Gå til innhold
Arkivverket

[#62867] Familien Mühlenphort i Bud (frå Kristiansund/Fosna)


Gjest Erling O. Hagerup
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling O. Hagerup

Til innlegg 24: Takk for opplysningane om dei to skifta. Skiftet etter Sophie Helt var til no ukjent for meg. Det tyder på at Ole Iver (f. 1725) må vere død før skiftet. Heller ikkje er Mille Maria nemnt. Ho må då vere frå første ekteskap. På skiftet er ein Christopher nemnt. Dette kan vere den (Johan) Christopher som døydde i Kristiansund i 1777. (Eg meiner det er lite truleg at det kan vere Johan (f. 1724) som her har fått namnet Christopher - eg er ikkje kjent med noko som tilseier at Johan har vore kalla Christoppher.) Men dette reiser spørsmålet: Kvifor er ikkje Johan (døypt 1724) nemnt her? Kan også han vere død før skiftet? Kven var i så fall den Johan som levde i Bud og døydde der 1800?Johan og Marta Mallena må ha budd i Vika i Bud. Eg har ei ekstraktutskrift frå statsarkivet av skiftet etter Martha Mallena. Der står at skiftet blei starta 15. juni 1785 og slutta 19.3.1787. At dei må ha budd i Vika trur eg ein må kunne slutte ut frå det opplyste: Den 'Høyædle og Velbyrdige Frue Agentjnde Lysholm i Tronhiem' hadde eit krav i buet på 720 rd sikra ved pantobligasjon. Ho fekk lagt ut 'Sterbboets eyende og tilhørende Vaane Gaard, bestaaende af 2 de Hoved Bygninger foruden andre Huusße saavelsom tilligende Søe Husße, alt beliggende her i Wigen udj Boe Fiskevehr, tilligemed underliggende Ejendoms Grund samt tilliggende have og Enge Plads, tilligemed halv Parten udj Kjønøen'. - Johan Mühlenphort fekk halve buet med 720 - 3 - 4. Dei 4 døtrene delte den andre halparten og fekk 180 - 0 - 19 på kvar.Mor til Martha Mallena Lund, Anne Gjedde, døydde 1786 i Bud, '85 Aar'. Same året blei det skifta etter henne: 'Anno 1786 den 28 Juny blev i Boe Fiskevæhr udi Waage otting, i Overvehr af Lensmanden Giert Andersen og Joen Hoem holdt Skifte effter afg. Frue Anne Jedde Sal. Lunds'. Som ein av arvingane er nemnt 'Datteren Mdme Martha Malena Lund Myhlenphort effterladt sig 4 Børen sc: a. Anne Gedde Myhlenphort gift med Sr Rose paa Sundmøer. b, Hanna Sophia Myhlenphort gammel 16 år. c, Martha Malena Myhlenphort - 13 Aar gl. og D, Johanna Andrea Myhlenphort - 12 Aar gl. Til Formynder for disse 3de Umyndige blev beskikket Faderen Sr Myhlenphort.'Om Johan Mühlenphort er det mange opplysningar, m.a. også i Molde Bys Historie. Noko av dette vil eg komme tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Korreksjon av feil i innlegg (26) første avsnitt: Mille Maria er nemnt på skiftet etter Sophia Helt. Ho var då dotter av Christopher i hans ekteskap nr. 2. Etter dette har me berre eit (kjent) barn frå hans første ekteskap: Anna Dorothea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Eg har ikkje funne datoen for Johan Mühlenphorts første ekteskap med Martha Malena Lund. Kan hende gifta dei seg på Aukra, og då finst ikkje kyrkjebok for denne tida.Han gifta seg andre gongen 23. november 1785 med Riise Birgitta Didrichsen etter kongeleg løyve 'til at vies uden foregaaende Trolovelse og Lysning af Prædikke-Stolen'. Dei gifta seg i Veøy, på Gjermundnes. Forlovarar var byfut og sorenskrivar Peder Jalles og futen Jacob Andreas Eeg.