Gå til innhold
Arkivverket

[#60738] Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bjørn, hvor har du funnet at 'Preste-Per' - du mener vel henviser vel her til Peder Rasmussen sokneprest i Tysnes ca 1600 - var gift to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Til 225.Dette det her vert ref. til, står på side 207 i Standebarmsboka bd.II.Rasmus Pederson Linga (1721- ) g.1. 1756 m. Kari Brynjulvsdtr. Oma/Handagard (1706-1760). G.2. m. Magdela Olsdtr. Gunntveit (1715-1776), og 3.gongen m. Anna Andersdtr. Vestervik (1706-1780).I 1756 fekk han barn med systerdotter til første kona si, den19 år gamle Anna Larsdtr. på Y.Oma br.10. Dette var blodskam og begge vart dømd frå livet. Men som gamal soldat fekk han saka inn for krigsrett og dei såg mildare på det. Han fekk 6 månader straffearb. på Bergenhus. Anna vart dømd på tinget 17.mai 1756, men sit enno fengsla i 1757 då ho ber om å få straffa si,'stor eller liden og bli befriet for dette slaverie hun i 1 1/4 år har udstået og som har været bitrere end selve døden'.Alle ekteskapa hans er barnlause, men han ættleidde ein uekte son Jon (1747- ) som i 1775 vart gift m. Magdalena Jonsdtr.(Dei hadde borna Kari (1776), Kristi (1777).Dei er flytt ut or bygda, og truleg er Rasmus flytta med dei or bygda då siste kona hans døydde i 1780. Me finn ikkje meir om dei i Strandebarm.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Rasmus P. Linga, var sønn til Peder og Herborg (se innlegg 81 og ikke sønn til presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Til 228.Peder Rasmusson Linga, vart i Strandebarm ikkje kalla anna en 'Preste-Per', om det var fordi faren var prest, eller at han sjøv studerte til prest skal ikkje vera sakt.Rasmus Pederson Linga/Oma var altså son til 'Preste-Per'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det forandrer saken, jeg trodde at Bjørn hadde hoppet over en generasjon og to!!Her fra Lauvskard, Samnanger bygdebok I s. 747 om Peder Rasmussen Linga (ca 1660-1727): 'Det var meiningi at han skulde vorte prest som både far og farfar; men han kom aldri so langt. Han var student 25. juli 1676; men kom aldri lenger. Det var visst so, at han var lite skikka for studeringi. Han vart då student i 16-17 årsalderen. Det var eitkvart anna i vegen, og det er ikkje utruleg, at det var det same som valda honom so mykkje ulukka seinare i livet og - nemleg det, at han var uvanleg kvendekjer.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva med disse omskrivingene og forklaringene:18. august 1649: På tinget på Søreide i Oppdal var det oppe en arvesak mellom Mikkel Andersen Skånevik, på vegne av hans hustru Karen Abelsdatters, ved hans fullmektig Bendik Mikkelsen, på den ene siden, og Hr Abraham Jørgensen på den andre siden. Saken vedrører skifte etter Karen Abelsdatters mor, Hr Abraham Jørgensens første hustru, Gjertrud Paulsdatter, som døde i 1647. 17. september 1650: På Tinget på Tysnes var det oppe en sak om skifte etter Mikkel Andersen Skåneviks svigermor, Gjetrud Paulsdatter, der Hr Abraham Jørgensen var part i saken som Gjertrud Paulsdatters andre ektemann. Også Hr Ole Jonsen, sogneprest i Haus, og hans stesønn, sal Mogens Abelsen, er parter i saken. Videre fremsto Peder Harboe, på vegne av Hr Ole Jonsen og hans stesønn. Han ville tiltale Mikkel Andersen i Skånevik for at sal Mogens Abelsens barn ikke hadde fått så mye ved skiftet som de var lovet. Første ektemann til Hr Ole Jonsens hustru, Susanna Jørgensdatter Harboe, var Mogens Abelsen, som igjen var sønn av Abel Rasmussen og Gjertrud Paulsdatter. Peder Harboe var onkel til sal Mogens Abelsens enke, Sara Jørgensdatter Harboe, og hennes søster, Susanna Jørgensdatter Harboe, som altså nå var gift med Hr Ole Jonsen, sogneprest i Haus.(tingbøkene for Sunnhordland 1648, 1649 og 1650.) 