Gå til innhold
Arkivverket

[#60738] Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Ja, betydelig raskere i HTML for meg, dessuten brukes ingen tid på å få opp igjen hovedsiden etter at man har klikket en link og deretter går en webside tilbake! M.a.o en betydelig forbedring når det gjelder nedlasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. skal se hvordan jeg kan få redigert det. Det er vel ikke verre enn å ta bort illustrasjonen fra den koiperte filen og så legge de inn igjen en for en. Da er jo ikke sidetall noen vits. Jeg får bruke den enkelte persons nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Hei Arnfrid,Min kone slekter fra Hans og Anna Loss.Mener du at du er interessert i alt fra A til dagens Å ?Kan eventuelt sende det på e-mail.mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ole; Er det etter et av Peders mange barn, eller er det etter Greve eller Sønderborg? De to siste har vi. som du kanskje forstår. mindre kunnskap om enn Peder. Vi stopper rundt år 1900 grunnet nålevende, så kan de enkelte legge inn det de vil i sin egen bok. affi alfakrøll online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Så egentlig etter noe helt annet men kom over denne: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1712, side 114. Permanent sidelenke: Lenke øverst til v. 6. linje. Kan det være Margrethe Eliasdatter (1660 Skånevik - før 11. nov. 1711 Store Linga, Strandebarm).Det var riktignok skifte etter sistnevnte 11. nov. 1711 i Strandebarm (Protokoll A.a.3a 1708-1712, Skifteregister Sunnhordland s. 237 b), men kan det ha blitt skiftet etter henne like før hennes død? (både hun og mannen Peder Ivershus Rasmussen Linga var Galtunger på morssiden). Kan ellers ikke se at vi har funnet hennes begravelse tidligere.NB! Husk, hun og Peder ble skilt allerede i 1702, og skiftet kan ha skjedd før hennes død FØR Peder giftet seg påny med Herborg, for å sikre hennes to gjenlevende barn Lisbeth og Beate som begge var ugifte og hjemme ved hennes skifte 11. nov. 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det virker ganske mulig at det er henne, det står i hvertfall Margrete Galtungs. Siden hun levde fraskilt fra mannen, så var det vel naturlig at hun hadde sitt opphavelige navn?Kan heller ikke huske at hennes død har kommet fram tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ser det!Så da har vi henne med skifte (ant. avslutning) 11. nov. 1711 og likevel gravlagt ETTER skiftet, altså 16. desember 1711. Det er noe med det å bli kald først, eller hva?Apropos kulde, her er også tropenetter, omtrent hver dag i juli, nytter ikke å sove uten A/C, 26 grader ute nå ved midnattmvh hilsen fra middelhavets strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Christian. I dag er vi lykkelige. Gubben har startet på ferie. Vi har vært på nabolagets pub, forøvrig i det siste offentlige badet her i byn, og fortært noen halvlitere med Hansa, http://www.drwiesener.no/ litt over grensen der, men skitt au. Livet er herlig. Svalene leker seg fortsatt over hustakene. Dueparet ´vårt´er kommet hjem og gått til ro for natten, de har være på byn. Måkene har roet seg. Kråkene er kommet hjem fra Herdla. de har lyset som klokke. Vi har bare vært rett bort i ´høgget´. Hører så vidt noen aggregater nedi havnen. De må jo ha strøm!! Byen er fin. Matfestival i morgen på Tyskebryggen. Alle bøndene er da i byn og selger sine varer. Tiluken dra vi til vårt andre gode sted; Sunnhordland!