Gå til innhold
Arkivverket

[#60067] Nasjonalt nettsted for slekt


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Overskriften for dette temaet er 'Nasjonalt nettsted for slekt 'Nå er det blitt et tema for innlogging på DIS. Og jeg kaster derfor ut en brannfakkel:Når undertegnede har klart seg i alle år uten DIS, har vi egentlig brukt for DIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Mange klarer seg uten, og synes det er greit med løse ark og blyant. Andre vil ha skrivemaskin og noen vil ha datamaskin.Noen wil bruke tekstbehandlingsprogram og noen bruker et regneark.Dette blir som å si; trenger vi bil eller kan vi klare oss uten.Et slektsprogram gir ikke bedre data i seg selv, men hjelper til å holde orden på opplysninger og også for mange er stor hjelp i fremstilling av rapporter og andre ønskede presentasjoner. I tillegg har de gjerne greie register over det man har samlet sammmen om slekten.Jeg tror bruken av dataprogram har gjordt slektsgransking til den store hobbien den er blitt og det hadde den neppe vært uten slike hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei DIS trenger vi ikke.Jeg har ikke behov for, eller 'må ha' en forening som ikke har noe unikt å tilby oss. Bilder av gravstøtter er greit nok, men ikke grunn til å forsvare denne foreningens eksistens. Den biten kunne bli lagt ut på en annen side. Lenkesamlingen er ikke oppdatert, og 'klatringen' i slektstrær er nevnt flere steder i denne tråden. Begrensningene er i overtall av mulighetene.Så DIS er etter min mening utdatert, og helt uinteressant når det gjelder leting etter aner. Alt DIS kan henvise til finnes på Google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er medlem av DIS og NSF, og har kjøpt det idiotiske TMG for flere år siden.Måtte jeg av økonomiske grunner kutte ut en forening, så hadde det uten tvil blitt DIS. Dessuten ville jeg ha lastet ned en testversjon av BK, som jeg hadde før. Det var et enkelt og greit program. Når det gjelder det dyre TMG, så er det opp til den enkelte å måtte gå inn og omprogrammere for å få fjernet uforståelige engelskje ord og vendinger i rapportene. Jeg gremmes (i sommervarmen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vi har i mange år hatt bruk for DIS. Vi har trengt foreningen, for å heve kunnskaps- og ferdighetsnivået i bruk av dataverktøy i slektsforskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

DIS er ve ikke utdatert av den grunn? Alle kan ha forbedringspotensiale, ganske sikkert også DIS.'Alt finnes på Google' - hva så? Er det ikke fint at det finnes lag og organisasjoner som kan bestå utenfor WWW og som driver aktivt arbeid, møter, sosial samvær etc. Nå kan man jo ordne mye virtuelt, men det får så være.Men til spørsmålet stilt i (1) så trengs vel ikke det noe slikt nettsted siden alt kan finnes via andre 'kilder'?- Trenger vi DA?- Trenger vi NSF?Og hvorfor motvilje mot å betale ein liten sum til enkelte organiasjoner? Et medlemskap i DIS eller NSF koster vel ikke mer enn de fleste bruker på internett-surfing i løpet av ein månad?Den lokale syklubben har sikkert ingen kontingent? Der kan det jo også diskutere slekt!? To i samme smekken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Så DIS er utgammalt, og det stemmer veldig med mitt inntrykk, og hva med med de som 'tror' at DIS er nødvendig for oss. Argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Dette (innlegg 130 og 131) blir verre og verre. Heldigvis er det ikke debattantene på DA brukerforum som skal avgjøre DIS’ fremtid, det er opp til foreningen og medlemmene.Det opprinnelige spørsmålet var om vi trenger et nasjonalt nettsted for slekt. Her er vel alle enige om at det bør vi ha, enten ett sted eller kanskje heller flere steder med gjensidige