30. november 1650: På Tinget på Tysnes prestegård, var det oppe en arvesak mellom Mikkel Andersen Skånevik på vegne av hans hustru, Karen Abelsdatter, etter hennes salige mor, Gjertrud Paulsdatter, og Hr Ole Jonsen i Haus, på vegne av hans stesønn, sal Mogens Abelsens barn, på den ene siden, og Hr Abraham Jørgensen på den andre siden. Etter en lang samtale ble saken nå oppklart og Mikkel Andersen Skånevik og Hr Abraham Jørgensen ble venner og vel forlikte, og de rakte hverandre hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har noen kunnskap om hvem som var Gjertrud Paulsdatter og Hr Abel Rasmussens foreldre? Kan man tenke seg at Hr Abel Rasmussen, Tysnes, og Hr Peder Rasmussen, Strandebarm, var brødre, begge sønner av Hr Rasmus, Tysnes, og at Gjertrud Paulsdatter var datter av Hr Paul Mogensen, Eivindvik 1589-1618? (Gjertrud og Abel kaller en sønn Mogens.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg sa over i 217 ble Anne Pedersdtr gift opp igjen da Nils Stålby/Smedby døde.Jeg 'tviholder' på det ettersom jeg stammer fra barn både i første og andre ekteskap-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Kjellaug, men jeg har ikke rukket å legge inn alt vedr 4. generasjon, det mangler vel fortsatt også en del vedr 3.Prosjektet vil nok ta tid, og jeg vil, som før sagt, gjerne at vi også lager noen korte omtaler av sakene i tingbøkene, og så lenker i tillegg. Det blir for uoversiktlig om man siterer alt fra tingbøkene.Men jeg har gitt alle personenen nr nå, slik at vi unngår misforståelser ved like navn. I tillegg legger jeg inn slektsnavn på de som har det, Hess, Søndeborg, Greve osv.Se den oppdaterte ver Lenke:-} Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg anser s 1 til 13 å være komplett, Lenke så langt. Jeg må trolig skifte til et annet format etterhvert, da det ikke er plass til store PDF-filer. Kan jeg velge .html?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Vedk. Abel Rasmussen til Tysnes. Legger inn en ref.Pål Knutsen (Leiranger, Nedstrand, mulig bror av Ivar Knutsson og sønner av Knut Ivarsson på Leiranger i Nedstrand som flyttet til Onarheim)kjøper i 1627 hus og eiendom i Stavanger fra arvingene etter Kristen Nilsson. Det var Hr. Abel Rasmussen, sokneprest på Tysnes på Anna Tordsdatter sine vegner og Jørgen Adamsson og Torgeir Tordsson på egen og medarvinger sine vegner. Far til Anna og Torgeir kan være Tord Tordsson.Pål Knutsson var g.med Anna Hansdatter, enken etter Kristen Nilsson, søster av rådmann Svein Hansson i Stavanger. (Tipper på at Anna og Svein stammer fra Onarheim sokn)Ref.Gards og ættesoge for Sand. Gardar og folk II.Vet ikke hvorfor Abel Rasmussen opptrer på vegne av Anna Tordsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den infoen, Karin,Nå har jeg gjort klart et utkast til tekst omkring Sr Jørgen Pedersen på Grindheim i Etne. Skulle hatt litt om tiden hans ved Baroniet i Rosendal også. Var vi ikke innom det tidligere.Forøvrig synes det helt klart at det var Jan Torkildsens kone i 1702, altså HERBORG RASMUSDATTER, som hadde et leyermål, og hvem kan det ha vært med?? Ja, vi kan jo bare spekulere. Saken om Middalen er jo interessant for dere som holder på med jordegods og dess like. Biografien om Jørgen starter på side 14. Middalen er nevnt på s 15 og 16.Her er den oppdaterte ver LenkeMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Christian (190); Hva er kilden til at Jørgen Pedersen fikk et uekte barn?Per (220); Hva er kilden til at Peder og Eline hadde en datter, Elisabeth? Ser at dette står på flere slektssider, men kilden synes å være ukjent. Bjørn nevner at Rasmus Pedersen f 1721 hadde et leyermål. Hvor kan vi evt leite etter det? Det blir vel også Strandebarm...enten før eller etter 1750:A 2 1727-1750A 3 1750-1787Alle, dersom Herborg