavna så slipper vi å holde rede på ørten mailadresser som vi har kommet til å bruke opp gjennom åra, bare for å holde kontakt med gamle fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(113): Jeg synes det er ganske merkelig at man setter tidsbegrensning på hvor langt man kan klatre i trærne. Det virker utrolig irriterende, når man både er betalende medlem og har vært bidragsyter til DIS-treff, selv om det nå er en stund siden. Faktisk kan man få lyst til å melde seg ut! (112): Det ville utvilsomt hjulpet dersom DIS, i liket med en del andre nettsteder etter hvert, kunne åpne for at man selv endrer brukernavn og passord, etter først å ha logget seg på med de man har fått tildelt av DIS. Jeg går heller ikke rundt og husker brukernavn og passord til DIS, og bruker følgelig sidene deres svært lite, bortsett fra de deler som er fritt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til å hujskepassord etc:De fleste huskker passord på alle kredittkortene, adgangskort til jobben, husalarmen. telefonnummer og en rekke andre brukernavn og passord?Eller har man skrevet opp alle på papir eller ligger alle på Mobiltelefonen ? Det går fantastik bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Bjørndal, beklager å måtte si det. Men, du har full adgang til å klatre.Men, siden du ikke har bidratt siden 2002, noe som er veldig lenge siden nå, så har du ikke adgang til utvidet klatring, dvs. at du kan hoppe direkte fra proband til probandens tippoldefar.At vi har faste medlemsnr og passord kommer av at vi samarbeider ang. DIStreff med både DIS-Danmarks DIStræf og svenskenes DISBYT.Begge deres passordbaser er statiske og autentisering er ikke felles.Hadde vi hatt felles autentisering, noe som DISadmin-basert autentisering er beregnet på, så kan det du ønsker gjennomføres, noe som også er planlagt som del av en slik endring.DISadmin sin programstruktur er altså bygd mot en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva er en slik ISP som endrer epostadressen vår? Har vi alle en slik ISP? Jeg kan nemlig ikke huske at min epostadresse er blitt endret noen gang. Jo, forresten, en gang, -men da var det jeg selv, og ikke en eller annen ISP, som endret den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Anne Lise HovdalIkke rart du får problem med innlogging når du ikke ser at det forekommer blanke tegn mellom medlemsnr, brukernavnet og passordet.Jfr.Det står jo f.eks bak på bladet en får: 17335dr17335 meg397. Det som da er brukernavnet her er dr17335(ikke 17335 før og etter dr osv. som jeg trodde eller meg 397 som jeg også trodde en stund), og meg 397 blir da passord.Nei, det står 17335 dn17335 meg397 (forhåpentligvis forfalsket)På påloggingssidene er det lenk til forklaring for de osm er usikre.Første siffer 17335 er medlemsnr Neste gruppe er brukernavnet: dn17335Siste gruppe er: meg397Vanlige årsaker til feil er at mange på liv og død skal alltid skrive med store bokstaver, altså DN17335 og MEG397. Unix er såkalt case-sensitiv og bokstaven 'A' er ulik bokstaven 'a'. det samme gjelder for hele alfabetet.Andre skal på liv og død putte inn blanke tegn, innlegget medregnet, mellom bokstaver og tall i brukernavn og passord, f.eks. dn 17335 og meg 397. Nei, det står dn17335, uten blanke, ogo meg397, ikke meg 397. Så ja, man kommer ikke inn. Vil man på liv og død ikke følge spillereglene som beskrevet på ørten steder, så får man finne seg i at det ikke virker, og ikke bruke det som kjefteargument i andre fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

ISP??Internet Service ProviderF.eks. online.no, tiscali.netVed juletider strøk jeg i DISadmin ca. 250 forlengst utgåtte tiscali.net adresser som blokkerte for utsending av mail til andre.Hver gang din tjenesteyter blir kjøpt opp av konkurrenter, noe som skjer hyppig, så blir din mailadresse endret. All respons på innlegg skrevet med denne utgåtte mailadressen vil i beste fall ende i søppelbøtta (Internet bit bucket), i verste fall medføre at Digitalarkivet nektes å sende noe som helst mail til adresser som blir eid av samme selskap som kjøpte opp gammel nettutbyder, i den tro at Digitalarkivet driver mailadresse-fisking. Såkalt tjæreboks. Dessverre havnet vi der pga. diverse mailadresser medlemmer ikke hadde brydd seg om å oppdatere :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Alv: Jeg skulle jo ikke bruke noe fra mitt eget brukernavn og passord når jeg skulle forsøke å forklare Finn, og skrev derfor dr istedet for dn. Ja det er mulig jeg prøvde med store bokstaver også den gangen, men da prøvde jeg alle mulige kombinasjoner av brukernavn og passord som sto bakpå medlemsbladet. Nå strevde jo jeg med dette i årene like etter år 2000(husker ikke akkurat når jeg ble medlem av DIS), og var dette godt forklart da som nå? Jeg fant ikke noen skikkelig forklaring før høsten 2005, men da hadde jeg vært borte fra DIS i minst ett år før jeg fant forklaringen bortsett fra at jeg sporadisk var innom der og leste da. Det er vel kanskje jeg som er ekstra treg da, men Finn fant jo heller ikke ut av det og han sier du ikke noe om kjefting til. Dessuten har jeg jo forlengst kommet meg inn der nå, og hadde mitt første innlegg der i 2005. Innlegget var et forsøk på forklare Finn hvordan det fungerte, men Finn oppfattet visst ikke det og du tok det bare negativt. Det var ikke ment negativt fra min side, og beklager at det ble oppfattet som kritikk av DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte å få med at jeg alltid har villet følge spillereglene både på DIS og på andre steder på internett, men den gangen forsto jeg jo ikke reglene slik som de var forklart. Uten å kunne logge meg på med brukernavn og passord kom jeg ikke særlig langt med å lese på DIS sine sider heller, og jeg måtte faktisk søke forklaring på nyhetsgruppe. Jeg forsto vel ikke den eller disse forklaringene helt. Kanskje var det forklart i medlemsbladet, men jeg forsto ikke forklaringen. Jeg laster ikke DIS for at jeg er treg når det gjelder slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Anne Lise Det som fikk meg til å replisere var måten du skrev informasjonen bak på bladet på, og hvordan du tolket det.Det bare forvirrer.Og det forvirrer folk når du 'anonymiserer' brukernavnet på det vis.Hadde du i stedet skrevet01234 dn01234 meg123Så hadde det ikke trigget meg. For det er en korrekt måte å uttrykke det på.Brukernavnet er det andre ordet, passordet det tredje ordet.Skrevet på det viset du trodde, ville det ikke vært tre ord på linja, men fire, altså 01234 dn01234 meg 123 (Og da hadde passordet blitt 'meg' :-) )Det samme brukernavnet og passordet virker for øvrig like godt på www.dis.se sine sider hvor man har adgang, dvs. på DISBYT.For de som bidrar med data i omdiskuterte Distreff og man har fått et brukernavn på form 'mn01234' og tilhørende passord, kan man både klatre i DISBYT, men også benytte seg av DISPOS som da åpenbarer som bok-ikoner på den enkelte hendelse, som f.eks. født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.