Gå til innhold
Arkivverket

[#60067] Nasjonalt nettsted for slekt

Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det trengs da ikke et 'utmerktet' fora for dette, og hvor er detteFramtiden for DIS må jo være bestemt, den er ikke der.At en forening tror at 'å betale for ingenting' er løsningen i 2008, er feil, skulle man tro at noen i DIS skjønner. Men man vet jo aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(149) Enig i at man kan diskutere DIS på DIS, og det gjøres ft.Fatter ikke at fotoet i (72) er stort, det er på 85.69 KB, 600x800 Px. En annen ting er at den funksjonen Jan la inn for en tid tilbake, og som automatisk skulle forminske bildene vi la inn, ikke fungerer ft. Jeg har lagt inn bilder som visstnok krever 24' skjerm.(150) Jeg ser at her er kommet en del feile data inn. Jeg kikket på 'edit', men ser ikke umiddelbart hvordan det har skjedd. Fant også en annen som hadde klart å få flere hundre barn inn på listen over vedkommendes barn. Men, det er ikke grunn nok til at ikke Wiki er et egnet sted for plassering av våre slektsdata, synes nå jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Da vet vi alle at 151 i sin hovedteori definerer DIS som 'ingenting'. :)Kan da ikke forstå at det er så spennende å bruke ressurser på å diskutere og diskvlifisere 'ingen ting'.Jeg tror at både tillitsvalgte og medlemmer har oppfattet LOW meget klart. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei DIS har ingen betydning i dag og heller ingen betydning om 10 år, for oss som har en felles hobby; slektsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove:Det som ofte kjennetegner den som alltid uttaler seg katagorisk, er at han/hun sjelden har helt rett.Og når du så bastant kategoriserer DIS som betydningsløs, vil dette si det samme som at du mener du vet bedre enn de ca. 8500 medlemmene i denne foreningen.Da kan det være fristende å sette et aldri så lite spørsmålstegn ved hvorfor din dømmekraft skulle være bedre enn de nevnte 8500 sin dømmekraft.Hvem er i så fall medlemmene av din gruppe 'oss' som du vi'er deg med? Hvem er det egentlig du representerer, rent bortsatt fra deg selv og dine egne behov?Svar mottas med takk.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Hvordan kan du si det Lars Ove? Vet du hva DIS driver med egentlig, eller synser du?Kurs, møter og andre aktiviteter er noe av det viktigste for DIS, og derfor har man etablert flere lokale lag og grupper rundt om i landet, på lik linje med vanlige Slekts-og Historielag. Å legge ned DIS blir det samme som å legge ned disse lagene, og det mener du vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Selv jeg ikke kan fordra dette med passord og brukernavn og slikt dill, så kan jeg likevel ikke være enig med Lars Ove her. Det er ingen tvil om at DIS gjør en kjempejobb mange steder rundt omkring i landet. Ildsjeler som f.eks. Tore Kristiansen i Kristiansund legger trolig ned tusenvis av timer i frivillig arbeid for foreningen pr. år. Og jeg tror nok mange, særlig de ferske slektsforskerne ville føle et betydelig savn om foreningen forsvant.Selv om hverken jeg eller Lars Ove kanskje ville føle oss hjemme der, så er det jo å overgeneralisere å tro at dette gjelder for alle andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til spørsmålet om tap av innhold når nettsider forsvinner ved ein eiers død:Nasjonalbiblioteket tar årlig kopi av alt innhold på .no-domenene, samt litt mere fra internettsider med norskt innhold med andre domeneendelser. Sist skjedde vel denne totale backup-en ved midten til slutten av mai i år. Min egen webside, en .net-side, er også kopiert av Nasjonalbiblioteket. Forsvinner disse websidene, er innholdet allikevel bevart for ettertiden gjennom NBs kopi. (Og denne kopien kan siden anvendes ved 'utlån' dvs bruk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Lars i nr.126: Vi er alle forskjellige, og det er mange som kan gjøre seg bruk av det DIS har å tilby. Jeg kan nevne flere artikler som har stått i bladet vi får som DIS-medlemmer som iallefall har interesse for meg: Fra nr.3 2006: 'Bergen by 1680-1730', 'Bergen skolemuseum' . Nr.4 for 2006: 'Sveriges Slektsforskerforbund', smånytt' , nr.1 for 2007: 'Samfundet for dansk genealogi og personalhistorie'. Fra nr.2 for 2007: 'Hva kan Bergen Byarkiv tilby slektsforskere', 'mange nyheter om Brothers Keeper', 'smånytt', bokomtale'. Fra nr.3 for 2007: 'Nyttig for nybegynner', 'Norsk Slektshistorisk Forening'. Dette med gravminner og om foto og generelt er jo også interessant for mange, og jeg regner med at jeg også noe senere kommer til å benytte meg av dette. Klatre i slektstrær har jeg ikke prøvd, for jeg regner med at jeg har for mange feil i slektsprogrammet fra tidligere for å kunne gjøre det. Dessuten kan jeg ikke lage gedcomfil. Til Lars i nr.148: Har du prøvd å logge deg på DIS-forum for å komme med dine ideer og forslag til hva DIS kan gjøre annerledes? Jeg syns du burde gjøre det.Til nr.128, og