Gå til innhold
Arkivverket

[#63894] Forsvunnet svensk oldemor

Gjest Ellen Tveitnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

BEDA EMILIA EUGENIE ADRESSER1878 Beridarebansgatan 20, Klara1879 Karduansmakargatan 7, Klara 1880-1884 Karduansmakargatan 7, Klara1884 15/11 til Brännkyrka1894 2/2 Innflytt. fra rote 5 til 17 Kungsholmen, gate Hummersberg, utfl. 29/4 1894 til rote 91899 08/02 innflytt. fra rote 9 til 10 Østermalm1899 10/07 utflyttet til AmerikaAdressene er basert på hva jeg fant i Rotemansarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tack för sammanfattningarna - bra att få det samlat!Jag har tagit en titt igen i Oskarshamn hfl 1869-1875 sid 316 men i denna längd gjordes bara sporadiska anteckningar i årskolumnerna så därifrån får man inga uppgifter om Carl Otto var i Oskarshamn eller Stockholm. Ska jag gissa så tror jag att han var i Stockholm och tog ut ny attest sedan i samband med vigseln. Har börjat kolla inflyttningsländerna till Sth-församlingarna 1870. Har ej hittat honom i Storkyrko, Klara eller Brännkyrka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er mange som følger spent med, Ulla, og vil gjerne bidra med det vi kan.Når det gjelder Carl Ottos adresser uteglemte jeg i (100) at Anne Lene sa i (23) at han flyttet til Adolf Fredriks forsamling 1891. Men det er jo ikke i den enden vi er mest interesserte. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Et lite funn sånn på morgenkvisten tidligere i dag. Så var det denne skriften og tydingen da som ikke alltid er den beste. Her har jeg problemer, og i allefall med å gjengi alt.Jeg begynnte en gjennomang av flyttelistene for Oskarshamn. Jeg fant han i B1:2 utflyttede 1870 side 317, nederst på siden. Jeg har ikke tydet det hele der, men han flyttet faktisk til Stockholm den 26/3-70. Det henvises da til No 288 i husforhøret.Gikk så til husforhøret 1869-1875, A1:4 No 288 (side 316i fohrhøret). Der er han å finne på linjen som er merket 13. Kan ikke se noe nytt, men det bekreftes der altså at han flyttet til Stockholm 26/3-70, attest 13. Hva jeg kan se så var han alene. Det er ikke notert noe tilbakeflytting igjen fra Stockholm til den adressen i løpet av det husforhøret. Det er notert en anmerkning på han som jeg ikke får taket på. Ikke alltid like lett.Fortsatte så med innflyttede til Oskarshamn, for å se om han kom tilbake dit igjen etter mars 1870. Er ikke ferdig med det enda. Legger det ut om jeg finner noe.Så om du Ulla har anledning til å kontrollere meg på disse to stedene er det flott. Ellers kan jeg få lagt ut innføringen her litt senere.Anne LeneV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beda Emilia Eugenie fødes 10. februar og døpes 17. februar i Klara kyrka, Rote 2 i Stockholm. Kan hun ha levd sine første dager i Allmänna Barnhuset i Drottninggatan/Norrtullsgatan? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forts (106) Jeg ser at de har fostringssaker. Adressen passer vel godt med Klara. Og hvordan kan man komme inn i arkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Nu har jag letat efter Carl Otto i inflyttningslängderna 1870 också i Adolf Fredrik, Jakob, Johannes, Katarina, Kungsholm/Ulrika Elionora och Skeppsholm. Intet spår. Inte heller i mantalet 1870.Då det gäller Emi fanns ju inga föräldrar antecknade i dopboken bara moderns ålder. Om man har tur kan det finnas uppgifter i Barnmorskedagböckerna. Det kan kanske också finnas ledtrådar bland dopattester eller dopsedlar, eller i legaliseringshandlingar. Sånt finns i serie H men det finns inget skannat i Klara församling. Så jag får instämma i vad Anne Lene redan sagt att fråga på Stockholms Stadsarkiv eller Svar om det finns handlingar att söka vidare i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, jag har nog redan varit där - se inlägg 90 och 103 - vore kanske bra att lägga ut bilden? Jag försökte men lyckades inte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla kan du forklare begreppet 'legaliseringshandlingar'? Ukjent for meg, men jeg så at det sto 'legal/legat' i husförhöret fra Brännkyrka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaDette har jeg ikke sett Ulla. Ja, ja bedre med en ting 2 ganger enn ingen heter det jo. Ja kan legge ut bildene, men gir de egentlig noe nytt ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Vigdis, jag har sökt på namnet Beda och åren 1873-1876 och får ingen träff och tolkar att hon inte var inskriven på Allmänna Barnhuset.Legaliseringshandlingar har jag aldrig bläddrat i, men jag kan tänka mig att dom innehåller olika lagliga dokument från t.ex adoptioner, skilsmässor. Att söka okända föräldrar är inte lätt och det bästa är nog att höra vidare med Stockholms Stadsarkiv. Förresten beteckningen L.B 294 vi hade tidigare kanske kan vara en ledtråd? Lessen att jag inte kan vara mer precis om detta.Anne Lene, nej jag tror inte heller bilden ger nåt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg ville vel si at det ikke er så vanlig at begge foreldrene er utelatte ved innføringen i kirkeboken. Ofte er vel i allefall mors navn oppgitt. Se på kopien i innlegg 43, der er det 4 barn på samme side hvor foreldrene ikke er oppgitt.Ulla. Vi tror vel begge at betegnelsen L.B. 294 er henvisning til et sted i husforhøret. Hvor kan vi finne ut hva som menes, for det ville nok ha gitt oss noe. Men, hvor mye egentlig, for selve husforhøret er jo ikke scannet.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, nja jag tror nog inte L.B 294 (inlägg 27 och 29) finns i hfl. Jag började ju leta i serie B - inflyttningslängder men där fanns det ju inte. Kan kanske vara Lysnings-Bok? eller Legaliserings-Bok om sådan beteckning finns. Detta är alltså spekulationer.Vigdis - jag har plockat fram en liten skrift jag hade i bokhyllan som heter: Att finna uppgifter om barn födda utom äktenskapet - Två uppsatser av Käthe Bååth och Anna Svensson. Landsarkivarier i Lund.I den hittar jag uppgiften att det föddes ca 800 barn/år med okänd moder i Stockholm under åren 1875-1895!Från slutet av 1700-talet tom 1917 medgav lagen att modern faktiskt kunde vara okänd, hemlig, både för barnmorskan, prästen och för barnet självt. Denna möjlighet motverkade barnamord, men skyddade också den enskilda kvinna. Om kvinnan senare ångrade att hon antecknat sig som okänd moder, kunde det vara svårt att styrka att det var hon som faktiskt var det, när hon gjort allt för att dölja det. Därför kom ett tillägg i barnmorskereglementet 1856 som sa att vid en hemlig förlossning kunde modern uppteckna sitt namn på ett papper, som hon sedan förseglade och lämnade till prästen så snart som möjligt. Prästen signerade handlingen och satte sigill på den och modern skulle sedan se till att pappret förvarades säkert. Dom här pappren kallas namnsedlar och många blev inlämmnade till prästerna för förvaring av kvinnan själv eller barnmorskan. Så dessa namnsedlar kan finnas kvar i arkiven. Dom brukar ligga bland bilagorna till födelse- och dopböckerna, serie H III i barnets hemförsamlings arkiv.Om modern var ogift hade hon oftast intresse av att barnafaderns namn blev angivet. Då hade hon möjlighet att få uppfostringshjälp för barnet. 1734 års lag sa att barnet skulle få nödtorftig föda och uppfostran tills det kunde klara sig själv. 1864 ändrades lagen så att kvinnan måste stämma mannen inför domstol för att få hjälpen. Många kvinnor saknade både kraft och resurser att göra detta och var tvungna att inhysas på fattighuset med sitt barn. Och många av stämningarna gick inte vidare till rättegång utan man gjorde upp i godo för att slippa böterna. Därför finns inte så många faderskapsmål i domböckerna efter 1864. I dom s.k stämningslistorna i domboken kan man hitta namn på fäder som instämts för barnuppfostringshjälp men inte gått vidare till rättegång.Och före 1917 hade barn utom äktenskapet inte arvsrätt efter fadern, även om faderskapet var fastställt. Barn utom äktenskapet finns alltså inte upptagna i faderns bouppteckning.Så vad man kan göra nu för att komma vidare i sökandet efter modern till Emi är att leta efter om det finns någon namnsedel bevarad eller om modern möjligen stämt fadern och det finns inskrivet i stämmningslistan i domboken. Jag kan inte hitta att detta är skannat utan man får vända sig till arkiven direkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott utredning, Ulla, om svenske forhold! *L.B. 294* - jeg synes det er nærliggende at kirkebokfører i Klara bruker en referanse til egne protokoller og Legaliseringshandlingar er et godt forslag. Jeg håper vi skal komme til bunns i dette - i alle fall prøve den muligheten med Klaras egne arkiver - Namnsedlar og Legaliseringshandlingar. Men det er selvsagt opptil Ellen om hun vil gå videre til Stadsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

------ Register till kyrkoböcker/ministerialböcker Visa skannade register till kyrkoböcker/ministerialböcker Markera aktuell församling och klicka på välj:Se under Sabbatsbergs fattighus husforhör 1830-1927 fil K195O0141-0160.pdf :Side 14/20. Der står fölgende:Simmingskiöld, Charl.Matilda (f.Tollsten e.bouppt.) BI:4 side 401, född 1828 31/5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Simmingsköld, Kurt Sixten GregoryLerbäcksbo Nederbyn 6:2Död 17/11 1958.Kyrkobokförd i Östra Frölunda, Kindaholms kn (Älvsborgs län, Västergötland).Född 10/10 1887 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Gift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Östra Frölunda, Svenljunga kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Domkyrko, Göteborg (Göteborgs och Bohus län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

KonaSimmingsköld, Anna MärtaÖstrabo box Hid 510 60 ÖverlidaDöd 25/5 1983.Kyrkobokförd (1978) i Östra Frölunda, Svenljunga kn (Älvsborgs län, Västergötland). Mantalsskriven (1978) på samma ort.Född 23/1 1891 i Vänersborg (Älvsborgs län, Västergötland).Änka (17/11 1958). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Östra Frölunda, Svenljunga kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan R. Sjöberg

Ellen,Jeg har en database over store deler av svensk adel, hentet blandt annet fra Gustaf Elgenstiernas 'Den introducerade svenska adelns ättartavlor'. Hvis det er av interesse må du gjerne e-maile meg så kan jeg se hva jeg har om anene dine?Min e-mail-adresse er: johan_rson_sjoberg@yahoo.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Nina, det registeruppgiften refererar till är Charlotta Matildas inflyttning 1917 till Sabbatsbergs Ålderdomshem, som det hette då. Hon dör 1920.Och tack för länken till Sabbatsberg! Mycket nytt och intressant för mig ätt läsa där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.