linker som gjør at det er lett å finne frem.Det neste spørsmålet er DIS’ rolle. Som jeg har fremhevet tidligere (innlegg 75), mener jeg at DIS bør være en del av en nasjonal løsning. Samtidig er jeg enig med dem som synes at sidene ikke er brukervennlige nok. Passord på noen sider er en ting, det er irriterende men heller ikke noe mer.Det er imidlertid mye som foreningen kan og bør gjøre for at sidene skal bli mer brukervennlige. Det gjelder særlig Genress, som burde være en viktig nasjonal ressursside og en del av en nasjonale løsningen. I dag er den ikke så nyttig som den burde være. Komedien som Tore H har tatt fatt i, med et hav av referanser til ikke-eksisterende kilder, er en side av saken. En annen er selve strukturen (jf. mitt innlegg 75) og andres innlegg senere, der det nesten ikke er plass til informasjon som ikke er knyttet til kommuner. Man kan ikke invitere folk til å komme med innspill slik Otto mener, når det ikke finnes plass til dem!Når det gjelder diskusjonen om DIS’ innsats må vi forøvrig ikke glemme tjenesten Gravminner i Norge. Her har DIS virkelig gjort en kjempeinnsats, og dataene er organisert slik at det er lett å finne frem. Det siste rådet er derfor at de som driver Genress og de som driver sidene for gravminner bør snakke sammen, og i den grad det er de samme personene bør vurder om ikke de gode erfaringene fra gravminnetjenesten bør overføres til arbeidet med Genress.Helt til slutt en liten digresjon, til Arnstein (131). Det finnes andre programmer enn TMG og BK. Selv er jeg fornøyd med et som ligger mellom B og T i alfabetet og som har en egen brukergruppe i regi av DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har bestemt meg!Både når det gjelder operativsystem og programvare benytter jeg IKKE-KOMMERSIELLE produkter utviklet av brukerne selv: LINUX - Open Office - GRAMPS - flere WIKI-produkter - Picasaweb.Jeg er ingen datafreak, men klarer meg. Jeg har kikket på lokalhistoriewiki, og mener at jeg vil plassere artiklene mine der. Jeg plasserer slektsdatene mine i Wikitree (global).De eneste tjenestene jeg nå benytter som koster noe er DIS og NSF, men det er vel mer interesseorganisasjoner som det for meg synes rimelig å støtte. Jeg deltar dessuten i DIS gravstedsregistrering. Jeg berømmer dem som er ute i feltet og tar bilder av gravene i det ganske land. Selv legger jeg dataer de har anskaffet i form av fotos inn i et regneark. Dette bedriver jeg når nettet ligger nede. Det tar lang tid, men det går på frem.NSF er kvalitetssikringen vår, tenker jeg. Der er det erfarne genealoger jeg kan kontakte ved vanskelige spørsmål, f eks ved middealderspørsmål. Dessuten har jeg stor glede av tidsskriftene. Når jeg blir gammel, grå er jeg allerede, ligger alt på servere som jeg kan legge fra meg passordet til, slik vil det også være tilgjengelig for etterslekten.Noen minus: enkelte tjnester på DIS er vanskelig å finne, nevner 'Våre Falne' og 'Sjeleregister for Fjellberg'. Her må man vite hvor det ligger, evt skrive DIS Våre Falne i Google, og tilsvrende for Sjeleregisteret. Nå er imidlertid sistnevnte også lagt ut som digital bok her på DA, men Dis Kvinnherad har et register, så det er bedre. Jeg har hatt tro på DIS-treff, men nå skjønner jeg at jeg faktisk ikke har fullt utbytte av det, og jeg tror ikke jeg kommer til å sende mine slektsdata dit. Jeg savner kildehenvisninger på DIS-treff, og synes faktisk ikke den tjenesten er bedre enn FS.Andre tjenester som er kjekke er jo Arnsteins sider med heraldikk og Trondhjemskilder.Igjen; DIS og NSF er våre interesseorganisasjoner. Også NLI, som jeg kanskje skal melde meg inn i.DA / Arkivverket er våre viktigste kilder, ved siden av Arkivene.WIKI- og GOOGLE-tjenester er kommet for å bli. Dette er for det meste gratistjenester styrt av brukerne selv.GRAMPS er gratis og ikke-kommersielt og styres av brukerne selv.