Gå til innhold
Arkivverket

[#60738] Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Rasmus Sørensen Hess døpt av sin far (eller morfar?) i Strandebarm kirke 28. sept. 1677: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1677, side 21. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Arnfrid! Takk for oppklaringen! Jeg er nok litt opptatt av presis språkbruk og dekning for hva en skriver, så takk for at du tok det på en fin måte. Ellers setter jeg pris på at du også er opptatt av kvinneskjebner og da spesielt de med mindre godt rykte. Der er mye god samfunnsinformasjon i dette! Jeg har blant annet lest dine artikler 'Gjest Baardsens sønn i Skånevik; Wier - hans skjebne' og 'En sterk historie - fattige i Bergen på slutten av 1800tallet og begynnelsen av 1900tallet'. Flott at du trekker frem slike skjebner! Og jeg håper på flere! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Arnfrid. Det er mange som ynskjer å vera med her. Det viser omfanget av stoff, få med deg alt. Carsten Friis Fischer bør vera medspelar her. Eg har hatt kontakt med han og Carsten har lang erfaring i slektsgransking både i Noreg og Danmark.Han er slektningen din,han har sikkert fylgt med her også.Når det gjeld Rasmus Hess i 151 m.a. har eg ein gong tenkt at det kunne vera trådar til Henrik Nilsson Hess på Voss.Mannen til Eufemia, du veit. Eg finn ikkje slik tilknyting, endå du finn Henrik, Nils og Hans i båe familiane. Rasmus har slekt i Noreg og røtene finn du i Helsingør og Kjøpenhamn. T.D. Marcus Hess i Kjøpenhamn.I Helsingør finn du eit gamalt, freda gatekvartal etter dei.M.a. eit hotell. Det er truleg alt for lettvint å tru på at namnet Hess kjem frå Hessen.Eg nemner flotte dame` i fleng: Losnadamene, kona til Erik Loss-var ho venninna til Anna Petersdtr?. Absalon var eleven til Erik på Latinskulen og Absalon var seinare belegut til friaren til ei dotter av Erik. Me kjenner ikkje namnet til Erik si kone. Eufemia e`mi. Mora til Samuel Loss er også interessant. 'Godt mot, du hilste på fler` enn meg, skjønt du i skynningen så det ei'. helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anene til Anna Jensdtr Loss, eller for den saks skyld, Galtung-slekten, er i utg pkt ikke tema her, men selvsagt er det alltid interessant å drøfte. Jeg har da også en egen tråd om nettopp hvem som var moren til Anna. LenkeVi vil selvsagt, i noen grad, nevne anene til Anna Jensdtr Loss, Hess, Galtung osv.Jeg ber likevel om at anene drøftes i de debattene som allerede er opprettet om de nevnte Vestlandsslektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Abrahamsdatter, dtr av Hr Abraham Jørgensen, må være født ca midt på 1600-tallet. Den Anne Abrahamsdatter som det skiftes etter i 1767 (97) må selvsagt være en helt annen.Så langt vet jeg kun dette om 'vår' Anne Pedersdatter og hennes ektemann Hr Abraham Jørgensen:Hr Abraham Jørgensen var sønn av sogneprest Hr Jørgen Hansen i Hjørundfjord, Sunnmøre, og hans hustru Karen Engelbretsdatter. Abrahams bror var Hr Engelbret Jørgensen, sogneprest i Domkirken i Bergen, rektor ved Bergens skole og far til Dorothe Engelbretsdatter. Abraham var først gift med enken til sin forgjenger, Hr Abel Rasmussen, nemlig Gjertrud Povelsdatter. Hr Abraham var sogneprest i Eivindvik fra 1636 til 1637, sogneprest i Tysnes fra 1638 til 1641 og prost i Sunnhordland fra 1641 til 1668. Hr Abrahams første hustru, Gjertrud Povelsdatter, døde i 1647, og da giftet Hr Abraham seg for annen gang med Anne Pedersdatter.Ifølge Lampe hadde Hr Abraham og Anne Pedersdatter barna Peder og Anne.Jeg har notert dette om Anne Abrahamsdatter:Anne Abrahamsdatter & Knut Gadfikk datteren Cille (ca 1675-1711)og Magnus (1689-) Gad var en Bergensslekt, trolig innvandret fra Danmark. Cille G. (ca 1675-1711), trolig født i Bergen, lærd kvinne med god utdannelse, behersket både gresk og latin, mistet alt hun eide ved bybrannen i 1702, dømt til døden 1704 for barnedrap, men senere benådet av kongen. Flyttet etter fangenskapet til København med sin gamle far (Knud) og døde der i pesten (1711). Cille var landets første kvinnelige akademiker.Er den ovennevnte Anne Abrahamsdatter 'vår' Anne?Hva vet vi om broren Peder Abrahamsen ('Jørgensen')?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det må selvsagt være vår Anna Abrahamsdatter. Det var jo hun som først var forlovet med sogneprest Hans Ingebrigtsen Mentz i Finnås, men rømte bort med sitt søskenbarn Ananias Engelbregtssøn til Amsterdam, hvorfra hun skrev til sin forlovede Hr. Hans lille julaften 1670 og selv fritt ut bekjente sin store forseelse og utroskap mot ham, samt sin egen Velfarts fortabelse:Den 1 Martij 1671 nærverende Hans Exc. Vice-Cancellarij fuldmegtig udi Slotzloven Peder Hanss. raadmand, hans Ærverd: Bispen, M. Ambrosio Hardenbech, Clavs Nielsøn Rect: Scholæ, Hr. Samuel Hanssen, HrJens Jonæss. møtte igien effter forrige Affsigt Her for Retten Hr. Johan Bechman, oc Hr. Hans Mentz.Samme tid fremlagde Hr. Hans Mentz Voris Capitels Citation angaaende Hans bortrømte festemø Anne Abrahams Datter som blef oplest. Anne Abrahams Datter møtte iche, oc ey nogen paa Hendis Veyne, effter af trende gand D. effter blef paaraabt.Her paa blef afsagt, at efftersom Hr. Hans Mentz Har intet Videre at JNdlægge Uden Den bare Stefning, ey heller noget om Anne Abrahams Datter bevisligt giort Videre end Hendis bortrømming med Hendis Søskinde barn Anania Engelbretzøn, som Hver mand Vitterligt er, oc iche nogen anden Skiendelig adfær, effter Det som røktet er gangen, Kan Vi Dem iche endnu fra HVer andre Kiende, Jndtil Anden bevisning osz forrebringis.51.Neste den 11. Octobr. blef igien Consistorium holdet nærVerende hans Excel. Vice Cancellario, sampt hans ÆrVerd: bispen med de forrige bet: Canonicis møtte igien Hr. Hans Mentz oc begierede af den Gunstige Øffrighed at hand Ved en Anseelig Capitels dom motte blifue skilt fra sin forrige festpige Anne Abrahams datter, Effterdj hand oc Ved en Jndlagde Missive fra hende Under hendes egen Hand demonsterer ydermere hendis Uforsuarlige forhold mod sig Det hun self Vedgaar i samme sin Missive, som i retten er Jndlagt, oplest oc paategnet.Er saaledis for retten affsagt:Effterdj Anne Abrahems datter, siden hun hafuer Verit trolofuet med Hr. Hans Mentz, er Kommen udj rykte at Vere besofuet af hendis søskinde barn Anenis Engelbretss. etc. Hvilket rykte om sig hun hafuer stad feet baade i det hun med bet: Anania er bortrømt her udaf Rigerne, saa snart Fogden udj Sundhorlehn Var blefuen af LehnsHerren beordret hende hid til byen at lade føre, hvor hun skulde Vordet examinerit oc forhørt om det som ryktet om hender Gich. Saa oc i det hun udj hendis skifuelse til Hr. Hans daterit Amsterdam dagen før Jule afften 1670 self frit ud bekiender si store forseelse oc Utroskab mod hannem, sampt hendis egen Velfarts fortabelsel. Da som Ordinantzen melder, at fester nogen en pige oc hun bleifuer der effter befunden at Vere Krenket af en Anden, da man hand skillie sig Ved hende om hand iche Vil tage hende til Naade oc C. 4. Recess forbiuder, at Jngen prestemand maa Ækte nogen qVindis person som af Anden er besofuet etc. hafuer Vi iche rettere Kunde Kiende, end at Hr. Hans Mentz io bør effter sin indstende oc billige begiering, Ganske Vere befriet oc entlediget fra sin trolofuede festemøe Anne Abrahams datter, oc sig igien med ett andet erligt oc Uberøktet Menniske udj Ekteskab at Jndlagde, HVor Gud det forseendis Vorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I (97) skriver du, Rune:Ref. innlegg nr.92. I skiftet etter Anne Abrahamsdtr. på Indre Davik 13.01.1767 var disse nevnt. Dato 13. januar 1767, barn: Rasmus Hansen Glad, boende i Westindien, Abraham Hansen Glad, i Holland, Mallene Hansdatter Glad, gift, i Dannemarck, Anne Susanne Glad, 50 år, i Bergen, Abigael Hansdatter Glad, død, i Bergen, etterlatt barna Iver Olsen, 10 år, og Anne Olsdatter, 6 år, og Herbor Glad, g.m. Peder Balchen, DavikMvh. Rune T.Skal det da være 1667?Er det feil at ´vår´ Anne Abrahamsdtr var gm Knut Gad? Elisabeth Aasen skriver i sin bok ´Bergenske kvinner´(2006) at Cille rømte til sin mormor, presteenken Anne Pedersdatter på Tysnes, da hun skulle føde ca 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

I følgje E. B. Drange Tysnes 3, så er dette Anne dotter av Hr. Abraham. Drange skriv dette om Anne:Anna g. m. regimentsauditør ved Bergenhusiske regiment Knut (Mogenson) Gad, frå Danmark. Dei budde på Gravdali Laksevåg, men han i København frå før 1708. Han vart g. opp att m. Gundele Knutsdtr.Drange nemner også Peder, men med eit spørjeteikn bakom. Dette tolkar eg som at Peder ikkje kan stadfestast som barn i dette søskenlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Dette må være Ane Abrahamsdatter, Hans Povelsen Glads hustru: Avg. Frue Ane Glad, begr. Aug. 1766, 79 år gml.: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Davik, Ministerialbok nr. A 2 (1742-1816), Døde og begravede 1766, side 328. Permanent sidelenke: LenkeMen det er jo ikke hun som er vår Anna Abrahamsdatter Jørgensen (som var g.m. Knut Gad, forlovet med Joh. Mentz og kusine av Ananias Wrangel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til dere begge!Skal vi så prøve å oppsummere det vi har oma) Anne Pedersdatteretterpå tar vi Anne AbrahamsdatterJeg har mistet oversikten her, og ber dere om hjelp.Jeg repeterer:Anne Pedersdatter var datter, og kanskje det eldste barnet, av Hr Peder Rasmussen, sogneprest i Strandebarm, og Eline Nilsdatter. Anne kan være f ca 1620.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er noen av dere kommet en generasjon lenger enn meg.Jeg ber om at vi nå gjør ferdig gen 2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg gjentar det jeg foreløpig har:.................1. gen.:Hr Peder Rasmussen & Eline NilsdatterFlere forhold (både Peder og Eline)?.................2. gen.:Anne Pedersdatter & Hr Abraham JørgensenFlere forhold (både Anne og Abraham)?...............3. gen.:Peder?Anne Abrahamsdatter & Knut GadFlere forhold (både Anne og Knut)? ............... 2. gen.:Hr Rasmus Pedersen & Magdalene Christine Lauritsdatter Galtung Flere forhold (både Rasmus og Magdalene Christine)?............... 3. gen.: Elen Rasmusdatter Ivarhus & Jan Jansen Mentz Bolstad Flere forhold (både Elen og Jan)? Herborg Rasmusdatter & Jan Torkildsen Mentz Bolstad Flere forhold (både Herborg og Jan)? Peder Ivarhus Rasmussen Linga & Margrethe Eliasdatter Skånevik Peder Ivarhus Rasmussen Linga & Inger Farteinsdatter Peder Ivarhus Rasmussen Linga & Siri Larsdatter Peder Ivarhus Rasmussen Linga & Herborg Halsteinsdatter Rødi Flere forhold (både Peder og Margrethe, Inger, Siri og Herborg)? .................. Elisabeth Rasmusdatter & Hr Søren Sørensen Hess Flere forhold (både Elisabeth og Søren)? ............ Magdalena Rasmusdatter & Hr Povel Hansen Glad Flere forhold (både Magdalene og Povel)? ................ Hans Rasmussen Bru & Kari Olsdatter Berge Flere forhold (både Hans og Kari)? ................. 2. gen.: Hr Hans Pedersen & Anne Jensdatter Loss Flere forhold (både Hans og Anne)? ............... 