Rasmusdtr hadde et leiermål ca 1700, hvor skal det i tilfelle være nevnt. Hun bodde vel i Strandebarm. Det bør vel være nevnt her da:A 1 1670-1726Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Arne - jeg fant bare dåpen til Jon Rasmussen i 1747. Morens navn var Christi Jonsdtr Oma. Kommer ikke inn på scannede kirkebøker nå, men jeg fant ikke noe uekte barn i Strandebarm i 1756 med Rasmus Pedersen som far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Arne,Jeg hadde oversett det svaret. Det barnet han fikk med niesen i 1756 var kanskje dødfødt siden det ikke er nevnt ved navn i Strandebarm-boken.Nå får jeg ikke sjekket KB i kveld da de ft er ute av drift, men skal undersøke det i morgen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir litt av en utfordring å finne ut hvor det ble av PEDER IVARHUS RASMUSSEN LINGAs barn med HERBORG HALSTEINSDATTER RØDI! HVEM VAR HUN FORRESTEN?Så langt har jeg følgende:Johannes (1715 - † 1790) gm1) Malene Hansdtr (1713 - † 1765), dtr av Hans Torkildsen og Herborg Jansdtr,2) Bodil Nilsdtr, HVEM VAR HUN? samt skifte etter Johannes: 'Dato 3. desember 1790. Enke Botille Nielsdatter og barn Niels, 16, Gitle, 13, Malene, 21 og Eli, 19. I tillegg kom hans barn fra første ekteskap, med Malene Hansdatter:1) Peder J., død, etterlatt seg barn i ekteskap med Kristine Jansdatter: Jan, 17, Johannes, 15, og Malene, 9,2) Rasmus J. Birchenes,3) Jan J. Midhus i Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(231:) I saken av 17. september 1650 er det ikke lett i bli klok på hvem som var g.m. Susanna Jørgensdatter Harboe's søster Sara. Det står at hun var 'sal Mogens Abelsens enke', men Sara var vel gift med Mogens Abelsen's sønn Mogens (Hammer), sogneprest i Haus (Hougs) 1674-1691 ? Men han var jo ikke 'salig' i 1650 ! Håper noen kan oppklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Beklager at jeg bryter inn med et tidligere tema i denne tråden, men jeg nevnte under innlegg (123) at Lauritz Galtung også ble skrevet som 'Galting' i samtidige kilder. I tillegg ble navnet hans også feilskrevet som 'Galton' (i 1658).Dette kan sees av brev som er publisert i Norske Rigs-Registranter som jeg har lenke til på den siden jeg har laget på Wikipedia om Lauritz Galtung: http://no.wikipedia.org/wiki/Lauritz_Galtung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per (220); Hva er kilden til at Peder og Eline hadde en datter, Elisabeth? Ser at dette står på flere slektssider, men kilden synes å være ukjent. Per (247). Lampe nevner ikke noen Mogens Abelsen i Haus, men i bygdeboken er han nevnt, gm Susanna Jørgensdatter (Harboe), datter til hans forgjenger Jørgen Jacobsen (Harboe) d 1646. Også i NSTs presteregister nevnes han. Mogens Abelsen skal ha dødd ca 1645, for da bor Susanna på enkesetet på Midtre Mjelde, Lenke så, etter dette, ble hans ettermann Oluf Jonsen (Torph Jampt) gift med enken Susanna Jørgensdatter.Jørgen Jacobsen (Harboe) hadde barna Susanna, Sara og Jacob. Jeg tenker at Peder Harboe kan ha vært Jørgens bror, men dette vet jeg ikke sikkert.Susanna og Mogens Abelsen skal ha hatt barna Mogens, som ble Olufs etterfølger, Jonas s.p.til Stord (han har vi drøftet i en annen debatt), Susanna gm Peder Nilsen Harboe til Selje, og Anna.Sønnen Mogens Mogensen ble altså, fortsatt iflg bygdeboken, gm sin tante, Sara Jørgensdatter (Harboe). Ingen barn er nevnt etter dem.Mao så var Mogens Abelsen død i 1648-1650. Mogens (Mogensen) Hammer var derimot Oluf Jonsons stesønn.Jeg må se om jeg kan finne ut noe mer om disse. Men vi har drøftet dette før, trolig i forb med Jonas på Stord, Mønichen eller Harboe. Skal se om vi kan finne det igjen, men jeg tror ikke jeg kan søke etter det, da det har liten eller ingen betydning for Slektsboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.