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er faktisk mer opptatt av hva som skjer med DA når Jan en gang skal legge inn årene, men det må vel Yngve og Jan ha tenkt på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Arnfrid, Arnstein, Lars Ove og alle andre som har samlet mye interessant og nyttig som nå ligger på kommersielle servere. Hva skjer når dere ikke er med selv å kan se til at data tas hånd om når disse tjenestene legges ned eller endrer i sine regler?Ikke noe er evig. Det burde alle som driver slektsforskning vite. En bedre sikkerhet for at data er tilgjengelig også i framtiden er at de ligger på en server som drives for dette formålet, enten NSF, DIS eller DA og at det gis tilstand til att det drives videre når innsamler ikke lengre kan/vill gjøre det. Gjerne i samme form de har i dag så alt kommer med. Enkelt og administrere og gjennomføre.Det er gledelig å høre at DIS har fått testamentariske gaver med data som skall legges inn. Inn i vad? Om disse dataene har ligget på en hjemmeside, så burde det være enkelt å fortsette driften fra DIS server, så kommer alt med ikke bare det som velges ut ved eksport.Arnfrid 136 Ett sidesprang till temaet, det meste av det du nevner er veldig kommersielt, det er bare det at det finansieres på annen måte, med annonser, som forenklet testversjon for kommersielle produkter etc etc. Jeg selv bruker gjerne disse program, men jeg tror ikke SUN gir oss Open Office for å være snille. Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(138) siste avsnitt;WIKI utgis av den ideelle stiftelsen Wikimedia Foundation [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Om>http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Om sidene er uten kommersiell reklame.PICASAWEB er et GOOGLE-produkt, og det er gratis inntil 250 MBhttp://picasa.google.com/ jeg ser ikke så svært mange annonser.min side http://picasaweb.google.com/fjeldsidenGRAMPS LenkeOpenOffice: http://no.openoffice.org/translation.htmlLINUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Arnfrid,Som sagt ett sidespor, men viktig. Den dag da du ikke kan/vill fortsette ditt abonnement hos Telenor, forsvinner dine data om de ikke ligger noe annet sted også, samt at noen vet og har interesse å ta hånd om det. Jeg har vært med selv og vet at når sjokk og sorg tar overhånd er ikke alle rasjonelle og ting kastes som man angrer på etterpå. Om dine data lå på en 'slektsserver' og du hadde gitt tilstand til att de skulle forsatt drives, ville det ikke ha skjedd. Det er mitt utgangspunkt.Når det gjeller de andre gratistjenesten så er det riktig, man betaler ikke, men de finansieres på en eller annen måte. Også ideelle stiftelser må 'betale' for å få tilgang til Internet. men dette er egentlig en annen debatt. På en Wiki, kan (nesten) hvem som helst endre dine data om man tror/vet det er feil, er det akseptabelt for deg?Ytterligere et problem er data som bare ligger uten at noen har ansvar for dem. Det kanskje var sannsynlig at det var riktig informasjon som blev lagt inn en gang i tiden. Men nyere forskning viser at det her helt på jordet. Hvem kan gå in å ta bort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke om jeg forstår problemstillingen, Niels. Nettsiden min har jeg jo laget selv, den ligger selvsagt på mine egne harddisker. Jeg har flere identiske disker. Likedan er det med Slektsdatabasen min. Den ligger jo også på mine harddisker. Forstår ikke hva dette har med Telenor å gjøre. Fotoene har jeg selvsagt også på lokal disk i et fotoprogram som heter F-Spot. Når det gjelder å legge slektsdataene inn på Wikitree så er det ikke mange norske som