Gå til innhold
Arkivverket

[#62628] Slektsbok etter Hr Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter i Strandebarm - omfang?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har fortsatt litt på min side med å finne opplysninger om de på Trengereide. Noe er etter 1801, men en god del er og før.Dette bør jo ikke være et hastverksarbeid, så ta den tiden du trenger, Arnfrid. Så får vi heller følge opp med opplysninger etter hvert. Dertil ble noen av trådene lengre enn en vårdag i Hardanger, så det var ikke rart om noen hver mista opversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK Kjell-Arne, vi kan evt komme tilbake til det dersom vi skal gjengi noe av skiftet eller legge inn noen gode bilder av det på http://home.online.no/~harmell/slektsbok.html Men for ordens skyld; er det snakk om sønn og svigerdatter til disse to 1.2.2.2.11. Engel Hansen GJØN (1732 - † ) og Christi Hansdtr Gjøn (1723 - † 1766)?Det jeg nå i første omgang trenger hjelp til er å sjekke navnelisten i innledningen på slektsboken, og se om alle i 3. og 4. generasjon (4 og 5 siffer) stemmer overens med de som er lagt inn i 4. generasjon (foreldre og barn med ektefeller) nede i selve boken. Vi kan bruke eks med 1.2.2.2.11. Engel Hansen GJØN.Om vi ser så står det i listen fremst: 1.2.2.2. Herborg Jansdatter Mentz Bolstad & Hans Torgilsen Gjøn1.2.2.2.1. Hans Hansen Gjøn & Anne Engelsdatter Mehus1.2.2.2.2. Malene Hansdatter Gjøn & Knut Knutsen Nernes1.2.2.2.2. Malene Hansdatter Gjøn & 1.2.3.12. Johannes Pedersen Linga1.2.2.2.3. Jan Hansen Gjøn & 1.2.1.1.3. Ellen Knutsdatter Bolstad1.2.2.2.4. Torgils Hansen Gjøn1.2.2.2.5. Rasmus Marcus Hansen Gjøn & Kristi Knutsdatter Eikeland1.2.2.2.6. Marta Hansdatter Gjøn & Johan Daniel Larsen Galtung1.2.2.2.6. Marta Hansdatter Gjøn & Lars Olsen Bakka1.2.2.2.7. Engel Hansen Gjøn1.2.2.2.8. Engel Hansen Gjøn1.2.2.2.9. Herborg Hansdatter Gjøn1.2.2.2.10. Torgils Hansen Gjøn1.2.2.2.11. Engel Hansen Gjøn & Christi Hansdatter Gjøn1.2.2.2.11. Engel Hansen Gjøn & Guro Arnesdatter1.2.2.2.12. Samuel Hansen Gjøn & Kirsti Akselsdatter SandalStemmer dette overens med det vi finner lenger nede, er der noen feil, er der noen glemt? Så sjekker vi de andre på samme måte...På forhånd takk for hjelpen! Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(52)Det er sønn og svigerdatter av Engel Engelson Gjøen 1669-1713 og Marta Olsdtr. Lygre 1690-1775.Men de har ikke noe i slektsboken å gjøre??? Ikke som jeg vet om. Sjekket skifte for å kontrollere Gjøen folkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da kan vi glemme dem i denne sammenheng. Takk. (Eneste Engel Engelsen jeg har i slektsboken, så langt, er Engel Engelsen Baldersheim som var gm Johanne Sønderborg)Eks. i (52) gjelder like fullt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 52: Skifte 29. des. 1775: Marta Jacobsdtr Gjøn Strandvik 142b A.a.8 1773-1780:Her nevnes enkemann Hans Engelsen og arvinger (barn og barnebarn): Marthe Christine, g.m. Ole Synes, Christi, g.m. Ole Store Dahle, Marthe, g.m. Rasmus Linge, Malene, g.m. Nils Sørvigen, Christi, g.m. Nils Onereim, Margrethe, ugift, og halvsøster Marta Tormodsdatter, 18 år.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det har jeg notert meg ihvertfall. 'Bedrev synd imod det 6te bud med Brithe Tveit af Wiigøers Præstegield' (Hardanger len)Hadde og notert meg dåpen til barnet, Britaa, men vet ikke hva som skjedde med henne siden.Fikk han barn med sin kone Christi Knudsdtr Eikeland? De flytta til Austevoll har jeg notert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