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Her var det mye å ordne opp i for dere.Det er egentlig merkelig at disse slektene ikke er skikkelig oppført noen steder. Dette er jo viktige handels- og embetsslekter i vårt distrikt. Hvorfor er det da så mye uklarheter og rot med dem?I Misund b. 2 s. 573 og 574 under Drynjesundhaugen har Johan Julnes skrevet om Christoffer Johansen Myhlenfort og hans 2 koner. Ut fra det som dere skriver her og det som står i Misundboka, ser det ut som om bygdeboka trolig har tatt feil angående sønnen Johan Christoffer. Ut fra det som dere skriver, var det en som het Johan og en som het Christoffer, og de var trolig ikke søsken.Se sitat fra bygdeboka: '(Johan) Christoffer f. 1729 d. 1777, gift 11/3 1756 med Anna Elisabeth Mechlenborg f. 1735, d. 1772, dt. til Jakob Johansen og Susanna Thodal, Eidsvåg i Romsdal. Dei busette seg på Innlandet i Kristiansund.'Dattera Mille Maria var, ifølge Sivert Perry Nerland, på skiftet etter mora i 1763 enke etter Peder Sæmundsen Ravn på Kleppen i Bud.Skiftet etter Sofie ble oppstarta 27/4 – 1763 og ikke i 1764. Dette ser vi ut fra de andre samlingene i boet og de datoene som står på de krava som kommer inn i boet. Disse er datert i 1763.I innlegg 23 nevner Per Nermo noe som Per Gjendem har lagt ut. Ikke stol på dette. Sjekk alt som kommer fra ham (PG).Se forøvrig mitt innlegg datert 19. juli i år under Slektsforum, LenkeIngen av aktørene i den debatten har svart meg på de spørsmåla jeg har kommet med, eller kommentert mitt innlegg og angrep på PG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Du har så rett, Jonny! Her er det mykje å ordne opp i. All hjelp er velkomen.Til innlegg 22: Det er heilt rett at Peder Sæmundsen ikkje var fødd i 1740. Han døydde i 1763, 44 år gammal, etter kyrkjeboka. Dette tilseier at han var fødd ca. 1719.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16071&idx_id=16071&uid=ny&idx_side=-122>LenkePeder var forresten 'slegfredssøn' av Sæmund Olsen (Haugen), og han budde på Kleppen (i hus nr. 16 i 1762). At han var 'slegfredssøn' (fødd utanfor ekteskap) går fram mellom anna av skiftet etter Sæmund Olsen og kona Marit i 1753.Peder Sæmundsen og Mille Maria Mühlenphort gifta seg 17. oktober 1742 i Bud kyrkje (trulova dagen før). I kyrkjeboka er det her uttrykkeleg sagt at Mille Maria var ei Christophersdotter. Etter dette kan det vel ikkje vere grunnlag for tvil om kven som var far hennar. Opplyst alder då ho døydde synest å måtte vere ca 12 år feil - alderen burde ha vore rundt 72 år? (jf innlegg 19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

I innlegg 25 (og 26) er det sagt at eg vil kome tilbake til omtale av Johan Mühlenphort i Molde Bys Historie, band I (forfattar Niels de Seve).Først noko om slektskapsband mellom slekta Mühlenphort og nokre andre slekter:I Molde Bys Historie skiv Niels de Seve på s. 156: ”Jacob Mortensen Schultz var sønn av futen Morten Schultz og dattersønn av sølvfuten, og han var den første jordgodseier som flyttet til Molde. Hans svoger Børge Eeg var nå fut på Gjermundnes, og hans morbror Anders Iversen Munthe var nettopp blitt toller i Romsdal. Hans mors søster var gift med Christopher Mühlenphort av en rik Fosnafamilie med slektskapsbånd både til stiftamtmann og stattholder.”Den Christopher Mühlenphort som her er omtala, er Christopher (Dideriksen) (1657-1699), tollar i Fosna 1657-1699, og gift 1688 med Elisabeth Munthe (1665-1753). Denne Christopher (Dideriksen) var bror av Johan (Dideriksen) Mühlenphort (1655-1718), kjøpmann i Fosna (gift med Dorothea Mechelborg). Christopher (Dideriksen) var med andre ord farbror til Christopher (Johansen) Mühlenphort som i dette tema er nemnt m.a. i innlegg 1, avsnitt 2.Niels de Seve omtalar Johan Mühlenphort ”i Bud” (død 1800) i fleire samanhengar på s. 