Otto Jørgensen: Jeg har prøvd med både løse ark og skrivemaskin, og da jeg begynte med slektsforskning i 1996 hevdet jeg bestemt at pc skulle aldri ha. Det ble nokså tungvint etterhvert uten pc, og i 2000 ble pc innkjøpt og internett ble innstallert(av andre) på min pc. Det eneste jeg kunne få hjelp med å innstallere da var Brothers Keeper, og det ble innstallert før jeg hadde tastet det første ordet og lest noe som helt på min pc. Siden jeg er fornøyd med programmet ble det aldri noen utprøving av andre programmer. Uten slektsprogram hadde iallefall ikke jeg på samme gode måte greid å holde styr på etterhvert 18386 navn som er lagt inn i Brothers Keeper.Til nr.133: Fullstendig enig med deg når det gjelder vilje til å betale for det man får, og man betaler jo for at de som driver disse foreningene som du nevner skal kunne drive slik som de gjør. Jeg har vært medlem av NSF siden tidlig i 1996. Det er ikke alt som er av interesse slik med en gang, men jeg har opplevd at gamle nummer av medlemsbladene har kommet til nytte flere år senere(f.eks. da jeg i 2005 plutselig hadde kommet inn i Falchslekten blant egne aner og det var veldig fint å finne artikler der fra 2000 og 2002). Noe lignende kan faktisk også skje med medlemsbladet for DIS regner jeg med. Jeg forsker jo også for andre, og regner med å lete i de bladene jeg har etter Angellslekta i denne forbindelse nå senere i sommer.Til nr.156 og Per Olav: Fullstendig enig med deg, og det er flere steder i landet hvor det eneste laget som har med slektsforskning å gjøre er et DIS-lag. Jeg har selv vurdert å gå på møter til DIS i Stjørdal når jeg er hos mine foreldre der, men har til nå ikke gjort(det har nok noe med genanse å gjøre). Jeg bor for langt fra Bodø til å kunne være med på møtene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det er et par debatter samtidig i tråden her. Jeg holder meg til det jeg synes er vesentlig, tilgjengelighet av slektsdata på nett.Det er bra å se at Tores sider blir lagret på NB. Men andre 'store', hemneslekt.net, nermo.org wangensteen.net og sikkert en masse andre? Lars Ove og Arnfrid. Hvem sikrer at det arbeid dere har lagt ned blir tilgjengelig. Ikke bare på en Wiki som all kan kludre med, lagret på NB med dårlig eller ingen tilgjengelighet, men i den form det var når dere går bort? Så er spørsmålet hvordan utlån fra NB blir om det blir aktuelt. Kan en forening få låne en kopi og kjøre videre, eller ligger data der til noen spør om data ligger der (catch 22)? Om jeg tar feil når det gjeller muligheten å søke på databaser som ligger i forvar på NB så ber jeg om unnskyldning og om att noen forklarer hvordan man finner hvilke sider som ligger der og hvordan man får de fram. Jeg søkte på Tore Vigerust og fikk ingen digitale treff, bare bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(160) se lenker i (143) til NB. Jeg har .no, så den er grei.Nå har jeg testet lokalhistoriewiki ved å plassere en av mine avskrifter der; se LenkeJeg kommer absolutt til å benytte meg av dette verktøyet. Jeg lurer også på om Kristian er innpå i kveld. Kan ikke du og dine tjommier som har utviklet siden, veilede i hvordan man kan lage en skandinavisk slektsbank innenfor Wiki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Arnfrid, om jeg ikke tar feil så blir dine data på NB blir liggende på en server for å kunde brukes av forskere. Ikke åpent som de gjør nå.Jeg er ikke prinsipielt mot en stor slektswiki som alle kan legge data inn i. Men jeg tror det er et for stort arbeid som kommer, om det overhode kan gjennomføres, ta veldig lang tid.Under tiden repeterer jeg meg selv. Hvordan få sikret eksisterende sider, uten å gjøre de om på noen måte, på et sted som sikrer framtidig bruk for ALLE som er interessert i slektsforskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har all respekt for Wikier og er stadig inne på Wikipedia og flikker på artikler der. Men Wiki-modellen er først og fremst laget for å organisere ustrukturert informasjon. Slektsdata er på sin side så strukturerte over en felles mal at det er åpenbare fordeler ved å benytte en dedikert databaseapplikasjon for dem.Etter min mening er det helt uhensiktsmessig å legge inn denne typen strukturert informasjon som fritekst i en wiki. Ved overføring av data fra en dedikert slektsdatabase til en wiki vil man nesten uvegerlig miste store mengder informasjon som ligger implisitt i selve datastrukturen. Bare en sånn ting som at det ikke finnes et separat kilderegister fører til at hver eneste kildehenvisning må legges inn manuelt, og dermed forsvinner alle muligheter for normalisering, standardisering, kontroll og kvalitetssikring av kildehenvisningene.Du får ihvertfall ikke meg til å overføre databasen på Solumslekt til en Wiki. Trøste og bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Niels Hegge : mine digitale bøker (som ligger på min hjemmeside) er registrert i BIBSYS, men ikke i NORDBOK. Søker du i bibsys, får du dem