Gå til innhold
Arkivverket

[#66531] Hva skjedde 1788-89?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror 'slaget' ved Kvistrum bro hadde tilsammen 10 drepte, 5 på hver side (Tyttebærkrigen, se Teaterkriget på svensk).1788 brøt det ut krig mellom Sverige og Russland, Danmark - under dekke av vennskapsavtalen med Russland - angrep Sverige. Våpenhvile allerde 9. oktober etter press utenfra (England og senere også Preussen). Det er mye litteratur om dette, men dette berører ikke i stor grad Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja jeg er enig Tore, i at 24 ble litt for langt unna den egentlige tråden, og vet ikke om det er så mye å lage et eget tema over heller. Det er vel stort sett kjente ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og bortsett fra Tyttebærkrigen, 20. juni 1788 ble forbudet mot å importere korn fra andre land enn Danmark opphevet - en vesentlig beslutning for Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og bortsett fra Tyttebærkrigen, 20. juni 1788 ble forbudet mot å importere korn fra andre land enn Danmark opphevet - en vesentlig beslutning for Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Drar fram igjen denne debatten et øyeblikk, men vet ikke om spørsmålet tilhører her. En Regimentfeldtskjær, Dr. Christian Friderich Staib (1746-1802) deltok i 1788 i Felttoget mot Sverige (regner med at det er denne tyttebærkrigen) og overlevde vel dette felttoget, men ble dødssyk i 1802 og stilte diagnosen på seg selv før han døde, og diagnosen han stilte var 'Kirtler i Maven', så jeg lurte på: Hva døde han av da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

jeg har lest mailen, men du nevner en lenke til en kilde, - som jeg ikke finner. Du kan jo gi lenken her så kan kanskje andre svare også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Tore! Beklager at jeg jeg uttrykte meg litt tvetydig, det er ikke å vente åt du skjønner hva jeg mente. Det jeg mente var at jeg så mail-adressa di i lenken i innlegg 32, og ville bare sende deg ei side fra ei bok jeg kom over som var på tur til papirgjenvinning og det er bind 5 av Norges Leger fra 1996.(Antagelig en feilvare, for innholdet er opp-ned i forhold til omslaget, men fullt leselig for det). Og der sto det om denne Staib, og jeg såg at han var nevnt i det som du lenket inn i innlegg 32 i denne web-debatten, og jeg tenkte at du kunne få sjå beskrivelsen av ham i boka, det var ikke noe annet. Ser ut som det har vært en allsidig person. Boka har sine begrensninger for den går bare fra S til Å, men er likevel på 780 sider. Så hvis noen lurer på en doktor innafor disse bokstavene så kan vi jo sjå om han står der. Ellers tyder det vel på at det er mavekjertler denne Staib hadde problemer med. Ser at lenken i innlegg 33 omhandler hunder men det er vel kanskje mye av det samme. Det sto forøvrig ei lang avhandling om denne Feltskjær Staib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg tar gjerne imot kopi av den aktuelle siden. Så kan jeg utøke informasjonen jeg har om kirurgen fra felttoget 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har vel ingen betydning, men en subchirurg ved 2det Bergenhusske Regiment, Christian Bonning Uchermann (1762-1844) har også deltatt i krigen 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tar bare for moro skyld med en ny doktor fra felttoget mot Sverige, disse folkene er vel også en del av historien: Christian Wilhelm Schultz, (1744-1813) f. i Schlesien, Bataillonscirurg ved Bergenhusske nationale Grenaderbataillon, som befant seg ved Strømstad i november 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er vel dumt å drive med disse feltskjærerne fra dette felttoget mot Sverige for det er sikkert beskrevet før, men tar bare for ordens skyld med et par stykker til: Johan Christian Gottfried Schultz, 1761-1812, Regimentfeltskjær, f. i Acken ved Elben, Magdeburg og deltog i 1788 som Compagnichirurg ved 1ste Akershusske Infanteri-regiment i krigen mot Sverige, og hans 1. kone, Cathrine Wilhelmine Staib var faktisk datter av Staib fra innlegg 31.Tar med èn til: Wilhelm Johannes Schwindt, 1766-1826, f. i Wachenheim, Brigadelæge og Compagnichirurg ved Capitain Mechlenburgs Artilleriregiment under felttoget mot Sverige. I November 1789 udnevnt til Bataillonschirurg ved Bergenhusske Infanteri-Regiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.