Gå til innhold
Arkivverket

[#64843] Peder Arntzen Storch, tollinspektør i Trondhjem


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Sorry - innlegg 50 skal være Helle Sterch (ikke Storch).Jeg tror det kan være lurt å sjekke om det finnes skifte etter Madame Storch nevnt i innlegg 51.Monicha gift med Ole Storch skal etter det som er opplyst være død 1768, så denne Madame Storch kan vel ha vært kona til tolleren Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

48: Når det gjelder Storch og lakksegl i RA, så skriver ikke Løvenskiold noe om hvem som førte de forskjellige våpen, men det som gjelder STORCH (skrevet slik), har han hentet fra Printz's samling samme sted. Det er godt mulig at P noterte hvem som førte de forskjellige, men det vet jeg ikke noe om. Spesielt interesserte kan vel i tilfelle ta kontakt med RA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 21 og 24: Jeg ser at det er en forbindelse mellom Storch og Parelius på Støtt, da Benjamin Hansen Berg og Sophie Olsdr Storch (f ca 1705) hadde en sønn som var styrmann og gårdbruker på Meløy, Ole Berg, som ble gift med Anna Elisabeth Olsdtr Parelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Anna Elisabeth Olsd. Parelius (f.1737) var datter av prestedatteren Anna Elisabeth Nielsdatter Parelius (1705-1750) fra Fosnes og Ole Jonsen (1678-1747) fra Meløya. Hvor er forbindelse til Støtt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Christensen

Dette temaet startet med spørsmål om forholdet mellom tollinspektør i Trondheim Peder Arntsen Storch og toller Peder Nicolay Storch. Problemet er nå løst. Skiftet etter Peder Arntsen Storch er funnet i Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 06 , 1765-1776, side 13a. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24739/14Skiftet starter som følger:Anno 1765 den 20de Septembr: var Jeg tilligemed 2de af Kongel: Mast: Foged hr Camer Raad Colstrup Eedsvoren og Kongl: adjungerede Fuldmægtig Sr: Jwer Laulund opnævnte Wurderingsmænd Navnlig Jørgen Lademoen og Ole Jwersen ibm, forsamlede paa Gaarden Øver Trøen udj Strindens Tinglaug, al for at Registere og Wurdere hvad Midler og Effecter afg: Seigr: Peder arentsen Storch, som samestæds boede og Døde, og hvis Dødsfald mig i disse Dage blev tilkiendegiort, da Jeg med andre Forrættninger var occuperet, sig kunde have efterladt til sin Gields betalning og til paafølgende Skifte og Deeling Jmellem hands efterladte Enke Madame Susanne Sal: Storches med Laugværge hr: Auctions Directeur Sr: Svend Busch paa den Eene Siide, og den Salig mands med hende aflede 6 Børn, sc: 1te Søn Arnoldus Storch, myndig og tilstæde, 2den Søn Hans Ulrich Storch, myndig og tilstæde, 3die Søn Petter Nicolay Storch, myndig. 1te Datter Madm: Inger Susanna Sl: Schinderleins. 2den Datter Berethe Susanna Storch gl: 31 aar. 3 Datter Olava Hellena Storch 29 aar gl., med Formynder for dem begge Broderen Sr: Hans Ulrich Storch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Hans Ulrich Storch (f. 1721 ?) som i 1768 (i Vor Frue, Trh.) ble 3. ektemann til Mette Margrethe Dons, var iflg. mine notater sønn av Oluf Anderssen Storch og Helle Jensdatter Schive (1695-1758) fra Trondheim.Hvilken slektsforbindelse finnes det ev. mellom denne Hans Ulrich Storch og navnebroren (nevnt i innlegg #56 over), sønn av tollinspektør i Trondheim, Peder Arntsen Storch ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.