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei alle prosjektmedarbeidere og andre,Jeg syntes det ble svært uoversiktlig i en periode på 1700-tallet, og vi venter fortsatt på noen skifteopplysninger, bl a om slekten Glad i S&F. Har heller ikke lykkes i å finne ut hvem Sebjørn Ellingsen, som Magdalene Sørensdtr Hess var gm, var. Nå betyr det i og for seg ingen verdens ting. Det viktige er å finne etterslekten deres. Men den har vi vel ikke funnet... Så har vi holdt litt på med Sønderborg-barna og Lysekloster. Dessuten et lite sidesprang, til Jens Loss' barn, bl a Pychene, og litt fabulering rundt Jens Loss kone, mener hvem hun kan ha vært.Som dere kanskje har sett har jeg nå forflyttet meg frem til farfar og hans søsken. Det viste seg nemlig at der var mye usikkert, da flere av hans søsken flyttet ut, og dels emigrerte, i ung alder. Nå har jeg imidlertid det meste på plass, det er generasjonen 10. Så arbeider jeg meg bakover igjen herfra.Karin har sendt meg et dokument om jordegods. Vil prøve å legge det inn på de respektive, om jeg klarer det.Jeg vil oppdatere dokumentet i løpet av et par dager. Da får vi samtidig ta en oppsummering.Er det mange av dere som skal til Utne neste helg?MvhArnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, Elin. Og Karin og jeg kommer. Skulle først på et annet arrangement, men nå er det flyttet, og det er jeg glad for. Synd at Tore har meldt avbud, men det blir sikkert interessant nok likevel.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

4. generasjon igjen:ER DET NOEN SOM MANGLER?ER DET NOEN AV EKTEFELLENE SOM MANGLER og/eller SOM SKAL HA ET NUMMER FORAN SEG?ER Patronymene korrekte?Er plassering i søskenflokkene korrekte? 1.1.2.1.Cille Knutsdatter Gad 1.1.2.1.Magnus Knutsen Gad 1.2.1.1. Ellen Jansdatter Mentz Bolstad & Knut Knutsen Gjøn 1.2.1.1. Ellen Jansdatter Mentz Bolstad & Ole Olsen Bratthus 1.2.1.2. Rasmus Jansen Mentz Bolstad & Eli Baardsdatter Eide 1.2.2.1. Herborg Jansdatter Mentz Bolstad & Hans Torgilsen Gjøn 1.2.3.1. Elisabeth Pedersdatter Linga & Hans Jansen Mentz Holdhus1.2.3.2. Margrethe Pedersdatter Linga 1.2.3.3. Malene Pedersdatter Linga 1.2.3.4. Beathe Pedersdatter Linga 1.2.3.5. Bodil Pedersdatter Linga 1.2.3.6. Malene Pedersdatter Linga 1.2.3.7. Torbjørg Pedersdatter 1.2.3.8. Johannes Pedersen 1.2.3.9. Margrethe Pedersdatter Linga 1.2.3.10. Ellen Pedersdatter Linga & Lars Torgersen Bru 1.2.3.11. Johannes Pedersen Linga & 1.2.2.1.2. Malene Hansdatter Gjøn 1.2.3.11. Johannes Pedersen Linga & Bodil Nilsdatter 1.2.3.12. Cecilie Pedersdatter Linga 1.2.3.13. Peder Pedersen Linga & Magdalene Knutsdatter Bru1.2.3.14. Rasmus Pedersen Linga & Kari Brynjulfsdatter 1.2.3.14. Rasmus Pedersen Linga & Magdela Olsdatter Gunntveit 1.2.3.14. Rasmus Pedersen Linga & Anna Andersdatter Vestervik 1.2.3.15. Herborg Pedersdatter Linga 1.2.3.16. Herborg Pedersdatter Linga 1.2.3.17. Malene Pedersdatter Linga 1.2.3.18. Ellen Pedersdatter Linga & Hans Larsen Berge 1.2.4.1. Rasmus Sørensen Hess & Mette Rytter 1.2.4.2. Søren Sørensen Hess 1.2.4.3. Johannes Sørensen Hess 1.2.4.4. Magdalene Sørensdatter Hess & Sebjørn Ellingsen 1.2.4.5. Ellen Sørensdatter Hess 1.2.4.6. Elisabeth Sørensdatter Hess & Hans Bang 1.2.4.7. Christian Sørensen Hess 1.2.5.1. Karen Mowat Paulsdatter Glad 1.2.5.2. Johannes Paulsen Glad & Anne Justsdatter By 1.2.5.3. Anne Paulsdatter Glad 1.2.5.4. Hans Paulsen Glad & Anne Abrahamsdatter Rugsund 1.2.5.5. Rasmus Paulsen Glad & Abigal Gabrielsdtr Linde1.2.5.6. Magdalene Paulsdatter Glad & Christopher Hansen Nyrup 1.2.6.1. Rasmus Hansen Bru & Alis Johannesdatter Børsheim 1.2.6.2. Malene Hansdatter Bru & Johannes Johannesen Skogseide 1.2.6.3. Ellen Hansdatter Bru & Morten Olsen Skogseide 1.2.6.4. Kari Hansdatter Bru & Sjur Andersen Koldal 1.2.6.5. Lisbeth Hansdatter Bru & Peder Andersen Lille Fosse 1.3.1.1. Hans Rolfsen Greve 1.3.1.2. Anne Rolfsdatter Greve & Henrik Mathiesen 1.3.1.3. Henrik Rolfsen Greve 1.3.1.4. Else Marie Rolfsdatter Greve 1.3.1.5. Johanne Rolfsdatter Greve 1.3.1.6. Else Marie Rolfsdatter Greve & Hans Arnoldussen Emahus