Gå til innhold
Arkivverket

[#64325] Ritmester Jacob DANNEFAER f. ca. 1630 og hustru Mette HOLSTEIN, Möen, DK

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(Alvin/213:) Hvem var foreldre til den Anders Andersen Rist ('borger til Thrundhiem og handelsmand paa lejet Moursund') som var verge i 1724 for sønnen Axel til Grethe H. Dannefær og Niels Axelsen Borch ?(Grunnen til at jeg spør er at jeg (under tvil) har ført en Andersen Andersen Rist (c1673-1738) (g. i 1700 m. Viviche Nilsdatter Røst) som sønn av handelsmann i Moursund, Anders Nielsen Moursund (c1632-1700) og Marit Andersdatter. Hvis dette er korrekt blir han en fetter av Niels Axelsen Borch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I innlegg # 227 never Per 'lejet Moursund' i.f.m. Grethe Holgersdtr. (ODERU) DANNEFAER's 1. ekteskap - med Niels A:sön BORCH, fra Trondheim.Legger ved et bilde jeg tok av hovedbyggningen på Maursund i fjor sommer. Stedet er nå overtatt av Nord-Troms Museum og er under oppussing etter en periode med begrenset vedlikehold.

bilete6184.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Per!Klokker i Helgøy var Morten Mortensen Heggelund f. 1764 på Bakkeby/Jægervatnet. Han var sønn av Morten Sørensen Heggelund og Anne Mortensdatter Heggelund 1730-87, datter av Morten Hansen Horsens. Jeg har valgt å ikke ta med foreldrene til Morten Sørensen Heggelund fordi det har vært et par-tre forslag om ham opp igjennom tidene.Klokker Morten var gift med Ane Malena Larsdatter Heggelund 1760-1835, enke etter den tidligere klokker, Jacob Klingenberg og datter av Lars Sørensen Heggelund og Ane Meldal Andersdatter Kiil.Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Per innl. 227). Mitt 'arbeidsområde' er hovedsakelig Midt-Troms, men da kommer man jo også litt inn på Nord-Troms (Karlsøy, Lyngen og Skjærvøy. Jeg kan ut fra eget arbeid ikke svare deg, men tillater meg å hitsette fra Malangen Bygdebok ved N.A. Ytreberg 1943: Først gjør Ytreberg rede for oppkomsten av Proprietærgodset i Troms i 1666, og deretter for delingen av godset i tre ved forliket 10. juni i 1783 på Bentsjorda. Så skriver Ytreberg videre: 'Moursund-ætten nedstammer fra en Anders Nilsen, som var nordlandshandler med borgerleie på Moursu nd i Skjærvøy. Etter denne gården (kanskje mer sundet??) tok hans etterkommere navnet Moursund. Anders Nilsen som var gift med Marith Andersdatter, døde i 1770. Deres eldste sønn Anders Andersen Moursund (den eldre) som var nordlandshandler sammesteds, var gift med Viviche Nilsdtr. Røst. Han døde i 1738, mens enken overlevde ham like til 1771, da hun døde på Bentsjord, 94 år gammel. Deres sønn igjen var Anders Andersen Moursund (den yngre), som en tid hadde borgerleie på Bentsjord. Han var gift med Birgithe Hansdtr. Røst. Da han døde i 1760, er antagelig familien flyttet til Bentsjord'. Det var i 1760 at 'Madam Bergithe, Sal. Anders Moursunds lod tinglyse en hende given bygselseddel paa 1 pund landskyld i Bentsjorden, som Hendrich Sandersen har frasagt sig'. Det kan nok være at Moursund da i noen få år hadde hatt sitt borgerleie på Bentsjorda. På den andre jordeparten 1 pund på Bentsjord satt da Aleth Kiil, Anders Kiils enke. Bentsjorda var benefisert gods. Vi ser at både Vivicke og Bergithe hadde Røst navnet. Kan vi så stole på Yreberg. Jeg mener ja. Han var vokst opp i Tromsø i en resurssterk familie, kjente området og hadde historie som hovedfag fra Universitetet. Ang. innl. 228) Moursund-gården. Vi skal være klar over at da tyskerne sen-høsten i 1944 brente og ødela Finnmark og deler av Nord-Troms, sparte de av en eller annen merkelig grunn Moursund-gården. Den kom til å gi husly til store menger med folk som vendte tilbake vår og forsommer i 1945 da alt annet lå øde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Nok en gang mange takk for all interesse og profesjonelle innlegg i denne DANNEFAER-tråden.Tillater