1.2.2.2.5. Rasmus Marcus Hansen Gjøn & Kristi Knutsdatter Eikeland. Har notert følgende barn, ingen kilder.Samson Markhus 1743-1761Hans Markhus 1745-1745Herborg Markus 1748-1750Marte Møkster 1751-1813 g. 1766 Nils Eliasson Forland 1740Herborg Møkster 1755-1773Kristi Møgster 1758-1824 g. 1782 Anders Johannesson Våge Nedre, Austevoll.Guri Møkster 1763-1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Christian (56), det betyr at dette paret likevel hører med i slektsboken??Kjell-Arne (57), var det ikke Rasmus som var noe av utg pkt til Terje Aarland da vi startet hele denne Gjøn-saken i sin tid?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til eks. i (52): 1.2.2.2.11. Engel Hansen Gjøn & Christi Hansdatter GjønDette er riktig oppført nede i Slektsboken under 1.2.2.2. Herborg Jansdatter Mentz Bolstad 1692 - 1753 & Hans Torgilsen Gjøn 1690 - 1760:1.2.2.2.11. Engel (1732 - † 11 Jan 1818 Skålevik, Fjeld, Sund, Nordhordland NB!)gm Christi Hansdtr Gjøn (27. sept. 1723 Fusa NB! - † 1766 Mjånes, Os NB!)Men, hvem var denne Christi? Jeg har henne notert nettopp som datter av Hans Engelson Gjøen 1693-1777 og Marta Jakobsdtr. Valen.Men siden Christi døde før sin mor Martha er hun ikke nevnt i skiftet (47, 48, 56). Derimot er vel Engels barn med henne nevnt som arvinger etter sin mormor Marta, ville jeg tro (Herborg, Hans, Engel Engelsen Gjøen Kaldestad).Skiftet bør derfor sjekkes på dette punkt og er, dersom barna er med, isåfall ikke irrelevant for slektsboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(63)Hans Engelsson Gjøen 1693-1777 og Marte Jakobsdtr. Valen 1690-1775 har 3 barn som gifter seg inn i slektsboken. Marta Hansdtr. Gjøen 1716-1758 1. ekteskap 1735 med Rasmus Hansson Mentz/Linga 1713-1752.Engel Hansson Gjøen 1718-1811 g. 1744 Ellen Knutsdtr. Eide/Gjøen 1722-1800. Hennes 2. ekte.Kristi Hansdtr. Gjøen 1723-1766 g. 1758 Engel Hansson Gjøen 1732-1818. Som i (63).Så de skal nok være med som foreldre til inngifte i boken. Beklager svaret jeg kom med tidligere, om at de ikke hørte til i boken. Sjekket bare deres aner, og fant ikke noen avstamming fra presteekteparet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Christian og godt nyttår!Jeg har notert det samme som deg at Kristi er gift inn i slekta: Hvem var det som skrev dette, jeg har ihvertfall notert det:'Iflg. Fusa 3 er det Christi f. 1723 (og ikke søsteren f. 1714) som ble g.m. Engel Hansen Gjøen (1732 Hålandsdalen - død f. 1777). Disse bodde mange steder: på Holdhus, på Kaldestad, Østensøe (Øystese) i Kvam, på Øvredalen i Os, på Mjånes, på Revna, og på Øvrevågen. Skjøtet til seg Holdhus 1758 fra Berge Femanger, flyttet så til Mjånes og Skålevik ved Bergen 1782, og fikk 4 barn: Hans (16), Hans (15), Engel m. (13) og Herborg (18) v. morfarens skifte i 1777.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 61 og 56: Som du sikkert har lagt merke til, Arnfrid, er Marthe g.m. Rasmus Linge. Han er jo sønnesønns dattersønn av Peder Rasmussen og Eline Nilsdatter.Denne Marthe Hansdatter Gjøen (april 1716 Hålandsdalen - trinitatis 1758 Strandebarm) ble trolovet Dom. 2 p. Pasch i Hålandsdalen m. Rasmus Hansson Linga Holdhus (døpt Feria 2 Pasch 1713 Hålandsdalen, skifte 13. juni 1752), og brudens far var tremenning av brudgommen.Du finner dem under 1.2.3.2.3. Rasmus Hansen Mentz Holdhus & Marta Hansdatter Gjøn.Begge disse var m.a.o. døde ved Marta Jacobsdatter Valens skifte, men også her var det deres barn som trådte inn som arvinger (9 stk, bl.a. Christi g.m. Nils Olsen Onereim). Skifte-resymeet må m.a.o være svært så ufullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 65: Godt nyttår til deg også, Kjellaug, og til dere andre med!Jeg har nøyaktig samme ordlyd som deg, og det er vel en av dere som har slått opp i Fusa 3 (Kjell-Arne?).Innlegg 64: Engel Hansson Gjøen 1718-1811 g. 1744 Ellen Knutsdtr. Eide/Gjøen 1722-1800 (Hennes 2. ekte).Ellen var vel også i 1. ekteskap g.m. en etterkommer etter Peder Rasmussen og Eline Nilsdatterm nemlig Jan Hansen Gjøen (21. mars 1716 Fusa - 1743 Hålandsdalen), og kommer derfor inn i slektsboka også denne veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jeg har også Ellen Knutsdtr. Eide/Gjøen 1722-1800 g. Jan Hansen Gjøen (21. mars 1716 Fusa - 1743 Hålandsdalen)Er det en idè å opprette