Gå til innhold
Arkivverket

[#60954] Heraldikk


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Det skal gjerne forestille Johannes (og ørnen hans) som glad annonserer for hele verden at evangeliet nå endelig er kommet ned på rullen han holder i handa. Han synes forøvrig å ha vært venstrehendt, og det kan godt hende at det bare er vin han har feiret med (dåpsvannet holdt han seg nok langt unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, han var nok høyrehendt - det ser jeg av dette bildet, der han sitter i Tjølling kirke og sliter ANNO 1598 (ørna til høyre).Men nå er jeg på tynn is, og skal slutte med dette.

bilete6073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg skulle gjerne ha fått identifisert 4 skjold før de blir lagt ut på Arnstein sine sider.Alle bildene er fra Hopperstad stavkirke, Vik i Sogn.

bilete6077.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Til de to siste. Jeg har også bilder av gravsteinen med de samme to våpenskjoldene på. Den som er gravlagt er Johanna Elisabeth von Holstein, hun ble gravlagt i Hopperstad kirke, Vik i Sogn den 11. april 1738, se her, høyre side 5. hendelse: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11752&idx_id=11752&uid=ny&idx_side=-64>LenkeÅrsaken til at jeg vet dette er at presten i Vik har fyldig referert om jobben med å legge ned denne gravsteinen midt på kirkegolvet 2. søndag etter Trin. 1739: Nederst venstre side: Lenke Johanna er nok gift von Holstein. Og hun var gift med en oberst. Eneste Oberst von Holstein jeg klarer å finne er denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Interessant, Arnstein, - kom i dag, her i Danmark, over et (VON) HOLSTEIN-våpen som jeg fikk kopiert og kan sende til deg.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Siden bilde 1 (78) er av et Coucheron-våpen, så tilhører det nok oberst Anton Jacob Coucheron som døde 2. oktober 1736 i Vik i Sogn. Hans mor het Blancheflor Sophie Due, datter av Jacob Pedersen Due og hustru (Mette) Margrethe Børgesdatter Juel. Kan det være en mulighet for at Anton Jacob sin mor Blancheflor bodde hos sønnen og døde i Vik og at det er hennes slekts våpenskjold som er avbildet. Altså at Due-slekten hun kom fra brukte 3 hvite duer i blått felt med en hvit due på hjelmen?Dersom dette viser seg å være riktig er det bare å identifisere slekten som Johanna Elisabeth, oberst von Holstein's hustru, kom fra. Mulig den er fra Holstein også. Dersom Moritz Georg von Holstein kom fra Holstein, kan han jo ha bragt med seg sin hustru derfra. Språket på gravsteien hennes i Hopperstad stavkirke i Vik er på tysk, hvilket kan tyde på at hun var tyskspråklig i utgangspunktet.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Har fått sjekket i Ovenstad's militærbiografier og dette står om Moritz Georg von Holstein: 'Moritz Georg Holstein. - F. i Meclenburg. - Oberst 25/2 1733. - Chef for 1. Bergenh. nasj. inf.regt. 31/12 1736. - Død 19/5 1742 kl. 6 em. - Gift 1) med Johanne Elisabeth Ferber (Ferbern).'Da er det vel et Ferber-våpen vi skal prøve å sammenligne med.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.