Gå til innhold
Arkivverket

[#61076] Sønderborg-barna; når var de født, hvor ble de av, etterslekt?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

og da er nok dette (far) den Anders Evenborg som jeg har leitet etter, Anders Eydenberg gm Marie Pedersdatter (Sønderborg) LenkeDette er et gjennombrudd mht Sønderborg-slekten!!!Inger Wrangel er dessuten fadder til Syster i 1721. Var det Inger som var gm Pål Fyrstenberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Søster Jensdatter ble gift i Sømna med Erik Jensen / Jonsen:'Skifter fra Brønnøy (Nord og Sørsem) 1686/1780 ' ved Svein Edvardsen, Kvaløen ytre;Brønnøy 1770Erich Jensen hovedperson Søster Jensdatter Schjeldrup ektefelle Bryndel Erichsen,11år barn Jens Erichsen, 8år ' Johannes Erichsen, 1 1/2 ' Elen Erichsdtr.. 17år ' Maria Erichsdtr., 12år 'Debatt om Wrangel:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Dortea Wrangel dør i 1729 43 år og 6 mnd; Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11613&idx_id=11613&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det står ingen ting om at Jens Pedersen var UK da han ble forlovet eller giftet seg i 1734 med Anne Malene Morbech.Forlovelsen i 1733: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeVielsen i 1734: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her blir det lyst for Søster Jensdatter og Erik Jonsen Steensøen 1. gng i 1752; og vielsen på samme side, 1. og 2. spalte venstre side; Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16511&idx_id=16511&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer døpes datteren Ellen i 1753, høyre side; Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom Søster Jensdatter er blitt snedt til Brønnøy, i tjeneste hos presten, så var det Hr Jens Hersleb og Hr Peter Magnus Wingaard som var der i 1752, I 1755 ser det ut for at Hr Christopher Glad overtar for Wingaard. Hr Hersleb var der allerede i 1718, og utover, men om der var kapellan før 1752, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det må selvsagt ha vært Hr Jacob Christensen Hersleb , f. 26 april 1672, d. 18 oktober 1752, som var s.pr. fra 1718 til 1752. Jeg så bare J. Hersleb. Hr Jens Hersleb var f i 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Vaksdal

Kan det vera fadder 26463 Anne Ørbeck til Berit Andersdtr. Eidenberg i 1723 som vart 2. kona til Jens Sønderborg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Søster Jensdatter blir Publ. absolv. i Brønnøy i 1748, Dom. XIII Trin.: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16502&idx_id=16502&uid=ny&idx_side=-189>LenkeBarnet Ane blir døpt på motsatt side Dom. XXIII Trin.Hun blir igjen Publ. absolv. Dom Septuag. 1751 i Brønnøy: LenkeBarnet Søvren blir døpt Dom. Rogate 1751 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hallo Remi, Ja, jeg fant de innleggene på Dis-slektsforum. La også inn et eget innlegg i Schjelderup-debatten med en gang jeg ble oppmerksom på sammenhengen i dag. Det var Ivar Vaksdal som kom med den avgjørende informasjonen, så takk igjen til han. Se også det jeg har svart Margaret i debatten om oppslag i Sømna boken.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(29:) Av debatten det vises lenke til i innlegg #29 framgår at den Inger Ananiasdatter Wrangel (som ble gift med Paul Jakob Fürstenberg) var f. i 1696 (døpt 10 Des 1696 i Os, HO).Altså må informasjonen om Inger Ananiasdatter Wrangel, ''født i Mandal (VA) i 1670'' enten være feil eller det må være snakk om en annen datter av Ananias, født på den tiden da han rømte til Amesterdam med sin kusine Anne Abrahamsdatter (som forlot sin forlovede Hr. Johannes Mentz til Finnås til fordel for Ananias, og som senere ble g. (ca. 1675) m. Knud Mogensen Gad). Det er såvidt jeg vet ikke oppgitt hvem som skal ha vært mor til denne Inger f. 1670 i Mandal.Inger Ananiasd. Wrangel f. 1696 var d. av Ananias' hustru Sostrate Jensdatter Schjelderup f.1641, som i 1683 var blitt skilt fra kanselliråd, stiftsamtsskriver i Bergen 1670-1671, Hieronymus Bergholtz Miltzow (som den 18 Juni 1697 ble erklært fredløs ved dom i Høyesterett). Hva hadde han begått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Per:Hvor kommer Miltzow-navnet fra hos Hieronymus. Jeg har aldri sett det nevnt før. Er det i det hele tatt riktig?Hieronymus Bergholtz ble lyst fredløs lenge før 1697, han ble lyst fredløs ved høysterettsdom den 18. juni 1679, men det var kanskje bare trykkleif hos deg.Søster Schielderup fikk skilsmisse ved dom den 15. okt. 1683 og dette står i Bergen Domkapittelsbok nr. 5 1675-1685, side 61:'Anno 1683 d. 15 Octob. præsentibus Generosissimo D. Laurentio Lindenow, Nobilissimo D. Episcopo D. Nicolao Randulff oc samptlige Capitularibus undertagende Mag. Dithlevo blef Consistorium holden oc da Først Foretagen Søster Schelderups Sag, paa hues Vegne møtte Knud Jochumsøn; Men paa Bergholtzes Vegne ingen. Knud Jochumsøn efter forige indlagde documenter begierede Endeligen domb.Afsagt:Eftersom nochsom beviisligt er giort, at Hieronymus Bergholtz siden sin første Arrest udi Kiøbenhafn Anno 1675 hafuer Været paa fri fod Fiire Aars tid, indtil Ann. 1679 ey alleeneste i Danmarch men end oc her i Norge, huor hand paa to Aars tid Syndenfields Ved Christiania sig opholdt oc i midler tid huerchen haft omsorg for hende oc hans barn med noget at forsiune, ey hellere indstillet sig hos hende her udi Bergen, besynderlig da hun efter sin Sl. Moders død, paa Aarfueskiftet hans hielp meest behøfuede, Hafuer oc iche paa nogen Loulig maade tilsagt hende at Komme til sig, eller huor hand Var at finde, huor af Letteligen Kand sluttes, at hand hende ubilligen har forladt; Er oc Vitterligt noch, at hand alle hendes midler saa Vel efter Moder som Fader beløbende sig til mange tusinde ofuer det hun Kunde Arfue, hafuer Ved sin bondløsse Gield Forkommet oc sat hende der Ved i største Widløftighed oc ælendighed; End derforuden er det iche beviist, siden hand Ved høyeste Rettes Domb Anno 1679 d. 18 Jun. er Kiendt fredløs, enten huor hand er eller om hand er i lifue eller iche; Hun der imod igien som en dydig Ectefelle først har fuldt med hannem her fra ned til Kiøbenhafn oc lidet last oc brast med hannem, saa oc siden efter hans Villie reyst igien her op til sin moder med hans tuende børn. For det andet hafuer sit richtige skudsmaal fra sin Sielesørgere saa oc Tings Vidne om hendes skichelige Forhold, nu siden saadan Forladelse paa 8 Aars tid, huor af nochsom Klart er at hun iche hafuer gifuet hannem Aarsage til saadan Forladelse;Thi hafuer Vi iche rettere Viist at Kiende, end at Bergholtz formedelst saadan sin ubillige desertion paa 4 aars tid, da hand Var paa Fri Fod, jo hafuer forbrudt sit Ecteskabs ret med Søster Schelderup oc hende efter Kirche-Ordinancens medfør tilladt, efter Guds Forsiun, sig i anden Ecteskab at indlade.Knud Jochumsøn begierede dommen beskrefuen.'Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Søster Schjelderup (Jensdatter) Sønderborg (1721-1791) flyttet altså fra Kvalesund i Os (Bergen) til Brønnøy i Sømna og fikk datteren Ane i 1748 og sønnen Søfren i 1751, ble gift 1752 og fikk Elen, Maria/Maren, Bryndel, Jens og Johannes med ektemannen Erich Joensen.Framgår noen sted hvem som var far til Ane og Søfren, og om de var født i eller utenfor ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Per, om du leser om slekten Schjelderup under Slekter på etterlysning i DIS-Norges Slektsforum, så får du svar på ditt siste spørsmål. Der står det jeg har funnet om Søster Jensdatter Schielderups i Sømna sine uekte barn. Begge dåpene er linket til kirkebøkene.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(41:) Takk, Remi ! Jeg har ikke kilden mht. navnet 'Miltzow', og det kan godt være feil.Hieronymus Bergholtz ble altså gift med Søster/Sostrate (i Bergen ?) i 1671 og dro s.å. fra Bergen til København med sin hustru (etter å ha blitt avskjediget ?). Der ble han arrestert i 1675, og ble erklært fredløs ved Høyesteretts-dom av 18 Jun 1679 (1697 var min skrivefeil). Det er nærliggende å tippe at han hadde begått underslag som stiftsamtsskriver i Bergen (1670-1671) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det kan være plausibelt, Per.Søster Schielderup og Hieronymus Bergholtz sin trolovelse finner du i kirkeboken for Domkirken i Bergen, nr. A6, 1663-1683, side 34a. Datoen er 13. okt. 1671.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per (40), Men denne Inger Ananiasdtr Wrangel f. 1670 i Mandal, Per, hvor kommer hun inn i bildet? Jeg har ikke hørt om henne før nå.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hun er søster til Anne Dorothea, og g.m. Pål (Paul) J. Fürstenberg (innlegg #23). Og altså fadder (innlegg #27). I flere (andre) sammenhenger har jeg sett en Inger Ananaiasd. Wrangel f. i Mandal i 1670. Men det må altså enten være feil, eller en annen dame ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg var klar over Anne Dorteas søster, Inger, gm Fyrstenberg, men mente at hun var f i Bergen. Ved du hvilke 'sammenhenger' hun er nevnt som f i Mandal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Det hadde vært spennende å sjekke om det var noe hold i Inger Annaniasdtr. Wrangler f. 1670 Mandal?Med tanke på rømlingene Annanias og Anne Abrahamsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Se debattene [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=61137>Lenke og LenkeDet er selvsagt en mulighet at de to karene, Nils og Peder Sønderborg, som bor i Oslo på 1720- og tildels på 1730-tallet, ikke er sønner av vår Peder Pedersen Sønderborg, men at de kan være av den grene som har tilhold på Sørlandet. Likevel, når man ser dette i relasjon til skiftet etter deres grandtante i 1733, Lenke der det jo står at Nils var i Christiania og Peder i København, så er det nærliggende å tenke at det er våre to. Mht Peder, så tror jeg at han har flyttet til København i tiden 1731 til 1733, og at det også er derfor det står fødested København når Ulrik Fredrik dør i Bergen i 1812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.