Gå til innhold
Arkivverket

[#63894] Forsvunnet svensk oldemor


Gjest Ellen Tveitnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hva er 'Svar*? Det er jo noe som ikke stemmer der. De står begge som Bedas foreldre. Og Charlotta til og med som hustru. I husførhørslengden (23) opplyses det jo at Carl Otto Simmingsköld og Charlotta Mathilda Tolsten giftet seg først 12/12-1875. Det stemmer med hva Ellen har av opplysninger.Anne Lene, er det mulig for deg å legge ut *bild id 00011149_00268*?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Svar finns här: www.svar.ra.se och där kan man titta på dom skannade kyrkoböckerna om man har abbonemang. Det finns också en del som är fritt.Jag har tittat på sidan i födelseboken och om man förstorar upp den väldigt mycket syns det att det är skrivet 'ej uppgifven' i fältet för föräldrar. Det är överstuket och tillskrivet är Föräldrar Carl Otto och hans hustru Charlotta ..... 12/12 75 L.B 294. Dessutom står att modern var 17 år och att barnmorska var med vid födseln. Min tolkning är att Beda är fosterbarn/adoptivbarn till rådmannen och hans hustru och att dom biologiska föräldrarna är okända. Har letat efter L.B 294 (Litt. B?) men hittar ingen bok med den beteckningen. Inflyttningslängden kallas B1 men den är inte numrerad på sånt sätt. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Forklaringen på Svar kom jo Ulla med.Så fint at du har sett Ulla. I Scb materialet på genline, står det foreldre ikke oppgitt. Jeg har ikke klart å se som du nevner at barnmorskan var med ved fødselen. Kanskje jeg ikke har forstørret det nok. Fint at flere øyne ser her. Jeg har heller ikke klart å finne enda hva L.B. 294 er.Vigdis jeg legger ut bild id 00011149_00268 her, som du spurte om.Det dreier seg om innføringen i fødelsesboken. Så kan jo flere se også.Hilsen anne lene

bilete5845.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Marit.Jeg har ikke sett flere barn her (søsken av Beda), men så er det heller ikke så mange steder jeg har funnet familien enda. Skal se om det er mulig å finne de personer du nevner i innlegg 25.Vigdis.Jeg har sett etter vielsen, men bare så vidt i Klara forsamling uten å se dem. Skal se igjen i tilfelle jeg har oversett noe. Kanskje det er mulig å følge de bakover fra Bedalund som husforhøret i forrige innlegg var fra. Der står det vel at de kom flyttende til plassen i 1884. Skal se. Det blir helt klart viktig å finne den.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Skulle Carl Otto likevel være faren til Beda var han jo rimelig gammel da, 64 år, men 'ingenting er umulig for herrer' er det jo sagt :-) Og Charlotta var jo også 45 år.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja du har nok rett i at det er merkelige saker her Marit. Men, kan dette være gal familie da ?? Jeg får meg ikke til å tro det, men kanskje noe vi ikke har fått taket på enda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Siden fra dåpen leser jeg veldig fint, Anne Lene. Flott! Det er helt klart at det er snakk om en 17 år gammel mor. Det står en adresse der som kan være et spor. At han kan være faren tror jeg er mulig, Bedas mor hans tjenestepike?Det andre bildet fra husförhöret er vanskeligere å lese. Jeg ser at det står noe etter navnet hennes ... legat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Et spørsmål er hva som står mellom Carl Otto Simmerskiöld og Charlotta Mathilda Tolsten (29)i kirkeboken for Clara forsamling.Ellen!!! Hvilken utgave av Adelskalenderen er det du har funnet ut at din farmors far står i?? Og hva står det om ham og familien??Siste utgave av Adelskalenderen kom i 2007 og der er en god del tillegg i forhold til tidligere utgaver. Hvis det står noe feil kan en ta kontakt med Ridderhuset som gir ut boken. http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her påpeker Vigdis og Arne et par ting som jeg har slitt med, og ikke nevnt enda, for jeg tenkte gjøre et forsøk på å kunne finne ut av det det. Adressen fra fødelsesboken Vigdis, er ikke funnet enda. det ville nok gitt oss litt mer. Det som står etter navnet på husforhøret, jeg tolker det nå også til legat. Det kan da ikke være noe annet.Arne. Hva som står mellom Carl Otto og Charlotta Mathilda er for meg en gåte. Der har jeg overhodet ikke noe forslag.Vi har altså en fødelsesbok der det står at foreldre er ikke oppgitt, også denne i innlegg 29 der foreldre er innført. Det er helt klart det er forhold rundt fødsel/dåp/foreldre vi ikke har tak på enda. En husforhørsside fra tiden rundt dåpen vill nok ha avklart noe. Det ville nok også vielsen til foreldrene. Jeg har sett i Klare igjen etter vielsen uten å finne den. Det skal sies at jeg da har sett på den oppgitte dato.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Henvisningen L.B. 294 viser nok til kirkebokinnføringen av deres ekteskap. (29). Dette er jo skrevet inn senere enn dåpen til Beda. Jfr. (22).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

En liten detalje som er verd å merke seg ved bilde i innlegg 29 er at innføringen av foreldrene er gjort med en annen skrift enn alt annet på siden. Muligens dette er gjort fordi ny informasjon er kommet, f.eks at paret har viet seg....(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

(40)Selvfølgelig er det skrevet til senere som Ulla også gjorde klart i sitt innlegg. Og når moren er 17 år, da er det ikke Charlotta som er moren. Carl Ottos alder ved fødselen i 1873 er 54. Hvis det er rett som jeg påpeker at det står *legat* etter navnet til Beda, vil jeg si meg enig med Ulla at dette paret er foster/adoptivforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, da kommer den andre innføringen av fødselen her.Det er forresten ikke innført noen faddere på kopien i innlegg 29. Denne jeg nå legger ved er en enklere innføring og ville uansett ikke inneholdt faddere.

bilete5847.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, Vigdis. Helt sikkert rett, og samsvarende med hva Ellen Tveitnes opplyser. Det er bare litt å nøste i.Her kommer forresten innleggene tett en lørdagskveld. Vi er visst flere som bruker en kveldsstund her nå.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, jeg blir engasjert av en slik historie. Når Ellen leser alt dette, vil hun nok bli overrasket over at Carl Otto kanskje ikke er Bedas far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Ja man blir virkelig revet med av dette her. Finnes det noe husforhør for tiden rundt Bedas fødsel som viser hvem som bodde på samme sted som Carl Otto og Charlotta (hvis de da bodde sammen før de giftet seg i 1875??Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kan noen se på husforhøret i innlegg 30 ?Se på faren. Det kommer en kolonne med vielsesdatoen 12/12-75. Litt videre bortover kommer tallet 84, men hva er tallet etter det ?Dette er opplysninger om at de kom til plassen i 1884. Det neste tallet er henvisngen til siden i husforhøret. Dvs der de bodde før de flyttet til bedalund.Kan det stå 313 eller 413 ? Mitt problem er at jeg ikke finner dem på de sidene.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja visst blir man revet med. Får håpe dette bærer litt mer frukter.Marit. Ja, det finnes husforhør. Men, vi snakker om et ganske stort sogn, dermed inneholder husforhøret ganske så mange sider. Uten en adresse/sidenummer så kan det være vanskelig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.