et nytt tema pr. ektepar?Arnfrid holder kontrollen i slektsboken og legger inn tema. Vi finner barn og deres evt. ektefelle/er. Disse nye ekteparene vil Arnfrid spørre etter når den tid kommer.Da unngår vi mye dobbel spørring/leting, og oversikten pr. ektepar vil bli enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jeg tror sjansene øker for at også andre lettere kan hive seg på med deres opplysninger, når vi er mer konkret i temaet.Det er jo nesten umulig å få kontroll på hva som er gjort og sagt tidligere, selv for 'oss' som har vært med en stund.Temaet kan avsluttes med en oversikt over hva vi har funnet ut? Slik at hvis/når det dukker opp nye opplysninger så er det enkelt å få de på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er enig med deg, Kjell-Arne. Ellers blir det jo å drukne seg i for mange opplysninger. Det er da bedre å ta ektepar for ektepar når vi nå skal sjekke dem.Jeg har jo satt opp alt (tror jeg) i mitt Legacy program, derfor er det lettere å ha oversikt når jeg ser et sesielt par nevnt.Men oversikten har vi vel i Arnfrids side skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 52: Har sjekket resten av listen, som stemmer med det jeg har og det som står lenger nede i slektsboka.Innlegg 67-70: Ja, alt om 1.2.1.1.3. Ellen (1722 - † 1800)gm 1) 1.2.2.2.3. Jan Hansen Gjøn (1716 - † 1743) i 1740gm 2) Engel Hansen Gjøn (1718 - † 1811) i 1744står på Arnfrids side!Det var ikke meningen å starte noen ny debatt om denne familien, bare peke på linkene som allerede finnes i slektsboka. Det er jo nettopp ment for at vi alle skal kunne holde oversikt!Avslutter du denne debatten, Arnfrid, som Kjell-Arne foreslår, med en oversikt over hva vi har funnet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Trenger ikke avslutte dette temaet med en oversikt, for min del. Blir jo litt av en oppsummering. det får vi ta fra slektsiden.Mitt forslag er å av slutte eventuelle nye tema med en oppsummering.Men det er jo mest opp til Arnfrid, hvordan vi skal gjøre det fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Vi skal ikke fortsette arbeidet med de enkelte slektsgrenene i denne tråden.Tilbake til denne (52):'Det jeg nå i første omgang trenger hjelp til er å sjekke navnelisten i innledningen på slektsboken, og se om alle i 3. og 4. generasjon (4 og 5 siffer) stemmer overens med de som er lagt inn i 4. generasjon (foreldre og barn med ektefeller) nede i selve boken. Vi kan bruke eks med 1.2.2.2.11. Engel Hansen GJØN.'Jeg forstår det da slik at vi mangler et forhold, nemlig 1.2.2.2.5. Rasmus Marcus Hansen Gjøn.Fikk et uekte barn med Brite Amundsdtr. Tveit fra Vikør i 1737, døpt Brita 26. oktober 1737. Se lenker i (57).Brita vil da få nr 1.2.2.2.5.1., mens hans barn med konen Kristi vil få nr 1.2.2.2.5.2. - 1.2.2.2.5.8. (innlegg 60)Når det gjelder avklaringene mht til skiftet etter Marta Jakobsdtr Valen vedr ikke det innholdet som det nå leses korrektur på. Så den tar vi i en annen debatt. Forslag? Ny debatt?Håper jeg fikk alt med meg...Ja, vi åpner en debatt pr ektepar / person, slik at eks Rasmus Gjøn får en debatt som både inkl 'uekte' og ekte etterkommere.Til slutt: jeg skal bare rette en ting i det som allerede er lagt ut, nemlig Rasmus 2 forhold, et med Brita Tveit og et med hans kone Kristi!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tilbake til innlegg 65 og 67, Kjellaug: Tro det eller ei, men det var faktisk jeg selv (!) som slo opp i Fusa 3, ref. nederst i innlegg 111 her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=62077&sok=&nr=38&antinnlegg=386&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeInnlegg 73: Det er vel ingen grunn til å drøfte skiftet etter Marta Jakobsdtr Valen i noen ny debatt. Kjellaug (250, 256, 269) og Kjell-Arne (253, 255, 267) tok dette opp i samme debatt, jeg fulgte opp i (254, 258) og videre har bl.a. Rune bidratt (257):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.