3. gen.: Maren Kruse Hansdatter & Rolf Jansen Greve Flere forhold (både Maren og Rolf)? Elin Hansdatter & Peder Pedersen Sønderborg Flere forhold (både Elin og Peder)? Peder Hansen Fusa & Guri Torkelsdatter Børdal Peder Hansen Fusa & Anne Olsdatter Langeland Peder Hansen Fusa & Synneve Torkelsdatter Kvittingen Peder Hansen Fusa & Maritte Knutsdatter Ådland Flere forhold (både Peder og Guri, Anne, Synneve og Maritte)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om vi da prøver å oppsummere2. gen.:Anne Pedersdatter & Hr Abraham JørgensenAnne Pedersdatter ble gift med Hr Abraham Jørgensen etter 1647, da hans første hustru, Gjertrud Povelsdatter, døde. Vi kjenner ikke til flere ekteskap for de to.De hadde barna Anne og Peder ifølge Lampe [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=254&storleik=>LenkeNB! Jeg kan ikke forstå at det er 'vår' Anne Pedersdatter som blir gm Hans Ingebrigtsen Mentz i 1675 Lenke . Dette fordi hun nevnes Anne Finde i skiftereg. etter hennes dødsfall i 1703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Jonny Mydland (m.a. 152): Eg trur ikkje du skal vera redd for at det er nokon 'rosenraud' og skjebnelaus slekt Arnfrid her har gripe fatt i. Og når alle fakta om slekta kjem på bordet, trur eg me har fått det meste av skjebner som kan råka folk.Sjølv om opphavet var 'fintfolk', 'adelege' og prestar, enda dei fleste etterkomarane opp i alt frå gode til kummerlege kår - og dette skal sjølvsagt fram etter kvart som slektstavla kjem nærare vår tid.Ei skjebne eller tre eg har sett nærare på, i mi eiga grein av denne slekta, kan du lesa om her: http://home.online.no/~fndbred/hansen.htm#24Og nett dette med liten motstand mot lepra i denne slekta, serleg etter doble inngifte, er noko eg er oppteken av som granskar. Så kan hende granskinga av nettopp denne slekta, som kan kartleggjast så godt frå 1600-talet og fram til i dag, kan føra til noko positivt. Meir enn noko anna er det difor Rasmus og Magdalena, etter mitt syn, fortener ei slektsbok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid: Vår Anne Pedersdatter var kun hans festmø. Les innlegg 132 om igjen:Vår Anna Abrahamsdatter (Jørgensen) (d. før 1692/1693) skal tidligere ha vært sogneprest i Finnås 1669-97 Johannes (Hans) Ingebrigtsen Mentz (f. ca. 1642, død 20 okt 1697) sin 'festmø', dvs. de var trolovet inntil hun rømte til Amsterdam med sin fetter Ananias Engelbrechtsøn (f. 1630, begr. 21 sep 1717) og Bergen domkapitel opphevet deres forlovelse ved dom av 11. okt. 1671.Hans Ingebrigtsen Mentz ble senere, 16 juni 1675 viet i Bergen KK med Anne Pedersdatter Finde (d. 1703).Greitt?Ref. innlegg 162: Sender deg forøvrig 11 sider til slektsboken pr. e-post idag, på denne min kjære mors 101-årsdagmvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, Christian, men nå gir jeg snart opp. Nå må vi holde de ulike personene fra hverandre ved hjelp av riktige patronym!Nå vil jeg ha fakta omkring Anne Pedersdatter f ca 1620, dtr av Hr Peder Rasmussen og Eline Nilsdatter, hun som var gm Hr Abraham Jørgensen.Nå har jeg i siste ver Lenke kun tatt med 1. gen., Hr Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter, samt kun deres datter, Anne Pedersdatter gm Hr Abraham Jørgensen, fra 2. gen.Har vi flere primærkilder pr dato?Jeg vil gjerne ha tilbakemelding på dette fra dere.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, ja, jeg skal prøve nok en gang å forstå dette, Christian. Takk for tilsendt anetavle.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Før jeg konkluderer mht Anne Pedersdatter (gm Hr Abraham), så er spørsmålet: Var HUN også gm en Anders Mørch? (29), (30), (134) og (135), eller kan jeg stryke den forbindelsen nå, slik at vi står igjen med atHUN var g 1 gng, og det var med Hr Abraham, mensHAN var g 2 gng, 1.gng med Gjertrud Povelsdatter (enken etter hans forgjenger, Povel Rasmussen), 2 gng med Anne Pedersdatter????Er der etterslekt etter Hr Abraham og Gjertrud Povelsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