meg å gå litt tilbake i tid, jfr. her trådens hovedspörsmål.Blant andre har Simon ELLEFSEN (www.nose.dk) data vedrörende Ritmester Jacob DANNEFAERS's datter Sophie Amalie 1661-1722. Sannsynligvis oppkalt etter Kong Frederik III's hustru. Simon ELLEFSEN omtaler hennes giftermål med organisten i Stege kirke (jfr. innlegg # 218), Peder Pedersen KROG 1659-1682.Sophie Amalie var etter hennes manns död Oldfrue på Vallö under Kong Fredrik IV. Det er i allefall en datter i Sophie Amalie og Peder's ekteskap, nemlig Pernille Pedersdtr. DANNEFAER KROG 1682-1759. Pernille var gift med Sognepraesten i Kerte, cand. theol. Jörgen Christophersen STRÖYBERG, opprinnelig fra Lûbeck.Ved ovennevnte 'studiebesök' på Mön i 2008 fant jeg fölgende liste over 'tidlige' organister i Stege kirke, deriblant Peder Pedersen KROG 1659-1682;

bilete6188.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Fantastiske bilder fra Danmark.Aleth Faal som var gift med Lorents Indal Hegelund hadde far Nils Olsen, f. 1771, bodde Bakkeby, d 1854 - og mor Ingeborg Maria Grimlund, f. 1774 i Langsund, d. 1811 i ytre Jøvik. Nils Olsens slekt stammer fra Isach i Torsvåg. (Endreslekta). Ingeborgs foreldre var Alet Borlund og Peder Pedersen Grimlund fra Helgeland.Jul; Fra Endreslektboka siterer jeg: Eilert Hansen, Skognes, sønn av Hans Jul Hansen og Else Marie Gram, dtr av Hans Madsen Gram, Nordeide. Hans Jul var sønn av Hans Hegelund Hansen, Lyngseidet, som siden flyttet til Nakken. Han må være død tidlig, for da Hans Jul var konfirmert, var lensmann Ole Ulrik Berg, Langnes hans foresatte. Ingen fødselstall er anført.Noe jeg også lurer på er at Rebecca Elisbeth Myhlenphort Blix Ramsberg Fredriksdtr Hegelund, jordet i 1767, 40 år, død etter en barnefødsel hadde ei dtr Maren Hegelund Hansdtr, døpt i 1756. Rebecca var gift med Hans Gundersen. Hvem er denne Maren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Thomas, du etterlyste tidl kilde om Dannefer. Forfatteren Barfod har 'Den Falstenske Gejstligheds Personalhistorie' opplysninger om Jacob Nilsen Dannefers 4 barn og etterkommere. Søsken av Holger er: Erik, Jacob, f. 1672, byskriver i Nykjøbing. Gift 2 g; 1) Anne Heiche, 2)Martha Flindt. Sønner Jacob, Klavs, Nikolaj Fredrik, En dtr død spæd, Mattias og Anne Kristense.Bror av Holger: Erik (sogneprest i Karleby på Fyn) - 2 ekteskap; 1)i 1696 med Johanne Damsberg, 2) med Kristense Olufsdtr, Barn Peder Mattias og Anne Dannefer.Søster av Holger: Sofie Amalie gift med Peder Pedersen Krog. Datteren Pernille Pedersdtr Krog ble gift med Jørgen Strøyberg. 3 barn nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Dagny for informasjonen om bl.a. Aleth FAAL i innlegg # 232, samt kommentarene om JUUL og GRAM.Jeg vet ikke hvem den omtalte Maren HEGGELUND Hansdtr. er som döpes i 1756, men jeg skal gjöre mitt beste å söke naermere opplysninger om henne. Ellers kan vi jo bare håpe på at noen av de fremragende eksperter her i tråden vet mere om denne Maren.Skal legge ut flere bilder fra Danmark etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Dagny, - det stemmer at jeg söker kilder om Jacob N:sön DANNEFAER som du skriver i innlegg # 233.Jeg kjenner til BARFOD's data, og til de barna du nevner.Imidlertid opplyser enkelte kilder at Jacob og Mette HOLSTEIN hadde hele 8 barn. Som det fremgår av denne tråden så langt så kjenner en kun til 5. Jfr. for eksempel innlegg # 231 om Sophie Amalie og organisten KROG i Stege.Etter besöket på Mön sist måned har det dog kommet frem en del nye data og disse vil etterhvert bli lagt ut i denne tråden.Kjenner du til skiftet etter Holger J:sön DANNEFAER på Havnes som er omtalt av Magne i innlegg # 209 og i innlegg # 216 av Alvin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Skiftet etter Holger Jacobsen Dannefer, f 1666 ble holdt 1.6.1747 på Hamnes i Skjervøy. Dette iflg HF/KjK. Dessverre har jeg ikke selv sett dette, men det fins jo. Kan kanskje finne det i morgen på Statsarkivet om det blir tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Mens jeg leter etter Rasmus Clemmetsen Oderups (f. 1659) kone (barn Trine, Anna Grethe og Clemmet) finner jeg i Skjervøyboka bind II, s 408 under Nikkeby; Kirkeboken viser at i 1759 ble Karen Andersdatter Nikkeby gift med Nils Høier. Han var fra Molde. Deres sønn Peder Christian Høier ble gift og boende på Årvik.!