Tønder 1.3.2.1. Marie Pedersdatter Sønderborg & Anders Edenberg 1.3.2.2. Hans Pedersen Sønderborg 1.3.2.3. Peder Pedersen Sønderborg 1.3.2.4. Nils Pedersen Sønderborg & Maren Gunnerus 1.3.2.5. Jens Pedersen Sønderborg & Anne Dortea Ananiasdtr Wrangel 1.3.2.5. Jens Pedersen Sønderborg & Anne Malene Jansdatter Morbech 1.3.2.6. Anne Pedersdatter Sønderborg & Hans Christian Thune 1.3.2.7. Samuel Pedersen Sønderborg 1.3.2.9. Jakob Pedersen Sønderborg 1.3.2.8. Ellen Pedersdatter Sønderborg 1.3.2.10. Johanne Pedersdatter Sønderborg & Engel Engelsen Baldersheim 1.3.2.11. Magdalene Pedersdatter Sønderborg & Ole Jørgensen Brøgger 1.3.3.1. Malene Pedersdatter Tysse & Anders Monsen Børdal1.3.3.2. Marte Pedersdatter Hope1.3.3.3. Gønette Pedersdatter Tysse & Nils Johannesen Jamne 1.3.3.3. Gønette Pedersdatter Tysse & Lars Fabiansen Grøtaaen 1.3.3.4. Anne Pedersdatter Tysse & Nils Pederson Staalby 1.3.3.4. Anne Pedersdatter Tysse & Peder Tomassen Tysseland 1.3.3.5. Hans Pedersen Tysse 1.3.3.6. Sissel Pedersdatter Tysse 1.3.3.7. Sissel Pedersdatter Tysse 1.3.3.8. Sissel Pedersdatter Tysse 1.3.3.9. Knut Pedersen Tysse & Kirsti Hansdatter Steinsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tillegg: 1.2.3.4. Beathe Pedersdatter Linga & Johannes Tormodsen Indre Børsem Så er det mulig at det er kommet med en Margrete Pedersdatter Linga for mye (1.2.3.2. eller 1.2.3.9.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til(368) og (369):I tillegg er det godt mogeleg at det manglar eit Sønderborg-barn. Du har elleve born av forvaltaren på Lysekloster, 1.3.2.1 - 11; medan (som nemnt i ein annan tråd) bygdebokforfattaren av Ossoga fann tolv born døypte i Os i åra 1687 - 1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (371): - det veit eg diverre ikkje, eg berre siterer bygdeboka for Os der forfattaren av denne indikerar at talet på born skal vera -12-, og at desse var døypte i åra 1687 til 1705. Dette hart eh nemnt før i den tråden som i hovudsak handlar om Sønderborg-bornaEg meiner elles å ha lese at forvaltaren til Lysekloster, Peder P. Sønderborg, vart gift om lag 1686; så dette evt. 12. barnet er mest sannsynleg ein eller ei som ikkje vaks opp. Kanskje dette barnet var fødd på 1680-talet, eller - det kan ha også ha vore ein tvilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Til innlegg 212,220 og 326: Anne Abrahamsdtr. Rugsund (1687-1766) var ganske riktig datter av Abraham Knudsen (1642-1712). Hans kone Anna (ca 1653-1728)var først gift med Lars Hansen Glad (d. i 1690-årene) Hesjevågen (fikk borgerskap i Bergen 20.3.1673). Kan dette være en bror av Povel Hansen Glad (1647-1709)i Eid? Isåfall kan kanskje den omtalte ekteskapsbevillingen forklares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vi har jo ennå ikke sett en evnt. bevilgnings rette ordlyd, men bruden kan isåfall ha blitt gift med brorsønn av sin mors første ektemann.Eller for å si det på en annen måte, brudgommen giftet seg med datteren til sin farbrors enke fra sistnevntes nye ekteskap.Kan ikke huske å ha sett noen tilsvarende bevilgning, men kanskje andre har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oppdatert 3 generasjoner Lenke Etter planen skal jeg ha en generasjon til helt klar i løpet av helgen, men jeg må nok vente med å gjøre biografier og lenker helt klare. Er takknemlig for evt omtaler, biografier eller historiske beskrivelse f eks om kirker, odelsgårder mv.Alle illustrasjoner er fjernet, men det vil bli lagt til igjen når alle etterkommere er på plass. Christian har foreslått at vi stopper ved 1801-tellingen. Jeg synes det er litt tidlig. Dette fordi det går 64 år til neste landsomfattende FT. Jeg synes derfor vi skal føre slektsboken frem tom 1865-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.