Gå til innhold
Arkivverket

[#60738] Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Kan Hans Povelsen Glad's kone (g. juni 1712) Anna Abrahamsdatter (1687-1766) sin far 'Abraham' (f. rundt 1650 ?) være en sønn av Hr. Abraham Jørgensen til Tysnes ? (Ektefellene hadde da vært tremenninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Det kan være en mulighet, men nå fant jeg på DIS-treff at Anne Abrahamsens (gm Hans Glad) far het Abraham Knudsen og hadde tilholdssted i Rugsund. Han er det et skifte etter, og jeg har lagt inn et forespørsel om det på AF.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser at på slettemoen.com har de Susanne Pedersdtr, gm Erik Jonsen Brandvik, som datter av Hr Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter. Kan det stemme, da? Er ikke dette tilbakevist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kan neppe stemme, nei, hun var vel f. før 1579 og døde på Odland, g.m. Erik Jonsen Sveen (Dall) (Aadland) Brandvik (f. 1575 - 1649 Agdestein, Stord, begr. Stord kirke). Han skal ha mistet adelsskapet da han giftet seg med prestedatteren (!) Susanne Pedersdatter, som ikke var av adel. Betyr dette at hun istedet kan ha vært søster av presten på Tysnes 1597-1601 Rasmus Pedersen (Jonson) (ca. 1587 Danmark - ca. 1601 Tysnes) g.m. Christine Dall, og faster til Peder Rasmussen g.m. Eline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg skal ikke bry meg mer med den nettsiden. der er fullt av feil, bl a står det Bolstad i Evanger. Den er sikkert ikke oppdatert på lang tid.Nei, jeg aner ike hvem hun er, men sjekket Bakkevik og han skriver det samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Til 81, m.m.Ser at De oppererar med namnet Inger Farteinsdtr. som barnemor saman med Peder R. Linga. I kyrkjeboka står ho under dåpen til sonen Johannes (1701) med namnet Inga, og som fødd i 1671 er namnet også INGA.Dette berre til opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Arne, har du lenke til dåpen hennes? INGER har jeg funnet i tingbøkene, men de avskriftene behøver jo ikke være 100 % korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Fekk ikkje til å laga Lenke, men det står på side 6 i den eldste kb. for Strb. (1670- ). På venstre side, heilt øvst i venstre kolonne.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(307:) Jeg har flyttet spørsmålene vedr. 'Peder Harboe' (på tinget i 1650) til debatten ''9523: Mette Susanne Harboes (1704-'36) mor: Margrethe Randulf ? Susanne Olufsdtr Torp? '', se Lenke. Håper på synspunkter der, på hvem denne Peder er og hvem som er hans aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Christian, men da jeg skrev (102) holdt vi fortsatt på å lete etter Rolf Greves barn. Nå vet vi at han var gift to ganger og hadde barn i begge ekteskap. En annen ting er at det i manntallslistene for Bergen også er en Captein Rolf Greve, men vår var skredder og bodde på Stølen, -gaten i forlengelse av 'min' gate.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

OK. Svaret skulle naturligvis vært plassert direkte i denne debatten istdf. under lenken i (335). Det er vel viktig å få frem korrekt informasjon til glede for mange av de som følger debatten uten at de er direkte interessert i Rasmus Pedersens slektsbok. Og spørsmålet har hengt i løse luften lenge--.Det som er viktig er å være oppmerksom på at flere av de ca. 15 barna jeg har notert av skredderens barn i første ekteskap faktisk kan være kapteinens (brorens?), dersom de ikke er omtalt i skredderens skifte. I tillegg har jeg altså reg. 3 barn på kapteinen direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oppdatert ver i kveld: Lenke(bl a med et vers av Cille Gad og et av Holberg)Har lagt registeret over i et annet dokument, forløpig. Det er enklere enn måtte skrolle opp og ned hele tiden. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Arnfrid, det blir 'enda lettere' å følge deg hvis du henviser til den ev. (andre) debatten der 'dagens nyheter' har dukket opp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 268Peder Johannesson (1746-91) fra Store Linga br.2 Strandebarm var g.m. Kristina (1754-1808) Johansdatter Torsnes, datter av Johan Daniel Larsson Galtung og Marta Hansdatter Gjøn. Kristina har 8 søsken. Marta Hansdatter Gjøn giftet seg andre gang i 1781 m. en yngre mann, sersjant Lars Olson Bakke, Jondal, men ble skilt. Kristina Johansdatter giftet seg andre gang med Vigleik Pederson fra plasset Seljebakken under Flatabø, bosatt Gausvik bruk 2 i Kvinnherad.Ref. Jondal kommune. Gards-og ættesoge bind II 287. Presten Abel Olsson i Kvam skal ha vært fra Selje, far til Magnus.312. Ja, jeg tror at det kan være etterkommere fra Onarheim.Pål Knutsson, kan være bror til Ivar Knutson Gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Til 268 og 343:Kristina Johansdatter Galtung var døpt i Jondal 17. feb. 1754 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16772&idx_id=16772&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Hun hadde 9 søsken. Kristina giftet seg med Peder Johannesson Store Linga i Jondal 25. okt. 1772 - LenkeHun giftet seg 2. gang med Vigleik Pederson 18. sept. 1791 i Jondal - LenkeKristina Johansdatter Galtung ble begravet 5. okt. 1800 i Strandvik i Os -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Veldig bra, Arnfrid!Et lite tpis av teknisk karakter: Siden filen nå er blitt ca. 4 Mb tar det litt tid å åpne den (jeg har forresten installert Adobe reader 9.0 idag). Men det gjør i og for seg ingen ting!Det oppstår imidlertid et lite problem nesten hver gang man klikker på en hyperlink for tilgang til kilder el. annet, og man så skal tilbake til hovedteksten. Da blir jo alt lastet ned påny, og det tar like lang tid som første gang.Dette kan vi unngå dersom linkene lages slik at det åpnes et nytt vindu hver gang man klikker en hyperlink.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(347) Prøvde for en tid tilbake å lagre det som .html. Det tar mindre plass, men det er noe med at tabeller m.v. ikke blir ´konvertert´korrekt. Vet egentlig ikke hvordan jeg skal gjøre det. Skal se litt mer på det. Hos meg går det raskt å last en fil på 4 MB. Jeg tar vekk bildene, tror jeg, for de opptar nok mye plass. Opptar hyperlenkene plass også? hvordan kan jeg gjøre det for at det skal åpnes et nytt vindu når man klikker på hyperlenkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vel, SÅ teknisk er jeg nok ikke!Men dette er det sikkert mange andre som kan gi en grei forklaring på.(I HTML kan man gå inn i kildekoden ved å klikke på view source i 3. felt øverst til venstre på menylinjen for å se hvordan denne type hyperlinker er beskrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.