Gå til innhold
Arkivverket

[#60738] Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

OK, har vi dåpen til Maren Kruse Hansdatter?Siste ver i kveld Lenke kun med 1. gen.Har vi noe mer om jordegods, en tekst om hypotesene vedr Elin Nilsdatters og Hr Peder Rasmussens herkomst, eller annet?Natt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Maren var ifølge Lampe født/døpt 23.10.1663. Men hvor han hadde den datoen fra vet ikke jeg. Dette er jo før kirkebøkene begynner i 1669/70.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Men dessverre hjelper ikke det oss noe nærmere teorien din, forøvrig et meget godt forslag etter min ringe oppfatning.Jeg prøver forøvrig å følge opp senere generasjoner i mitt eget familietre. Jeg ser jo at det er mye å hente der også.Og det kan komme til nytte i en senere fase av prosjektet ditt.Jeg tror nok at tingbøkene må tråles om man skal finne flere relasjoner for 1669.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Arnfrid (176)Som du sikkert har sett, har jeg Marens dåp 23/10-1663 som Rune fra Lampe, men jeg har ikke annen kilde til det dessverre. Kirkebøkene for Os/Fusa begynner først i 1669 (som jeg ser Rune og har skrevet) så det må komme fra et annet sted. Hun døde jo 31/8-1734 i Bergen. Kan fødselen hennes ha blitt skrevert opp da?173: jeg har tenkt på det samme. Dersom Birgitte var hennes fadder, kan hun jo muligens ha fått navnet på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje Christian og Erling kommer med noe mer om hypotesene rundt Kruse-navnet i løpet av dagen.Litt om Layout: Vi tenker oss vel at boken i utg.pkt. utformes som en digital bok, og at man benytter hyperlenker til primærkilder og transkriberte kilder, slik jeg hittil har gjort. Så lurer jeg på alt som referes fra tingbøkene. Er det en ide å omskrive teksten i stedetfor å referere den? Er det noen som evt kan påta seg en omskriving til moderne norsk?Jeg gjør nå klar gen. 2; ANNE Pedersdatter, HR RASMUS Pedersen og HR HANS Pedersen. Om deres bror, Jørgen Pedersen, har vi ingen ting om kone og evt etterslekt. Det er heller ikke kommet noen bekreftelse på at de hadde en søster, Elisabeth Pedersdatter f ca 1623.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forts fra (181);Da er 2. gen lagt inn igjen LenkeSpørsmål:* Skal vi la JØRGEN Pedersen få en egen omtale? Der er mye om han i tingbøkene og i Etne-soga.* Skal vi ha med noe mer om Hr RASMUS og om Hr HANS? I tilfelle hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

181: Jeg har ikke vært borti denne Elisabeth Pedersdtr, hvor finnes kilder for at de hadde en datter ved det navnet? Jeg har bare sett de fire barna, Rasmus, Hans, Jørgen og Anne.Det kan jo være artig å ta med det som står om Jørgen. Han var jo litt utenom det vanlige!!Synd jeg har liten tid nå i disse hektiske sommerdagene med huset fullt!Det er kjempefint slik du har satt det opp, Arnfrid. Fordelen med en digital bok er jo at ting kan rettes og også, som du sier, du kan legge ved lenker.Du bør vel ta med det som er kjent om disse personene fra offisielle kilder og også som du noterer fra bygdebøker selv om ikke det alltid er riktig, så kan du jo si at dette er en hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til en eventuell Lars som sønn til Hr Hans Pedersen og Anna Loss, så har jeg liten tro på det. Da ville vel han eller barna hans vært nevnt i skiftet etter mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Christian; hva og hvor er kilden her?'Fikk 1640 kjøpebrev for halve Økland på Tysnes av Anders Hannson på vegne av søsknene hans (som hadde landskylden etter faren, Hans Jørgenson Onarheim). Tysnes prestebol eide den andre halvparten. Solgte 1647 den private delen til Axel Mowat. Drev Tysnes prestegård, samt noe av gården Gjerstad i Tysnes sokn. Brukte Vetle-Godøy i 1666, som var eid av Ludvig Rosenkrantz.' 'Ombudsmannen for Uggdalskirka, Berje Vermedal, vitnar i 1665 at han en gang gikk foran 'Borgen' (ant. gården) med proustens første sallige quinde''Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