291-294. Frå s. 290 omtalar han konflikten i slutten av 1760-åra mellom Molde-kjøpmennene og handelsmennene Ole Torvig og Johan Mühlenphort i Bud. For Ole Torvik endte det med at han ga opp kampen, tok borgarskap i Molde i 1777 og kjøpte seg hus der. Men Johan Mühlenphort var langt vanskelegare å knekke, ”for han hadde støtte i futen, Jacob Andreas Eeg. Så lenge Eeg og Ord var sammen, hadde Myhlenphort vært ansatt i firmaet, og hadde så i 1766 fått strandsitter- og gjestgiverrett i Bud, der han eide fiskerleiet Viken, som lå ypperlig til for innkjøp av råfisk. Da Molde-kjøpmennene i 1775 beskyldte ham for å ha kjøpt opp ikke bare råfisk, men også tørrfisk og tran, nektet han ikke for det. Han hevdet bare at Viken, som han hadde kjøpt for 100 rd, var et eldre handelssted enn Molde, og han ville ikke åpne pakkhusene sine slik at Søren Fietzenz, som var Molde-kjøpmennenes representant den gangen, kunne få syn for sagn og gå til arrest”. Vidare skriv de Seve på s. 291: ”Da Myhlenphort søkte om privilegium på borgerleie i Bud, støttet Eeg ham så sterkt han kunne. Han skrev til stiftamtmannen, minte den høye embetsmann om kjennskap fra unge år og utba seg som ”en betydelig nyttårsgave” en anbefaling av ”min fattige neste, en mann i Bud ved navn Johan Myhlenphort. Han søker intet annet enn det hans formenn har nydt i uminnelige tider, men som avind og partikularitet søker å skille ham av med”.” På s. 292 skriv de Seve m.a.: ”Myhlenphort fikk ikke rett til borgerlig næring, men til ”en liten næring utenfor det simple gjestgiveri”, og ble stående i skattelistene som strandsitter. At han ble forbudt å kjøpe inn tilvirket fisk og fiskeprodukter, var det viktigste for Molde. Men å kontrollere ham falt ikke lett, og det var neppe stor hjelp i at amtmannen påla futen Eeg ”flittig og vedbørlig tilsyn”.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Som nemnt i innlegg 15 har eg ein gong sett i eit notat etter Lars Gule at det var skifte etter Christopher Mühlenphort 15. juni 1735. I ein kopi av notatet ser eg at Lars Gule har skrive noko (som ikkje er leseleg på kopien), med unnatak av ei setning som ser ut til å måtte vere: '1731 mad. Sl. Møllenfort skatt 1 d, 3 ort, 23 skill.' Slik et forstår dette, kan det tyde på at Sophie Helt var ført opp som enke i skattelistene for 1731. I så fall tyder dette på at Christopher Mühlenphort døydde alt i 1731, jf innlegg 8.Dette burde vore kontrollert mot skattelistene for 1731, men det blir i alle fall lenge før eg får høve til å reise til Trondheim og undersøke det. Er det nokon som har lett tilgang til skattelistene og som vil sjekke dette? Aktuelle stader kan vel vere Vatne eller Bud (eller eventuelt Vågøy)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var foreldre til den Didrik Mühlenphort som var handelsmann på Smøla og som i 1748 giftet seg på Smøla med Anna Cathrine Tønder (f.1708?), og hvem var hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem var foreldre til den Sophia Cathrine Mühlenphort (død i Levanger 1789) som 12 Des 1776 giftet seg i Tronhjems Domkirke med enkemannen Jacob (Peter-Jacob-sen) Motzfeldt (1744-1816) (f. i Inderøy el Ringsaker) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem var foreldre til den Sophia Cathrine Mühlenphort (død i Levanger 1789) som 12 Des 1776 giftet seg i Tronhjems Domkirke med enkemannen Jacob (Peter-Jacob-sen) Motzfeldt (1744-1816) (f. i Inderøy el Ringsaker) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I innlegg 29 sies det at Peder Semundsens bopel i 1763 var på