Gå til innhold
Arkivverket

[#60067] Nasjonalt nettsted for slekt

Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Utne

Kanskje Lokalhistorie.no kan vere med å spele ei roll i arbeidet med å same all relevant informasjon. Dei er i ferd med å byggje opp ein lokalhistoris portal bygd på wiki: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Mormonerne som står bak den første lenka gjør nok jobben sin, men de har jo også begynt med betaltjenester. Jeg er usikiker på hvor lenge denne nye løsningen vil være til fri benyttelse. Dessuten vil den ikke være nasjonal, men helt sikkert overnasjonal.NLI sin wiki kjenner jeg til og er også med i den arbeidsgruppa. Men min konklusjon så langt er at vi snakker veldig forbi hverandre når vi snakker om et nasjonalt nettsted for slekt.Derfor er kanskje det første steg på vegen å definere hva vi egentlig mener med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det er selvfølgelig ikke noen uenighet mellom torill (24), Laila (25) og meg.Det var et forsøk på en humoristisk alvorstale til 'de mange sutrete gratispassasjerene'. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Er redd for at prinsipper står for fall. Dette ble vi orientert om for godt og vel et år siden fra ledelsen i Salt Lake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det har jeg også hørt fra folk i 'Kirken'- at det vil koste noe i fremtiden deler av 'Nye' Familyesearch.Fælt. Ikke sant? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Jaja, så gikk det altså ikke å påpeke et problem, uten at det måtte skrives om sutrete gratispassasjer som bare roper ska ha, ska ha!Mange fine personkarakteristikker på en gang, det der ;-)Om dette er representativt for DIS syn på ikkemedlemmer, så tror jeg ikke det er noe sted for meg, selv ikke den dagen økonomien bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg skulle ønske at Tom Askerøi ville sette navn på 'de mange sutrete gratispassasjerene' som har opptrådt i denne tråden. Selv følte jeg meg overhodet ikke truffet av innlegg (23), og regnet med at det var et spark til Per Inge i innlegg (19). Men ettersom han nå skreiver om 'sutrete gratispassasjerer' i flertall, begynner jeg å lure på om jeg skal føle meg inkludert i denne gruppa. Jeg ser alvorlig talt ikke humoren i dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ike ta mitt innlegg som DIS sitt syn. Jeg er kun et menig medlem såvel der som i NST og en rekke andre foreninger som trenger medlemmer for å få hjulene til å gå rundt.Nå sa ikke jeg at det var mange sutrere i DENNE tråden, ei heller var det jeg som lanserte uttrykket.Jeg siktet IKKE til Leif!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da håper jeg at du for framtida holder deg for god for å lange ut slike sleivspark uten spesifikk adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det er vel kanskje å trekke vår enighet for langt, Leif...;-)På den annen side er det ganske nyttesløst med 'sleivspark' når dem de gjelder ikke tar det til seg, bare folk fra den ivrigste gruppen av dem som er det stikk motsatte . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Undertegnede kan gjerne innrømme at jeg muligens kan komme inn under den gruppen her kalles gratispassasjerer, og har overhode ikke dårlig samvittighet for det. Så lenge en (eller to) foreninger etter min syn ikke tilfredstiller mitt behov, så ser jeg ingen grunn til å betale medlemsskap. Da bruker jeg heller penger og energi på de tingene som jeg interesserer meg for, og som kan være til glede for andre. Og jeg synes selv at jeg gir like mye som jeg får.Jeg har som sagt ikke eid et eksemplar av verken Genealogen eller NST, og heller ikke vært medlem av DIS. Jeg har rett og slett ikke hatt behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Sikkert også noen som vil kalle meg en sutrende gratispassasjer også.Jeg har 'bare' bidratt med noen 10-tusen posteringer av kirkebøker, folketellinger etc. som ligger gratis for alle på www.slektshistorielaget.no og på Digitalpensjonatet. Og jeg har ikke tenkt å gi meg med å bidra med gratis-materiale, men å