opp, og kan klikke deg frem til hjemmesiden min.Jeg vet ikke hvordan fremtidens utlån av digitalt innhold vil foregå. Men Nasjonalbibliotekets hjemmel til å ta en total og nasjonal backup av alt norskt, bygger på pliktavleveringsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Tore Vigerust, I innlegg 158 skriver du at du har fått dine data sikrede på NB ved den årlige backupen og at din egen side, .net, også er sikret av NB. Det er bra, men vad sker mellom de årlige backuper?.Mitt spørsmål var, hvordan kommer disse data til å være tilgjengelige for allmennheten i framtiden. Som et eksempel viser jeg til at ved søk på nb.no på Tore Vigerust, kommer det ikke fram at det ligger noe digital informasjon på nb forfattet av Tore Vigerust.Det jeg forsøker å få fram i debatten er at det er ikke bare å få sikret data som er viktig. Tilgjengeligheten og fare for forvanskning er også viktige parametre når en diskuterer et felles nettsted for slekt i Norge. Til NB eller andre offentlige aktører gir beskjed om hvordan tilgjengelighet i private databaser skall sikres, så mener jeg det kreves et privat initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are (155)Nei jeg er vel kanskje alene med mine meninger, men det alene er et privilegium. At jeg ikke synes at DIS er verdt en krone av mitt budsjett innen grenen 'nyttige og nødvendige' oppslagssider, er helt og fullt min vurdering. Nå er ikke jeg en født 'negativist', men jeg er helt klart en kritiker, og det er ikke negativt i utgangspunktet, kanskje med unntak her når man trår de fleste på tærne.Det som derimot er er morsomt med denne debatten er at det kanskje kan bli slik at også undertegnede på et tidspunkt vil synes at DIS er ok. Det er bra, og det fortjener foreningen.Men DIS har et godt stykke arbeid foran seg hvis de skal være ledende innen bransjen. Om det blir medlemskap/passord er underordnet, det som er viktigst er kvaliteten. Jeg betaler gjerne for kvalitet, og derfor betaler jeg ikke i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(165) 'Dokumentene vil bli tilgjengelig for forskning og dokumentasjon i Nasjonalbibliotekets lokaler.' (Fra NB side om innhøstingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Lars Ove (166):Eg er medlem av både DIS og NSF uten at disse har hatt stor betydning for min del :-)MEN du skriver 'Men DIS har et godt stykke arbeid foran seg hvis de skal være ledende innen bransjen.'KVen er ledende innen bransjen pr. i dag (det er iallefall ikkje DIS og NSF etter det eg forstår)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Niels (165), det er vel som Arnfrid skriver (167), nødvendig å oppsøke NBs lokale (i Oslo og Mo i Rana) for å bruke den nasjonale backup'en i dag. Jeg vet ikke hvilke andre planer som foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Gisle (168) Det var også slik jeg tolket det. Det blir altså like vanskelig for oss som ikke bor i nærheten av NB som det er idag med vanlige papirkilder. Med andre ord, et par skritt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle:Nei 'innen bransjen' var nok dumt sagt. DIS har vel knapt vært i bransjen, kanskje. Og ledende, nei.....Men kanskje det kunne vært et mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det hadde vært virkelig moro å hatt en oversikte som siere hvor mange av medlemmene i NSF er medlem i DIS og omvendt.?Tror tallet hadde fortalt litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er mulig jeg har tungt for det, men jeg har store problemer med å forstå noen av synspunktene og spørsmålene i denne tråden.Noen gjør dette langt mer vanskelig enn det faktisk er,...- nå må vi se muligheter fremfor vanskeligheter og barrierer!Det handler om hvordan man kan sikre det vi har produsert for fremtiden. Det er vel enkelt.Verre er det med alt vi eier av bøker, malerier, kunst for øvrig, og ikke minst platesamlinger. Jeg aner ikke om etterslekten vil ta vare på det. Jeg vil heller ikke bekymre meg for det. Men når det gjelder mine digitale verdier, kan jeg faktisk selv bestemme fremtiden mens jeg fortsatt lever.Jeg skulle ønske at de som arbeider med nettopp dette for øye kom på banen, jeg tenker her på de som holder på med lokalhistoriewiki. Jeg er overbevist om at de også kan bistå miljøet med å sikre slektsdatabasene våre.Så, Niels Hegge, på meg virker det som du ikke vet hva som ligger på lokal disk og hva som ligger på annen server.Det er mulig at noen kan ha slike 'ferdigkjøpte' nettsider, -ja her kommer jeg til kort, for jeg har ikke kjennskap til det, men vil tro det kan ligne på min fotoside, altså den som er tilgjengelig for andre på nett. Hvordan det er med slike nettsider, altså om man faktisk har produsert dem på lokal disk, vet ikke jeg. Hvis man ikke har det kan man ha et problem ved konkurser etc. Men dette må jo de som evt har slike sider selv vite.Så synes jeg sutringen bør slutte. Vi må se mulighetene!Mvh Arnfrid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.