Kleppen i Bud. Han var jo gift med Mille Maria Christoffersdtr Myhlenphort. I 1801 bor Johan Myhlenphorts(1727-1800) enke Rise på samme sted. Det kan jo bety at Johan og Mille er søsken. Forøvrig, er Sofia Helt nevnt som Jensdtr fler ganger enn ved skiftet i 1763 ? mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Til innlegg 34: Takk for opplysningen. Oberst Mühlenphort var kanskje Fredrik (1708-1765). Etter Kristiansunds historie var han oberstløytnant. Eg går ut frå at det ikkje kan vere far hans, Caspar Fredrik (1659-1737), generalmajoren.Til innlegg 35-37: Dette ligg i grunnen utanfor temaet, slik dette er avgrensa i overskrifta. Eg meinte at det ville vere meir enn nok å gripe fatt i om temaet vart avgrensa til Christopher Mühlenphort (nemnt i innlegg 1) og hans born frå ekteskapa med Mille Marie Mechelborg og Sophia Jensdatter Helt. Eg trudde då m.a. at Johan Mühlenphort (død 1800) måtte vere son av Christopher og Sophia Helt, og døypt i Vatne kyrkje 1724. Denne trua må etter det no opplyste vere feil - den vart effektivt avliva ved innlegg 24. Kan hende er det etter dette uråd å finne ut kvar Johan høyrde til utan å utvide temaet til større deler av familien (med mindre Johan kan vere son av Christopher sitt første ekteskap?). Av denne grunn har eg til no ikkje sett så mykje på dei personane som som det er spurt etter i innegga 35-37, og eg kan difor ikkje gje nærare opplysningar. Men eg kan nemne at Kristiansund historie, bd. III, vedlegg 'Slektstavle 1', har slike opplysningar:Didrik Johansen Mühlenphort, handelsmann på Smøla, var son av Johan (Dideriksen) Mühlenphort (1655-1718) og Dorothea Mechelborg. (Han var altså bror av Christopher nemnt i innlegg 1 i dette tema). På 'Slektstavl 1' er det også opplyst at Didrik og Anna Cathrine Tønder gifta seg 1748, og 'Etterslekt i Molde'.Foreldra til Sophia Cathrine Mühlenphort (1750-1789), gift med major Jacob Motzfeldt, var oberstløytnant Fredrik Mühlenphort (1708-1765), gift 1737 med Magdalene Christine Matheson (1713-1789).Til innlegg 38: Eg har ikkje kjennskap til at Sophia Helt er nemnt som Jensdatter i andre skifte - om ein då ser bort frå den Sophia Helt som var gift med Hans Ehm, jf innlegg 15, femte avsnitt ovanfrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye mer, Erling. Min interesse for Christopher Mühlenphort er kun fordi han er far til Sophie Magdalena og fordi hun ble gift med Frederic Vogt Petersen Schjelderup. Og det er slekten Schjelderup jeg arbeider med. Jeg har noen få etterkommere etter deres sønn Jochum Fridrich, men har ikke kommet mer enn 3-4 generasjoner på denne linjen ennå.Så dersom du er interessert i noen av disse, så kan jeg hjelpe deg. Jeg skal ha deg i bakhodet dersom jeg kommer over noe mer angående Christopher.Pantebøkene som blir utlagt som skannede bøker i løpet av denne høsten/vinteren kan kanskje bli interessante siden vi der kanskje kan finne ut av når Christopher flyttet til/fra Dryna. Vel å merke dersom han tok pant i noe for å kjøpe seg inn i en ny gård.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(39:) Det er ikke så lett å se hvem som kan være foreldre til den Anna Cathrine Tønder (f. 1708 ?) som giftet seg på Smøla i 1748 med Didrik Johansen Mühlenphort, handelsmann på Smøla.Det skal også ha vært en Anne Cathrine Christophersdatter Tønder (1720-1787) (kapteinsdatter fra Tingvoll) som bodde i Brattværet på Smøla, g. 1757 m. Didrich Mühlenphort Robbertson Rennie (1733-1806) fra Lillefosen (sønn av Agnethe Johansdatter Mühlenphort, søster av 'vår' Christopher og ovennevnte Didrik Johansen Mühlenphort).Pussig (mistenkelig ?) at det skulle være to omtrent samtidige Anna Cathrine Tønder på Smøla som begge var g.m. en Didrik Mühlenphort !