legge ut materiale der en organisasjon 'tvinger' brukere til å være medlemmer er imot min policy.Du trenger ikke å være veldig kreativ for å finansiere en gratis webside. Problemet er vel heller at noen skal ha betalt for å drifte....... Finnes mange dyktige IT-folk, og amatører, som kan samarbeide på dugnadsbasis. Hvis de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også (siden desember 2004) valgt å stå utenfor DIS da jeg ikke synes at foreningen har noe å tilby meg. Derimot er jeg medlem av NSF og Grenland Ættehistorielag, og står i ferd med å melde meg inn i Solum Historielag (som jeg trodde var nedlagt for flere år siden, men som jeg kanskje kan være med å redde fra sottedøden).Jeg vil selvfølgelig ønske DIS til lykke med sin stadige medlemsvekst, og håper at deler av det store overskuddet blir brukt til å heve det allmenne kompetansenivået blant foreningens medlemmer, både med hensyn til databehandling og metodikk i slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Her hadde det jammen skjedd litt i løpet av noen få timer. La meg kaste inne en liten brannfakkel eller to:Problemet med at enkelte ser seg blinde på egne behov er velkjent, og er nok et nødvendig stadie på vei mot å erkjenne at ens egen behov også er andres behov.De fleste av deltakerne i denne debatten tilhører nok heller gruppen av gode hjelpere som samtidig ønsker å finne gode løsninger på felles problem.Kjernen i slike spørsmål kommer til syne i det enkelte vegrer seg for å betale noe som helst av egen lomme til felles beste. Helst skal alt være komplett gratis, om så utgiftene er skyhøye. Da er man i så fall inne i et fastlåst politisk spor og på vei mot et system som har avskaffet markedskreftene.I virkelighetens verden finnes det for tiden (som alle nok vet) tjenester fiansiert av Staten, nemlig herværende frittvoksende diskusjonsopplegg knyttet til Arkivverket. Resultatet av digitaliseringen er økt demokratisering, men samtidig nedbyggende av enkelte tjenester ved de fysiske arkviene. Som kjent skjer utviklingern aldri 100% positivt i én retning uten at noe skjer negativt i en annen retning.Tilbake står de to landsdekkende foreningene, som er startet med to vidt forskjellige målsetninger, men ingen av de har fått noen statlige eller annen offentlig finasiering for å utvikle de ressurser er gjort tilgjengelig i løpet av 1900-tallet og frem til dags dato.Det er heller slik at både NSF og DIS-Norge har gjort tilgjengelig svært mye bonusmateriale for hele Norges ikke-betalende befolkning, henholdsvis siden 1927 og 1990.Trolig burde landets to ledende foreinger ta inititav til til en paraplyorganisasjon á la Sveriges Släktforskarforbund. Denne organisasjonen kunne igjen drifte et nettsted som gjør akkurat den jobben som er diskutert her. Dermed ville man kunne ha grunnlag til å få til noe á la Rötter og Anbyatarforum. Dette da verken NSF, DIS-Norge eller DAs nettsider er tilfredstillebde i forhold til det totale behov moderne sleksforskere i Norge har i dag.Det finnes ingen mål og mening, tuftet på den ideelle sleksforsker tilnærming, knyttet til de løsningene som i dag eksisterer. Det er nesten slik at jeg er fristet til å trekke en annen parallell til den nevne Odd Børretzen. Han forteller i en bok om den første Nordmann. Det er en kar som bodde innerst i en fjor og helt alene. Én dag fant han ut at han skulle se seg litt om, og klatret til syvende og sist opp på en nærliggende fjelltopp for å speide utover. Men hva fikk han se? Et annnet menneske! Responesen kom spontant: Gå vekk!Denne ryggmargsrefleksen er etter mitt syn symptomatisk på den type staurbæring samlingen av slektshistoriske ressurser i Norge til tider bærer preg av. Vi sitter nok på hver vår tue, i hvert fall i enkeltspørsmål. Men så slipper vi foreløpig å betale særlig for nettjenester. Og dermed blir disse deretter. Nemlig for dårlig organisert. Således har folk fått de de fortjener. ;-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske kjent at Are Gustavsen og undertegnede ikke alltid har vært enige, men jeg skal være den første til å innrømme at han