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, den opplysningen i den såkalte Skjervöyboka bind II er det mange som har blitt villedet av. Av debatten i HÖYER-tråden (PCH) ¤ 53.912 fremgår det klart at dette ikke er korrekt.Dessuten heter den omtalte Nils ikke HÖIER, men RÖYER(T), skiftet etter ham var oppgjort i 1769. Jfr. innleggene # 47 og # 90 i den tråden.Selv etter flere hundre innlegg er det fortsatt ikke funnet noe konkret svar på PCH-gåten. Mange av hans etterkommere er inngiftet i DANNEFAER-slekten.Uavsett så takker jeg for at du söker etter Rasmus C:sön ODERUPs hustru, - det skal bli interessant å få vite hvem hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Magne/229:) Jeg hadde notert meg at Ane Malena (Anne Magdalene) (Larsdatter) Heggelund (1760?-1835) (g.m. Helgøy-klokkerne Jacob Klingenberg og Morten Mortensen Hegelund) var 'prestedatter', men Lars Sørensen Hegelund på Elvevoll (som du sier er hennes far) var vel skipper og gårdbruker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var foreldre til den Jacob Klingenberg (f. 1796 ?) (i Helgøy ?) som var g.m. Nille Severine Figenscou Indahl (f. ca. 1805 ?) (datter av Søren Lorentzen Indahl fra Reinsvoll og Anne Marie Hegelund) ?Sistnevnte Anne Marie Hegelund (f. ca. 1780 ?) var kanskje datter i Lars Sørensen Hegelund (ref. innlegg 238) sitt 2. ekteskap med Nille Sevrina Figenschou (1749-1836) ?(Lars S. H. var 1.g. g.m. Anne Meldahl Andersdatter Kiil (1736-1769), mor til Ane Malena H.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Alvin/213/227/230:) Da er det altså tilsynelatende fetteren (Anders Andersen Rist c1673-1738) av avdødes første ektemann Niels Axelsen Borch (1674-1719) som er verge for sønnen Axel i 1724 ved skifte etter Grethe Holgersdatter Dannefær.Normalt ville en kanskje vente at det var en 'nærmere' slektning som var verge, og man kunne derfor være fristet til å tro at nevnte Anders Anders Rist f.eks. kunne være en bror av Niels Axelsen Borch's mor Kirsten Andersdatter Rist (f. ca. 1650?), og dermed grandonkel til lille Axel, 9 år. Men det er altså tydeligvis farens fetter som er verge her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny/232:) Er Lorents Indal Hegelund (g.m. Aleth Faal) en sønn av Michael Sørensen Hegelund (1731-1795) på Karlsøy i hans 2. ekteskap (i 1791) med Cecilie Catharina Fabritius Indahl (1767-1856) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Per (239).Jeg undrer meg over at du har Ane Malena Larsdatter Heggelund (1760-1835) som prestedatter. Hvilken prest var hun i så fall datter av?Når det gjelder dine innlegg 240 og 242 så finner du løsningen i kirkebøkene for Karlsøy sogn.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til bl.a. Per og Dagny i.f.m. innlegg # 242;Ja, i fölge Hulda S. FIGENSCHOU så er omtalte Lorents INDAHL HEGGELUND 1792-1872, sönn av Miichael Sörensen (HEGGELUND) HEGGELUND 1731-1795 på Vannstuen. Dette i Michael's 2. ekteskap hvor det var 2 barn.Michael hadde tidligere vaert gift med Martha Margrethe H:dtr. GARTNER 1721-1791, fra Örlandet. Hun var naert beslektet med presten i Karlsöy, Hans GARTNER.I ekteskapet til Michael og Martha Margrethe oppgis det 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Til Thomas (235) - 'Skifte' som ble holdt 1.6.1747 var en auksjonsforretning: Anno 1747 den 1. juni var ieg tillige med tvende mænd Klemmet Rasmussen og Knud Gamst forsamlet paa gaarden Hamnes for at eftersee hvad som meere fandtes efter afg. Holger Dannefær til hans gields betaling, ved det som tilforn paa skifte er udlagt til hans creditorer, og ved denne forretning var nærværende den sal. mands arvinger som giorde anviisning paa hvad som endnu kan findes efter samme som ere følgende ....' 