hittil har gjort det. Jeg forsøkte litt allerede i 2005 da Wikitree ble etablert, og nå er jeg i full gang med å legge inn min egen slektsdatabase. Man kan også få hjelp til å legge inn hele databasen fra en Gedcom-fil. Jeg tar det nå en for en, samtidig med at jeg sjekker alle personer opp mot primærkilder, og legger lenke til disse inn på den enkelte persons side. At andre kan tukle med dataene mine vet jeg. SKULLE ØNSKE MAN KUNNE GJØRE DET PÅ DIS-TREFF OG FS OGSÅ!!!! Jeg har et spørsmål til DA. Kan vi risikere at adressene til KB eller databaser blir endret? Da må jeg i tilfelle laste ned bilder av de aktuelle KB-sidene......Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

(141):'Jeg har et spørsmål til DA. Kan vi risikere at adressene til KB eller databaser blir endret? Da må jeg i tilfelle laste ned bilder av de aktuelle KB-sidene......'Er blitt besvart tidligere av Digitalarkivet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Til (141), Arnfrid, Jeg tok deg som et eksempel fordi du satte ut haka i dine tidligere innlegg. Det er klart at du (og andre med egne nettsteder) og ingen annen har rettighetene til de data dere har samlet gjennom årene og til hva som skall gjøres med dem. Også å bestemme vad som skall skje med dem når dere ikke kan/vill holde nettstedet igang. Om arvinger ikke har samme interesse eller glemmer å betale, det er så mye som kan skje. Det er derfor jeg mener att for dem som vil at det de har gjort skall leve videre, så vill det være bra å ha et eget nettsted, web-hotell eller kall det hva du vil.Til (1 og 142) Mitt eget prinsipp er at ingenting på Internet er for alltid. Jeg laster derfor ned de data som er nødvendige og sparer både på papir og data. Statlige institusjoner som er avhengige av offentlige midler kan bli tvunget å endre prioritet, private sider enda verre. Derfor vil et samlet Internet sted som ble drevet dels av de som er interessert og betaler litt for det, dels med offentlig støtte være en ideell løsning Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er da ingen ting i veien for at DIS-Norge kan etablere en egen norsk versjon av Wikitree, slik NLI har gjort med lokalhistoriewiki. Nå ser jeg at noen private allerede har tatt navnet Slektswiki, men det kan ikke være veien å gå.Jeg støtter fullt ut en DIS-versjon; f eks 'WikiTre', aller helst som et samarbeid mellom DIS-Norge, -Sverige og -Danmark. Vi har vel for det meste felles aner.(146) 1. avsnitt; Ja, nettopp derfor legger jeg nå alt jeg har produsert inn på Wiki-steder, noe med og noe uten copyright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei vi trenger ikke DIS. DIS er utdatert, og så lenge de ansvarlige ikke er eller vil delta i diskusjonen, er DIS borte for oss. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Dis har et utmenrket fora hvor en kand sikutere DIS sin fremtid. Det hører ikke hjemme her.Her kan vi diskutere fremtiden til dette debattforumet f.eks.En ting som man lett kunne tilføye her på 'innleggssiden' er en rettledning for hvor store vedleggsfiler (Jpg, gif) som legges som vedlegg. Noen har en tendens til å legge inn alt for store bilder, så en nesten må har minst 2-4 skjermer for å lese teksten etter at et slik vedlegg en lagt inn i en diskusjon, Ref vedlegget til 72.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Først må de som har kodet WikiTree fikse buggen som gjør at Martin Luther er sin egen far, at hans kone er hans mor, at hans barn er hans søsken og at han er gift med sin sønn, etc. Det er jo bare å ta en kikk på siden som Arnfrid linket til litt lenger opp ( Lenke ), så ser man hvor «bra» dette er.I mellomtiden venter jeg i spenning på en slektswiki som faktisk fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.