Gå til innhold
Arkivverket

[#64325] Ritmester Jacob DANNEFAER f. ca. 1630 og hustru Mette HOLSTEIN, Möen, DK

Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(274:) Foreldrene til Margrethe Torbensdatter Gamst, f. 1725 i Djupvik, Skjervøy, var Torben Sørensen Gamst (1682-1769) fra Loppa og Trine Rasmusdatter Oderup fra Rotsund (død 1728).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker så meget for korrigering. Har ofte ved å legge ut litt lengre rekker - fått verdifull korreksjon. Lett at det sniker seg inn biologiske umuligheter. Har i hast prøvd å linke og unlinke div ting i min database - slik at jeg kan følge opp nattskiftet fortest mulig ;-)))Blir dette rett, Per? 1. Anne Malene Mortensdatter Hegelund was born in 1788 in Ulfsnes i Karlsøy. She died in 1867 in Mandalen.Anne married Jens Olsen Hage son of Ole Jørgen Aareoen Jensen Hage and Maren Juul on 31 Jan 1812. Jens was born in 1789 in Lyngen. He died in 1845 in Langnes. Second Generation 2. Morten Mortensen Hegelund was born in 1751 in Hamnes i Skjærvøy. He died in 1792 in Ulfsnes i Karlsøy. He married Anne Margrethe Sørensdatter Hegelund. 3. Anne Margrethe Sørensdatter Hegelund was born in 1757 in Ulfsnes i Karlsøy. She died in 1817 in Ulfsnes i Karlsøy. Third Generation 4. Morten Hegelund was born in 1698 in Bakkeby. He died in 1751 in Havnnes. He married Margrethe Torbensdatter Gamst. 5. Margrethe Torbensdatter Gamst was born in 1725 in Djupvik, Skjervøy. 6. Søren Hegelund was born in 1729. He married Margrethe Mortensdatter Hegelund. 7. Margrethe Mortensdatter Hegelund was born in 1733. Fourth Generation 8. Morten Hegelund 'Sørensen' was born in 1660 in Grunnfjord på Ringvassøy. He died in 1732 in Bakkeby,Ulsfjord,Karlsøy. He married Inger Lorck. 9. Inger Lorck was born in Jul 1670 in Reinsvoll på Ringvassøy. She died in 1748 in Bakkeby,Ulsfjord. She was buried on 31 Mar 1748. 10. Torben Gamst was born in 1682 in Loppa. He died in 1769. He married Trine Oderup. 11. Trine Oderup was born in Rotsund. She died in 1728. 12. Søren Hegelund 'Hansen' was born in 1682 in Elvevoll,Hansnes på Ringvassøy. He died on 23 Jul 1759 in Elvevold. He was buried on 27 Jul 1759. He married Anne Grethe Oderup. 13. Anne Grethe Oderup was born in 1693 in Rotsund. She died on 24 Feb 1766 in Elvevoll,Hansnes på Ringvassøy,Troms. 14. Morten Horsens 'Hansen' was born in 1693 in Stakkvik på Reinøya i Langsund. He died in 1764 in Jægervatnet. He was buried on 1 Jun 1764. He married Anne Margrethe Hegelund in 1718. 15. Anne Margrethe Hegelund was born in 1694 in Bakkeby i Ullsfjord. She died in 1765. She was buried on 29 May 1765 in Jægervatnet.Vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til Pers nr 265: Du har som ganske vanlig rett i at Nils og Anders A. Rist er barn av Anders Nielsen Maursund og Marithe (Marit) Andersdatter. På en skatteattest i 1691 for Trondheim oppgir Anders Nielsen Maursund (hosætter) at han har de barna du nevner. Beklager at jeg tar med dette som ikke har noe med hovedspm å gjøre.Svar på 266: Mht presten Peder Nielsen Maursund må jo han være en sønn av en Niels som har hatt tilhold på Maursund. Dette kan da være Thygesen-Borchene! Den første på Skjervøy i 1628 (iflg Skjervøyboka) var Niels Thygesen - og da er sistnevnte selvsagt ikke sønn av presten Niels Iversen.Kildene HF/KjKa samt Figenschouboka har også i likhet med det Kjell skriver i innlegg 277 at Ane Malene Mortensdatter Heggelund, f 1788 er datter av Morten Mortensen H og Ane Margrethe H.Hilsen fra Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg vil bare henlede oppmerksomheten på at Vigerust har lagt ut på Digitalarkivet: Manntall for Trondhiem 1736, og der finner man under Nordlands handlende: Niels Andersen Moursuund: Velbeholden. Hans Andersen Røst: Middelmaadig tilstand. Jacob Mathis Borch: Af ringe Vilkaar. Anders Andersen Moursund: maadelig tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Magne's innlegg # 255 og # 268;- jeg stemmer i med både Alvin's innlegg # 269 og Kjell's innlegg # 279, at det ville vaere veldig synd om du trakk deg ut fra denne tråden.En såpass 'komplisert sak' som DANNEFAER behöver alle bidrag - og enhver bör ha anledning å gjöre dette på sitt vis. Den positive merverdien bevises jo nok en gang i ditt siste innlegg.Et stort takk. Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort tillegsopplysning til innlegg # 260;- jeg var nok for optimistisk i min skrivning da jeg trodde at det i löpet av en uke ville vaere mulig å gå igjennom kikrebökene fra Stege i.f.m. barna til Jacob DANNEFAER og Mette HOLSTEIN.Etter å ha fått tilgang til dokumentene viser skriften seg (i allefall for meg) å vaere svaert vanskelig å tyde. Kommer derfor tilbake til dette når det foreligger konkrete resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Knud ÖVERGAARD's innlegg # 271;- kjenner til ditt spörsmål om Anne Marthe ODERUP f. 1736 og gift NÖRAGER, i Loppa, via tråd ¤ 31.373. Kom aldri så langt at jeg fikk sendt deg et svar i den tråen, men la oss håpe at du kan plassere Anne Marthe via informasjon som kommer frem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny/278/264:) Presten i Medfjord Peder Nielsen (Borch) som døde 1691 og var gift med Anna Hind kunne kronologisk betraktet godt være sønn av Niels Thygesen Borch (c1605-1670) på Store Taskeby (1628), Trondhjemsborger i Moursund, og dermed sønnesønn av Thyge Nielsen Borch (c1580?-1649), som du antyder kan være sønnesønn av pastor Iver Nielsen i Nørre Bork, Ribe, som er far til Lauritz, Jens og Peder, og dermed farfar til klokker i Trondhjems Domkirke, Niels Pedersen Borch (c1607-c1653).Jeg har notert meg at sistnevnte kan være en mulig far til presten i Medfjord Peder Nielsen (Borch) som døde 1691 (som du i innlegg #264 tilsynelatende har plassert som mulig bror av Thyge Nielsen Borch (c1580?-1649/1655?) på Store Taskeby, skipper og Trondhjemsborger (noe som altså ev. må være to generasjoner for langt tilbake i tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Alvin/279:) Disse Nordlandhandlende i 1736 av varierende formue kan vel da kanskje være følgende ? : - Nils Andersen Moursund (c1677-1783), kjøpte Moursund i 1712 - Hans Andersen Røst (f. c1685), bosatt i Nergårdshavn, Bjarkøy - Jacob Mathiesøn Borch (c1690-1788), bos. i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei!Til Alvin og Kjell.Beklager at jeg overreagerte i mitt innlegg (255).Til Thomas.Takk for din personlige kontakt. Det hjalp godtTil dere som henvendte dere personlig til meg.Det å finne sine aner må være å søke sannheten og ikke bare antagelser. Mailene er slette og alt er glemt fra min side.Til Kjell (277).Jens Olsen Hage ble født i 1787 og døpt i Lyngen i aug. Han døde 8. mars 1846 på Langnes. Hans hustru, Ane Malena ble født 2. febr. 1787 på Ravelseidet, Skjervøy (nå Nordreisa komm.) og døde 21. april 1866 i Manndalen, Kåfjord.Morten Mortensen Heggelund og Ane Margrethe Sørensdatter,s barn:Margrethe f. 27.07.1785 RavelseidetAne Malena f. 02.02.1787 RavelseidetRebecca f. 14.10.1790 RavelseidetAbel Cathrina f. 1792 UllsnesMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

285: Ja, det stemmer også med mine notater at 2. Morten Mortensen Hegelund 1751 og hans hustru 3. Anne Margrethe Sørensdatter Hegelund 1757 var firemenninger.Dessuten blir de også fetter og kusine, en gang forskjøvet, langs en annen slektslinje:Hun: 3. Anne Margrethe Sørensdatter Hegelund 17577. Margrethe Mortensdatter Hegelund 173315 Anna Margrethe Mortensdatter Hegelund 169430/8 Morten Sørensen Hegelund 1660Han: 2. Morten Mortensen Hegelund 17514. Morten Mortensen Hegelund 16988/30 Morten Sørensen Hegelund 1660Og langs en tredje linje blir de tremenninger:Han: 2. Morten Mortensen Hegelund 17516. Margrethe Torbensdatter Gamst13 Trine Rasmusdatter Oderup26 Rasmus Hofnagel C OderupHun: 3. Anne Margrethe Sørensdatter Hegelund 1757 6. Søren Sørensen Hegelund 1729 13 Anne Grethe Rasmusdatter Oderup 1693 26 Rasmus Hofnagel Clementsen Oderup 1658Håper dette stemmer med også dine notater, Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Först av alt mange takk for alle interessante innlegg i denne tråden de seneste dagene.Kun en kort kommentar;- i innlegg # 278 omtaler Dagny bl.a. Trondheims-borgeren Thyge Nielsen BORCH 1570-1649 på Taskeby Store i Skjervöy. Jeg har lenge fundert over hans opphav.- i innlegg # 282 kommenterer Per den mulige tilknytning til BORCH-ene i Ringköping i Danmark. Her nevnes pastor Iver NIELSEN 1534-1613 i Nörre Bork, Ribe, og hans tre sönner.Undrer derfor om noen har kjennskap til Thyge Nielsen BORCH's registrering i.f.m. hans borgerskap i Trondheim? - hvor det eventuelt opplyses hvor han kom fra osv.Jfr. May's innlegg # 258 hvor 'just' borgerboken i Bergen pr. den 15. August 1661 opplyser hvor både Skjervöy-kongen (CMH) og den senere lensmann ODERUP kom fra i Danmark.Takker på forhånd for mulige innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk, Magne, for dine nyttige presiseringer - og ikke minst at du er her ;-)Til Chr. Arentz: Der er i Figenschou Hegelund familien - samt i de familier de ser på som bra nok til å formere seg med - en mengde søskenebarn og andre i nær slekt som har giftet seg.Det er vel nærmest å betrakte som et mirakel at de av oss som stammer fra disse familiene har blitt sånn 'nogenlunde folk' ;-)Håper ingen finner grunn til å komme med presiseringer til 'nogenlunde folk' - det kunne ta knekken på den siste rest av tro på oss selv ;-)Kjell (sånn nogenlunde folk en gang i blant ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

284: Den Niels Andersen Moursund som du skriver 'kjøpte' Moursund var ikke født 1677 eller død 1783, da ville han jo vært over hundre år ved sin død. Disse Moursundene leide Moursund. Niels Andersen blir nevnt Rist i kirkebøker og andre kilder. Han var sønn av utliggerborger Anders Nielsen Moursund, (3 mndrs borger med bopel Tr.h.) som kom til Moursund (Maursund) ca 1672 iflg matrikkelen for Skjervøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny/290:) Mange takk for korreksjonen !Vet du da hvilken 'Nils Andersen Moursund' (?) det var som ble begravet på Vor Frues kirkegård i Trondheim den 17 April 1783 ? Hva var forresten en '3 mndrs borger' ?Anders Nielsen Moursund (c1632-1700) (som kom til Moursund rundt 1672, og vel Trondhjemsborger i 1691) og hans kone Marit Andersdatter hadde altså barna Gundel, Anders (Rist), Ingeborg, Nils og Margrethe.Kjennes omtrentelig fødselsår for disse barna ? Jeg har notert at Gundel levde ennå i 1717, at Anders (Rist) døde i 1738 og Ingeborg i 1728.Kjennes foreldrene til den Hans Andersen Rist som var vitne ved Anders Andersen (Rist) sin forlovelse (med Viviche Nilsdatter Røst) i Trondhjems Domkirkesogn den 13 Februar 1700 ?Jeg har notert at ovennevnte Nils Andersen Moursund var far til Nils Nilsen Moursund (g. i Vor Frue kirke den 10 Nov 1739 med Ingeborg Toresdatter), Anders Nilsen Moursund (g. i Trondheim den 20 Feb 1749 m. Jonetta Johnsdatter Røst) og Martha Andersdatter (Rist) (g. i Trondheim i 1747 m. Hans Petter Giæver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I tilknytning til innl. 290): Nei det var nok ikke snakk om noe kjøp. Gårdene tilhørte Proprietærgodset, og ved forliket på Bentsjord 10. juni i 1783 kom gårdene (med vel få unntak) til å tilhøre den nordlige delen. Litt flisespikeri: tok familien navnet Moursund etter sundet Maursund eller etter gården Maursund? 'Foreningen for leilendingvæsenets ophævelse' fikk i dødsboet etter Madam Lyng på Havnes overta en rekke gårder (auksjonskjøter). Det gjaldt faktisk også gården Maursund. Gieæver-familien var vel den første selveier av gården Maursund. Ovennevnte forening eksisterte helt opp til 'vår tid'. Den hadde eget skrivepapir med sin 'logo'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arentz/287:) Hvem var kone nr. 1 og 2 til Morten Mortensen Hegelund (1751-1792) (fra Hamnes, bosatt i Ravelseidet og senere Ullsnes) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

På en nabolink framkommer følgende: ' Maren Juel født ca 1756,på Erik Berntsens slektside(etternavnliste under JUEL).Foreldre Jonas Jonsen Juel Fødselsår ukjent,og Guren Nilsdatter født ca 1729.Ingen foreldre nevnt på Jonas,men Gurens foreldre er Nils Erik Iversen født 22 02 1691-død 1771 og Maren Stensdatter født ca 1687-død 29 04 1768.Du kan gå inn på etternavnlisten og finne Gurens aner tilbake til ca 1600'Her er lenken: http://vestraat.net/iea-o/p1883.htm#i65146Vet vi noe om hvem denne Maren giftet seg med eller noe om hennes død? (eller har vi ekskl. henne tidligere uten at jeg har fått det med meg?)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Nermo (293): Jeg har ikke notert mer enn en hustru på Morten Mortensen Hegelund (1751 Hamnes - 1792 Ulfsnes): Anne Margrethe Sørensdatter Hegelund (1757 Ulfsnes - 1817 Ulfsnes)På den annen side er det vel fortsatt noe usikkert hvorvidt Anne Malene Mortensdatter Hegelund (1788? Ulfsnes? - død 21. april 1866 Manndalen, 85 år gml.?) g.m. Jens Olsen Hage (aug. 1787 Lyngen - 1845 Langnes) virkelig var datter av disse to,eller om hun var den s.s. Ane Hegelund f. 1798 - datter av klokker i Helgøy, Morten Mortensen Hegelund ( 1764 Bakkeby/Jægervatnet, Ulfsfjord) g. 1795 m. Ane Malena Larsdatter Hegelund (1760 Elvevoll - 1835) i hennes 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Å, dæven, jeg ser nå at du i #287 skrev ''Morten Mortensen Hegelund 1751 og hans hustru 3. Anne Margrethe Sørensdatter Hegelund 1757 '', og ikke '' ... hans 3. hustru Anne ... '' ! Sorry !Jeg mener det er 'next to' åpenbart at Jens O. Hage's kone (g.1812) ikke kan være den Ane Hegelund som var f. i 1798. Hun er minst fem år for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei.Det å finne en sammenheng i slektsforhold etter Skjervøy-kongen, Christen, og fogden, Morten, på Hansnes er etter min mening ganske traumatisk. Det finns inngifting og innfletting i slekta. Barn av de forskjellige familiene blir døpt og samme navn går igjen og igjen.Jeg har lest kirkebøker m.m. for dette området av landet i ca.20 år.Har sett at mange har satt opp sine aneforhold til de forannevnte. Noen har, etter min mening, 'litt' rett mens andre tar feil.Derfor skulle jeg ønske at flere gikk skikkelig inn i kirkebøker m.m., i hele Troms, slik at vi sammen kunne finne et så riktig svar som mulig på etterkommerne etter Skjervøykongen og fogden. Jeg tror at vi ville finne mange svar også på deres forfedre, som det tidligere har vært mange bitre diskuteringer om .Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort kommentar til May's innlegg # 258;- vedrörende OD(D)ERUP-HEGGELUND.Om jeg har oppfattet alt korrekt så er presten Lauge Jensen ODDERUP 1570-1628 i Stauning, Bölling herred, omtalt i biskop Peder HEGELUND's Almanakoptegnelser.Lauge giftet seg den 10. Juni 1604 med Magdalene, datter til presten Sören Jensen BUCH, i Vejen-Laerborg, Malt herred, Ribe. Sören's slekt synes å kunne fölges tilbake til ca. 1420 i Nagböl hvor også JUEL forekommer.Lauge var prest i Stauning i perioden 1600-1628, og som May opplyser var hans datter Sophie gift HEGELUND.Skal imidlertid se naermere på en eventuell forbindelse mellom lensmann Clemet Rasmussen ODERUP 1625-1710 fra Horsens og presten Lauge Jensen ODDERUP 1570-1628 i Stauning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 265, 284, 290, 291: Jeg tror det er en misforståelse (les: feilskrift fra etter eller annet sted) at Niels Maursund ble begr. i 1783, idet han istedet ble begr. i Vor Frue kirke, Trondheim 17. april 1753, 72 år gml: nr. 21 høyre side: LenkeDa er det vel mindre tvil om at Niels var sønn av Anders Rist Nilsen Moursund (ca. 1640 Trondheim - 1700) og Marit (Maritte) Andersdatter (ca. 1645 - e. 1700) -3 mndrs-borgeren som hadde gård i Trondheim og var utliggerborger (siden fast) på Moursund i Skjervøy (idet han skal ha kommet til Moursund ca. 1672 (Skjervøy-matrikkelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.