Gå til innhold
Arkivverket

[#60738] Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne K. Landholm

Kjempehyggelig Torgeir :-))Jeg for min del er bare amatør, men prøver så godt jeg kan og hjelpe..Ikke alltid like vellykket men lærer forhåpenligvis av mine feil. Selv har jeg hittil bare hatt ett innlegg og der fikk jeg hjelp. Trivelig med slik felles innsats mot et felles mål som alle kan ha glede av :-))Og ja alle fortjener da en slektsbok .Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

' Til lags åt alle kan ingen gjera'.Det har alltid, og vil alltid finnes dem som er misfornøyd med at noen får mer oppmerksomhet enn andre. Men å påstå at dette prosjektet hindrer andre i å få hjelp, ja den var drøy.Til dem som ikke har interesse av denne slektsboken, har jeg bare ett råd.La være å åpne temaet.Rune T.Og til dem som mener de ikke får nok hjelp. Hva har du gjort for å hjelpe deg selv? Ikke sitt med hendene i fanget å vent at andre skal ordne opp. Jeg for min del hjelper helst dem som er villig til å hjelpe seg selv.Om man ikke har noe godt å si om andre, hold munn. Og er der tema som ikke interesserer, la være å engasjere deg.Mvh. en som har glede av å hjelpe andre, og som selv har fått hjelp både titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så sant, så sant, Rune. Det er et par ting å si om kritikken som er kommet: Man kan dele debattantene på DF opp i minst tre hovedtyper;1) De som (nesten) aldri starter en egen tråd. I denne gruppen finner man bl a mange av de proffe forskerne. De kommer imidlertid med inspill og hjelp i andres debatter, men ber sjelden eller aldri om hjelp selv.2) På den andre ytterkanten finner man de som er ivrige trådstarterne, men som (nesten) aldri kommer med innspill eller hjelp i andres debatter. I denne gruppen finner man (beklageligvis) noen bygdebokfofattere, men også de som kun er ute etter at andre skal løse slektsproblemet deres.3) Midt mellom disse to ytterpunktene finner man de mest aktive debattantene, de er både trådstartere og hjelpere, man finner dem (nesten) like ofte som debattanter i andres debatter med innspill og som hjelpere.Så, til slektsboken;Den er unik. Det er fordi man for første gang lager en slektsbok, der man legger lenker til primærkilder. Det at man er flere sammen om oppgaven gjør også at alt blir testet ut underveis. I så måte er det svært liten sansynlighet for at det vil oppstå alvorlige feil i boken. Dette er et meget viktig arbeid, spesielt sett i relasjon til de mange private slektssider som florerer på nettet, og oftest uten kildehenvisninger. Dessverre er det fortsatt slik at mange amatører innen faget bruker slike slektssider som om de er primærkilder.Den kritikken som er kommet frem bryr jeg meg overhodet ikke om. Om man ikke har noe konstruktivt å komme med kan man holde kjeft, og heller bruke tiden til å lete litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Jeg syntes dette er et fabelaktig prosjekt og gleder meg til dette er ferdig! Selv har jeg masse slekt fra Hordaland og har Rasmus og Magdalena i mine papirer! Har en base på over 8000 navn,inkludert disse to! Hvis det er av interesse så si ifra,for da skal jeg prøve å få sendt deg det jeg har! Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg synes også at det er et flott projekt Arnfrid har satt i gang med og jeg er helt uenig i det som er skrevet i innlegg nr. 423. Jeg er også enig i de tre punktene Arnfrid satte opp, men kan i tillegg si at det er noen som stiller spørsmål og får svar, men som ikke takker for hjelpen og det er det minste man kan gjøre. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja takk, Torill. affi krøllalfa online dot noSelv om jeg allerede har mye, og noen ganger (sikkert) spør etter noen jeg allered har, så vil jeg ha med. Jeg prøver etter beste evne å systematisere det som kommer inn. Men, jeg tror vi stopper på 7. generasjon...regnet utfra at Peder og Elin er 1. generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Enig i at dette er et enestående prosjekt, med god dugnadsånd og mange slekter er involvert. Tror slett ikke dette arbeidet går utover andre spørsmål. Er også enig i at vi stopper etter generasjon 6. Nok er nok! Stå på, Arnfrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Tusen takk for alle svar.Men når en voksen person via et forum ber meg om å holde kjeft da blir det drøyt synes jeg.Lite voksent.Men det er en grunn til at jeg helst holder meg langt unna sånne personer.Hva som får deg til å gå så langt undres jeg på.Jeg håper at du har litt dårlig samvittighet.Og det var ikke ment som en start på en krangel av noe slag.Dette ble for drøyt for meg.Og om det var et innslag av irritasjon fordi jeg spurte.Da er det bare å beklage.Lykke til med letingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei til alle!Ut fra de siste innleggene ser det ut til at herværende, innledende debatt-tråd nå også benyttes mye til sidesprang av forskjellig art.I innlegg 196 finner vi bl.a. noe som kanskje kan være til glede for de som måtte bli interessert i sidegrenene, f.eks Anna Jensdatter Loss sine søsken.Rune anfører der: 'Litt på siden, men jeg tar det med likevel. Anne Jensdtr. Loss hadde en bror Nils Jensen Loss .... og skiftet etter ham 03.01.1671 nevner hans søsken, bl.a. Anne gift med Hans Pedersen [Linga]: Dato 3. januar 1671, til avdødes søsken Hindrich Loss, Samuel Loss, Anne, g.m. Hans Pedersen, Ingeboer og Kirsten.'For eventuelle etterkommere: Denne Henrich Jensen Loss var lensmann i Os skipreide (Os, Samnanger og Nordre Fusa) 1675-80, såvidt jeg vet ugift, og en mye brukt fadder i Os.Siden det er blitt så populært å gå gjennom de eldste kirkebøkene, har jeg sett litt nærmere på A-1 for Os (1669-)og ser at han bare de første årene der var fadder 1. Dmca 4. p. Epiph. 1669, 2-3. Kyndelsmessesdag 1672 (2x), 4. Den 28. feb. 1672, 5. Fer. 3. Lent. 1674, og 6. Die Saturni 12. okt. 1674.Tilsynelatende har det vært viktig for ham å samarbeide med og ha et godt forhold til sognepresten Christopher Garmann, som han sikkert ble godt kjent med, ikke minst da han selv ble publ.abs. i Os 10. mai 1673!!Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1722), Kronologisk liste 1673, side 6. Permanent sidelenke: Lenke Venstre side, 7. linje nedenfra.P.S. Må presisere at jeg selv verken er etterkommer etter Henrich Loss (såvidt jeg vet!) eller Rasmus Pedersen og Magdalene Galtung.En av grunnene til mitt engasjement i slektsbok-arbeidet har jeg beskrevet i innlegg 139 over. I tillegg er det både morsomt og lærerikt, og hvis dette arbeidet i fremtiden kan komme til nytte for endel av Rasmus og Magdalenes mulige 100.000 etterkommere (Arnfrids sannsynlighetsberegning) er mye oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Johannessen

