Gå til innhold
Arkivverket

[#60738] Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Innlegg 240, 241:Kanskje dette kan være resultatet av Herborgs leiermål (venstre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1704, side 31. Permanent sidelenke: LenkeDca 21 post Trinit: ibid:døpt af Strandeb.Boelstad Jan Boelstad n: Herborg ibid ....Ane Sidsel?Os prestegjeld hadde på den tiden hovedkirken Os og de tre annexkirkene Fusse, Strandwig og Haaland, samt Samnanger kapell (biskop Paasches fortegnelse over kirkene i Bergenhus len 1625) (DK. Skapsaker. Skap 15, pk. 69), gjengitt i Erling Reksten: Krongods og Kongsmenn på Vestlandet).Det kan derfor være litt tilfeldig i hvilken av disse kirkebøkene en innførsel faktisk havnet. Dermed må man ofte lete i flere av de linkene som er gjengitt i innlegg 143 (se også innlegg 90,91).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(251) Anne E(i)vindsdtr, tror jeg. Hvem er den første fadderen, og hvilket gårdsnavn står etter 'Evinds'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er nok denne karen, Eivind Sandal, Strandvik, sin datter Lenke Han var da ugift og 20 år i 1701Nå er ikke tingboken for 1703 lagt ut enda, og denne dåpen er vel sent på året; 21 Post. Trinit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Da er vel dåpsbarnet s.s. Eivind Axelsen Holte og Anna Jansdatter Bolstads s;nn Axel Evindsen Holte, senere korporal ca. 1735 (skifte 14. okt. 1766 i Strandvik, Os), og fadderne Herborg Boelstad sammen med sin mann Jan Boelstad, Engel Strandvigen og Engel (Øfen=Gøen?). M.a.o. falsk alarm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og de har vi jo vært innom noen ganger tidligere i den andre debatten.Jeg har nå gått gjennom alle KB for Os Prg, men kan ikke finne Herborg blant Publ. absolv. Vi får ta den igjen når tingboken for 1703 bli lagt ut.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med ref til pers.1.2.1.1 i slektstreet Knud Knudsen gift med Ellen Jansdtr. Det er skifte etter Knud Knudsen på Bolstad i 1750. De som er nevnt i skiftet etter ham er hustru Ellen Larsdtr. (som må være feiltolket for Ellen Jansdtr.) og barna Jan Knudsen 26 år, Ellen Knudsdtr. gift med Engel Hansen Gjøen og Anna Knudsdtr. 23 år.Paret har trolig hatt flere barn, men de har vel da dødd tidlig, i alle fall før 1750 uten etterkommere. Ellen skal være døpt 08.02.1722, Jan døpt 06.05.1725 og Anna ca 1727. Den dåpen har jeg ikke funnet forløpig.Dato 6. og 7. juli 1750, enke Ellen Larsdatter og barna Jan K., 26, Ellen K., g.m. Engel Hansen Gjøen, og Anna K., 23 år. Som formynder for datteren Hans Hansen LundervikPs. Jeg må holde en lav profil for tiden p.g.a. en kraftig hjernerystelse. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 250, 247.Innlegg 231, 7. linje skal i h.h.t. innlegg 62 lyde: Også Hr Ole Jonsen, sogneprest i Haus, og hans stesønn, sal Mogens Abelsens SØNN [Mogens Mogensen Hammer], er parter i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Selsagt, Chritian. Da er den klar. Men, var det slik på 1600-tallet at man kan gifte seg med sin tante, Mogens Mogensen Hammer var iflg Haus-soga gm Sara Jørgensdtr Harboe, morens søster? De er jo ikke i slekt, men inngifte. Hvordan var det?En anne ting; Ellen Jansdtr Mentz Bolstad (1695-1782) gm 1) 1713 Knut Knutsen Gjøen (1695-1750) og 2) 1754 Ola Olsen Solås (1729-1798)Vielsen i 1754 sier at Ole Olsen bodde på Brathus. Kan noen fortelle meg hva som står i bygdeboken om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er ingen Ole på Solås i 1701, men på Bratthus bor Ole Samsonsen, 22 år, og ugift. Han kan vel være Ole Olsens far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå skal jeg til med familiene til 1.2.2.1. Herborg Jansdatter Mentz Bolstad & Hans Torkelsen Gjøn her har jeg i min database flg barn: Hans 1711 gm Anna Engelsdtr Mehus, Malene 1713 – 1765 gm 1.2.3.11. Johannes Pedersen Linga, Jan 1716, Marta 1716, Rasmus 1719, Torkel 1729, Engel 1731 og Samuel 1733 gm Kristi Axelsdtr SandalEr det korrekt? 1.2.3.1. Elisabeth Pedersdatter Linga & Hans Jansen Mentz Holdhus her har jeg barna: Malene 1710 gm Olav Johannessen Helland, Rasmus 1713 gm Marta Hansdtr Gjøn, Johan 1718, Anne 1721 gm Paul Larsen Hope, Hans 1724 og Margrethe 1730 gm Jan Andersen KoldalEr det korrekt? 1.2.3.11. Johannes Pedersen Linga & 1.2.2.1.1. Malene Hansdatter Gjøn Her har jeg ingen dataer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skiftet etter Herborg Jans/Johannesdtr. Gjøen i 1753. Det er feilt navn på enkemannen som skal være Hans Torgilsen. Men du ser vilke barn som var i live/hadde etterkommere i 1753.'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 24.6.2008 08:32 (2) Dato 27. juli 1753. Enkemann Hans Engelsen, og arvinger Hans Hansen Giøen, Joen Hansen, død, etterlatt sønnen Hans J., 11 år, Rasmus Markus, myndig, Engel, 20, Samuel, 19, Magdalene, g.m. Johannes Pedersen Nærnes, og Marthe, g.m. Jan Galtung Torsnæs.' Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skiftet etter Johannes Pedersen Store Linge.'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 29.6.2008 09:13 (2) Dato 3. desember 1790. Enke Botille Nielsdatter og barn Niels, 16, Gitle, 13, Malene, 21 og Eli, 19. I tillegg kom hans barn fra første ekteskap, med Malene Hansdatter: 1) Peder J., død, etterlatt seg barn i ekteskap med Kristine Jansdatter: Jan, 17, Johannes, 15, og Malene, 9, 2) Rasmus J. Birchenes, 3) Jan J. Midhus i Os.' Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 264:Som nevnt over: 1.2.3.11. Johannes Pedersen Linga & 1.2.2.1.1. Malene Hansdatter Gjøn hadde vel sønnen Peder Johannesen Linga (Galtung) Neernæs d. f. 3. des. 1790 g.m. Kristine Jansdatter, og Johannes var altså g. 2. m. Bodil (Botille) Nielsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, tusen takk.Jeg trenger ellers litt hjelp til å finne ut hva som er kildebelagt.Se også den andre debatten, der jeg spør om vi har funnet dåpen til Hans Torkelsen Gjøn. I min database står han oppført med fødselsår 178 eller 1690.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

269: Tror det kan være denne, i 7. linje ovenfra til h.: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1690, side 18. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg får ikke helt det til å stemme. Mantallet 1701 på Gjøen sier at han er 8 år i 1701, selv om det selvsagt ikke behøver være riktig. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(273) Hans Engelsen Gjøn. Fadre er ihvertfall Hans Lundervig. Det er 1694 i Hålandsdalen. Han skal ifølge min database være sønn av Engel Engelsen Gjøn og Marta Olsdtr Lygre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.