Gå til innhold
Arkivverket

[#65171] leter etter Abraham Christiansen, en skikkelig hard nøtt:-)


Gjest Ingvild Wierli
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, ang. Hurum-dåpen, så tilhørte Strømmen/Strøm og Svelvik (nå Vestfold) Hurum kirkesogn fram til 1861, så det er vel mye som tyder på at det her er snakk om vestfoldinger...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Hei igjen! Ja, denne 'Abrahammen' har gnagd meg masse. Det blir et stort hull i stamtreet når han stopper hele den videre letinga.I dåpen til Lauritz står det konkret at han kommer fra Bergen. Det gjør det ikke de andre stedene, noe som gjør det litt usikkert om det faktisk er han. Noen som vet om båtfolk som var på land for en kort periode ble registrert som innflyttere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Enig i at det står Bergen, MEN hva hvis det var en skrivefeil for Berger???? Bare en 'vill' tanke, men har sett verre feil i kirkebøkene,hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg lurer på om ikke det er et feilspor med den Ambraham Christiansen som Gunn fant i Bergen i innlegg (6), (7) og (9). Jeg finner ham som bagerarbeidsmand Abraham Marcus Ellertsen når han får en sønn i Bergen her LenkeDa er det vel litt usannsynlig at det er ham i Strømsø 1830?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hm...Her er en Maren Dorothea Johannesdatter, 26 år, blant de innflyttede til Strømsø fra Sande sogn i 1832 Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 12 (1830-1847), Inn- og utflyttede 1832, side 323. Permanent sidelenke: LenkeEr det mor til Lauritz, tro?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er hun utflyttet fra Sande i Vestfold fylke, Sande, Ministerialbok nr. 3 (1814-1847), Utflyttede 1831-1834, side 592-593. Permanent sidelenke: LenkeJeg leser Maren Dorothea Johannesdatter Kjelaas, 25 år, tjenestepige i Drammen ?? i 8 aar...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Ja, det som er funnet her om Maren Dorothea stemmer overens med de fakta jeg også har funnet om henne. Hun kommer fra Rævaae i Sande Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er mer om ham LenkeHan gifter seg i Stavern i 1824, og får flere barn der i perioden 1824-1833. Det betyr vel at han vanskelig kan være 'ungk. skibsfører Abraham Christiansen fra Bergen'?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Ja, da er sjansen for at det er han ganske liten for Lauritz ble født i begynnelsen av 1830 og det står 'ungkar' status på han. Søren også,- hadde vært flott om det var han:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Han kan jo ha fått barn med andre selvom han var gift Kanskje nettop derfor han kaller seg skipsfører og ungkar fra Bergen ! Man måtte vel ikke legge frem 'bevis' for sin ungkarstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det har du rett i Solveig.Stavern-Abraham skal hvis lenken i (34) stemmer være født her Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1818), Fødte og døpte 1802, side 536-537. Permanent sidelenke: Lenke (øverst venstre).K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Så da har vi en Abraham, født i Bergen. Og en som holder til i Hurum og så en Stavern-Abraham. Hvilken er det størst mulighet for at det er? Hvis navn og sted stemmer så er det bare en Abraham fra Bergen. Men Kristiansand er jo også aktuell og det at han var gift/ungkar kan jo bare være oppdiktet, ja. Ikke sikkert moren visste om han var gift eller ei engang.Er det noen mulighet for at det finnes noe oversikt over skifte jeg kan lete etter han hvor kanskje far og sønn kan være koblet sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Se innlegg (29) - Abraham Marcus (Christiansen) Ellertsen er baker i Bergen, gift og får barn der i 1834. Jeg vil anta at det utelukker ham.Abraham Christiansen som får barn i Strømm (tidligere Hurum ved Drammensfjorden) ER Stavern-Abraham. Og han er vel heller ikke helt aktuell, for det må være så mange detaljer han må ha løyet om ('Bergen', 'skibsfører', 'ugift').Når det gjelder skifte, hadde ikke uekte barn arverett på den tiden, såvidt jeg vet. Så der vil nok ikke være noe skifte.Jeg har også lett i Malmsten-registeret etter skipsførere fra denne tiden, men finner ikke noen aktuelle (Lenke). En A. Christiansen er kaptein fra slutten av 1850-1909. Det kan ikke være 'din' mann. Det er dessverre tynt med båter fra 1830-tallet i dette registeret.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg er fortsatt litt 'opphengt' i muligheten for at det er en skrivefeil i stedsnavnet til Abraham, altså Berger i stedet for Bergen. Berger ligger i Svelvik, hvis jeg ikke husker feil i farta, og ifølge FS, blir det født flere som heter Abraham Christiansen i Vestfold mellom 1795-1805, som vel må 'antas' å være en trolig alder på barnefaren.hilsen Astrid, som følger spent med, i og med at Lauritz er halvbroren til moren til min bestefars halvsøster (slå den!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Wierli

Ja, hvis det er skrivefeil blir saken en annen. Skal lete litt for Vestfold, kanskje det står noe der?Forøvig kan vi kanskje ikke kalles 'tjukke slekta', Astrid, men i slekt er vi for Lauritz er min oldemors farfar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Godt forslag, Astrid, med gårdsnavn Bergan og ikke som antatt Bergen :-)Men det er 105 Bergan-gårder i 1801 tellingen i Vestfold, så da blir det mye leting.Enig i de vurderinger som har kommet fram her om Abrahams mulige opphav ( Eller umulige?)Jeg følger med her fra sidelinja. Skal si fra om jeg finner noe nytt av interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er forresten et gårdsnavn som likner sterkt på Bergen i Tanum i Brunlanes ( 1801)LenkeMed tanke på at Silmaker Abraham Chr. skulle ha hatt en tilknytning til Stavern/ Fredriksvern?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Informasjonen i lenken i (34) knytter Stavern-Abraham til en Abraham Christiansen født i Kristiansand 1802, og sier at han skulle være flyttet til Danmark som 17-åring. Det er ihvertfall ikke noen konfirmerte A.C. i Kristiansand i riktig tidsrom. Så skulle han være returnert igjen til Norge og slått seg ned som seilmaker i Stavern senere.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Reidun Hagenes

Hei Kristinn Hegna. Jeg er på jakt etter en av mine forfedre, seglmaker Abraham Christiansen, gift på Fredriksvern,Stavern utenfor Larvik, 27. juni 1824. Jeg ser du henviser til Dis-Danmark og nummer 19977,20217. Helt umulig for meg å finne noen opplysninger der. Er det for langt tilbake i tid? Finner ikke ut av det. Vennligst hjelp meg med informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Reidun.Tja, hva skal en si, selv har jeg ført inn denne Abraham Christiansen som sønn av Christian Olsen Rosenvold Abel. Jeg har aldri funnet noen annen forklaring på denne herren, eller at han var en som stakk til sjøs tidlig. Og siden årstallene for fødsel stemmer(1802) så har jeg aldri funnet noen bedre kandidat til å seile, å slå seg ned i Stavern en denne herren.Jeg har lett med lys og lykt etter skifte til hans far i Christiansand, men det ser ut til å ikke finnes noe slikt dokument. Men om, du vil ha slekten til denne Rosenvold Abel med navn Abraham, så er min e-post: torl-o@online.noMvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.