Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 Jeg har tidligere skrevet om heraldikk. Den tråden er blitt veldig 'tung', og jeg åpner derfor en ny. Den gamle ligger her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=51889&sok=arnstein>Lenke rønning&nr=23&antinnlegg=304&startnr=&antall=&spraak=#ankerJeg har fått inn noe nytt, som jeg med tid og stunder skal legge inn på heraldikk-sida her: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 På dette over står det PI FF. Det betyr vel Peder Iversøn - Farfar. Det er mulig at fjærene på hjelmen har vært blå (eller gull?).Her er det samme våpen fra de tre gravplatene i Hedrum kirke, i rekkefølge Iver/Peder/Ulvild. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 Peder Iversøn's morfar av slekten Galde - her fra Tanum kirke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 ...og her Galle/Galde fra Hedrum kirke. I rekkefølge Iver/Peder/Ulvild.Legg merke til at dette over, fra Tanum, har ei stjerne over hvert horn. Det jeg legger inn fra Hedrum har ei stjerne MELLOM hornene når det gjelder Peder og Ulvild, mens på det til faren Iver, ser det ut til at stjerna er fjernet. Vi ser bare en rund fordypning der den skulle ha vært. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 ..og dette Galde fra ei bok som ble skrevet på gården Fresje på 1500-tallet (til høyre på tegningen - som jeg har gjort etter et bilde som stod i Østlandsposten). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Christian Arentz Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 Fint at du har kommet inn i Tanum kirke!Ref. innlegg 120 i forrige debatt:'Iver Jenssøn Baden skal ha vært sønn av fogden på København slott 1512, lensherre Ramløse og Hørsholm, lensherre Ellinge ca. 1501 Jens Lauritssøn Baden til Odstrup på Sjælland.Jeg har lest et sted at altertavlen i Tanum kirke (Brunlanes) viser hans våpen. Har du sett dette?'Kan du si noe nå Arnstein, om hvorvidt også Ivers våpen fantes i Tanum kirke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 Nei, jeg fant ikke Ivers våpen, men det ser ut til å være full enighet om hvordan dette har sett ut, jfr gravplatene i Hedrum krk.Da kan jeg vel også legge inn Peders farmor, som var av slekten Graa eller Beske. Dette er fra Tanum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 ..og her fra gravplatene i Hedrum i rekkefølge Iver-Peder-Ulvild.Her ser vi at den fra Tanum (over) samsvarer med det på gravplata til Peder. Kan det være snakk om to forskjellige aner her? Jfr at det ellers også er store variasjoner mellom gravplata til Peder og søsteren Ulvild. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 ..og i den gamle 'Fresje-boka' ble det tegnet på en tredje måte, jfr skissen til høyre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 Peders mormor - Friis - kommer her (Tanum krk). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 Friis på gravplatene i Hedrum - i denne rekkefølge: Iver-Peder-Ulvild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 de to siste våpnene er for Månestjerne og Friis av Holme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 Da kan denne siden, som er hentet fra en gravsten i Slemminge kirke, være interessant: http://www.gravstenogepitafier.dk/slemminge.htmHer finnes både Graa og Månestjerne nevnt som aner for Baden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 11, 2008 Del Skrevet Juli 11, 2008 Sorry -'slægtstavlen' er vel ikke hentet fra nevnte gravsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 14, 2008 Del Skrevet Juli 14, 2008 Nå har jeg lagt inn BREIDE fra Tanum kirke [url=" .EMMIKSEN 1 fra Tanum Lenke .EMMIKSEN 2 fra Tanum Lenke .HOLK / HOLCK fra Tanum kirke Lenke .GIEDDE, Ove på lysestake i Tjølling kirke Lenke .GIEDDE, Ove på altertavle Tjølling kirke Lenke .URNE, Dorthea på lysestake Tjølling kirke Lenke .URNE, Dorthea på altertavle Tjølling kirke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 14, 2008 Del Skrevet Juli 14, 2008 Jonas Schanche Kielland [url="http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk02/photo#5222886646654550818>Lenke ..og Helene Christiane Lorange gift Kielland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juli 16, 2008 Del Skrevet Juli 16, 2008 Jan Engedahl har sendt meg et bilde fra inngangspartiet til Tollbugt 20 i Oslo. Her er det vel forskjellige byvåpen. Nr 2 fra venstre Trondheim, nr 3 Oslo, nr 4 riksløven, nr 5 Bergen og nr 7 Hammerfest. Hva med nr 1 og nr 6?Jeg skal legge det inn på heraldikksida. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Remi Pedersen Skrevet Juli 16, 2008 Del Skrevet Juli 16, 2008 Nr. 1 er nok Hamar sitt, mens nr. 6 ligner på midtpartiet av Kristiansand S. sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet August 6, 2008 Del Skrevet August 6, 2008 Har fått en del nytt fra Arne Kvitrud. Det dreier seg om SAS i Stavanger, og omfatter Severin Godsen, Laurits Smith, Peder Georg Prael, Jacob de Rytter, Gabriel Skanke Kielland, C.M. Zetlitz, Svend Olsen Seglem, Ole Andreas Løwold, Peder Klow, Morten Angel og Otto Busch. De er lagt inn.Selv har jeg bl.a. fotografert i Stiklestad kirke - Grabow vedlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen Skrevet August 6, 2008 Del Skrevet August 6, 2008 Nr 6 på byskjoldene er Tromsø. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen Skrevet August 6, 2008 Del Skrevet August 6, 2008 Jeg kan tydeligvis ikke telle... Nr 7 er Tromsø - Hammerfest har som kjent en isbjørn i sitt byvåpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet August 6, 2008 Del Skrevet August 6, 2008 Ja, jeg så fort at dette ble galt (da jeg tok en Mack-øl med samme merke). Men så gikk det i glemmeboka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet August 10, 2008 Del Skrevet August 10, 2008 Dette er fra Austrått - NILSEN. For meg ser det ut til å være en stokk med to avhugne grener som snur nedover. Over 'stokken' to halve liljer og under en halv lilje som peker nedover.Hvem tilhører dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet August 11, 2008 Del Skrevet August 11, 2008 Har lagt inn to nye fra Arne Kvitrud. Det er Henning Frimann [url="http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk02/photo#5233207329123965842>Lenkeog Børge Rosenkilde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet August 11, 2008 Del Skrevet August 11, 2008 Her har jeg gjort selve våpenet litt større. Hjelmen har gullkrone. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts