Gå til innhold
Arkivverket

[#62612] Kva står nederst på side 1 i kyrkjeboka for Fusa frå året 1669?

Gjest Terje Hatvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Til (24, 25 og 26):Anna er eit godt forslag - eg tolkar også bokstaven som ein stor 'A'. Men vi må ha hugsa på at Anna Loss mest truleg er den eldste kjende _dottera_ til soknepresten Hr. Jens Loss og fru X, altså den Anna som var gift med kapellanen Hr. Hans på Fusa prestegard. Og dette er jo trass alt i Fusa -.Dersom dette likevel skulle slumpa til å vera mor hennar (altså mor og dotter med same førenamn) så veit vi at Anna var eitt av dei aller vanlegaste jentenamna på den tida. Og når vi då ikkje veit farsnamnet hennar vert det følgjeleg diverre ikkje lettare å finna opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg vil tro at det er hun som er fadder her (Anna Jensdtr Loss). Hun skal være født rundt 1638, og passer således ypperlig til å være fadder. Dess mer jeg ser på det, dess mer tror jeg det er et kort navn som begynner på J...sd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om vi kikker videre i boken finner vi Anne Loss, Kristine Loss, Samuel Loss, Henrik Loss som fadre, og altså Nils Loss i 1669. Anders og Ingeborg finner jeg derimot ikke. Ingeborg bodde trolig i Samnager da hun fødte sitt første barn, Maren, det var vel i 1671, og var vel forøvrig flyttet til byen, mens Anders var vel 'død før 1671', som det heter.Jeg tror kanskje at vi heller bør lete etter Fru Jens Loss' dødsfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (29):Ingeborg Loss var nok ugift og budde i Os pr 1669, ca 1670 til 1680 budde ho og søstra Kirsten på Molda (Moldegård) i Os hos broren Henrik (begge prestedøtrene var då ugifte), og det var først i mai 1681 (sic) at dottera Maren Woensd. vart fødd i Smngr.; jfr. den fine tråden din om Ingeborg Jensdtr. og Woen Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Da avrunder jeg for egen del med en foreløpig konklusjon basert på innspillene over, flettet inn i min egen transcribering av hele siden (tallene 1-55 er linjenummer ovenfra):[A. Copulasjon] 1: (til venstre): INRI 1-2: (høyre marg): Anno 1669 2: Die Trinetat…Fuse 3: Ob h copulerte 4: Joehans……. 5: Giertru……[b. Dåp nr. 1] 6: Dnca 1. post Epiphan …. Fuse 7: D …Bapt … 8: Marie Olssdatter R …. Holmefiord 9: (midt på): Faderne 10: Niels Jenssøn Loß, Jens ….. 11: Hollmefiord ….. Lars Lassesøn Fosses? 12: Anna Jensd. Lo?.. Ragnilda Hoel- 13: mefiord?...... Brita … Lo?[C. Dåp nr. 2] 14: 11. Januari…… Bapt…..Fuse 15: Haldor Steensen Aase 16: (midt på): Fadderne 17: Aa.. Giøen Iffuer Soll… 18: Anders….. Ola….. 19: Siri… Lasse…søn 20: ….en Pige[D. Begravelse nr. 1] 21: Die Saturni 23 Cors. 22: (midt på): Sepult. 23: Anna …….. 24: ……ætaet 5…. 25: oc 12 uger[E. Begravelse nr. 2] 26: (midt på): item 27: Anna Class.datt…… 28: …mefiord….[F. Begravelse nr. 3] 29: item ett pige baren 30: Aagotta Johans dat….. 31: ætate…aar.. oc …Maanett[G. Begravelse nr. 4] 32: item ett drængebaren… 33: Ingebrigt ….hanssøn… 34: ætate…aar oc …Maanett[H. Begravelse nr. 5] 35: item ett pigebarn 36: Anna Ingebrigstdatter Drage ætatis 37: 2 aar…. oc …4 Maaneder[i. Dåp nr. 3] 38: Fest pasch. Maria Concis. 39: Bapt. 40: Ola Baarsøn Giøen 40-41: (høyre marg): Dalen [ant. Hålandsdalen] 41: (midt på): Fadderne 42: Tormoe Holdehus…. 43: …Jann Boelstad… Brita Loß [i. Begravelse nr. 6] 44: (midt på): Sepult… 45: Mogens ….søn 46: …ætate 54? Aar[J. Begravelse nr. 7] 47: (midt på): item 48: Peder Lassesson …. Ætate 49: 49 aar.[K. Dåp nr. 4] 50: Mandagen 15. Febr Bapt. 51: (midt på): Fuse 52. Anthonius Pedersøn Haaland i Daalen 53: F: Irind? Niels Jensen Loss, Michill .... Siri Haaland' 54: ….Kætil Baarsen? ibid ...Anders?…. 55: Sirij ….?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forutsatt at Christians transkribering er korrekt, og dette kan han, så det går jeg ut fra, så har vi en Brita/ Beritte/Birgitte/Britte/Berit Loß, som er samtidig med Hr Jens Loß døtre. Men hun slutter som fadder omtrent samtidig med Nils Jensen Loß. Dette kan tyde på at hun dør eller flytter ca 1670. Det kan være en hittil ukjent datter av Hr Jens Loß, men det kan vel kanskje også være hans hustru. Problemet her er at Brita er et navn som nesten ikke finnes i slekten. Blant Anne Jensdatter Loß' etterkommere finnes det en datter av Knut Pedersen Tysse og en datter av Anders Edenberg med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvilken melding er det som står nederst på høyre side her: ....Mogns Kolldal, Birta Loß..' Det er en Andersdatter som blir døpt, tror jeg. Rett over er en annen dåp der Hnerik Loß er fadder. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11612&idx_id=11612&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 32: Vi finner Brita som fadder her i 1669 (venstre side midt på):Dnca 2. p. Trin 1669: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1722), Kronologisk liste 1669, side 2. