Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 18, 2008 Del Skrevet Desember 18, 2008 Det skal gjerne forestille Johannes (og ørnen hans) som glad annonserer for hele verden at evangeliet nå endelig er kommet ned på rullen han holder i handa. Han synes forøvrig å ha vært venstrehendt, og det kan godt hende at det bare er vin han har feiret med (dåpsvannet holdt han seg nok langt unna). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 18, 2008 Del Skrevet Desember 18, 2008 Nei, han var nok høyrehendt - det ser jeg av dette bildet, der han sitter i Tjølling kirke og sliter ANNO 1598 (ørna til høyre).Men nå er jeg på tynn is, og skal slutte med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Remi Pedersen Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Jeg skulle gjerne ha fått identifisert 4 skjold før de blir lagt ut på Arnstein sine sider.Alle bildene er fra Hopperstad stavkirke, Vik i Sogn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Remi Pedersen Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Bilde 2: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Remi Pedersen Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Bilde 3: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Remi Pedersen Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 og bilde 4 med identiske skjold til bilde 3:Hilsen Remi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Fine bilder, Remi!Det første kan være Coucheron, men jeg må undersøke mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Coucheron er nok riktig, se LenkeSida begynner å bli tung å håndtere, så jeg skal fortsette på ei ny når disse bildene er ferdig behandlet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Når det gjelder de to siste, så vil jeg anta at det til venstre er Rosenvinge, selv om det ikke klaffer helt, se Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Remi Pedersen Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Til de to siste. Jeg har også bilder av gravsteinen med de samme to våpenskjoldene på. Den som er gravlagt er Johanna Elisabeth von Holstein, hun ble gravlagt i Hopperstad kirke, Vik i Sogn den 11. april 1738, se her, høyre side 5. hendelse: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11752&idx_id=11752&uid=ny&idx_side=-64>LenkeÅrsaken til at jeg vet dette er at presten i Vik har fyldig referert om jobben med å legge ned denne gravsteinen midt på kirkegolvet 2. søndag etter Trin. 1739: Nederst venstre side: Lenke Johanna er nok gift von Holstein. Og hun var gift med en oberst. Eneste Oberst von Holstein jeg klarer å finne er denne: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Ja, von Holstein er riktig, se her og legg inn Holstein: http://www.svenskadel.nu/Danheralds/index.asp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thomas Friis Konst Skrevet Desember 19, 2008 Del Skrevet Desember 19, 2008 Interessant, Arnstein, - kom i dag, her i Danmark, over et (VON) HOLSTEIN-våpen som jeg fikk kopiert og kan sende til deg.Mvh Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 20, 2008 Del Skrevet Desember 20, 2008 Ja takk, Thomas, men skriv hvor du har kopiert fra, for det er ikke alt som er 'fritt'. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Remi Pedersen Skrevet Desember 20, 2008 Del Skrevet Desember 20, 2008 Siden bilde 1 (78) er av et Coucheron-våpen, så tilhører det nok oberst Anton Jacob Coucheron som døde 2. oktober 1736 i Vik i Sogn. Hans mor het Blancheflor Sophie Due, datter av Jacob Pedersen Due og hustru (Mette) Margrethe Børgesdatter Juel. Kan det være en mulighet for at Anton Jacob sin mor Blancheflor bodde hos sønnen og døde i Vik og at det er hennes slekts våpenskjold som er avbildet. Altså at Due-slekten hun kom fra brukte 3 hvite duer i blått felt med en hvit due på hjelmen?Dersom dette viser seg å være riktig er det bare å identifisere slekten som Johanna Elisabeth, oberst von Holstein's hustru, kom fra. Mulig den er fra Holstein også. Dersom Moritz Georg von Holstein kom fra Holstein, kan han jo ha bragt med seg sin hustru derfra. Språket på gravsteien hennes i Hopperstad stavkirke i Vik er på tysk, hvilket kan tyde på at hun var tyskspråklig i utgangspunktet.Hilsen Remi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Engedahl Skrevet Desember 20, 2008 Del Skrevet Desember 20, 2008 Remi (89) Denne Due-slektens våpen blir gjenngitt forholdsvis likt dette i DAA. Forskjellen er plasseringen av duen 'på' hjelmen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 20, 2008 Del Skrevet Desember 20, 2008 Ja, legg inn Due her: http://www.svenskadel.nu/Danheralds/index.aspForskjellen ligger i at duen på bildet over her holdes over hjelmen av to oppstrakte hender.Det er vel sannsynlig at obersten har fått satt inn både sitt fedrene og mødrene våpen her (ikke uvanlig). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Remi Pedersen Skrevet Desember 20, 2008 Del Skrevet Desember 20, 2008 Har fått sjekket i Ovenstad's militærbiografier og dette står om Moritz Georg von Holstein: 'Moritz Georg Holstein. - F. i Meclenburg. - Oberst 25/2 1733. - Chef for 1. Bergenh. nasj. inf.regt. 31/12 1736. - Død 19/5 1742 kl. 6 em. - Gift 1) med Johanne Elisabeth Ferber (Ferbern).'Da er det vel et Ferber-våpen vi skal prøve å sammenligne med.Remi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thomas Friis Konst Skrevet Desember 22, 2008 Del Skrevet Desember 22, 2008 I Stege kirke på Mön i Danmark tok jeg dette bilde i går som viser MOLTKE og HAUSMAN slektenes våpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 22, 2008 Del Skrevet Desember 22, 2008 Flott, Thomas! Jeg legger det inn i løpet av jula. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Desember 27, 2008 Del Skrevet Desember 27, 2008 ..de siste bildene er lagt inn, og jeg fortsetter på ny side, da denne er blitt så tung å håndtere: Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts