Gå til innhold
Arkivverket

[#64325] Ritmester Jacob DANNEFAER f. ca. 1630 og hustru Mette HOLSTEIN, Möen, DK


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Per (348): Jeg har tidl. notert at apoteker Claus Seidelin (28. jan. 1702 Nykøbing kirke, Falster - 16 May 1782) var sønn av Eier av apoteket i Nykøbing, Falster 1699 Fridericii Hanssøn Seidelin (1667-29 Apr 1729) og hans 1. hustru Karen Clausdatter (d. 18 Oct 1712, begr. Nykøbing kirkes kor). Fridericii skal ha blitt g. 2. m. Maren Jensdatter Hov (f. 1683, d. 9 May 1738, begr. Nykøbing kirkes kor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er Rasmus Bertelsen Wichmand Svitzer f. 1705 dermed fra et tidligere ekteskap, siden Bertel Wichmand ikke ble gift med Bodel Cathrine Abrahamsdatter From før i 1707 ?Omtalte Anne Bertelsdatter Wichmand (1610-1639) (#345) kan vel tenkes å være faster til kjøpmann i Nykøbing, Bertel Wichmand.'Wichmand' sees ellers brukt som fornavn, bl.a. av Wichmand Pedersen Hoff(t)mann (c1642-1713) fra Bergen, koffardi-kaptein bl.a. i Vestindia-fart (1666-), Løytn. 1675-, senere kommandør-kaptein flåten (bl.a. 1684), bosatt i København/Holmens. Hans sønnesønne Constantinus (Henrikssøn) døpt i Holmens kirke i 1725 fikk muligens Wichmand som etternavn (eller var det bare døpenavn, tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(351/Arentz:) Mange takk !Er det noen kjent forbindelse mellom apotek-eier Fridericii Hanssøn Seidelin (1667-1729) i Nykøbing og den Seidelin-linjen som jeg omtaler i #348 ?'Fridericii' ere vel en genitivsform, er det ikke ? Skal tror om faren var en Hans eller en Frederik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til May, Per og Christian;- mange takk for de siste innleggene om bl.a. ODERUP, RIISBRICH, WICHMAND og SEIDELIN.Jeg har vaert på reisende fot og kunne lese de först nå. Skal forsöke å svare så snart tiden tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til May's innlegg # 346 vedrörende ODERUP;- det var interessant at Horsens nevnes i borgerboken fra Bergen pr. 1661.Skal via en Dansk kontakt på Jylland kunne 'spinne' videre på dette.Opphavet til ODERUPs står jo sentralt i denne tråden da de fleste etterkommere av DANNEFAER i Norge også stammer fra denne slekten fra Horsens i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 349 og 350;- har i mellomtiden mottatt en god del ny informasjon om WICHMAND-slekten som opprinnelig ser ut til å komme fra Tyskland.Den Stud. som i 1732 gifter seg på Nyköbing-Falster med Sophie Amalie Holgersdtr. (ODERUP) DANNEFAER fra Norge synes ikke å tilhöre den store omtalte barneflokken på 18, 19 eller 21 barn.Dog av samme opphav via WICHMAND-LET(H) fra Odense, men dette må jeg se naermere på da inngifte i stor grad også forekommer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Skal se naermere etter hva prof. dr. Georg NÖRREGÅRD skriver om SEIDELINs på Nyköbing-Falster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 348;Ja, jeg har forstått det slik at det var Lisbeth/Elisabeth Catharina f. 1710 som giftet seg med apoteker Claus F:sön SEIDELIN i 1730.Dette etter en forsiktig förstegangslesning av de ca. 1000 sider i ovennevnte Georg NÖRREGÅRD's to bind om Nyköbing på Falster.Claus og Elisabeth Cath. nevnes bl.a. også i.f.m. en donasjon av 200 rdlr. i 1779 på Nyköbing-Falster.Claus 1702-1782 omtales som sönn av apoteker Frederich SEIDELIN 1667-1729, - jfr. her Christian's innlegg # 351.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

De 6 sønner og 3 døtre av Bodel Cathrine Abrahamsdatter From (ca.1688(?)-et.1734) som overlevde sin far Bertel Wichmand (ca.1665(?)-1732) (g. 4 Mar 1707) antas (ut fra listen i #344) å være blant nedenstående 10 (de øvrige ser ut til å være døde som småbarn) :- Hans f. 1708,- Lisbeth Cathrine f. 1710 (g.m. Claus Seidelin),- Mette Kristine f. 1716,- Povel f. 1718,- Berthel f. 1720,- Laurids f. 1722,- Thomas Frederik (von Wichfeld) f. 1726 (adlet 1777),- Jørgen (von Wichfeld) f. 1729 (adlet 1777),- Abraham Claudius f. 1731,- Anna Elisabeth f. 1732.(Én av de sju nevnte sønnene må riktignok også være død før 1732, men det ut fra den her tilgjengelige informasjon ikke mulig å fastslå hvilken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 349 og 360;- mange takk for oversikten med WICHMAND-barna i innlegg # 360.Ved naermere ettersyn så viser det seg at Lisbeth Catharina f. 1713 (visstnok den 21. Mai) beklageligvis var uteglemt i innlegg # 344.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort kommentar i.f.m. innlegg # 361;- fra Dansk 'hold' har jeg blitt gjort oppmerksom på en feilskrivning vedrörende hvilken WICHMAND-datter som var gift med apoteker Claus F:sön SEIDELIN i Nyköbing-Falster.Den Elisabeth/Else Cathrine Bertelsdtr. (FROM) WICHMAND som var födt i 1710 (visstnok den 1. Mai) var ikke gift med Claus SEIDELIN. Hun döde nemlig den 2. Mai 1712. Jfr. her innleggene # 344 og 348.Derimot den 'bortglömte' datter, som var födt i 1713, jfr. her innlegg # 361, - Lisbeth/Elisabeth Catharina, var Claus's hustru.Elisabeth Catharina oppgis vaere födt den 21. Mai i 1713 og död den 6. Mai 1800 på Nyköbing-Falster. Hun giftet seg med Claus F:sön SEIDELIN den 18. Juli 1730.Claus oppgis vaere födt den 26. Januar 1702 og död den 16. Mai 1782, - og i ekteskapet skal det minst ha vaert hele 11 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(361:) Da var det vel heller Lisbeth/Elisabeth Catharina f. 1713 som som giftet seg med apoteker Claus Seidelin i 1730 ? (Navnesøsteren f. 1710 var antakelig død før 1713 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Helt Ok, Per, - da har vi fått den saken på plass.'Tror' imidlertid at jeg har funnet omtalte Rasmus B:sön WICHMAND SVITZER's plass i store WICHMAND-LET-SVITZER puslespillet. Jfr. her innleggene # 342, 350 og 352.Skal forsöke å legge ut dette senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg tar kanskje ikke så mye feil hvis jeg tipper at apotekerfrue i Nykøbing, Lisbeth Cathrine Bertelsdatter Wichmand (1713-1800) og prest Rasmus Bertelsen Wichmand Svitzer (1705-1751) var firmenninger, ev. tremenninger, med en 'Bertel Wichmand' som felles tipp-oldefar ?Det virker som du, Thomas, kan gi oss et hint om de manglende ledd i Lisbeths 'Wichmand-gren' og Rasmus' 'Svitzer-gren'. Vi venter i spenning ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Flere ganger har slektsnavnet DAHL vaert nevnt i denne tråden.En DAHL slekt er omtalt i.f.m. FLO(E)R, GRUE, KURRAS KONST, IRGENS og DE BICHERS. Jfr. her bl.a. innleggene # 191 og 217.Vennligst se i denne forbindelse tråd ¤ 67.971'Thron Olaus Dahl fra Skjervöy, födt ca. 1800, omkommet på sjöen 1827'- ved Sigbjörn ELVEBAKKEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mens det 'arbeides med' den store og noe komplekse WICHMAND-saken (i.f.m. DANNEFAERs etc.) legger jeg ut et fotografi av inngangsdören fra klosterkirken på Nyköbing-Falster - 'Dronningenes by'.Det kan synes som at mange 'store personligheter' har passert denne dören opp igjennom tidene.Som tidligere nevnt inneholder selve kirken mye interessant heraldisk materiale men også mange slektshistoriske saker.Jfr. her bl.a. innlegg # 328, 329 og 352.

bilete6662.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Akkurat dette inngangspartiet ser jo slett ikke gammelt ut.Kan noen med kunnskap om historiske byggeteknikker og arkitektur anslå når dette murede inngangspartiet er reist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 370;- jeg er, som allerede bevist ingen fotograf, og langt mindre en med kunnskap om historiske byggeteknikker og arkitektur.Imidlertid mottok jeg et lite skriv om 'Klosterkirken i Nyköbing Falster' ved mitt besök i byen. Teksten er av Jens KRISTENSEN og tegningene av Poul WANG. Årstall ikke angitt.Innledningen lyder;- 'Klosterkirken i Nyköbing F. er en bygning, hvor historien og traditionen taler til os, en rig arv til mennesker af i dag, men först og fremmest er den en ramme om et liv, og her som altid er livet det vigtigste.Inden for disse gamle mure lever den kristne kirke sit gudstjenestelige liv, henter glaede og frimodighed til livet i hverdagen. Til dette faellesskab byder vi også Dem velkommen!'Skrivet inneholder bl.a. en historisk beskrivelse m.m. Jeg skal ved leilighet forsöke å gjengi deler av den som forhåpentligvis kan gi svar på Per's interessante spörsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Berit FRANK PAGH, jfr. innlegg # 372, for lenken om ytterligere informasjon om Klosterkirken på Nyköbing-Falster.Som tidligere nevnt finnes det mye interessant i og om kirken. Legger i så henseende ved et fotografi jeg tok i Januar i år.Bildet viser en minneplate (av kobber med en korde) på kirkens vestvegg om hoffets stallmester, Diderich Roderigo DE PIETA, av Spansk herkomst. Minnetavlen er satt opp i 1686 av hans enke Christina Elisabeth VON BRANDT. Diderich Roderigo var også kalt Ritmester under den såkalte Skånske krig 1675-79.

bilete6668.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Slektsnavnet BORCH (jfr. innlegg # 368 vedrörende DAHL) har vaert nevnt flere ganger i denne DANNEFAER-tråden.Se i den forbindelse tråd ¤ 68.917- 'Axel Nilsen Borch f. ca. 1634 - död 1710 - forfedre'?Ved Unni JAKOBSEN.God Påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Slektsnavnet BLIX har vaert omtalt flere ganger i denne DANNEFAER-tråden.Utgangspunktet har vaert Lensmannsdatteren Mette H:dtr. (ODERUP) DANNEFAER's, ca. 1698-1778, andre ekteskap med Michael HVID BLIX ca. 1733-1784 på Havnes i Troms. Mette hadde tidligere vaert gift med Erik (BAARLUND) LORCH.I denne tråden har BLIX vaert nevnt i innleggene # 24, 57, 59, 61, 67, 82 og 232 i.f.m. blant annet LORCH, HVID, SCHYTTE, BUSCH og MYHLENPORTH.Vennligst se i denne sammenheng tråd ¤ 36.505;'Avstamming fra gamle Blix'er (Gildeskål).v/Frank JOHANSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.