Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#64325] Ritmester Jacob DANNEFAER f. ca. 1630 og hustru Mette HOLSTEIN, Möen, DK

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering.Vennligst se tråd; # 70.736- 'Skorpa i Kvaenangen'ved Magne JOHANSEN.I denne tråden kan det sannsynligvis forekomme opplysninger som er av av interesse i denne DANNEFAER-debatten.Dette ikke minst da Magne JOHANSEN selv er en DANNEFAER etterkommer.

• 6 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Godt Nytt Aar!Navnet HVID har vaert omtalt flere ganger i denne traaden, jfr. bl.a. innleggene # 24, 57, 61, 67, 82, 114, 333 og 375.Se i den forbindelse Jan Erik ROED's traad * 74.967'Slekten(e) Hvid(t)'Mvh Thomas

• 2 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

I forbindelse med et nytt studiebesok med et par andre DANNEFAER-etterkommere paa Mon i Danmark sist uke tok jeg en del nye fotografier.Forst av alt av vaapenskjoldene som naa pryder inngangen til Liselund slott, den tidligere Somarkegaard, jfr. # 13 i Arnstein RONNING's Heraldikk traad ° 65.481.Dessuten den vakre Damsholte kirke hvor de tidligere eiere av slottet Liselund, den Nederlandske Hugenot-familie DE LA CALMETTE, er begravet.En oppdatert oversikt over Jacob og Mette HOLSTEIN DANNEFAER's barn og barnebarn vil innen kort tid bli lagt ut her.

• 5 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Av ulike arsaker har jeg selv ikke vaert aktiv i denne traden de siste manedene.Dog blev jeg nettopp gjort oppmerksom pa en ODERUP relatert trad pa DIS-Norge, under Troms, som bl.a. behandler DANNEFAER og HOLSTEIN.I denne trad undres det pa hvorvidt Fru DANNEFAER, Mette HOLSTEIN, er datter av en Erik HOLSTEIN f. ca. 1580 i Tyskland som var gift RANTZAU REVENTLOW!Har selv arbeidet med denne slektsgrenen i mange ar og undrer derfor hva som kan vaere kildene til disse opplysningene.

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Per, - jeg mener a huske at du i sin tid satte frem en slik teori.Jeg skal folge med i den omtalte traden pa DIS-Norge, - men det hadde vaert fint om REVENTLOW-kjennere hadde synspunkter ogsa her.

Gjest Thomas Friis Konst

Korreksjon til innlegg # 383;Jeg kom dessverre i skade for a gjore en feilskriving i.f.m. den omtalte ODERUP-traden pa DIS-Norge.Det er ikke Fru DANNEFAER, Mette HOLSTEIN ca. 1645-ca. 1681 pa Mon i Danmark, som var datter av den omtalte Erik HOLSTEIN f. ca. 1580.Det er snarere Mettes mor, Anne Margrethe f. ca. 1620, som angivelig skal vaere Eriks datter.Erik HOLSTEIN oppgis pa DIS-Norge traden a ha vaert gift med en Mette J:dtr. (RANTZAU) REVENTLOV f. ca. 1600. Denne Mette angis vaere datter av Jesper REVENTLOV og hustru Ida RANTZAU, og skal vaere fodt i Rixdorf og dod i Gronholt.Beklager feilskrivningen - men undrer pa om noen vet mere om disse personene.

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Hvorvidt Mette HOLSTEIN, gift DANNEFAER, hadde noen forbindelse med REVENTLOW-slekten, - kan kanskje avklares naermere via data som befinner seg pa REVENTLOW-museet Pederstrup pa Lolland-Falster, Danmark.Et besok her er a anbefale.Fotografiet er tatt i Oktober 2010.

bilete10322.jpg

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

God Jul - og takk for interessen i denne DANNEFAER-traden.Legger ved et mer sommerlig fotografi av 'Klintekongen' fra parken i 'Liselund' pa Mön. Bildet er tatt sommeren 2010.

bilete10717.jpg

• 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.