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Christopher Myhlenphort kom trulig til Drynesund i 1723. I 1731 selte han borgarsetet for 250 rd til Berent Rognelsen Leeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Heisann! Her må det vel være en sammenblanding ett eller annet sted. Her på Smøla vet jeg ikke om flere enn denne Didrik: Dirich Mühlenphort Rennie f. 1733 i Kristiansund, d. 1806 på Brattværet, sønn til kjøpmann Robert Rennie og kona Anna Johansdatter Mühlenphort. Didrich giftet seg i Øre i 1757 med Anna Catharina Christophersdatter Tønder f. ca. 1707, datter til infanterikaptein Christopher Olsen Tønder i Aresvika, Aure, og kona Karen Hansdatter Femmer. Anna Catharina ble nok med sin mor til Batnfjorden etter at faren døde, og det var vel det som var grunnen til at hun ble gift i Øre. Didrich var kjøpmann i Steinsøysundet, men det gikk økonomisk ut med ham, og han flyttet til Brattværet. Anna Catharina døde på Brattværet i 1787, og enkemannen Didrich Mühlenphort Rennie giftet seg andre gang med enken Maria Johansdatter Tranøy f. Dyrnessjøen. Ingen barn i noen av ekteskapene. Det var skifte etter dem i 1806.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

''Den andre'' Didrik M. ('Didrik Johansen Mühlenphort, handelsmann på Smøla, g. 1748 m. Anna Cathrine Tønder') skal altså være omtalt i ''Slektstavle 1, vedlegg i Kristiansund historie, bd. III'' (ref. inlegg #1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne ''Slektstavle 1, vedlegg i Kristiansund historie, bd. III'' da må være feil på dette punktet. Kan Didrik Johansen Mühlenphort, f. ca. 1700 (fantes han ?) (sønn av Johan (Dideriksen) Mühlenphort (1655-1718) og Dorothea Mechelborg) ha endt et annet sted enn på Smøla, men likevel ha blitt gift der i 1748, slik slektstavla sier. I så fall med hvem ? (vel neppe med noen 'Anna Cathrine Tønder' ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvilket kanskje burde forsterke ev. skepsis til påstanden i ''Slektstavle 1, vedlegg i Kristiansund historie, bd. III'' om at Didrik Johansen Mühlenphort, handelsmann på Smøla, og Anna Cathrine Tønder gifta seg 1748, og har 'Etterslekt i Molde'. Medmindre vielsen da fant sted et helt annet sted enn Smøla ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Etter det som kjem fram i dei siste innlegga må forfattaren av Slektstavle 1' i Kristiansunds historie ha gjort vesentlege feil her. Didrik ('Handelsmann på Smøla' og gift med Anna Catharina Tønder) har i nemnte slektstavle fått farsnamnet 'Johansen', og han er i slektstavla ført opp som bror av Anna Johansdatter Mühlenphort gift med Robert Rennie - som etter det opplyste i innlegg 43 var foreldra hans! På slektstavla står dessutan også at Robert Rennie var 'Kjøpmann i Fosna'.Dette står i og for seg i stil med det som eg ellers meiner å ha sett i mykje av det som er skrive om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... men dette forhindrer jo forsåvidt ikke at Johan Diderichsen Mühlenphort (1655-1718) og Dorothea Mechlenborg (1665-1719) i Lillefosen kan ha hatt en sønn Didrich, som til og med kan ha giftet seg i 1748 (om enn ikke på Smøla), i tillegg til Christopher (handelsmann i Drynjesund fra ca.1723), Johanna (1698-1743) (g.m. Michel Meyer) og Anna (1701-1741) (g.m. Robert Rennie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.