Gå til innhold
Arkivverket

[#65171] leter etter Abraham Christiansen, en skikkelig hard nøtt:-)


Gjest Ingvild Wierli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Wierli

Jeg leter etter en Abraham Chrstiansen. Det lille jeg vet er at han fikk et uekte barn med Maren Dorothea Johannesdatter i 1830 som fikk navnet Laurtiz i Drammen (Strømsø). Moren har oppgitt at han kom fra Bergen og var skibsfører. Det er alt jeg har klart å finne. Noen som har tips om videre leting? På forhånd takk.mvh Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Denne dåpen av Lauritz er det eneste jeg vet om han. Det jeg har problemer med er hvordan jeg skal få finne mer informasjon. Finnes det noe skibsregister/oversikt over mannskap noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, dette er nok en hard nøtt. Det er vanskelig å knytte faren opp mot mot noe folketelling, siden gutten ble født omtrent midt mellom 1801 og 1865. Det finnes heller ingen god kandidat om man ser i databasene døpte eller døde for Bergen. Men alt dette har du sikkert selv prøvd. Han er kanskje heller ikke født i Bergen, men hadde Bergen som bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Moren til Lauritz tar med seg han til Hole, Buskerud og bor aldri sammen med Abraham. Så jeg har ikke noe å gå etter der heller. Ser nok ut som om han ikke lar seg spore opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Abraham Christiansen jeg finner f. i Bergensdistriktet 1808, er denne karen . ( Fam.s.)LenkeKan muligens lønne se å finne flere opplysninger om han?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Tusen takk! Så moro å ha en tråd å gå etter. Da skal jeg prøve å finne ut det jeg kan om denne kandidaten i håp om at han flytter til Drammen som voksen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at Maren Dorthea J. har fått nok en sønn utenom ekteskap? LenkeSkal se om jeg finner de døtre som nevnt i 1865-tellingen også f. Drammen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet noen Abraham Christiansen gift , eller død i Bergen i digitale kilder her.Kan lete litt i innflytterlister i Drammen, men han kan jo også bare vært der på kortvarig besøk :)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Han bør finnes i sjømannsrullene siden han oppgir å være skibsfører.(eller sjømann) Du kan jo etterlyse ham på Arkivforum,kanskje Statsarkivet i Bergen kan finne ham i rullene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra forslag, Solveig!Her er vielsen til foreldre til Abraham Christiansen som jeg fant f. 1808 i Bergen:LenkeHar prøvd å lete etter Abrahams konfirmasjon, men ikke funnet noe positivet til nå. Vet jo ikke om han kan ha flyttet ut før , og heller ikke hvilken kirke han ble konfirmert i ?Tror at du kan få hjelp på Arkivforum.Mulig det finnes skifter etter Abraham, men ikke sikkert sønnen Lauritz vil være nevnt der ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det er en seilmaker 'fra Stavern' som sammen med en 'jomfru' får en uekte sønn Niels Christian som døpes i Strømmen kirke på Hurum i 1837 - det er jo heller ikke langt unna geografisk. Kan jeg være mer heldig denne gangen? LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Interessant med den seilmakeren som får en uægte sønn i Hurum. Han kan muligens være samme mann som også ble far i Strømsø, om han da skiftet yrket , skibsfører?Kan hende han opprinnelig kom fra Bergen?Det kan til og med være en mulighet for at det er samme mannen som jeg fant født i Bergen?? LenkeEnig at dette er en nøtt, men en sjømand reist nok mye omkring. Vet ikke hvor vanlig det var at en seilmager kunne vært skibsfører, men vel det ikke heller umulig?Kan hende han likte seg bedre i land?Det må nok litt fantasi til når vi leter her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Abraham Christiansens uægte sønn f. i Hurum.Se v. s øverst 66: LenkeSiden begge er ført fra Stavern, kan det likevel hende at dette betyr bosted foreldre, før Hurum?Vet ikke om det finneres utflytterlister for Stavern/ Fredriksværn, eller innflytterlister for Hurum, men kan se litt etter dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Først,- tusen takk for mange flotte tips og tråder,- ikke minst hjelpsomhet. Jeg skal søke på arkivforum og sjekke litt rundt der. Han bør jo finnes på en eller annen skipsliste/mannskapsliste eller lignende. Det at han fikk et barn til i Hurum er jo godt mulig. Lauritz vokste opp i tyristrand, Hole og bodde der hele livet så kan ikke helt forestille meg at far og sønn hadde noe kontakt med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har funnet ut litt om Maren Dorthea Johannesdatter, jfr. innlegg 45486: hvor ble det av Anne Marie Larsdatter. Maren Dorthea, som var mormoren til halvsøsteren til min bestefar, døde på Buhre-eie 28. januar 1867, 60 år gammel (født i Sande).vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.