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11612&idx_id=11612&uid=ny&idx_side=-3>LenkeVel, det er kanskje den samme som Brihta? i lenken, innlegg 33. Isåfall døde hun ikke før tidligst 1674. Men jeg er usikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente 'Gura'!Datter til Knut Pedersen Tysse, Brita, var nok oppkalt etter mormoren, Brita Olsdtr Gjerdesvik.Navnet Brita, etc. .. Finner vi ikke igjen før i 4. generasjon og utover og da oppkalt etter andre. Datter til Anders Edenberg er vel kanskje oppkalt etter hans mor siden de og har en datter Ellen etter Marie Pedersdtrs mor.Nei, jeg finner ingen Brita/Birta, etc. .. blant den nære slekta. Kan hun ha vært hustruen til en av Lossbrødrene, Nils eller Henrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En ting som jeg tenker på er at det vel ikke var særlig smart å bruke en over 60 år gammel kvinne til fadder. Jeg mener fortsatt at om vi skal lete etter dødsfallet til fru Jens Loss, så er det viktigste navnet å ha med seg; Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ok. Ja, hun kan jo ike være en dater av Hr Jens Loss, så lenge som hun levde i 1674, for da skulle hun vært nevnt ved skiftet etter Nils i 1671. Vi har ikke funnet hvem Henrik lå med, og om det ble noe barn av det. I databasen er det bare Henrik som er nevnt, ikke hvem jenten var. Kanskje det var Brita..... og at de siden ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hadde Anders Jensen Loß en sønn, Jens Andersen Loß, som var gift med Malene Nielsdtr Ursin 1686-1785? Hvem var i tilfelle Jens' mor?Har nå trålet tingbøkene igjen, men kan ikke finne noe som forteller at Henrik Jensen Loß hadde en kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noe om Anders Jensen Loss annet enn dette: 'I 1663 var han personel Kapellan i Os. Det er lite trolig at han var prest. I 1669 nevnes han som lagrettemann i et skifte i Sandviken.' Jeg har skrevet at han må være død før 1671. Har ingen giftermål, men det vil ikke si at han ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fornavn står det foran Loss her i høgre kolonne, første dåp i desember 1675. Det kan da ikke være en A: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1675, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11617&idx_id=11617&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke: Lenke for øverst neste side er Anna Loss fadder og det er en helt annen bokstavtype: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1675, side 11. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste side var både Samuel og Anna Loss faddere (Anna 2 ganger) og så fant jeg Samuel kopulert i 1677 med Kari Lauritsdtr Faaborg, legger det ved her selv om det ikke gjelder mora! Jeg har og sett Kristina som fadder flere ganger, en gang sammen med søstera Anna. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1677, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11617&idx_id=11617&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. dåp høgre side, her er og Loss-navnet. Hva står det? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 6 (1669-1719), Kronologisk liste 1678, side 16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11617&idx_id=11617&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Samuel. Har også funnet Ingeborg i Os nærmere 1680. Det er en Birte som er gm med Walter i Bergen. De får barn på 1680-tallet. Og så dør det en Birte Loss på 1730-tallet i NK. Men dette blir vel noe meningsløs leting.Selvfølgelig; Skiftet etter Nils i 1671 kan være mangelfult.En annen ting; kanskje vi burde lage oss en tråd der vi drøfter tingboktekster. Det hadde vært nyttig for meg, men jeg vet ikke om jeg orker å ha flere tråder på mitt navn f.t.Mvh Arnfrid, som tror hun fortsetter å redigere slektsboken nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Maren-navnet, så er det en Catharina Loss som får en datter Maren i Bergen i 1726, faren er Henric Wulf: LenkeDet kan da ikke være 'vår' Kirsten/Kristine/Cathrine Jensdtr Loss??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Enig, men det får vel bli trådstarter som flytter den til en passende tråd, eller lager en ny.Innlegg 35:Ser at dåpsbarnet i 1669 heter Niels Andersøn Loss Øen, mens en av fadderne 4 linjer nedenfor var Brita Loss.Pers.kap. i Os 1663 Anders Loss kan kanskje ha fått en sønn Niels, i eller utenfor ekteskap før han selv døde i 1670? Jeg har notert at han ant. bodde ved Samnangerfjorden, mens han sanns. /som eldste sønn?) også var den som arvet Moldagård etter faren og bodde der sammen med broren Nils inntil de begge døde i 1670 og deres bror Henrik overtok.Kan Anders ha bodd på 'Øen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som sagt, så tror jeg dt er Lofføen, Lepsøy, her fra Rygh'31. Lepsøen. Udt. læ2ppsøió. -- Løfsøy DN. XII 45, 1321 50, 1325. [Lofføn NRJ. II 531.] Leffzøenn 1563. Lepsøenn 1567. 1610. Lebsøen 1668. Læbsøen 1723.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 40: Muligens - Maren skal ha vært datter av en kordegn og skolemester og dødd på Vestvågøy, Nordland i 1785; hun og Anders er n. 1724 på Buksnes og Vestvågøy, mens Anders skal være død så tidlig som 1741 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.