har veldig mye rett her.Det er jo åpenbart at alle ville vært tjent med at en paraplyorganisasjon som hadde til hovedoppgave å samle slektsdata, for så å spre dem hadde vært optimalt for de fleste av oss.Og hvis det kunne blitt virkelighet, og gjort på en seriøs og ordentlig måte, så ville jeg gladelig betale for den tjenesten. Det hadde vært både rett og rimlig. Forutsatt at kvaliteten på netttjenestene ble økt betraktlig. (feks NST som ikke har oppdatert sin lagerbeholdning av eldre årganger siden 2003)Da ville jeg nok også betale en sum for enkeltartikler i feks NST eller Genealogen.Og jeg er sikkert på at de totale inntektene for dette ville langt overstige de inntektene DIS og NSF har i dag.Så hvis noen og enhver kunne krabbe ned av 'tuen' de sitter på, så håper jeg dette kan organiseres så fort som mulig.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er ikke enig med Are i at vi trenger en ny forening i landet som kan være paraplyorganisasjon for de andre (slektsforsker)foreningene. I steden kan det godt tenkes at DIS-Norge kan utvikle seg til å bli en slik paraplyorganisasjon. En navneendring ville muligens hjelpe.Jeg tviler litt på Lars Oves optimisme men hensyn til hvor lett DIS og NSF skal få inn inntekter fra personer som i dag ikke er medlemmer, bare de blir flinkere med websidene sine. Når Lars Ove i andre tråder, til lignende utsagn, får spørsmål om hvordan dette med denne inntektsøkningen skal skje, svarer han kort at det rekker langt med sunt bondevett.Det har vært mange lignende debatter i Brukerforumet siden oppstarten i 1999. Mange har gitt uttrykk for at de aldri kommer til å melde seg inn i noen slektsforskerforening, siden de får alt foreningene tilbyr, helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Skal man få til noe slagkraftig er det neppe flere foreninger vi trenger. Det som kunne være nyttig var om noen som mener vi trenger noe mer eller noe annet kunne gi uttrykk for hva de savner og hvorfor de savner nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til Tore (44)Hvis den økonomiske pessimismen din er gjennomgående i foreningene blir vi selvsagt stående på stedet hvil. Da får vi bare leve med alt slik det det er i dag. Men la oss innse dette i 2008: Internett er og blir framtidens medium når det gjelder vanlig slektsforskning. Med vanlig mener jeg leting etter våre røtter. For et fåtall er interessen utvidet til å gjelde feks middelalder, og da blir oppsøkende virksomhet helt nødvendig, sannsynligvis også i framtiden.Jeg er derfor sikker på at hvis det totale tilbudet for oss vanlige forskere/aneletere forbedres, så kan ikke jeg forstå at de fleste er villige til å betale for tilbudet. Jeg innser gjerne at alt som ikke er statens 'produkter' feks DA må koste penger å drifte, og da må noen betale. Nå driver både du og jeg en nettside, og vi vet det koster litt penger. Men når skal foreningene innse at vi befinner oss i dataalderen? Jeg er 100% sikker på at feks NST og Genealogen hadde blitt mye billigere å produsere elektronisk. Og hvis jeg i dag skal bestille et produkt jeg ønsker på Internett, så er det en selvfølge for meg å måtte betale for produktet. Og fordelen med å bestille produkter på den måten er at jeg slipper å få produkter jeg ikke ønsker eller vil ha. I dette tilfelle måtte 'produsenten' sørge for at kvaliteten var høy, og det ville være skjerpende for denne. Det mener jeg ville vært bra for hele 'bransjen'Torill (45)Det samme svaret jeg ga til Tore, gjelder også delvis som svar til deg, men jeg har følgende tanker:Hvorfor har ikke Lars Ove Wangensteen som har holdt på med slektsforskning på hobbyvis i 20 år aldri vært medlem av DIS? Og hvorfor har jeg heller ikke besøkt de gratis tjenestene mer enn 3-4 ganger (sjekk på slektsforum)? Jo fordi jeg rett og slett ikke har funnet meg til rette der, og jeg har fått de opplysningene jeg trengte her på Brukerforumet. Jeg sier ikke at DIS gjør en dårlig jobb, men jeg ønsker mer respons, og mye mer 'liv'. I tillegg kan sikkert totaltilbudet forbedres (uten at jeg kan si hva i og med jeg ikke er bruker).Og hvis du leser Tores innlegg (spørsmål) i Lenke (nr 162), så sier vel det mye om situasjonen.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

For eigen del har eg vore medlem i NSF frå tidleg på 1970-talet om eg ikkje hugsar feil. I DIS har eg vore medlem om lag frå foreininga vart starta. Den førstnemnde foreininga har eg framleis stor glede og nytte av å vera medlem i. Den andre veit eg knapt kvifor eg lenger betar for medlemskapen i.I starten hadde jo DIS ei ganske viktig oppgåve, der ein kunne få ei viss rettleiing om bruk av ymse slektsprogram osv. I dag trur eg dette behovet er mindre, då det no er så mange som nyttar slikt at det er lett å tak i naudsynt informasjon.I tillegg til at eg finn svært lite å lesa i medlemsbladet, så kan eg heller ikkje fordra dillet med passord og brukarnamn for å kunne nytta det vesle som foreininga yter av tenester.Mi meining er difor at DIS like godt kunne leggjast ned, og at NSF overtok medlemane og dei eventuelle oppgåvene som er verd å vidareføra.Dette er elles ikkje meint som eit angrep på dei som utfører gratisarbeid i foreininga, heller ei oppfordring om å tenkja nyskapande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ideelt sett kan man tenke seg at NSF og DIS-Norge kunne smeltes sammen til én landsomfattende forening. Dette vil ventelig ikke skje med det første, selv om foreningene har et meget godt samarbeid seg i mellom.På denne bakgrunnen bør det undersøkes om man kan få til et mer formalisert samarbeid, hvor nettopp modellen med en paraplyorgaisasjonen vil kunne tilby det man mangler. Siden hver forening vil hegne om sin egenart, er det lettere å starte noe felles nytt.Behovet, som Torill Johnsen er inne på, er det å få til en felles tjeneste som alle kunne søke til, en felles portal. Denne kan være uavhengig av hva Arkivverket har fått til med DA, eller den kan inngå i et samarbeid med DA.Slagkraften kommer først til sin rett når man er i stand til å organisere ressurspersonene på en rett måte og derigjennom treffe brukergruppene på en gjennomtenkt og godt organisert måte, hvor disse samtidig finner slektsfaglig substans på samme sted.Dette er imidlertid ikke spørsmål som vil finne sin løsning ved en diskusjon her, men noe NSF og DIS-Norge må behandle på styrerommet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

La meg dele dette opp i tre for å dekke behovet utenfor DIS og NSF:1.Kilder av forskjellig art som blir ivaretatt av DA med pensjonat. Også kirkebøker og pantebøker.I denne sammenheng et spørsmål om andre arkivserier på RA som kunne avfotograferes/scannes.2. Samling av diverse materiale av genealogisk/slektshistorisk interesse. Wangenstens,Rønnings samt andres materiale av mer almenn interesse er ting som burde få plass på et nettsted drevet av DIS og NST i fellesskap.3. Enkeltpersoners slektsarbeider burde få plass på en server, hvor man mot betaling fikk lagringsplass for sine slektsfiler.Disse filene bør ikke koples opp mot hverandre fordi man da vil få problemer med kvalitetssikring. Disse filene må den enkelte stå for.Imidlertid bør de indekseres i flere nivåer slik at man ikke i detalj må gå gjennom hver enkelt fil for å finne om det noe av betydning.Det er mulig at DisTreff kan danne utgangspunktet for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

til (48): Hva er poenget med en felles portal hvis den ikke har noe nytt innhold? Ved å kikke innom Digitalarkivet, Slektsforum, Genres, NSF og DIS Norges sider, og noen få sider til får man med seg det meste, hva er da vitsen med en ny portal?Jeg tviler på at nytteverdien vil stå i forhold til kostnadene/innsatsen.Noen bør i alle fall skissere noe konkret før det har noen hensikt å diskutere det.Et nasjonalt nettsted med ferdigforsket slekt er et luftslott som jeg tviler på om jeg ønsker å se. Hvor blir det av moroa og hva med kvaliteten.Bruk heller ressursene på å flytte kilder fra arkivene og ut på nett. F.eks. kunne det være interessant å prøve å få til en selektiv opphevelse av forbudet mot å fotografere kilder på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.