Gå til innhold
Arkivverket

[#60954] Heraldikk

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Det er kanskje ikke god tone å vise direkte til adressn til bildet - det finnes gjengitt nederst på denne sida til den norske Beatles klubben: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Arnstein,Jeg trenger hjelp til å finne ut om 'slektsvåpenet' til Hr Rasmus Pedersen i Strandebarm har sin opprinnelse i et kjent våpen, eller om det kun er noe som er konstruert for anledningen.Vi kjenner ikke Hr Rasmus herkomst lenger tilbake enn to generasjoner; hans far var hans forgjenger Hr Peder Rasmussen i Strandebarm, gm Elin Nilsdatter av ukjent herkomst. Hans farfar var trolig Hr Rasmus Pedersen el Jonsen på Tysnes gm Kristin, trolig Jonsdatter av Dall-slekten.Her er lokket på et sølvkrus som han og Magdalene Lauritsdatter Galtung fikk i bryllupsgave i 1654.

bilete5892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Arnstein. Det var det min mann sa også, men jeg syntes det lignet en hund eller en rev. Men det var nok sikkert slik du antyder.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, finner ikke noe som passer i den litteraturen jeg har. Herman Løvenskiold nevner flere med Agnus dei i skjoldet, men bare en med dette symbolet i både skjold og på hjelm - slekten Faye.Er det du som har tatt bildet - og er det i tilfelle mulig å få legge dette inn på heraldikksida 'mi'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen Arnstein. Nei, det er fotoavdelingen på Bergen Museum som har tatt det, men da jeg kan bruke det fritt i slektsboken http://home.online.no/~harmell/slektsbok.html jeg m fl holder på med, antar jeg at du også kan bruke det. I så tilfele skal jeg sende deg en bedre utgave.Men var det slik at prester som ikke hadde noe eget slektsvåpen gjerne benyttet Agnus Dei?Hadde jo håpet at vi endelig kunne finne ut av denne presteslektens herkomst.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg hadde faktisk tenkt å legge til dette med at Agnus Dei kanskje ble benyttet av en prest uten eget våpen, men da dette bare er en følelse jeg har, og som jeg egentlig ikke har dekning for å si, så lot jeg være :-) - men jeg tenkte da faktisk i de baner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg fikk lyst til å skrive noen ord i tilknytning til dette våpenet med motivet som er kalt 'Agnus Dei' - Guds lam - dvs. et symbol på Jesus. Motivet er velkjent i mer eller mindre kirkelig kunst, men også i ikke-kirkelig bruk. Både prester og andre brukte dette som våpenmotiv på 1600-tallet da denne typen religiøst pregede våpenfigurer ble vanlige. Som kjent, er det mange norske slektsvåpen som startet som personvåpen på 1600-tallet. Alle våpenskjold starter en gang og tas i bruk av en fysisk eller juridisk person. Et spørsmål her er om denne personen med dette våpenet brukte det mer enn denne ene gangen i alliansevåpenet på sølvkannen, eller også f.eks. som seglbilde. Hvis han bare brukte det en gang, nærmer våpenet seg å være bare en ren dekorasjon uten å være ment som et kjennetegn for personen. Et annet spørsmål er om våpenet også er brukt av forfedre og/eller etterkommere - dvs som slektsvåpen og ikke bare et personvåpen. Såvidt jeg vet, er disse spørsmålene hittil ikke blitt nærmere undersøkt for dette våpenet.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid: (52-53):Agnus Dei var også våpnet til nabopresten i Kvinnherads hustru Sara Hansdatter, ref. avbildningen til høyre her: [url="http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk#5115907287842137522>LenkeDet har nok vært slektskap mellom de to presteparene, fordi Rasmus og Malene var faddere for fire av Peter Henrichsøn Arentz' (og hustru Sara Hansdatters) fem barn: Rasmus var gudfar for barna Maren, Hans, Riborg, samt datteren Engel, og Magdalene (Christine) Lauritsdatter Galtung var fadder for Maren og Riborg, alt i Kvinnherad rundt 1670. Dessuten var Rasmus og Magdalenes to eldste døtre, Malene og Elen faddere for minst tre av disse barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Christians,Jeg visste jeg hadde sett det et sted. OK, da får vi begynne å lete etter slektsskapet mellom Hr Rasmus Pedersen og hustru Sara Hansdatter. Men det får vi vel ta i en annen debatt...Takk også til Hans og Arnstein.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Innlegg 56: Iflg. notater jeg tidl. har gjort finnes det flere familier som førte Agnus Dei (Guds lam) som hjelmtegn, bl.a. Foermann, Hirschsprung og Wesseltoft. Forligger det event. mer informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Christian - det er riktig at de du nevner fører Agnus Dei på hjelmen, men ingen av dem har dette i skjoldet.Foerman har to springende hester m bissel i skjoldetHirschsprung har bjelker og 3 skjoldWesseltoft har vel flere, både dødningehode m blomster, kors og slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for det, Arnstein. Vedr Wesseltoft har jeg tidl. notert: Altertavlen i Sakshaug kirke i Innherad bærer Fredrik IIIs monogram, og på sidedekoren i begge dens stokkverk er anbrakt i alt fire skårne, opprinnelige våpenskjold: på toppstykket står malt årstallet 1692 da tavlen ble staffert, og på frisen mellom begge stokkverk står malt to våpen med initaler på siden:Til v.:I I (våpen: på skjoldet kopperslangen i ørkenen, på hjelmen Agnus Dei) W. Til h.: M (våpen: på skjoldet arken og duen med oljebladet, på hjelmen en due) HD.Stemmer m.a.o. med det du anfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Fine bilder, Unni!Jeg har tidl. notert at fogd over Sunnhordland 1684-98, tidl. fogd i Nordhordland/Voss 1680, toller i Fredriksund 1661-76 og tollinspektør i Aarhus Falch Lauritzen Dalhoff (ca. 1638 i Danmark - feb. 1715) g. 2) 30. juli 1688 m. Christina Kortkomb (d. etter 6. feb. 1726) - også hun i sitt 2. ekteskap - skjenket Valestrand kirke et fløyels alterklede med årstallet 1696 og sitt og sin hustrus våpen, i 1707 to alterstaker og i 1714 en lysekrone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Det stemmer, på lysekronen står: Denne LyseKron Hafver Welædle Borgermester Falck Lardsen Dahlhoff med Sin frome Kieriste Christine Kortkampff Gifven til Guds ære. I Hvastrand Kircke Den 6. Noveber Anno 1714.

bilete6061.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Se på denne detaljen som er fra ei lysekrone i Larvik kirke, og se på bildet som Unni la inn (71). De er ganske like - selv om dobbeltørnen til Unni synes å ha fått på seg topplue® - kanskje ble disse lysekronene benyttet bare i jula? (et he-he, for sikkerhets skyld) - God Jul!

bilete6071.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Slike lysekroner med dobbeltørner øverst, er det mange av og de ble nok mer eller mindre serieprodusert.Jeg antar at det dreier seg om dobbeltørnen som keisersymbol, fordi ørnene har bøylekroner på hodene.Som kjent, bruker den ortodokse kirken ofte dobbeltørnen som kirkens symbol. Mer om dette har jeg og andre skrevet på wikipedia.no under oppslagsord dobbeltørn.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk - men hva med denne da, som også er øverst på ei lysekrone i Larvik kirke, og datert 1676. Det ser ut som en villmann på ryggen av en fugl viftende med - er det kanskje et glass Stjørdalsøl? (det lages bare til jul, og mor sa alltid at det måtte jeg holde meg langt unna)Undres hva symbolikken er her?

bilete6072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.