178,180,182: Finner ikke begravelsen det henvises til i den originale kirkeboka Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 11 (1731-1785), Døde og begravede 1754, side 56. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Pussig det med dødsfallet. heller ikke hun som ble gravlagt før Maren er nevnt i KB. Mangler det noe her? Ble de gravlagt fra et annet sted enn St Martin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til 183:Jeg synes vi bør ha ham Jørgen Pedersen, ikke minst fordi han var forvalter for Rosendalgodset på slutten av 1680-tallet og n. der også 1690, og muligvis hadde et barn utenfor ekteskap:Jørgen Pedersen (1629/35 Strandebarm -1706) deponerte fra Bergen skole 9. mai 1656, samtidig med Peder Pedersen Hanning. De var begge med som studenter å forsvare København under svenskenes okkupasjon i 1659.'Jørgen Pedersøn Strandbar' er i rullene over studentenes regimenter ført under 1. rode av 1. Compagnie. Disse rullene ble satt opp i september 1658. (Holger Rørdam: 'De danske og norske Studenters Deltagelse i Kjøbenhavns Forsvar mod Karl Gustav, Kjøbenhavn 1855, s. 165').S.s. fikk et barn utefor ekteskap, men slapp straff fordi han var soldat? Barnemora, derimot, ble sendt på straff.Jørgen var Ludvig Rosenkrantz' fullmektig i en jordskiftesak i Nordhordland 1678.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

189: Har sjekket både Bergen KK (St. Martini)og NK med samme negative resultat, også 6. sept. istf. 9. juni, og både 1754 og 1734 (ant. typo). Var det flere kirkegårder under KK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'A 11 1731-1785 06 1-130 Døde 1731-1785 på St. Jacob, seinare St. Martini gravpl. 198-132 Døde 1731-1785 i Korskirken og på Korskirkegarden.' Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Har nå funnet Ellin Hansdatter Kruse (død e. 26. april 1655) sin søster Sille Hansdatter Kruse (d. 1688, begr. i St. Olai kirke, Helsingør).Det finnes et epitaphium satt opp i perioden 1660-69 i St. Olai kirke av hennes 2. ektemann, rådmann i Helsingør Jørgen von Veelen (1624-68) over ham selv, hustruen og hennes avdøde 1. ektemann, forstander v. Helsingør latinskole, overformynder og kremmer Claus Clausen d.y. (1614 - 3 mars 1657).Interessant her er ikke minst at Jørgens segl også er funnet, inngravert i korgitteret, sammen med hustruen Sille Hansdatter Kruses segl.Kjenner noen til om Silles søster Ellin Hansdatter Kruses segl er kjent? Evt. Maren Hansdatter Kruses g.m. Rolf Jansen Greve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg synes Arnfrid snart fortjener en egen slektsbok, jeg:-D Så får heller noen sitte og surmule på vegne av alle oss som ikke får...Tre korte spørsmål: a)Kan Peder Rasmussen være født så seint som 1590 all den stund han ble presteviet i 1611 etter først å ha vært lærer og hjelpeprest? b)Hvor har man det fra at Elin Nilsdatters var født ca 1605 - hun ble tross alt gift og fikk sitt første barn ca 1620? c)Dette med med brudd mellom 'eldre' og 'yngre' Galtung-slekter - er det bare et spørsmål om sammenhengende linjer på mannssida?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Litt på siden, men jeg tar det med likevel. Anne Jensdtr. Loss hadde en bror Nils Jensen Loss, som bodde på Moldegård i Os. Han døde sent på året 1670. Han var ugift og skiftet etter ham 03.01.1671 nevner hans søsken, bl.a. Anne gift med Hans Pedersen.Dato 3. januar 1671, til avdødes søsken Hindrich Loss, Samuel Loss, Anne, g.m. Hans Pedersen, Ingeboer og Kirsten. Boet hadde odl i 23 2/5 merker smør i Nordvik, og det var igjen en netto på 30-4-1 av en brutto på 130-4-0 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dene ver er i aller høyeste gra et utkast LenkeJeg prøver nå å gå systematisk gjennom Tingbøkene. Er det noen av dere som kan påta dere å omskrive tekstene fra tingbøkene til modrne norsk, gjerne som omtale av sakene?Torgeir, forløpig vil den bli kort da jeg kun har en person etter meg. Kanskje derfor jeg er så ivrig...Hvordan forstår Sr. i forhold til Monsigeur (Jørgen Pedersen)? Hans 'kvinne' omtales stort sett som Quinde men en gang som hustru. Det betyr vel at han var gift....Fødselsdataene fra før KB er vel antagelser. Men, alt som kan sjekkes mot primærkilder SKAL sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Arnfrid (197), vi får ta tida til hjelp, da:-) Spøk til side: Hva med spørsmål C) om 'bruddet i linjene mellom 'gammel' og 'yngre' Galtung-er? Er det en mannesak eller stikker problemet dypere?HilsenTorgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Torgeir, sp.m. C; det har Elin vært inne på et par ganger. Selv er jeg etterkommer av tre av admiralens (Laurits Laritsen Galtung) søstre: Magdalena, Elisabeth og Katharina. Vi skulle jo hatt Katharina med her også. Elisabeth er med med et av sine barn, da hun var sviger til Peder Rasmussen, han med 2 ekteskap og 2 leyermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.