168: Spørsmål 1: NEI, Anders Mørch må ha vært g.m. en annen Anne Pedersdatter enn Anna Ivarhus Pedersdatter. Stryk ham! Spørsmål 2: JA, Abraham Jørgensen var g. 1. m. Gjertrud Paulsdatter, 2. m. Anna Ivarhus Pedersdatter. Spørsmøl 3: NEI (ukjente avkom).Ellers er det vel ikke patronymene som skaper uklarheter (Pedersdatter, Abrahamsdatter), men mangelen på mellomnavn/slektsnavn a la Anna Pedersdatter Finde, Anna Ivarhus Pedersdatter, Anna Abrahamsdatter (Jørgensen) etc. Så bruk dem du også, da vel!Lykke til videre med utkastet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, Christian, -jeg ble bare kjempefrustrert da navnene surret rundt i hodet mitt uten at jeg klarte å rydde. Sikkert fordi jeg fikk så mange innlegg å forholde meg til i går kveld, da jeg kom hjem etter langhelg.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her går det for seg. En stakkar kan ikke være borte fra skjermen noen timer, uten å risikere at man detter helt av lasset.Med ref. til Arfrids spørsmål i innlegg nr. 157. Den Anne Abrahamsdtr. som ble gift med Hans Poulsen Glad i Davik 06.06.1712 var født ca. 1687 og døde/ble gravlagt 04.08.1766. Skiftet ble avholdt på Indre Davik 13.01.1767.Jeg vet ikke hvem hun var datter av, annet enn at faren selvsagt het Abraham.Bremanger Bygdebok sier ingenting om hvor hun kom fra.Men navnene på barna lyder jo velkjente. Rasmus, Anne Susanne, Malene(Magdalene), Abraham, Hans , Abigael, Herborg og Ellen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Til (168):Føremanne til Hr Abraham var i følgje Drange og Tysnes 3 Abel Rasmusson.Og så, berre for å bidra til kaoset.... Dette skriv Drange i Tysnes 3 s. 355 om opphavet til Peder Rasmussen: 'Rasmus Jonson var sokneprest i Tysnes 1586 (forlik om Ersvær) og 1597. Siste året førte han i pennen eit pantebrev frå Anders Mowat og kona Else. Presten Rasmus Pederson, omtala som død i 1601, torer ha vore identisk med Rasmus Jonson. Rasmus (Pederson) vart i eit arveskiftebrev på Håland nemnd avliden (nett før eller i året) 1601. Han hadde vore g. m. Kristina, som var enkja etter ein Aslak. Son deira, Aksel Aslakson, som må ha vore fødd i 1570-åra, vart g. til Håland med enkja etter Gaute Jonson (Sle). Året 1601 var eit stort pestår, og truleg døydde både Hr. Rasmus, stesonen og kona hans (på Håland) i denne pesten. Kristina og Aslak hadde og sonen Kristoffer, som levde 1601. Kristina vart g. opp att tredje gong, sjå nf. Born: Peder Rasmusson, sokneprest til Strande- barm, var kan hende son av Rasmus Jonson. Dotter til Peder vart gift med Hr. Abraham...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Et spørsmål litt på siden av slektsrekkene:Jeg er fortsatt på gen 1:Hvorfor er samkvemet mellom Eline Nilsdatter (gm Hr Peder Rasmussen) og Ellin Kruse (s. Claus Laursens enke), dtr av Hr Hans Kruse og Birgitte Nilsdatter, vesetnlig? Kan det være at Eline var Ellins tante og Birgitte Nilsdatters søster?Dette samkvemet skal være nevnt i Tingbok for Sunnhordland 1655 http://www.digitalarkivet.no/da/SHL4TGB.htmMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(172) Erling, selvsagt skal det være enken etter ABEL RASMUSSEN. Det er korrekt i manuset. Tror jeg snart må gi meg for i kveld, for nå går det helt rundt i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid: Ditt innlegg 173: Ikke utenkelig, kanskje det er derfra Eline Nilsdatters sønnedatter Maren Hansdatter Kruse (innlegg 81) tok navnet Kruse fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.