Er det denne siden? Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang, Ministerialbok nr. A 2 (1669-1732), Ekteviede 1669, uten sidenr. Den sier vel bare at det var Rasmus Pedersen som foretok vielsen i Strandebarm (Jondal) i stedet for presten i Ullensvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Takk for lenken, trodde jeg hadde laget permanent sidelenke, men der tok jeg feil. Jeg oppfatter det dithen at Rasmus P har foretatt en vielse på Måkestad i Ullensvang. Brudepar og forlovere er fra Aga. Far til Magdalena eide forøvrig i Måkestad, og en Marita Rasmusdatter selger en part i Måkestad. Er man helt sikre på at det ikke finnes flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

436-39: Prøver meg på en transkripsjon av Ullensvang sogn 2, 1669-1732 i Kinsarvik prestegjeld, Hardanger len, s. 1: In Nomine Jesu Chri, Anno 1669: Den 13. April troloffuede Jeg Lauridtz Tostensen Maakestad oc Gundele Willumss?datter Maakestad tilsammen, deris forloffuere er Tosten Mogestad oc Steengrim Aga, som haffuer sagt mig deres kender at ville sissdre? til allt det, som kand forrekomme. De samme troloffuede folch bleff siden med min villue oc samtyche viedt til sammen aff Her Rasmus Pedersøn udi Strandbarm UDI JONDALS KIRCHE (min utheving). De boer nu her udi Ullensvangs sogn paa en gaard kaldet Mochesta.I neste innførsel henvises til min Sl. formand Hr. Peder Rasmussen, som dermed må ha vært sogneprest 1641-68 Peder Rasmussen Løget. Presten som laget innførslene var sogneprest 1669-91 Henrik Tobiesen Dosen (ref. også titelsiden).Hvem denne Magdalene og hennes far var - foruten Marita Rasmusdatter, samt salget av Måkestad - fremgår jo selvfølgelig ikke av nevnte KB-side.Men, dette skulle det vært interessant og visst noe mer om, Karin.Hvem kan denne Marita ha vært søster av: SP Ullensvang 1641-68 Peder Rasmussen Løgit (1606-68), eller SP Strandebarm 1613-48 Peder Rasmussen (1580-1648)? (sistnevnte altså SP Strandebarm 1649-76 Rasmus Iverhus Pedersens (1625-76) far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg har aldri sett lignende innføring i en kirkebok før. Lars Torsteinson Måkestad va g.m. Gunnhild Vigleiksdatter Reiseter U, br. 5. (Gards og ættesoge for Odda, Kinsarvik, Ullensvang b. 4.1) Er det slik å forstå at de har inngått forlovelse og giftemål i Strandebarm, hvilket blir bekreftet ved en innførsel i kirkeboken i Ullensvang?,Magdalena Larsdatter arvet en part etter sin far Lars Galte i Måkestad (Galtungslekten i fortid og nutid) Iht skattematrikkelen for Hordaland 1647, eide Lars på Torsnes 1/2 lp.smør 1 lp.salt.Her selger Herborg Rasmussdatter, datter av Rasmus Pedersen og Magdalena Larsdatter Galtung, 1 lp.smør, 1 bsk og 1 gsk i Måkestad, ref. Hardanger, Lysekloster og halsnøykloster, tingbok 1.A.c.11 1689 fol.8 4 avsnitt.http://digitalarkivet.uib.no/DA/tb12001689.htmPeter Rasmussen Løgit var g. 1 gang i 1639 med Anna Andersdatter fra Skånevik, 2 gang i 1654 med Margreta Tollaksdatter fra Vikør. Peder Rasmussen Løgit overtok embetet etter Anders Jenssen Brose/Kolding. Som kjent byttet de to prestene Løgit og Brose kall, grunnet misnøe med Brose bl.a grunnet fyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.