'Summen paa alt foreskrevne som blev auctionert er 67-2-12,' og etter utbetaling 'bliver i behold 58-1-12 23/24.'Arvingene er dessverre ikke nevnt ved navn. Men de ble til slutt 'tilspurt om de vidste noget mere at angive til gieldens betaling, hvorpaa de svarede ney, at intet mere findes end som anført er.'Den 7. juli 1744 hadde det vært registrert i boet kobber, jern, trevarer og hus på tilsammen 66-34-12 som var blitt utlagt til Friederich Ehlers (var vel handelsmannen i Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Magne/243:) Takk for svaret.Jeg har kun notert meg at Ane Malena Larsdatter Heggelund (1760-1835) skulle være 'prestedatter'. Kilden husker jeg dessverre ikke, bare at den angivelige presten ikke var nærmere omtalt. Sannsynligheten taler vel da for at opplysningen ikke er korrekt ...Spørsmålet i #242 har jeg vært så heldig å få svar på i Thomas' innlegg #244, og jeg hadde jo håpet at du eller andre som ev. allerede har svarene på rede hånd kunne hjelpe meg med de to spørsmålene jeg stiller i #240 (da jeg er nokså uerfaren i å lese gammel skrift i kirkebøkene), og jeg håper forsåvidt ennå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. 240): Ut fra de spredte notatene jeg har skal jeg svare. Først må jeg spørre om Anne Marie er rett? - skal det ikke være Anne Meldal? Søren Lorentsen Indahl giftet seg i 1792 med Jomfru (!!) Anne Meldal Heggelund. De døpte i 1801 datteren Nille Severine Figenschou, men hadde flere barn. Sønnen Lorents 9 år gml. i 1801 har Indahl-navnet, men er døpt med Fabricius-navnet. Anne Meldahl er 28 år gml. i 1801, altså født ca 1773. Men Kirkebok mangler for 1772,1773 og 1774. Anne Meldahl ble konfirmert 16 år gml. i 1789. Når det gjelder Jacob Klingenberg har jeg litt problem, men det må kunne løses. Ang. 242): Michael Heggelund giftet seg 17/11-1791 med Jomfru (!!) Cecelia Catharina Fabritius Indahl. Sønnen Lorents Indahl døpt 17/5-1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Først svar til Thomas vedr Rasmus Cl Oderup. På en internettside med adr: Lenke (tror det må være Simon Ellefsen's side!. Her står iallefall: 'Anna Grethe Rasmusdatter Oderup, f 1693 i Rotsund gift med Søren Hansen Hegelund, f 1682 i Elvevoll, Hansnes. Hun dtr av Rasmus Klemetsen Oderup og Ellen Cathrine ?????'. Barn av Søren og Anna Grethe var; Hans, Synnøve, Lars, Ellen, Ellen Catharina, Søren, Malena, Morten, Anna Grethe og Jeremias.Ser at May har svart vedr skiftet etter Holger. Skifte skulle ha lagt i skiftepk nr 5 på Statsarkivet, men der var det ikke.Svar til Pers spm 240; jeg finner av den ovenfornevnte internettsiden at far av Jacob Klingenberg må være Morten. Jacob Mortensen Klingenberg er født 1796 i Helgø, død 26-12-1838, gravlagt 1839-01-06 i Helgø. Han ble gift 11-11-1824 med Nille Severina Sørensdtr Figenschou Indahl, f 1800 på Reinsvoll på Reinøy. Hun dtr av Søren Lorentsen Indahl og Anne Larsdtr Meldahl Hegelund. Nille Severine døde 1841 på Vannakammen på Vanna. Gravl 1842-01-05 i Helgø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Når det gjelder Jacob Klingenberg er det nok som Dagny sier i innl. 248). Jacob er 5 år gml. i 1801 og hjemme på Helgøya hos sine foreldre Morten Mortensen Heggelund 37 år og Anne Malene Heggelund 41 år. Det er hennes 2. ekteskap, og fra sitt 1. ekteskap har hun barn med navn: Klingenberg, Meldahl, Heggelund og Figenschou. Men det er ikke mulig å finne Jacob Klingenberg innført som døpt i Kirkeboka. Heller ikke som konfirmert, men konfirmasjonslistene er noe usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.